خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 

خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 
درست از زمانی که واردات خودرو ممنوع و تحریم های امریکا علیه ایران آغاز شد، مشکلات صنعت خودرو از جمله نحوه خرید و فروش خودروها تا خدمات پس از فروششان نیز کلید خورد؛ تا جایی که برخی کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند در صورت ادامه مشکلات حواشی خودروهای وارداتی، کاهش خدماتی همچون گارانتی، سرویس های دوره ای و نبود قطعات و لوازم یدکی بازار را با حدود یک میلیون مشتری ناراضی مواجه خواهد کرد.
زمزمه های افزایش قیمت خودروهای وارداتی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و در نهایت از ابتدای امسال و همراه با نوسانات نرخ ارز، بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرد. در همین راستا، خدمات پس از فروش و تهیه قطعات و لوازم یدکی این خودروها نیز در بخش قیمت روند صعودی پیش گرفت. 
 
این در حالی است که از اوایل مردادماه امسال ترخیص نشدن قطعات خودرو که تا کنون نیز ادامه یافته است، به خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده و به ویژه دارندگان خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی آسیب هایی وارد کرده، به گونه ای که حتی برخی سرویس های دوره ای که روی برگه گارانتی ذکر شده بود نیز حذف شده و در برخی موارد با دریافت هزینه صورت می گیرد.
 
البته برخی شرکت ها یا شعب خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی می گویند که به دلیل نبود قطعات و لوازم یدکی کافی علاوه بر افزایش قیمت، امکان تعمیر ندارند و برخی سرویس های دوره ای یا کاهش یافته و یا دیگر به صورت رایگان انجام نمی شود.
 
حال این پرسش مطرح است، در شرایط فعلی که قیمت خودروهای وارداتی روند صعودی پیش گرفته اند و هر روز بر حباب آن ها در بازار افزوده می شود و از طرفی دیگر خدمات پس از فروش آن ها با مشکل تامین قطعه مواجه است، چگونه می تواند بازار خود را همچنان سر پا نگه دارد و با کمبود تقاضا همراه نشود. چرا که مشتریان خودروهای لوکس و وارداتی خواهان خودروهای با کیفیت خاص و متفاوت از خودروهای داخلی هستند و شاید هرگز مشتریان خودروهای پر آپشن، خودروهای داخلی و حتی مونتاژی ها را خریداری نکنند. 
 
 علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید:« در حال حاضر بالغ بر 630 هزار دستگاه خودرو وارداتی تا 10 سال موجود است، که اگر این تعداد از نبود قطعات خودرو و کیفیت سرویس دهی و خدمات پس از فروش ناراضی باشند، مشکلات متعددی در کمین این صنعت خواهد بود». 
 
شکوهی عنوان می کند:« همین مشکل قطعا درباره محصولات مونتاژ داخلی نیز امکان پذیر است، چرا که قطعا این رویه برای خودروهای مدل کیا سراتو ساپیا، گروه چانگان و محصولاتی که سن زیادی برای مونتاژ ندارند، پیش می آید». 
 
کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« با افزایش تولیدات خودروهای مونتاژ و  ادامه مشکلات ذکر شده، ممکن است نارضایتی حدود یک میلیون نفری از دارندگان این خودرو ها را شاهد باشیم. چرا که اگر این افراد نتوانند از خودروی خود استفاده کنند یا خودریشان هر روز با کمبود قطعات یدکی همراه باشد، تا حدی سرمایه شان از دست رفته تلقی می شود». 
 
شکوهی تصریح می کند: «در این میان نباید تنها خودروهای وارداتی را مد نظر قرارداد؛ چرا که همین مشکلات برای خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی (CKD) نیز رخ می دهد، اما نکته اصلی این است که در حال حاضر خدمات پس از فروش در چه سطحی از کیفیت ارائه می شوند و آیا میزان رضایت مدنظر را برای خریداران رقم می زند؟». 
 
او ادامه می دهد:« اکنون به دلیل مشکلات موجود در رابطه با واردات قطعات خودرو، کیفیت خدمت رسانی به مشتریان به شدت کاهش یافته است. از طرفی دیگر یا بسیاری ازکالاها در دسترس مشتریان نیست و یا با افزایش دو برابری قیمت همراه شده اند». 
 
به گفته شکوهی، گرچه نرخ تامین قطعات خودرو با ارز 4200 تومانی اعلام شده است، اما در عمل همان هم اجرایی نشده ودر نهایت قطعات با ارز آزاد به بازار می رسند. 
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« تجربه نشان داده، نرخ ارز مبادله ای برای واردات قطعات خودرو تنها در حد گفتمان است و در عمل اجرایی نخواهد شد که در ادامه آن، قطعات به سختی به بازار مصرف می رسد و به طور طبیعی کیفیت قطعات نیز با کاهش همراه خواهد شد». 
 
او می افزاید: « ادامه این روند نتیجه ای مثبت در بر نخواهد داشت، چرا که نتیجه این روند وجود تعداد زیادی مشتری ناراضی خواهد بود». 
 
