سرنوشت خودروهای سنگین در گرو اقدامات دولت/آیا بازار تجاری ها رونق می گیرد؟

 

سرنوشت خودروهای سنگین در گرو اقدامات دولت/آیا بازار تجاری ها رونق می گیرد؟

 
خودروهای تجاری به واسطه قیمت خرید و نوع فعالیت نسبت به تغییرات اقتصادی و ارزی حساسیت بسیار زیادی از خود نشان می دهند و تاثیر قابل توجهی بر جامعه می گذارند. با آغاز دور جدید تحریم ها تقریبا می توان گفت برندهای مطرح تجاری فعال در ایران فعالیت های خود را به صورت کلی متوقف کرده اند.
 
مهدی نیازی، کارشناس صنعت خودروهای تجاری در گفت و گو با خبرنگار در رابطه با آخرین وضعیت خودروهای تجاری با توجه به وضعیت بازار کنونی ایران می گوید: «با آزاد شدن قیمت ارز برای خودروهای تجاری، قیمت این دست خودروها بین 100 تا 120 درصد افزایش خواهد داشت که به مراتب از کشش بازار خارج است. همچنین عدم افزایش حجم بار و کرایه حمل عملا برای رانندگان و مالکان خودروهای تجاری هیچ توجیح اقتصادی ندارد که خودروهای قدیمی خود را با نمونه های جدید تعویض کنند. از این رو در آینده نزدیک صنعت خودروهای تجاری معضلات جدی نظیر نبود مشتری برای محصولات تولیدی را تجربه خواهد کرد.»
 
این کارشناس در رابطه با آخرین وضعیت قرادادهای مشترک خودروهای تجاری در ایران می گوید: «آنچه شرکت های اروپایی در این شرایط عنوان می کنند میل به ادامه همکاری با شرکای ایرانی است اما همه آن ها نبود سیستم بانکی را تنها عامل توقف همکاری بر می شمارند چرا که هیچ بانک اروپایی در دوران تحریم با بانک های ایرانی همکاری نمی کنند. همین مساله باعث شده است همه تجاری سازان اروپایی طی چند ماه اخیر کاملا از بازار ایران خارج شده یا فعالیت های خود را متوقف کنند.»
 
مهدی نیازی در رابطه با تاثیر تحریم ها بر قراردادهای مشترک با شرکت های چینی در زمینه واردات قطعات، خدمات پس از فروش و سرمایه گذاری می افزاید: «شرکت های خودروساز چینی غالبا دولتی هستند و در ایالات متحده آمریکا هم سرمایه گذاری های سنگینی انجام می دهند. اما آن دسته از خودروسازان چینی که اشتراک بازار و داد و ستد مالی با ایالات متحده آمریکا ندارند برای ورود و ادامه همکاری با طرف های ایرانی هیچ مانعی ندارند. در این دوره از تحریم ها نیز همانند دوره پیشین بلاخره می توان راه حل هایی یافت که خدمات پس از فروش موثر را فراهم آورد.»
 
این کارشناس در رابطه با وضعیت بازار خودروهای تجاری در دوران پسا تحریم به خبرنگار خودروکار می گوید: «امید تولید کنندگان خودروهای تجاری به طرح نوسازی ناوگان فرسوده است چراکه بنا است دولت بخش عمده ای از بهای قطعات CKD را از منابع صندوق توسعه ملی تامین می کند. از این طریق بهای قطعات CKD را دولت پرداخت می کند و مشتری از طریق صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت هزینه های پرداختی دولت برای قطعات CKD را جبران می کند. اگر این موضوع محقق نشود شرایط اقتصادی مشتریان خودروهای تجاری اجازه آن را نمی دهد تا سراغ خودروهای تجاری بروند که قیمت تمام شده آن ها در حال حاضر فراتر از یک میلیارد تومان است.»
 
نیازی ادامه می دهد: «این مهم می تواند حتی بازار خودروهای تجاری چینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. خودروهای تجاری که در مرز 300 تا 370 تومان بودن حالا بین 600 تا 700 میلیون تومان قیمت دارند که همچنان از تاب و توان رانندگان خارج است. اقدامات خوبی که دولت از زمستان گذشته در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز کرد می تواند در نوسازی و رونق بازار خودروهای تجاری تاثیر بسیار زیادی بگذارد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس سفارشی 4714 : دوستانی که واریز کردین بگین تو چه مرحله ای هستین با تاریخ واریز
آمنه : پیش فروش 2 مرحله پول واریز کردم تکمیل وجه 16 اسفند طرح ویژه نادران جوانی جعمیت قرار بود 30 روزه خودرور بدن هنوز فاکتور نشده
رسول : ممنونم اقا محمدجواد
پذیرش 11 بهمن فوری : مابه‌التفاوت رو چند فروردین ب حساب ریختین؟ سخا چی؟
پذیرش 11 بهمن فوری : پیش فروش یا فوری نا مفهومه داداش .
ساندرو اتوماتیک : خدا رو شکر عزیزان این حداقل رقم کارشناسی هست. دادگستری سایر مناطق تهران و شهرستان ها رقم تا بالای 2 میلیارد هم ارزشیابی و پرداخت شد.
هاکان شاهانی : با سلام به نظرم سایپا مصوبه رو رعایت نکرده طبق مصوبه باید مبلغی که از قبل به عنوان پیش پرداخت اخذ شده افزایش قیمت شامل نمیشه و نصف بعدی که به همراه دعوت نامه میاد افزایش قیمت قابل قبوله
207 کد 60019 : از دوستان سقف فلز با موعد دی ماه کسی فاکتور شده؟
کریم : چونه بزن خیلیه
ایمان : چطور شکایت کردید