تابلو ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسید

 

تابلو ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسید

 
این روزها خودرویی‌های جاده مخصوص حال و روز خوشی را تجربه نمی کنند. پس از ممنوعیت واردات و نوسانات شدید نرخ ارز و مشکلات به وجود آمده این بار جذب سرمایه ها برای روی پا ماندن خودرویی‌هابه امری دشوار تبدیل شده است.
تابلوی ورود ممنوع سرمایه گذاری ها این بار به جاده مخصوص رسیده است و خودرویی‌ها در دوربرگردان جاده ممکن است متحمل ضرر و زیان هایی شوند که در آینده قابل جبران نباشد.
 
دو خودروساز بزرگ در نیم سال نخست سال با زیان دهی وحشتناکی رو به رو شده اند که آیینه تمام نمای بنگاهداری دولتی در اقتصاد کشور است. تصمیمات عجیب و غریبی که دولتی ها از  تغییر مدیران گرفته تا قیمت‌گذاری و قراردادهای خارجی همه گواه این مدعاست.  این دوخودروساز بزرگ کشور اگر تا پایان سال با همین فرمان جلو بروند، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می شوند.
 
به گفته کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازی، قیمت‌گذاری دستوری نماد دخالت‌های دولتی در امور خودروسازان به حساب می‌آید و در این سال‌ها اصلی‌‌ترین علت رفتن صنعت خودرو به سمت زیان‌دهی  نیز همین موضوع بوده است. اما اکنون دولت و بانک ها هم که عمده محل تامین سرمایه برای خودروسازان و خوردویی ها بودند اکنون با مشکلات زیادی رو به رو شده اند.
 
در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« اکنون صحبت کردن در مورد سرمایه گذاری خارجی بسیار امری رویایی است اما در فرصت پسابرجام که می توانستیم از آن امتیاز بگیریم و استفاده کنیم، به بدترین شکل ممکن با آن برخورد کردیم و می شود گفت فرصت را از دست دادیم. وزارت صمت عملکرد بسیار بدی در زمان پسابرجام داشت و وزیر وقت آن زمان  با اصرار و دخالت در  قرارداد های خودرویی که چه کسی شریک چه کسی شود  و چه کسی اول وارد بازار شود و سپس چه کسی نهایتا سبب شد تا ما نتوانیم از فرصت طلایی که وجود داشت هیچ استفاده ای ببریم که انتقاد بسیاری هم در آن زمان به او شد.»
 
او در مورد سرمایه گذار های داخلی نیز بیان می کند:« اگر نگاهی به بخش سرمایه گذاری بیاندازیم، عمده محل تامین سرمایه چه در حوزه قطعه سازی چه در حوزه خودروسازی، دولت و بانک های دولتی و یا مردم مصرف کننده بوده اند. در شرایط فعلی با توجه به اینکه بانک ها و دولت درگیری های شدیدی دارند طبیعی است که جریان سرمایه گذاری از سمت دولت و بانک ها کاهش پیدا کند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: «در مورد اینکه سرمایه را از مردم جذب کنند و یک سرمایه گذاری شود، این موضوع اتفاق نمی افتد چرا که سیاست های غلطی که خصوصا رییس شورای رقابت به عنوان متهم اصلی و ردیف اول این موضوع با اصرار های بیجا و بی منططق  در پیش گرفته  باعث ایجاد شکاف بین  قیمت بازار و کارخانه شده است. نهایتا هم منجر به این شده که سرمایه هایی که بعد از برجام در حال جذب شدن است به مشتری هایی که از قبل به او ارزان تر خودرو را تحویل داده اند  داده می شود در واقع کسی که اکنون دارد 10 میلیون پیش پرداخت برای خرید خودرو به سایپا می دهد آن را به سایپا نمی دهد این پول را به کسی می دهد که امروز یک پراید خریده است، چون پرایدش را 10 میلیون تومان ارزان تر خریده است.»
 
او ادامه می دهد:« در واقع ساختار مالی داخلی و روند کلی مدیریت در صنعت  به خصوص در حوزه های وابسته به تجارت خارجی  و به طور ویژه در این هفت الی هشت ماه گذشته به قدری دچار آشفتگی و بی برنامگی است که سبب شده وضعیت بد و وخیمی را تجربه کنیم.»
 