شکوهی در پاسخ به اینکه اکنون باید یا تعداد زیادی از دارندگان خودروهای وارداتی که خودروهایشان نیاز به سرویس های دوره ای و تامین قطعات و لوازم یدکی دارد، اما قطعاتی موجودنیست و باید چه راهکاری اجرایی شود، تاکید می کند:« به طور طبیعی افرادی که خودروهای وارداتی را با نرخ بیشتری خریدار می کنند، به دنبال کیفیت محصول و رضایت بیشتری هستند و نیاز به حس بهتر در رانندگی دارند. اما این حس تا جایی ادامه می یابد و در صورتی است که قطعاتی نباشد تا این خودرو به خوبی حرکت کند، دیگر آن خودرو با قیمت بالا به کاری می آید؟». 
 
 به گفته او، با ادامه روند کمبود قطعات خودروهای وارداتی، ناگهان پس از مدتی، آرامش در رانندگی با خودروهای چند صد میلیون تومانی و لوکس، درست برعکس به نقطه عدم آرامش تبدیل خواهد شد. 
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: «حال اگر متولیان صنعت خودروسازی نتوانند برای تامین قطعات و لوازم یدکی خودروها و همچنین ارائه خدمات پس از فروش خودروهای فروش رفته اقدامی انجام دهند، در آینده با حجم زیادی از مشتریان شاکی و ناراضی مواجه خواهند بود». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خدمات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : تشکر از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار آموزنده و مفید بود
اردیبهشت ۲ : سلام دوستان ۲۰ آبان پلاک شدم هنوز از تحویل خبری نیست،فقط با روان مردم بازی میکنند ۲آبان فاکتور۱۸ روز تا پلاک از زمان فاکتور نزدیک یک ماه شد سود تاخیر هم مشخص نیست تا این لحظه سایپا فقط با دورغ زمان خریده، ثبتنام اولیه ۱۴۰۲ یک عمر گذشت فقط باید صبور باشید
J7 ادیبهشت : سلام و احترام ، ببخشید بعد از پیامک شاسی ، مرحله جلوتر برای صدور بیمه نامه و ... نرفته برای شما هم ؟!
میثم : برادر نوشته ۴۱۳ و گفته افزایش قیمت شامل نشده و به قیمت تیر براش حساب کردن ولی فکر کنم اشتباه نوشته احتمالا ۳۱۴ پرداخت کرده چون قیمت تیر جی ال ۶۵۱ بوده که به احتمال زیاد پیش پرداخت ۲۹۷ داده و ۳۱۴ قیمت تمام شدش ۶۱۱ میشه و ۴۴ سود مشارکت کسر شده منم ازشون سوال کردم ببینیم خودشون چه جوابی میدن
J7 شیراز : واسه منم 30 تومنو واریز نکردن،مدیرای کرمان موتور گذاشتن بانک دارن سودشو میخورن،زنگم که میزنیم جواب سربالا میدن
J7 اردیبهشت : کسی هست ۳۰ میلیون اضافی که پرداخت کردیم رو بهش عودت داده باشن؟هنوز واسه من واریز نکردن
T8 : سلام دوستان ثبت‌نامی های t8بگین تو چه وضعیتی هستین کی ثبت‌نام کردین تا بدونیم ما کجا قرار داریم؟
جی ال : نازنین علی مدبر خبری ازت نیست توکه خیلی ادعا میکردی که من تاحالا چندین ماشین ازسایپا گرفتم وخیلی حالیمه پس چی شد مثل ......توگل موندی رفتی تبدیل زدی حالا توصف جی ال بمون حالشو ببر گ
بهنام : خدا لعنت کنه تمام مسعولینی که تو این موضوع میتونند کاری کنند و نمیکنند، پیگیری نمیکنند از مدیر سایپا استاندار و ...
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام دوستان خودرو من پلاک شده چندروزه ولی بیمه نشده هنوز کسی دلیلشو میدونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : چرا 18 اسفند رو شروع نمیکنن؟
207 پانا پیش فروش اذر : املا بیثت
فرسوده اذر فولادی : برای من تحویل اذر ماه الان رفتم چک کردم دیدم زده قراردهای دهه سوم ابان فاکتور میشود طرح فرسوده تحول اذر 21 ابان تکمیل وجه کرده
علی اهواز : آقا مهرداد خودرو شما پلاک شد یا مثه من هنوز رو تخصیص پلاک می چرخه ؟؟؟
مصطفی : من هم 26 فروردین بودم چطور برای من نیومده
اطلس00 : دیروز 21 تیر مادران فاکتور شد امروز 23 تیر اینجا یکی داشتیم 5 مرداد مادران لطفا مدام چک کنه
207 پانا پیش فروش ابان : کدوم شهری یعنی تو 3 روز هم فاکتور شد هم پلاک هم حمل شد؟؟
207 پانا پیش فروش ابان : سلام من 24 فاکتور و پلاک هم شد همون روز ولی از 24 تا الان روی اماده حمل فقط میچرخه درصورتی که پلاک فیزیکی هم نصب شده ولی ارسال نمیشه کسی مثل من این مشکل رو داره؟
هاشم : سلام من آبی دوگانه مرداد ماه نقدی ثبت نام کردم هنوز پلاک هم نشده چه برسه به تحویل .
اس : اس بی ار. اضافه شده بهتون؟؟؟