خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 

خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 
درست از زمانی که واردات خودرو ممنوع و تحریم های امریکا علیه ایران آغاز شد، مشکلات صنعت خودرو از جمله نحوه خرید و فروش خودروها تا خدمات پس از فروششان نیز کلید خورد؛ تا جایی که برخی کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند در صورت ادامه مشکلات حواشی خودروهای وارداتی، کاهش خدماتی همچون گارانتی، سرویس های دوره ای و نبود قطعات و لوازم یدکی بازار را با حدود یک میلیون مشتری ناراضی مواجه خواهد کرد.
زمزمه های افزایش قیمت خودروهای وارداتی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و در نهایت از ابتدای امسال و همراه با نوسانات نرخ ارز، بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرد. در همین راستا، خدمات پس از فروش و تهیه قطعات و لوازم یدکی این خودروها نیز در بخش قیمت روند صعودی پیش گرفت. 
 
این در حالی است که از اوایل مردادماه امسال ترخیص نشدن قطعات خودرو که تا کنون نیز ادامه یافته است، به خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده و به ویژه دارندگان خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی آسیب هایی وارد کرده، به گونه ای که حتی برخی سرویس های دوره ای که روی برگه گارانتی ذکر شده بود نیز حذف شده و در برخی موارد با دریافت هزینه صورت می گیرد.
 
البته برخی شرکت ها یا شعب خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی می گویند که به دلیل نبود قطعات و لوازم یدکی کافی علاوه بر افزایش قیمت، امکان تعمیر ندارند و برخی سرویس های دوره ای یا کاهش یافته و یا دیگر به صورت رایگان انجام نمی شود.
 
حال این پرسش مطرح است، در شرایط فعلی که قیمت خودروهای وارداتی روند صعودی پیش گرفته اند و هر روز بر حباب آن ها در بازار افزوده می شود و از طرفی دیگر خدمات پس از فروش آن ها با مشکل تامین قطعه مواجه است، چگونه می تواند بازار خود را همچنان سر پا نگه دارد و با کمبود تقاضا همراه نشود. چرا که مشتریان خودروهای لوکس و وارداتی خواهان خودروهای با کیفیت خاص و متفاوت از خودروهای داخلی هستند و شاید هرگز مشتریان خودروهای پر آپشن، خودروهای داخلی و حتی مونتاژی ها را خریداری نکنند. 
 
 علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید:« در حال حاضر بالغ بر 630 هزار دستگاه خودرو وارداتی تا 10 سال موجود است، که اگر این تعداد از نبود قطعات خودرو و کیفیت سرویس دهی و خدمات پس از فروش ناراضی باشند، مشکلات متعددی در کمین این صنعت خواهد بود». 
 
شکوهی عنوان می کند:« همین مشکل قطعا درباره محصولات مونتاژ داخلی نیز امکان پذیر است، چرا که قطعا این رویه برای خودروهای مدل کیا سراتو ساپیا، گروه چانگان و محصولاتی که سن زیادی برای مونتاژ ندارند، پیش می آید». 
 
کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« با افزایش تولیدات خودروهای مونتاژ و  ادامه مشکلات ذکر شده، ممکن است نارضایتی حدود یک میلیون نفری از دارندگان این خودرو ها را شاهد باشیم. چرا که اگر این افراد نتوانند از خودروی خود استفاده کنند یا خودریشان هر روز با کمبود قطعات یدکی همراه باشد، تا حدی سرمایه شان از دست رفته تلقی می شود». 
 
شکوهی تصریح می کند: «در این میان نباید تنها خودروهای وارداتی را مد نظر قرارداد؛ چرا که همین مشکلات برای خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی (CKD) نیز رخ می دهد، اما نکته اصلی این است که در حال حاضر خدمات پس از فروش در چه سطحی از کیفیت ارائه می شوند و آیا میزان رضایت مدنظر را برای خریداران رقم می زند؟». 
 
او ادامه می دهد:« اکنون به دلیل مشکلات موجود در رابطه با واردات قطعات خودرو، کیفیت خدمت رسانی به مشتریان به شدت کاهش یافته است. از طرفی دیگر یا بسیاری ازکالاها در دسترس مشتریان نیست و یا با افزایش دو برابری قیمت همراه شده اند». 
 
به گفته شکوهی، گرچه نرخ تامین قطعات خودرو با ارز 4200 تومانی اعلام شده است، اما در عمل همان هم اجرایی نشده ودر نهایت قطعات با ارز آزاد به بازار می رسند. 
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« تجربه نشان داده، نرخ ارز مبادله ای برای واردات قطعات خودرو تنها در حد گفتمان است و در عمل اجرایی نخواهد شد که در ادامه آن، قطعات به سختی به بازار مصرف می رسد و به طور طبیعی کیفیت قطعات نیز با کاهش همراه خواهد شد». 
 
او می افزاید: « ادامه این روند نتیجه ای مثبت در بر نخواهد داشت، چرا که نتیجه این روند وجود تعداد زیادی مشتری ناراضی خواهد بود». 
 
