نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 

نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 
هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکس‌ها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی می‌کند. امّا «طرح پیچیده دنده‌ها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایت‌بخش است. اگر با این گفته‌ها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعته‌ای را نمی‌توان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.
 
 
آستون‌مارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. بخش بازاریابی آستون‌مارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت و این در حالی بود که می‌توانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصال‌های سنگینی دارد و در آن فاصله دنده‌ها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟
 
 
البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آن‌چنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دنده‌ها به درد آن نمی‌خورد. مدل قدیمی‌تر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همین‌طور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.
 
 
ژرمن‌ها نیز کار بهتری در این زمینه انجام نداده‌اند. در مدل جدید پورشه 911 GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمع‌وجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کرده‌اند. امّا در همین حال، یک 911 کاررا 4S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستی‌اش می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، می‌تواند اندکی به اطراف حرکت کند؛‌ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.
 
وقتی 911 کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از 911 GT3 باشد. یکی از بهترین حرکت‌هایی که پورشه می‌توانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در 911 بود.
 
 
البته ژرمن‌ها و بریتانیایی‌ها تنها طرف‌های مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه می‌تواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.
 
 
امّا ابعاد این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شوند و گسترده‌تر هستند. همه ما می‌دانیم که عمر گیربکس‌های دستی رو به زوال است. اگر این گیربکس‌های قدیمی و در عین حال «هیجان‌انگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانی‌های سازنده می‌بایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکس‌های ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دنده‌ها نمی‌توانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دنده‌ها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث می‌شود که موتور با دور پایین‌تری حرکت کند و همراه با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث می‌شود که دیگر رانندگی با یک خودرو سه‌پداله، آن‌چنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها می‌دهند.
 
 
کلید این موضوع در گیربکس‌های دستی، توقف در عدد ۶ و صرف‌نظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد 911 به این موضوع پی برده و آستون‌مارتین نیز در برخی نسخه‌های وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلی‌ها نگران از دست رفتن گیربکس‌های دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکس‌های دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمی‌شود.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : مبارک باشه به سلامتی و خوشی ان شاءالله 🤗 ببخشید ی سوال از کجا فهمیدید فاکتور شدید پیامک میاد؟؟؟ چون ما ۱۹ تیر تکمیل وجه ک کردیم اصلا هیچ پیامی نیومد ک بفهمیم تکمیل وجه ثبت شده یا نه؟؟؟فقط زنگ زدم از نمایندگی پرسیدم گفت ک ثبت شده همین.
سعیده : شماره پذیرشتون چنده؟؟؟؟
مرادی : طبق قرارداد اردیبهشت تکمیل وجه میشه.چون افزایش قیمت تو اون ماه نبوه میشه یک میلیاردو صدو چهل ‌و دو
سهیلا : سلام کسی میدونه شاهین جی تبدیل به جیی ال۱۸خردادتکمیل وجه کی فاکتورمیشه بچه ها؟؟
A5 بوشهر : نه بابا منم ۲۱ بهمن ثبت نام کردم هنوز هیچ خبری نیست زنگ میزنی میگن هفته پیش گفتن دوماه دیگه تازه شاسی میخوره تا تحویل فککککککککک نننننننننکنم ۴ ماه دیگه کمتر باشه
,شاهین زمستان : واریز اولیه ۴ دی. تبدیل و تکمیل وجه ۱۷خرداد. جی ال. امروز فاکتور شدم. این سود تاخیر تا کی محاسبه میشه؟؟؟ کسی میدونه؟؟؟؟
شاهین اتومات ۱۴۰۳ : احتمالا موارد این مدلی برای این دعوت نامه نمیفرستن که دیگه هر موقع دعوت نامه فرستادن یک ماه بعدش تحویل بدن
بهمن : خبری نشد؟ هیچکی فاکتور نشد؟ سود تاخیر به چ کسایی تعلق میگیره؟
X5 : اخی ما که الان ثبت نام کردیم چی پس آخییی سال دیگه تحویل اره
شاهین18 خرداد : مبارکت باشه ایشالله قسمت ما هم بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : شاید هم یه عده اطلاعات غلط میدن
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : دوستان چرا بیمه ماشین هنوز ثبت نشده چقدز طول میکشه؟ اگه ماشین بیاد بیمه نامه ثبت نشده باشه تحویل نمیده نمایندگی باز تو فکر این رفتم ای بابا 🙁🙁🙁 یعنی فردا ماشین بیاد بیمه نیاد نمایندگی نپیده؟
دنا پلاس 6 دنده تحویل 31 تیر : برام
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : پس تبدیل رینگ هم شانسیه
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : چجوری باید اقدام کنم میشه بهم بگید تا پیگیر بشم بعد تحویل شماره ی خاصی باید زنگ بزنم؟
دنا پلاس 6 دنده تحویل 31 تیر : نه من 31 اردیبهشت تکمیل وجه کردم ولی هنوز تبدیل رینگ بدام نیومده
امیر : دماسنج خرابه پشت سپر قرار داره تعویض کنید مشکل کولر حل میشه
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : این طور که من فهمیدم مثل اینکه طرح تبدیل رینگ از واریزی های آخر تر آمده ، چند نفر که طرح آمده بود واریزی 31 و 28 اردیبهشت بودند . اگه اینجوری باشه فردا پس فردا باید برا منم بیاد، من 27 اردیبهشت تکمیل وجه کردم
ساینا دوگانه gx : پذیرش کن 12054000 هست فعلا هم فاکتور نشدم یه جورایی حق من ضایع شده
sahar : 12156556