شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فوق الاده 90روزه ابان : سلام دوستان من ازسال97 تواین سایت بودم خبرهاموثق هست چون ازخودمردم خبر میذارن چندشماره اخرپذیرش وفاکتوربگیدببینم تقریباتاکی فاکتورمیشیم فکرمیکنم تا21مردادفقط مهلت تکمیل وجه بوده کسی اطلاع داره؟
صدرا : منم تبدیل زدم به مشکی وفاکتور شدم ولی SBR اضافه نشده ، امپراتور گفت باید انتخاب کنید تو پنل ولی پیدا نکردم کجاست!
J7 اردیبهشت : هفته اول دیما میگیرید
X5 تیر : J7 در اسرع وقت خودتو به روانشناس نشون بده
امیررضا تارا سفید v1 : به سلام و احترام من تو تاریخ 1404/09/09فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نخورده ماشین ایا کسی از دوستان دلیل دیر پلاک شدن رو میدونه ؟؟
شیخ : یه سوال فنی... ما سری اول شاهین پلاس بودیم اشتباه کردیم پول واریز کردیم به این روز افتادیم بقیه که تازه دارن وارد این داستان میشن مگه وضعیت ماهارو ندیدن که تن به خرید از سایپای لعنتی دادن؟
حسن : سلام.چند روز طول میکشه به موارد زیر بستگی داره پلاک از قبل داشته باشی تو انبار سیستمشون قطع نباشه اتومات بودید؟
مجید X5 : ظاهرأ خود سایت شماره رو حذف میکنه
J7 : خدارو شکر به این نتیجه رسیدید که افزایش قیمت تا اخر سال بازم داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : مال من آخر آذر بود واریز اول تیر آخرش واریز دومی 21مهر الان تیک حمل خورده
مازیار : سلام وقت بخیر جناب پیامک تحویل خودرو فرسوده براتون کی اومده
مریم : شهرام چند روزه داره میگه سایپا ورشکسته شده ماشین ندارن بهتون بدن الان داره اعتراف میکنه دنبال حواله س 😂😂😂😂
مریم : مالمه قیمت همینقدر میدم برو جایی که ارزون میدن تازه الان 810 میفروشم قیمت عا لحظه ای میره بالا تقصیر من نیست
قباد : دوستان بزرگوار،طی سابقه قدیمی قیمت نیسان 99 درصد بعد از ثبات بازار افزایشی میشه و الان بهترین فرصت برای نگه داشتن و رسیدن به محدوده 1,200 هست،بهتون قول میدم از امروز تا سه هفته دیگه بخاطر افزایش بالای نیسان اکستند بهترین سود رو تو بازار میده. بهتوووون قول میدم و بماند به یادگاری از طرف من دیدم که میگم،حالا تو برو بفروش
خداروشکر : انشاءالله بسلامتی و قسمت همه مردم
دنا اپشنال فاکتور 29 ابان : پلاکو مشکل شدن واقعا ی حلبی پلاک کمبوده؟
دوگانه شهریور Jj : داخل سایت می تونی بگیری رو قسمت ثبت نام ها یک بار بذار روی ثبت نام و جستجو بزن رات شماره پذیرش میاره برای دیگه بزار روی پرداخت ها و جستجو بزن برات شماره درخواست میاره فقط تاریخ باید تنظیم کنی
مادر پانا دنده اذر : سلام 21مرداد واریز اولیه 21مهر تکمیل وجه، خبری نیست! مادران اذر کسی فاکتور شده؟
تک : من 11 شهریور اس بی ار نزدم فاکتورم نشدم