به گزارش خودروکار، وضعیت صنعت خودرو روز به روز در حال آشفته تر شدن است. تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا سبب شده تا دیگر بر روی سرمایه گذاری خارجی ها هم در ایران در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نشود حساب کرد و به عبارتی تابلوی ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسیده است. زاوه در مورد اینکه راه چاره خروج از این بحران چیست می گوید:« دولت باید دست از سر اقتصاد بردارد،چرا که آن ها نشان داده اند امکان مدیریت آن را ندارند باید اجازه دهند اقتصاد با ساز و کار طبیعی و عرضه و تقاضا به تعادل برسد و مدیریت شود و دولت صرفا سیاست های کلان را اجرا کند و از بنگاه داری خارج شود تا صنایع بتوانند از بحران خارج شوند حتی اگر این موضوع اتفاق بیافند ممکن است باعث تحول صنایع از جمله صنعت خودرو شود.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 مشکی : برای منم امروز چک پاس شد بعد پیام شاسی امد حالا باید هی بشینیم منتظر پلاک شدن و تحویل با این مسخره بازیاشون
ناشناس : شاهین شاهین اتومات همون پراید هست فقط ارتقا ش دادن شاسیش همون پراید هس فقط اتاقش عوض کردن تحویل گرفتین ببرین میکانیکی بهتون میگن میگن پراید هستش
رضا : سلام تارا وی یک تحویل 31اردیبهشت برا ما فاکتور شد.
T8 بهمن : من داخل تکمیل ظرفیت ثبت نام کردم تاریخ 30 بهمن تکمیل وجه کردم ماشینم 5 خرداد فاکتورشد 7 خرداد بیمه صادر شد پلاکم شده منتظر تحویلم به امید خدا
T8 مشهد : سلام ثبت‌نام ۱۸ بهمنم هنوز قسمت تکمیل وجه زرده شاسی نشده
علی : تی 8 شنبه ای شاسی شده ولی فاکتور هنوز نشده همش میگن تعطیلی شرکت تعطیله مسخره بازی
S3 ثبت نام13 آذر : سلام امروز برای من شاسی شد البته صبح چک اول پاس شد ، بعد پیامک شاسی اومد
فرزاد : برای خودروی تارا حداقل 3 ماه تاخیر از زمان تعیین شده موعد تحویل رو در نظر بگیرید
تارا v4lx : مال من تحویلش 1403/01/04 بوده واریز وجه ۱۰/۳هنوز خبری از فاکتور شدن نیست الان ۷۵ روز تاخیر داره شما برج ۱۲ پول واریز کردی اگه خیلی خوش شانس باشی شهریور بهت بدن
منصف : شما بگو تحویل کی هستی بگم یعنی چی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ناهید . ار اتومات تحویل فروردین : سلام.به من هم دقیق همین رو گفتن
پارس زمستان : سلام مردانه هرکسی تبدیل نزده بیاد بریم تهران اینها فقط به شهرستانیها پارس ندادن من4713هستم
سلمان : خودت هم فهمیدی چی نوشتی
207 ارتقا : تکمیل وجه شما کی بوده؟90 روز بعد تکمیل وجه فاکتور میشه
دوگانه بهمن : تبدیل نزن
محمد اسفند ماه : سلام درود ما هنوز منتظر دعوت نامه ساینا دوگانه هستیم
راناپلاس : تکمیل وجه 4 بهمن همین الان نگاه کردم دیدم فاکتور شده ایشالا قسمت همه دوستانی که اینجا منتظر فاکتور شدن هستن
کد4552 طرح مادران تحویل اسسفند : سلام ،بلاخره منم فاکتور شدن،طرح مادران ،واریز4بهمن،رنگ سفید
الان : سلام توراخدا کسی می دانه جواب بده ممنون من خرداد 141500دادم والان که دعوت نامه کوییک به جای دوگانه امده باید 146200بدم نوشته به قیمت روز جمع کل 287 بدم دعوت نامه قبلی 22میلیون مشارکت داشت ولی الان نه کسی می دانه چرا
Auto RR : با سلام.با شماره02148914076پارس خودرو تماس گرفتم.گفت داره پیش زمینه های تولید انجام میشه و از اول تیر اتومات به خط تولید میاد و بهمن ماهی ها سر خط هستند.در مورد سود مشارکت و جریمه تاخیر جواب درستی نداد و پیچوند. با توجه به اینکه دارن همینطور میپیچونن معلوم نیست اول تیر هم تولید شروع بشه چون هر بار ک زنگ میزنم ی تاریخ جدید رو میکنن.15 خرداد قرار بود تولید شروع بشه الان میگن اول تیر ماه.به هر حال ما مجبور هستیم به صبوری .فقط اینو میدونم اگر تولید شروع بشه ظرف 45 روز میتونن کلیه معوقات رو بدن.