شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
گلچین : برا منم اینجوریه‌تحویل ۱۶ خرداد هستم.
شاهین : من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
اطلس : بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
خودرو برقی : دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
حامد : بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سوین : والا من 17 دی ام هنوز فاکتور نشده
رانا 30بهمن 19دی تکمیل وجه : دوستان 28فاکتور شد و 30پلاک الان در حال صدور اسناد هست چند روز دیگه تحویل میشه
رانا 29 اسفند : کجای کاری بهمن تموم نشده
یاسر : نه فروش فوری اردیبهشت309تمن دادن سریع فاکتورمیکنه
رضا : خبری نیست که. آپدیت هم نشده همون 30 اردیبهشت آخرین آپدیته
دوگانه اسفندs : من امروز زنگ زدم سایپا منشی شرکت گفت دعوتنامه اسفند بزودی میاد وهیچ افزایش قیمتی نداره لطفا به شایعات توجه نکنید
محمد ساینا تک : سلام موعد تحویل کی بودین؟
pooria : سلام و ارادت بچه ها منم امروز ماشینو تحویل گرفتم تبدیل توربو تحویلی زمستان تبدیل زدم به EFP ماشین تحویلی 2 خرداد از لحاظ سواری خوبه و نرم و واقعا بی صدا اما یکم متریالش ضعیفه ولی بازم قابل قبوله انشالله قسمت همگیتون بشه
207 اتو ت30دی تکمیل 5 دی مشگی : داداش واقعا فاکتور شدی ؟؟؟؟
علی : سلام به همه‌ی دوستان پیامک تحویل حضوری برام اومده اگه قبول نکنم بنظرتون کی ماشین میرسه دستم ساکن تهران ساینا 85گانه جواب بدید ممنون میشم