سکوت سکاندار/ رفتار منفعلانه وزارت صنعت در مقابل تحریم و خروج شرکای خودروسازی

 

سکوت سکاندار/ رفتار منفعلانه وزارت صنعت در مقابل تحریم و خروج شرکای خودروسازی

 
یش از سه ماه از اعلام خروج آمریکا از برجام گذشته و از امروز تحریم های صنعت خودروسازی علیه ایران کلید خورده است، این درحالی است که تا کنون سکاندار صنعت ایران هیچ واکنشی نسبت به یکی از بزرگترین صنایع کشور نداشته و گویی آب از آب وزارت صمت تکان نخورده است.
از اردیبهشت تا مرداد فرصت کمی برای رسیدگی به یک موضوع آن هم در حد و اندازه تحریم دومین صنعت ایران نیست. صنعتی که به واسطه آن هزاران شغل ایجاد شده و با هر چرخش چرخ های این صنعت، میلیاردها تومان درآمد کسب شده است؛  گویی از چشم سکاندارش دور مانده است.
 
از زمان اعلام خروج امریکا از برجام در اردیبشهت امسال تا امروز که تعدادی از کشورها همزمان با امریکا از اجرای تحریم ها علیه ایران خبرداده اند، هیچ واکنشی از سوی شریعتمداری مشاهده نشده است. 
 
البته نمی توان این عدم توجه وزیر را به حساب فرصت نکردن وزیر برای رسیدگی به این مهم دانست. زیرا پس از تایید تخلفات خودرویی سال 96 که در تیرماه امسال مستدل شد، بلافاصله وزیر صنعت در رسانه ملی حاضر شد و اسامی شرکت های متخلف را اعلام کرد، پس واضح است که برای دلگرمی صنعت گران، خودروسازان، قطعه سازان و حتی مصرف کنندگان هم می توانست از تریبونی همچون رسانه ملی استفاده شود تا نگرانی صنعتگران، تولید کنندگان، خودروسازان، قطعه سازان، مردم و همه مشاغلی که با صنعت خودرو در ارتباط هستند را برطرف کند و حداقل با بیان فرصت ها و تهدید های این صنعت، آینده صنعت خودرو در شرایط تحریمی را ترسیم کند. 
 
اما در این مدت نه تنها وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تحریم های خودرویی ایران واکنشی نداشته، بلکه حتی معاونان و مدیران کل وزارت صمت نیز هیچ واکنشی نداشتند و دراین مدت همه توجهات به تحلفات خودرویی سال گذشته معطوف و آینده صنعت خودرو به فراموشی سپرده شد. 
 
حالا طبق گفته ترامپ که شروع دور جدید تحریم های علیه ایران را 15 مرداد ماه برابر با 6 آگوست اعلام کرده بود، آغاز و از صبح امروز 16 مردادماه اجرایی شده است. تحریم هایی که به واسطه آن تاکنون بیش از 10 شرکت صنعتی و شرکای تجاری از ایران خارج شده و چند شرکت دیگر نیز در انتظار دریافت کارت خروجشان از ایران هستند که سر دمدار آن ها شرکای تجاری و قدیمی ایران در صنعت خودروسازی هستند. رنو و پژو که برخلاف نام پر اعتبارشان در میان شرکای تجاری بین المللی، برای ایران خوش قدم نبودند و هر بار با ایران قراردادی منعقد کردند، در نهایت به ترک این شرکت ها منتهی شد. 
 
از امروز اما فصل جدیدی از تاریخ صنعت خودرو در ایران رقم خواهد خورد و شاید شرایط از تحریم های گذشته سخت تر باشد، چرا که نه تنها رییس جمهوری بلکه حتی سکاندار وزارت صنعت که متولی صنعت خودوری دولتی ایران است، هیچ چشم اندازی از صنعت خودروی بدون حضور شرکای خارجی برای صنعتگران و مردم ترسیم نکرده و این صنعت بزرگ را با هزاران سوال بی جواب رها کرده اند؛ شاید هم وزیر صمت معتقد به  عبارت «هرچه پیش آید خوش آید» است که هیچ واکنشی نه از ابتدا و نه روز اجرای این تحریم ها نداشته است. 
 
با این حال اما کارشناسان و صاحبنظران صنعت خودرو در این مدت سنگ تمام گذاشتند و از ابتدا تا انتهای این صنعت، از خوب و بد و آنچه ممکن و غیر ممکن خواهد بود را ترسیم  و همه جوانب تحریم های خودرویی امریکا علیه ایران را پیش بینی کردند. 
 
