خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 

خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 
درست از زمانی که واردات خودرو ممنوع و تحریم های امریکا علیه ایران آغاز شد، مشکلات صنعت خودرو از جمله نحوه خرید و فروش خودروها تا خدمات پس از فروششان نیز کلید خورد؛ تا جایی که برخی کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند در صورت ادامه مشکلات حواشی خودروهای وارداتی، کاهش خدماتی همچون گارانتی، سرویس های دوره ای و نبود قطعات و لوازم یدکی بازار را با حدود یک میلیون مشتری ناراضی مواجه خواهد کرد.
زمزمه های افزایش قیمت خودروهای وارداتی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و در نهایت از ابتدای امسال و همراه با نوسانات نرخ ارز، بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرد. در همین راستا، خدمات پس از فروش و تهیه قطعات و لوازم یدکی این خودروها نیز در بخش قیمت روند صعودی پیش گرفت. 
 
این در حالی است که از اوایل مردادماه امسال ترخیص نشدن قطعات خودرو که تا کنون نیز ادامه یافته است، به خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده و به ویژه دارندگان خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی آسیب هایی وارد کرده، به گونه ای که حتی برخی سرویس های دوره ای که روی برگه گارانتی ذکر شده بود نیز حذف شده و در برخی موارد با دریافت هزینه صورت می گیرد.
 
البته برخی شرکت ها یا شعب خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی می گویند که به دلیل نبود قطعات و لوازم یدکی کافی علاوه بر افزایش قیمت، امکان تعمیر ندارند و برخی سرویس های دوره ای یا کاهش یافته و یا دیگر به صورت رایگان انجام نمی شود.
 
حال این پرسش مطرح است، در شرایط فعلی که قیمت خودروهای وارداتی روند صعودی پیش گرفته اند و هر روز بر حباب آن ها در بازار افزوده می شود و از طرفی دیگر خدمات پس از فروش آن ها با مشکل تامین قطعه مواجه است، چگونه می تواند بازار خود را همچنان سر پا نگه دارد و با کمبود تقاضا همراه نشود. چرا که مشتریان خودروهای لوکس و وارداتی خواهان خودروهای با کیفیت خاص و متفاوت از خودروهای داخلی هستند و شاید هرگز مشتریان خودروهای پر آپشن، خودروهای داخلی و حتی مونتاژی ها را خریداری نکنند. 
 
 علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید:« در حال حاضر بالغ بر 630 هزار دستگاه خودرو وارداتی تا 10 سال موجود است، که اگر این تعداد از نبود قطعات خودرو و کیفیت سرویس دهی و خدمات پس از فروش ناراضی باشند، مشکلات متعددی در کمین این صنعت خواهد بود». 
 
شکوهی عنوان می کند:« همین مشکل قطعا درباره محصولات مونتاژ داخلی نیز امکان پذیر است، چرا که قطعا این رویه برای خودروهای مدل کیا سراتو ساپیا، گروه چانگان و محصولاتی که سن زیادی برای مونتاژ ندارند، پیش می آید». 
 
کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« با افزایش تولیدات خودروهای مونتاژ و  ادامه مشکلات ذکر شده، ممکن است نارضایتی حدود یک میلیون نفری از دارندگان این خودرو ها را شاهد باشیم. چرا که اگر این افراد نتوانند از خودروی خود استفاده کنند یا خودریشان هر روز با کمبود قطعات یدکی همراه باشد، تا حدی سرمایه شان از دست رفته تلقی می شود». 
 
شکوهی تصریح می کند: «در این میان نباید تنها خودروهای وارداتی را مد نظر قرارداد؛ چرا که همین مشکلات برای خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی (CKD) نیز رخ می دهد، اما نکته اصلی این است که در حال حاضر خدمات پس از فروش در چه سطحی از کیفیت ارائه می شوند و آیا میزان رضایت مدنظر را برای خریداران رقم می زند؟». 
 
او ادامه می دهد:« اکنون به دلیل مشکلات موجود در رابطه با واردات قطعات خودرو، کیفیت خدمت رسانی به مشتریان به شدت کاهش یافته است. از طرفی دیگر یا بسیاری ازکالاها در دسترس مشتریان نیست و یا با افزایش دو برابری قیمت همراه شده اند». 
 
به گفته شکوهی، گرچه نرخ تامین قطعات خودرو با ارز 4200 تومانی اعلام شده است، اما در عمل همان هم اجرایی نشده ودر نهایت قطعات با ارز آزاد به بازار می رسند. 
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« تجربه نشان داده، نرخ ارز مبادله ای برای واردات قطعات خودرو تنها در حد گفتمان است و در عمل اجرایی نخواهد شد که در ادامه آن، قطعات به سختی به بازار مصرف می رسد و به طور طبیعی کیفیت قطعات نیز با کاهش همراه خواهد شد». 
 
او می افزاید: « ادامه این روند نتیجه ای مثبت در بر نخواهد داشت، چرا که نتیجه این روند وجود تعداد زیادی مشتری ناراضی خواهد بود». 
 
شکوهی در پاسخ به اینکه اکنون باید یا تعداد زیادی از دارندگان خودروهای وارداتی که خودروهایشان نیاز به سرویس های دوره ای و تامین قطعات و لوازم یدکی دارد، اما قطعاتی موجودنیست و باید چه راهکاری اجرایی شود، تاکید می کند:« به طور طبیعی افرادی که خودروهای وارداتی را با نرخ بیشتری خریدار می کنند، به دنبال کیفیت محصول و رضایت بیشتری هستند و نیاز به حس بهتر در رانندگی دارند. اما این حس تا جایی ادامه می یابد و در صورتی است که قطعاتی نباشد تا این خودرو به خوبی حرکت کند، دیگر آن خودرو با قیمت بالا به کاری می آید؟». 
 
