طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 

طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 
گسترش تایرهای نیمرخ‌نازک (low-profile) شاهدی است بر اینکه همیشه «فرم» بر «کاربرد» برتری دارد. البته این رویکرد فراگیر در صنعت اتومبیل کاملاً در تضاد با واقعیتی است که وسایل نقلیه در راه‌های متروکه و ناهموار با آن روبرو هستند؛ جایی که راننده‌ها هزینه تعویض تایرها و یا، چرخ‌ها را می‌پردازند. امّا شاید با توسعه نوعی چرخ توسط میشلن، هم شرایط مدّنظر طراحان برآورده شود و هم دست‌اندازهای جاده، تأثیر خود را از دست بدهند. چرخ‌های انعطاف‌پذیر این کمپانی می‌توانند ضربه‌های سخت ناشی از ناهمواری‌ها را که معمولاً باعث آسیب‌ دیواره‌ها و ترک‌خوردگی در چرخ‌ها می‌شود، جذب کنند. مهندسان میشلن در هنگام رانندگی با این چرخ‌ها بر روی یک حفره آ‌زمایشی به عمق 7.5 سانتی‌متر با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت، هیچ‌گونه آسیبی بر روی تایر نیمرخ‌نازک 285/30R-21 مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که همین حفره می‌تواند یک تایر مشابه را بر روی یک چرخ معمولی با نصف این سرعت، دچار مشکل کند.
 
 
این نوآوری میشلن شامل یک جفت بازوی کناری انعطاف‌پذیر در دو طرف چرخ از جنس آلومینیوم است. البته این کمپانی از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد محتویات داخل المان‌های با پوشش لاستیکی خودداری کرده و تنها گزارش در این رابطه، نسبت به استفاده از ساختار مشابه تایرها بوده است. در طول ضربه ناشی از حفره مسیر، بازوهای کناری برای محافظت از دیواره‌های تایر و همین طور، چرخ‌ها تغییر شکل می‌دهند.
 
چرخ انعطاف‌پذیر نسبت به نمونه معمولی، فرم باریک‌تری دارد و پره‌ها حالت برجسته‌تری نسبت به حلقه دارند و بنابراین ارتباط نزدیکتری با دیواره تایر خواهند داشت. همچنین یک پوشش تزئینی وظیفه حفاظت از چرخ و پنهان‌کردن بال خارجی و همین‌طور، پُر کردن فضای بین پره‌ها و بازو را برعهده دارد و ضمناً نسبت به حرکات بازوی کناری در هنگام ضربه، تغییر شکل نشان می‌دهد.
 
طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور
 
توضیح عکس: در هنگام حرکت بر روی یک حفره، بازوها نسبت به فشاری که به تایر وارد می‌شود، تغییر شکل اندکی دارند، امّا همین موضوع باعث می‌شود که از فشار سخت به دیواره تایرها و پارگی بافت داخلی آنها جلوگیری گردد.
 
هر نوع تایری را می‌توان با ابزارهای معمولی که در دسترس همه کارگاه‌ها وجود دارد، بر روی این چرخ‌های انعطاف‌پذیر سوار کرد. تنها تایرهایی که میشلن استفاده از آنها را برای این چرخ‌ها منع کرد، تایرهای «ران‌فلت» هستند. اگر هیچ‌گونه فشار بادی در لاستیک‌ها وجود نداشته باشد، بازوهای چرخ‌های انعطاف‌پذیر بیشتر از ۱۶ کیلومتر دوام نخواهند آورد؛ مسیری که به مراتب کمتر از حدّ ۸۰ کیلومتر مجاز برای تایرهای ران‌فلت است.
 
 
نکته مثبت دیگر در این چرخ‌ها، کاهش اثر ناهمواری‌ها و نویز به داخل کابین است و به گفته میشلن، هیچ‌گونه مشکل اضافه‌ای در زمینه مقاومت غلتشی، عمر تایر یا کیفیت عملکرد هندلینگ وجود نخواهد داشت. همچنین میشلن گزارش داده که راننده‌های حرفه‌ای در پیست نوربرگ‌رینگ باز هم همان زمان‌های مشابه با چرخ‌های معمولی را ثبت کرده‌اند و تنها برخی از آنها نسبت به بازخورد کمتر سیستم فرمان شکایت داشته‌اند.
 