برخی از کارشناسان در صنعت خودروسازی کاهش تولیدات داخلی در ماه های ابتدایی اجرای تحریم ها، برخی دیگر افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی های موجود در بازار دست دوم را پیش بینی کرده اند. عده ای از صاحبنظران نیز بر این باورند که هنوز صنعت خودرو ایران آن اندازه پتانسیل دارد که بتواند در شرایط سخت تحریم نیز گلیم خود را آب بیرون کشد، البته آن ها معتقدند، ادامه فعالیت های صنعت خودرو نه قوت آینده اما قطعا با قوای جدیدی روی ریل تولید حرکت می کند. 
 
با این حال اما عدم واردات خودرو و قطعات به کشور قطعا روزهای سختی را برای صنعت خودروسازی و قطعه سازی رقم خواهد زد، اما بسیاری از کارشناسان و برخی مقامات اسبق خودروسازی ها بر این باورند که شاید پس از مدتی سختی، تولیدات قطعات خودرویی توان خودکفایی داشته باشند و بتوان تا حدی نفس این صنعت را زنده نگه داشت. در هر صورت باید برای رفع نگرانی و یا چگونگی ادامه کار این صنایع به نظرات وزیر صمت نیاز است. 
 
وجود خلا گفت گو با مردم 
 
امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه به خبرنگارخودروکار می گوید: :« بخش عمده مشکلات فعلی صنعت خودرو به تحریم ها ارتباطی ندارد، چرا که سهم آن ها در تولیدات کشور چندان اثر گذار نیست و درصد مهمی از تولیدات به توانایی های داخلی وابسته است. در نهایت مردم نیاز به گفت گو دارند و تا سکاندار کشتی راه را به مردم نشان دهد، تا مردم بدانند با مدتی تحمل کردن اوضاع بحرانی، در نهایت اوضاع بهبود می یابد». 
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: «سکوت دو هفته ای در شرایط عادی چندان به چشم نمی آید، اما اکنون شرایط حساس و جنگی اقتصادی است و باید به سربازان این کشور اطمینان خاطر القا شود تا این شرایط تلطیف شود و به نظر من می شد در این مدت با مردم صحبت هایی صورت گیرد».
 
به گفته او، «اگر مردم بتوانند تا حدی آرامش خود را حفظ کنند، بخش عمده ای از حاشیه بازار که همان حباب های ایجاد شده است، قابل کنترل خواهد بود زیرا بخشی از حباب ها ناشی از تنش های موجود در جامعه است».
 
 این کارشناس تاکید می کند: « هنوز هم می توان با گفت گو تنش های اقتصادی را آرام تر کرد». 
 
کاکایی ادامه می دهد: « چندی پیش یکی از سیاستمداران گفته بود، خوب است که دولتمردان سکوت می کنند که البته این صحبت دو تعبیر دارد. یکی اینکه دولتمردان در عمل نتایج فعالیت های سازمانشان را نشان می دهند و دیگری  اینکه هرگاه صحبتی می شود، بازارهاییا برهم می خورد یا اینکه نتیجه عکس عمل می شود، اما در موضوع وزات صنعت و موضوع تحریم های خودرویی من معتقدم که باید با مردم گفت گو شود».
 
این کارشناس می افزاید: « ابتدا باید قبول کنیم در دورانی بحران هستیم و ارز از 3700 تومان تا هشت هزار تومان پیش رفته است. از طرفی دیگر تحریم های بین المللی نیز مزید بر علت شده است. در این شرایط نیز خوب است که دولتی همچون دولت مردمی کشور ما با مردم صحبت کند. چرا که باید یه عنوان سکاندار کشتی صنعت، چگونگی گذر از تلاطم ها و طوفان ها ترسیم شود و درمقابل به مردم اطمینان خاطر و آرامش القا شود». 
 
او اظهار می کند: « طی سال های اخیر، خلا گفت گو برای افکار عمومی وجود داشته و اکنون نیز ادامه دارد. زیرا هر یک از ما به عنوان یک شهروند حق اطلاع از اتفاقات و تصمیم دولت را داریم تا از طریق رسانه ها و دولتمردان حقایق را بدانیم. البته شاید تصور بر این است که عمل و کار نهایی نحوه فعالیت را نشان می دهد که آن بحثی جداگانه است».
 