 به گفته او، با ادامه روند کمبود قطعات خودروهای وارداتی، ناگهان پس از مدتی، آرامش در رانندگی با خودروهای چند صد میلیون تومانی و لوکس، درست برعکس به نقطه عدم آرامش تبدیل خواهد شد. 
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: «حال اگر متولیان صنعت خودروسازی نتوانند برای تامین قطعات و لوازم یدکی خودروها و همچنین ارائه خدمات پس از فروش خودروهای فروش رفته اقدامی انجام دهند، در آینده با حجم زیادی از مشتریان شاکی و ناراضی مواجه خواهند بود». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خدمات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Shahin : سلام دوستان من پذیرش۱۴ آذر بودم دومهرتبدیل زدم دیروز فاکتور شد امروز ت و توضیحات شماره گزاری نوشته آدرس مالک فاقد اعتبار و اینکه اعتبار یکساله ثبت احراز سکونت و فردی خاتمه یافته ماهم چهاردهم خود نمایتدگی سخا برامون ثبت کرد و نوشته بود تو پرونده عدم نقص الان باید چیکار کرد
محمد ج4 : یعنی من که مرداد پرداخت کردم تحویل 60 روزه، ممکنه تا آبان تحویل بکیرم و تاخیر نخوره؟
ایکس ۵ : انشالله آخر همین ماه تحویل میدن
علیرضا : سلام من۱۱ تیر تکميل وجه جی ال کردم دوماهه تاخیر داشته وهنوز فاکتور نشدم
پلاس 3 اردیبهشت : من 3 اردیبهشتم ش درخواستم 19138500 می باشد شماره شما چنده؟
عبدی : حق با جناب "شاهین پلاس" است.سایپا 800 تومن گرفته،حالا زورش میآد ماشین با آن کیفیت قبلی را 800 تومن تحویل بده،یا اصلا تحویل نمیده یا اگر با تاخیر طولانی تحویل داد،آنقدر از کیفیتش میزنه که بجای 1/5 میلیارد،فقط 800 تومن ارزش واقعی داشته باشه.مثل بچه ها رفتار میکنه.اصلا هم براش مهم نیست که ارزش 800 تومن پارسال شما،الان 2 میلیارد شده.
پلاس ۳ اردیبهشت : شماره پذیرش بر اساس واریزی اوله نه تکمیل وجه
مهدی : سلام، دوستانی که مثل من مرحله هفتم تارا دستی فروش فوری ۳۰ روزه ثبتنام کردن ولی پیامک ۹۰ روزه اومده بدلیل تکمیل ظرفیت . لطفا زنگ بزنید تعزیرات ۱۳۵ و بازرسی کل کشور ۱۳۶ و همچنین ۱۲۴ شکایت کنید بلکه به حقمون برسیم . اگه تکمیل ظرفیت بوده چرا الان باز فروش فوری گذاشته
×× : دقیقا همینطوره،بدلیل عدم تامین قطعه، سایپا فعلا از بعضی قطعات تایید نشده قبل( توسط واحدQC)کنترل مرغوبیت شرکت استفاده میکنه،آن قطعات را بازسازی و مونتاژ میکنند.بطور کلی هر خودرویی در ایران،یکی دو سال اول،کیفیتش با استانداردهای موجود تطبیق داده میشود،بعد از مدتی بمرور بی کیفیت میشود.
داریوش ۲ اردیبهشت : یه بار بگو آشغال خیالمون راحت بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش معروف : شاید در سایت اسکان و املاک که جدید هی میگن ثبتنام نکردی حتما برو کافینتی جایی بده برات اونم ثبت کنن
دنا آپشنال آبان شیرازی : سلام مگه برای شما فاکتور نشده؟
محسن : سلام اینا چرا نیسان ها رو نمی دن استاندارد 85 گانه چیه از خودشون درست کردند تا فقط پول بگیرن هر استاندارد هم چند میلیون رو ماشین میکشن 😡
پیگیر باشید : از طریق سامانه سامع برید تحت عنوان حقوق عامه خطاب به دادستان شکایت ثبت کنید تعدادش زیاد بشه مجبورن رسیدگی کنن. ساده تر از این کار مگه هست ؟ ببینم چکار میکنید فقط ترسو بودن بزارید کنار همچی درست میشه
دناپلاس 6سرعته تحویل 31شهریور : دیروزصبح فاکتوربعدازظهرپلاک امروزهم حمل خودروانشالله هفته بعد میرسه
رانا تحویل 30مهر فرحان : خوشمزه😬
علی بی پلاک : من دهتا پیام گذاشتم چرا نمیاد اقای رئیییس
کوییک gx : همون موقع که تکمیل وجه کردیم صد فرقش بود بازار . از بازار هم میخریدی وقتی قرار بوده تا الان نگهش داری دیگه چه فرقی داره تو پارکینگ سایپا بوده باشه یا پارکینگ خونت. عوضش هم سود تاخیر میگیری هم ماشینت با دلار افزایش قیمت پیدا می کنه. فقط واس کسی که ماشین زیر پاش نیست بده.
207 پانا فولادی آذر : دوستانی که اردیبهشت ثبتنام کرده بودن و فرسوده بودن و دعوتنامه براشون اومده؟برامن هنوز نیومده
تحویل 26. آبان : آره باید 17400 بریزیم موتور تیوفایو پلاسه بهمون بدن