شکوهی در پاسخ به اینکه اکنون باید یا تعداد زیادی از دارندگان خودروهای وارداتی که خودروهایشان نیاز به سرویس های دوره ای و تامین قطعات و لوازم یدکی دارد، اما قطعاتی موجودنیست و باید چه راهکاری اجرایی شود، تاکید می کند:« به طور طبیعی افرادی که خودروهای وارداتی را با نرخ بیشتری خریدار می کنند، به دنبال کیفیت محصول و رضایت بیشتری هستند و نیاز به حس بهتر در رانندگی دارند. اما این حس تا جایی ادامه می یابد و در صورتی است که قطعاتی نباشد تا این خودرو به خوبی حرکت کند، دیگر آن خودرو با قیمت بالا به کاری می آید؟». 
 
 به گفته او، با ادامه روند کمبود قطعات خودروهای وارداتی، ناگهان پس از مدتی، آرامش در رانندگی با خودروهای چند صد میلیون تومانی و لوکس، درست برعکس به نقطه عدم آرامش تبدیل خواهد شد. 
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: «حال اگر متولیان صنعت خودروسازی نتوانند برای تامین قطعات و لوازم یدکی خودروها و همچنین ارائه خدمات پس از فروش خودروهای فروش رفته اقدامی انجام دهند، در آینده با حجم زیادی از مشتریان شاکی و ناراضی مواجه خواهند بود». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خدمات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آیدین سالاری : سلام ایکس ۵ داشتم تصادفی نسبتا متوسط از جلو داشته‌ کاپوت‌ جمع شده و رادیاتور شکسته موتور و گیربکس سالم بقیه جاها ماشین سالم‌بی رنگ رنگ‌ تیتانیوم میفروشم یک و ۴۰۰ هزینه تعمیرش ۱۰۰ تومن جای خوب ببرین بی رنگ هم در میاره هعی...
امین : اینکه میگن شاهین جی تحویل نمیدن چرته این همه صبر کردیم این یه ماهم روش قراره تا ۱۵ شهریور همه رو تحویل بدن الکی به ساز سایپا نرقصی فرقش حدود۸۰ ملیونه.اینها مجبورن تحویل بدن
مهدی x5 : سلام دوستان فکر کنم بد شانس تر از من کسی نباشه من دیماه 1403 x5 ثبت نام نقدی قرار تحویل اردیبهشت 1404 هنوز نه پیامی نه خبری هیچ که هیچ بعضی ها الان نگاه می کنم تو کامنتها انهایی که بهمن بودن شاسی که شدن هیچ تمام مدارک انها هم امده
سهند : من امروز زنگ زدم گفت داریم۶اردیبهشت فاکتور میشه و گفت بهمون اعلام کردن تا اخر هفته دیگه دی تموم بشه تولیدم سرعت گرفته
محمد : سلام من هم مثل شما ثبت نام دی ماه۴۰۳ بود تحویل اردیبهشت ۱۴۷۵نقد گرفتم دوباره خرداد بهم گفتن۸۸میلیون مابه تفاوت باید بدی از شما هم گرفتن
امید : عزیز شما کی ثبت نام کرده بودین؟
محمد : سلام از شما هم مابه تفاوت حدود ۸۸میلیون گرفتن
1 اردیبهشت : دو ماه پیش بعد ی ماه دو روز و نیم فاکتور شد دقیقا ی ماهه خبری نیس فک کنم هر ماه ۲ روز و نیم فاکتور میکنن اگه تازه اینجوریم فاکتور کنن این ماه باید اسفندیا کلا فاکور شن با قسمتی از ۱ اردیبهشت که اونم باز شانسیه
خبر مهم : قابل توجه حواله داران شاهین جی الان با یکی از کارشناسا صحبت کردم گفت که تا نیمه اول شهریور پیام تبدیل میاد باید تبدیل بزنید به جی ال شاهین جی دیگه شرکت تحویل نمیده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : چه غلطا برای کی کار میکنی
نرگس : کسی می دونه کوئیک آر اس تا کی فاکتور شده ،کسی هست برای خرداد تکمیل وجه کرده و فاکتور شد ممنون
حامد : امروز خیلی ها فاکتور شدن انشالا تا آخر هفته همه فاکتور بشن.
احسان 13 تیر : ماشین شما فاکتور شده؟
ساینا اس1404 : اگه بنزین گرون بشه ماشین های کم مصرف وسبک وجمع و جور مثل 207 و ساینا بیشترین رشد قیمت را خواهند داشت
دوگانه سوز : اگه بنزین گران بشه ساینا دوگانه نه 700میلیون بلکه 800میلیون هم گیرت نمیاد ؟؟؟
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : بعضی از دوستان میگن به قیمت قبل برای ماههای مهر و آبان فاکتور شده فک نمیکنم درست باشه تازه اگه قیمتها به قبل برگرده 5 تا 10 درصد کم میشه چون ایران خودرو 25درصد گرون کرده بود.دعواشون سر این 10 درصد هستش فک نکنم به قیمت خیلی قبل تر برگرده. فقط اگه دوستان پانا با رینگ مرداد کسی هست فاکتور شده باشه تا حالا؟؟ ببینیم وضعیت ما شهریوریها چجوری هستش
31 تیر : سلام ماشین 15/5پلاک خورده سایت تبریز هنوز تیک حمل نخورده پیامک امده کارت ماشین ارسال شده 26/5.بله هنوز خبری از ماشین نیست.کسی می دونه. لطفا
محمد : سلام ودرود اطلس روزی بیست عدد داره تولید میشه قطعه ندارن
سلیم : واریزی اول شما چه تاریخی بود