اکنون صرف نظر از اینکه آینده صنعت خودروسازی ایران پس از تحریم های سرسختانه امریکایی چه می شود و اینکه آیا تصمیمات بین المللی نسبت به ایران  تغییر می کند یا خیر، مبرهن است که در زمان اجرای دور جدید تحریم های امریکا که صنعت خودروسازی در اولویت آن ها قرار دارد، همچنان جای خالی واکنش و اظهارات سکاندار صنعت ایران به وضوح مشاهده می شود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام تارا سفید تحویل 13 مهر هنوز فاکتور نشدم
ایکس ۵ : وقتی تحویل گرفتید دیگه تعویض نمی کنند فقط خسارت میدن.
علی : سلام .نمیخاد بارگیری کنید بگید کجا بیایم خودمون ببریم.والا دستتون درد نکن نمیخاد بیارین میایم خودمون اگه زحمت هم زیاد براتون بخدا تو مونتاژم کمک از دستمون بر بیاد انجام میدیم چرا اینا این کارو می‌کنند از کشور خودمون بدمون بیاد ی رسیدگی بخدا کافی به اندازه که هست مایع بزارن ن بیشتر که مردم آلاف باشن
علی : سلام تحویل گرفتین
رعیت حلال خور : گل گفتی داداش
تی۸ : سلام از کجا متوجه شدین بیمه شده پیامی واستون ارسال شده یا خودتون چک کردین ممنون میشم جواب بدین
T8 جواد : بعد چهار ماه و 10 روز T8 مشکی فاکتور شدم یه دوماه دیگه خودرو بدستم می‌رسه واقعاً دیوونه شدم. اشتباه کردم نوشتم توش گیر کردم سعی کنید ثبت نام نکنید بدون تحقیق
X5 خاکستری اردیبهشت : سلام خدمت دوستان. ۲۴ اردیبهشت با هزار گرفتاری ثبت نام کردم. ۹۰ روزه. ۹ مهر فاکتور شد. ۱۹ آبان مدارک ارسال شد. (فقط کارت ماشین اومد) امروز ظهر زنگ زدن بیا تحویل، همون موقع رفتم گرفتم. مانیتورش موقع تست روشن نشد. زنگ زد امداد بیاد. دوباره خاموش روشن کرد درست شد گفت بخاطر باطریشه. اما بیشتر عملکردها مثل کولر و .. فقط با مانیتور به صورت لمسی هست. درسته پیشرفته تره اما با کار نکردن مانیتور، ماشین فلج میشه. اینم از ایراد روز اولش. نمایندگی رشت ۳۴۰۳.
رضا : ثبت نامی اسفند 1402، اول آذر 1403 خودرو x5 را با 4 ماه و 10 روز تاخیر دریافت کردم
علی v4 : لطفاً بگید جریمه تأخیرش چقدر شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راناپلاس مهر : پس دلال ها کجان قیمت بدید دیگه خونخواران.
مبین دنا پلاس 6 دنده 30 آبان : سلام . زنگ زدم نمایندگی گفتن شما تو دهه سوم هستین . الان دهه اول ماه رو فاکتور میکنن 18 روز به بعد دهه سوم فاکتور میشه
علی : از کجا متوجه میشید پارس خودرو هستین مال من هم زده رنگ سفید
اریزو 6 پرو : یه سوال تحویل نقدی و لیزینگی فرق دارن نقدی رو سر موعد تحویل میدن
207پانا ارتقا تحویل آبان : چون قرارداد قبلی منقضی میشه و قرارداد جدید میبندند دیگه تخفیفی شامل نمیشه و با قیمت روز کارخانه محاسبه میکنند و پیش پرداختی که قبلا داشتید منهای مبلغ روز کارخانه میشه(تا جایی که من اطلاع دارم)
207 : اگر واریز نکنی دیگه ممکنه سقف فلز بهت ندن منقضی ها را تبدیل به ارتقا میکنن که گرونتر در میاد
دنا پلاس پائیز : تو شکایتتون بگین خودشون اولویت هارو انداختن عقب بعد میخوان ماشینم گرون کنن،
فرهاد : درود بر شرکت محترم مدیران خودرو این شرکت عزیز و گرانقدر همواره به فکر مشتریان خود میباشد
فرهاد : درود بر شرکت محترم مدیران خودرو این شرکت عزیز و گرانقدر همواره به فکر مشت یان خود میباشد
عرفان : دوستان گویا ایرانخودرو دعوتنامه تحویلی های بهمن ماهو فرستاده ب جز هایما،کسی هست تحویلی بهمن ماه باشه دعوتنامه واسش اومده باشه؟