 
چرخ‌های میشلن که قابلیت تغییرشکل دارند، از سال ۲۰۱۲ در مراحل توسعه خود قرار داشته‌اند و احتمالاً از سال آینده میلادی، برای حضور در جاده‌ها آماده خواهند بود. شرکت تولید کننده چرخ «مکسیون» امتیاز این تکنولوژی را از میشلن خریداری نموده و با برخی خودروسازان جهت برنامه‌های توسعه محصولات همکاری کرده است. اولین نمونه کارخانه‌ای از این نوع چرخ‌ها احتمالاً‌ برای یک خودروی لوکس با ابعاد ۱۹ اینچ یا بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این نوع تایرها به احتمال زیاد، گزینه مناسبی برای وسایل نقلیه بدون‌راننده خواهند بود. شرکت فرانسوی ناویا (Navya) که به دنبال ساخت وسایل نقلیه ۱۰۰ درصد اتوماتیک است، اعتقاد دارد که این تایرهای انعطاف‌پذیر میشلن می‌توانند راه‌حل بسیار خوبی برای عدم‌تنظیم فرمان توسط کامپیوتر در هنگام حرکت بر روی چاله‌ها باشند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میشلن , میشلن , لاستیک , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
به امید فردای بهتر : منم هر روز موقع بجا آوردن نماز 5گانه برا دو ابر خودرو ساز کشورمون دعا میکنم احتکار حرام نیست آن را حلا اعلام میکنم به امید پیشرفت این دو ابرساز عزیز .
حسین... : شما که میخاین دروغ بگین قبلش یک کم فک کنین بعد دروغ بگین. برای تبدیل شدن ۲۰۰ به ۹۰۰ قیمت طلا باید ۴۵۰ درصد رشد می‌کرد یعنی ۴.۵ برابر میشد و این در حالیه که طلا نسبت به پارسال حتی دو برابر هم نشده. لعنت بر مواجب بگیران سایپا که مارو ساده لوح انگاشتن
حسین... : لعن الله علی قوم الظالمین من الاولین الی الاخرین. پولای حرومی که این جماعت حرومخوار از خون ملت می‌میمکند نه تنها با دعا و انرژی مثبت پاک نمیشن حتی خود خدا هم نمیتونه تطهیرشون کنه(نعوذ بالله). حق الناس هست دیگه. قطعا خدارو شکر میکنیم ولی نه بابت اراجیف شما و امثال شما
اطلس آبان نوک مدادی : داداش فکر کنم انقدر ماشینت خورده به تاخیر که عقلت رو از دست دادی و شروع کردی به شعر گفتن و ستایش ایران خودرو و سایپا....
شاهین : سلام دوستان جدیدا کسی سایپا زنگ نزده ببینم آخر چی شد سایپا شاهین های زمستان میده نامیده اگه کسی خبر داره بگه ممنون
اطلس ارومیه تحویل بهمن : جناب اینکه آدم شکرگذار نعمت های خداوند باشه شکی توش نیست ودرهر حالت هم آدم باید ذکر خدا رو به جا بیاره چون فقط با ذکر خداست که دلها آرام میگیره. ولی خواهشا مسائل رو باهم قاطی نکنید کار وقیح خودروسازان رو تایید نکنید هیچکس منکر این نیست که تورم تو کشور نیست ولی هر چیز هم دیگه به اندازه خودش اینا با این افزایش شدید قیمت واقعا همه رو نقره داغ کردن و این کارشون به درو از انصاف و انسانیت بود. خواهشا دیگه از این موعظه ها نخونید و پای دین و ایمان رو وسط نکش این دوستانی که اینجا تشریف دارن همه از شما با ایمان تر هستن. مردم ما واقعا مومن و با ایمان هستن اگه دنبال حرام خوری بودن الان همشون بنز زیر پاشون بود
زهرا : ممنون از شما که اجازه نمی‌دید بازار دلالان رونق بگیره ولی خودتان بزرگترین دلال هستید.
فرانک : منم زنگ زدم گفتم شاید آخر آذر
اطلس سفید مشکی : انشالله که افزایش نمیخوره ولی اگرهم بخوره باید نصفش بخوره در غیر اینصورت شکایت کنیم
اطلس تکمیل وجه شهریور : واقعا چرا کاش کسی چه فاکتور شده بگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : اینو کی گفته خواهشا چیزی که مطمئنید راجبش صحبت کنید
کاظمی : واقعا استاندارد میگه مشکلی نداره؟؟؟؟؟ خیلی عجیبه اخه همین استاندارد گفته بود فلان تبصره و ماده باید رعایت شه
عرفان : من هم 30 مهر بودم هنوز فاکتور نشده
خودرو : سلام مثل دفعه قبل کسی نیومد باز فقط ما الکی اسیر شدیم رفتیم هیچ خبریم نبود گفت مشکل استاندارد داره معلوم نیست کی رفع بشه
محمد : سلام کسی تیگو 8 پرومکس تحویل شهریور ماه گرفته خبرجدید دارن اعلام کنن ببینیم چه خبر من تحویل 6 شهریور ماه فعلن خبری نشده
مهران : واقعا کیو می خواهید گول بزنید اکسل اکسل میکنید،ایمنی اتاق رو نمی‌بینی، حداقل زنده موندن،این همه ایراد رو تو ماشینای ایرانی نمی‌بینید، حالا صبر کن تحویل بگیری هر هفته اعصاب خوردی داری از بس که آشغال دارن تولید میکنن،اینستا پر شده از ایرادات گریبکس Dae, رو دنا تارا و 207 ،پر از ایرادات برقی و قطعه
دنا اتومات 30مهرپیش فروش : اره من فاکتور شدم تکمیل وجه1شهریور فاکتور 1 آبان متنظر پلاکم الان
محمد رصاناصرزاده : پاسخ به صبا x33 سلام من ثبت نام نقدی اول خردادهستم مول زور را 29 مرداد واریز کردم تاریخ تحویل سیستمی 29 ابان گفتند هنوز که ماشینی دستم نرسیده در ضمن برگ سبز بیمه کارت ماشبن نیز امده
ماهان : بیستم فاکتور شدم بیست و ششم پلاک ولی هنوز رو مرحله صدور اسناد مونده و نمیره برای تحویل تکمیل وجه 15 شهریور تحویلی 30 ابان پانا رنگ خاکستری
کوییک gxl پیش فروش آذر : سلام پیش فروشای ماه های دیگه کی دعوت نامشون اومده...میخوام ببینم دعوت نامه آذر کی میاد؟ کسی خبر نداره؟