شرایط عجیب برای پیش فروش 40 هزار خودرو در کشور

 

شرایط عجیب برای پیش فروش 40 هزار خودرو در کشور

 
گفته می‌شود 40 هزار خودرو با شرایط جدید پیش فروش خواهد شد اما هنوز هیچ کدام از خودروسازان این خبر یعنی پیش فروش جدید محصولات‌شان را تائید نکرده‌اند؛ حتی خودروسازی سایپا نیز در خبری که به تازگی منتشر کرده اشاره‌ای به پیش فروش جدید محصولات نداشته و تاکید کرده خودروهایی که پیش از این پیش فروش شده‌اند در موعد مقرر به مشتریان تحویل داده خواهند شد.
 
با این حال سایر مسئولان مرتبط به جز خودروسازان بر پیش فروش 40 هزار خودرو جدید تاکید دارند و در پی ایجاد شرایطی جدید برای پیش فروش خودروها هستند. چنانکه «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت اعلام کرده، این شورا شروط جدیدی برای پیش فروش خودروها در مراحل جدید دارد یعنی به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود، سن خریدار بالای 18 سال باشد و خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد و اینکه خودروها فقط از طریق قرعه کشی خودروها به مردم فروخته شود.
 
به گفته رئیس شورای رقابت درصورتیکه این پیشنهادات در جلسه امروز مصوب شود، در پیش فروش جدید خودروها اعمال خواهد شد. حالا باید دید راهکارهای پیشنهادی تا چه اندازه منطقی‌ست و در صورت تصویب مجلس آیا تاثیری در وضعیت بازار خودرو خواهند داشت یا خیر؟
 
 
«بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با دیجیاتو وضعیت بازار خودرو را به بیماری تشبیه می‌کند که در نظر گیری شرایط جدید پیش فروش برای آن حکم مسکنی کوتاه مدت را دارد که مدتی پس از اجرای آن مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد چراکه تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی همیشه وضعیت را بدتر خواهد کرد:
 
«تصمیماتی به این شکل که موجب می‌شود خودروها سخت‌تر وارد بازار شود نتیجه‌ای جز بیشتر شدن عطش در بازار خودرو نخواهد داشت. ضمن آنکه دلالان همیشه راهی برای ورود پیدا می‌کنند. به عنوان مثال دلالان خودروها را به صورت اقساطی یا قولنامه‌ای خواهند فروخت و بعد از یک سال سند را به نام خریدار خواهند کرد.»
 
صدرایی معتقد است که نمی‌توان برای اموال مردم تصمیم‌گیری کرد و قوانینی مبنی بر عدم فروش آنها گذاشت چراکه در مرحله اول این کار حق مالکیت اشخاص را زیر سوال خواهد برد: «در هیچ کجای دنیا قانونی وجود ندارد که شخص پس از خرید کلا، حق فروش را نداشته باشد. این مسیر غیر کاملا غیر قانونی‌ست چون خودرو پس از فروش بخشی از اموال خریدار محسوب می‌شود و نمی‌توان برای آن تعیین تکلیف کرد. ضمن آنکه خودرو با شرایط ویژه مثل فروش اقساطی بلند مدت و کم بهره در اختیار مردم قرار نگرفته است. خریدار بهاء خودرو را نقد پرداخت می‌کند. بنابراین حقی برای تعیین تکلیف محصول فروخته شده وجود ندارد.»
 
 
شرایط مطرح شده توسط شورای رقابت برای اجرایی شدن باید توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و در صورت تائید مجلس به شکل مصوبه به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد؛ موضوعی که صدرایی به انجام آن خوش بین نیست و پیش‌بینی می‌کند اجرایی نشود.
 
تمام این احتمالات در حالی مطرح می‌شود که هنوز خبر قطعی از وارد شدن قطعات در گمرک مانده منتشر نشده است. چنانکه این کارشناس خودرو می‌گوید اخبار متناقضی در این زمینه شنیده می‌شود که مشخص نیست که آیا قطعات خودروسازان ترخیص شده یا خیر و در صورت وارد شدن با چه نرخ ارزی در اختیار فعالان صنعت خودرو قرار می‌گیرد:
 
«درصورتیکه قطعات با دلار آزاد محاسبه شود در چند ماه آینده پس از بحران در فروش خودرو، شاهد بحران در خدمات پس از فروش خودرو خواهیم بود. چراکه واردات قطعه هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»
 
چنانکه پیش از این گفته شد، خودروسازان اصرار به افزایش قیمت خودرو دارند و اینطور که به نظر می‌رسد در صورت افزایش قیمت خودرو محصولات خود را پیش فروش خواهند کرد. محصولاتی که هنوز خبری از وضعیت ترخیص قطعات، نحوه پیش فروش و قیمت‌ها نیست.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

عباس
2

دزد دزد است چه از دیوار برود بالا چه از جیب مردم و سادگی و صداقت مردم لعنت به دزدان جیب مردم
15:11  1397/06/19
پاسخ دادن
کاوه
6

باز هم یک بازی جدید برای سرکیسه کردن مردم بیچاره!
10:09  1397/06/16
پاسخ دادن
2%
2

کار اینا منو یاد بچگیام میندازه وقتی همرو تقسیم میکردیم واسه اون یدونه آخری،،، سنگ، کاغذ، قیچی و یا 10، 20، 30 میکردیم.


یادش بخیر.
17:57  1397/06/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عبدلی : زمستون 5 ماه تاخیر داشت بهار برج 4 یا 5 فراخوان میاد با 20 درصد افزایش قیمت نزدیک به 600 میلیون آماده کنید اگه فراخوان بیاد
رضا : مثلا خیلی تابلو گفتی فقط تا 30 خرداد مجوذ دارند با این ویس عظیمی که پخش شده محال استاندارد اجازه تولید بده مگه آبرو خودشو ببره اجازه تولید بده با پارس دیگه خدا حافظی باید بکنید فقط تا آخر الویت زمستان پارس تولید میشه تا 20 روز دیگه متوجه خواهید شد درست میگم یا نه
پارس سفارشی زمستان : چرا تکلیف زمستان روشن نمیشه من پارس زمستان بخشنامه 4714هستم پیامک نیومده
مهدی : نه دنده واریزهای اسفند 1401.
کوییک : بابت چی میدن پولو اتومات یا دنده
علی : نامرد ناکس بی احساس
علی : خیلی نامردی می‌سپارمت به خاک ناکس
مریم دوگانه بهمن : سلام باز بانک چی پول میده
ویسی : سلام بنده برنده سورن دوگانه اولویت تابستان 1403 دوبار پیامک سورن جدید برام اومد واریز وجه نکردم کسی اطلاع داره تکلیف ما چی میشه کی پیامک برامون میفرستند
مریم دوگانه بهمن : سلام نه همون 30 تومن سود حساب کردن