رپورتاژ - هیچ ایرانی نیست که سوار پیکان نشده باشد، جملهای است که به ذهن بسیاری از افراد خطور میکند. در واقع پیکان خودرویی است که برخلاف بسیاری از خودروها در دسترس اکثر اقشار جامعه بوده است و به همین دلیل خودروی ملی محسوب میشود. پیکان در پیش از انقلاب به یکی از نمادهای ملی بدل شد و تا سالها بعد همچنان بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم به حساب میآمد. این خودرو که همچنان در سطح شهرها و روستاها دیده میشود، هنوز علاقمندان خود را دارد که با وجود توقف تولید این خودرو به دنبال خرید پیکان دست دوم و استفاده از آن هستند.
تولد پیکان
سال 1346 شمسی شرکت ایران ناسیونال سابق که بعدها به ایران خودرو تغییر نام یافت با همکاری گروه صنعتی روتس (Rootes) انگلستان که در آستانه ورشکستگی بود، اقدام به طراحی و تولید خودروی ملی کرد. بدین ترتیب تولید پیکان بهد از حدود ده سال که از تولیدش در انگلستان میگذشت در ایران شروع شد. در واقع تولید این خودرو در لوزامی مانند بدنه، رادیاتور، کمک فنر جلو و عقب و همچنین شیشه در ایارن تولید میشد و قطعات اصلی از خارج وارد و مونتاژ میشد. با ورود پیکان به بازار، این خودرو به خودروی محبوب جوانان و خانوادهها تبدیل شد و با دو مدل دولوکس و کارلوکس وارد بازار ایران شد و تا پیش از انقلاب سال 1357 تولید آن ادامه یافت. در سالهای 1350 و 1351 شش مدل پیکان به نامهای اتوماتیک، تاکسی، جوانان، وانت، کار و دولوکس تولید و عرضه میشد که هرکدام کارایی و طرفداران خاص خود را داشتند. اما در سالهای دهه 60 شمسی تولید پیکان تا مرز توقف پیش رفت ولی دوباره تولید آن تا سال 1384 ادامه یافت که در این سال تولید آن متوقف شد.
در سالهای دهه هفتاد شمسی طراحان سعی کردند با کمی تغییر و فیس لیفت پیکان، پیکان پژویی را تولید و عرضه کنند که البته مورد استقبال قرار نگرفت.
از همان سالهای ابتدایی که این خودرو به صورت نقد یا اقساط به فروش میرفت تا سالها بعد اقشار مختلف جامعه با هر نوع سطح فرهنگی اقدام به خرید پیکان میکردند. بطوریکه تاکسیهای نارنجی رنگی که از سالهای دور تاکنون در خیابانها مشاهده می کنیم خودروی پیکان هستند.
این روزهای پیکان
پیکان در این روزها دوران بازنشستگی یا میتوان گفت کهنسالی خود را سپری میکند. اما با وجود سوخت بالای این خودروی ملی و سختی نسبی رانندگی با پیکان به خصوص در قسمت فرمان و دنده به دلیل ارزانی قیمت این خودرو و قطعات یدکی آن هنوز مشتریان خود را دارد.
مثلا با جست و جویی در سایت دیوار میبینید که علاقمندان زیادی به دنبال پیکان جوانان به رنگ قرمز گوجهای یا مدلهای دیگر این خودرو در قیمتهای متفاوت، بنا به مدل و فنی و بدنه سالم خودرو و در رنگهای سبز و سفید هستند تا علاوه بر استفاده از آن، حس نوستالژی سالهای دور برای آنها تداعی شود. ضمن اینکه افرادی که علاقمند به خرید پیکان هستند، معتقدند با وجود کمیها و کاستیهای پیکان اگر تولید آن ادامه مییافت از خودروهایی مانند پراید به مراتب موفقتر عمل میکرد.
منبع : ویرلن