کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را از کجا بدانیم؟

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودرو‌های دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ‌هایی از دست‌کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است که عملا نگرانی‌ها را پیرامون این موضوع بیشتر کرده است ولی سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟
 
در مورد کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست‌کاری‌ها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می‌کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
 
متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می‌شود که به طور مکرر انجام می‌دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می‌زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می‌نمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می‌دهد ولی گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می‌شود.
 
کارکرد واقعی خودروجدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می‌دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می‌شود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می‌شود که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می‌شود که با قیمت‌های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می‌گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص می‌شود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه‌ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می‌رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.
 
ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو
یکی از بهترین روش‌های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می‌کند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال‌ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال‌ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
 
از دیگر موارد ظاهری می‌توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه‌ای باشد قطعا این موارد را با هزینه‌ای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!
 
البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
 
اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می‌دهد.
دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می‌خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می‌دهد.
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره‌های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می‌شود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌شود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
 
در مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه‌های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه‌های تیز دیسک ترمز مواجه شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
 
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارکرده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان‌تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کیلومتر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : مدارک اومده ؟؟؟ واسه من مدارک نیومده هنوز
امیر : شرایط منو تو دقیقا عین همه منم ۲۹۱ زدم تحویل 1404/08/30 کلش هی تبدیل بیاد تبدیلش کنیم بدون سانرو
t 9 : سلام از ارسال مدارک تا تحویل چقدر طول کشید
شاهینG : تاریخ پذیرش من ۱۳اذر ۱۴۰۳بوده و فروش فوری هم بودم الان تقریبا ۱سال میگذره و هیچ خبری از ماشین نیس واقعا شرم اوره پس کی میخواید بدید ماشین مارو
تارا V1P فوری تحویل ۲۱ شهریور : سلام وقت شما بخیر برای بنده که دستی هست فقط سود تاخیر رو نوشته چیزی به عنوان شورای رقابت نداره متأسفانه
آرش شاهین جی : الهی آمین دوست من امیدوارم هر چی به دلته برای همه انشالله فقط خوده خدا میدونه ما اگه پولمون حروم بود آنقدر غصه نمیخوردیم فقط پرور‌دگار میدونه چقدر برای پول این ماشین من بیل زدمو کشاورزی کردم امیدوارم همه خلاص بشیم از این بلاتکلیفی .
تارا v4 شیراز ۳۰ابان : بهرسلامتی اقا مرتضی مشکی عالیه .رنگ خوشکلیه. انشاللا سفر زیارتی وسیاحتی چشم حتما اطلاع میدم
مجتبيa5 : سلام از دوستان كسي اطلاع داره كه چجوري بايد سود تاخير رو گرفت از اين كلاهبردارها؟
۱ اردیبهشت : کسی مونده از اسفند فاکتور نشده باشه خواهشا اگه کسی هست اطلاع بده ک ما بفهمیم اردیبهشت شروع شده یا نه
J7 فروردین ۱۴۰۴ : داداش برای فروردین j7 هنوز ماشین تحویل ندادن. اگر هم زنگ بزنی میگن در حال با گیری و یک سری چرت و پرت دیگه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نرگس حاجلو : کوییک جی ال ایکس آر
نرگس حاجلو : ماشین منو بنا بود20خرداد تحویل بدن تاحالاخبری نیست
حامد : بعید می دونم زیاد طول بدن منم واریز کردم تو قرارداد زدن تاخیر 36درصد اون سری پیش فروش زدم تاخیر داشت چون کم بود ولی اینو بعید می دونم چون 10روز عقب بندازن نزدیکه 5تومن میشه
حامد : نه اشتباه گفته من از برج5پارسال خریدم تا الان واقعا بغیر صندلی عقب که مثل 206و 207تنگه و تهویه دستی هست واقعا از سمند و پارس و 405 که داشتم ی سرو گردن بالاتر نرمتر و هندلینگ بهتر
صابر : یه سر به دفاتر پیشخوان بزنید ،مالیات نیسان سر به فلک کشیده، انصراف از خرید بهترین کار هست
ارش : پانا تحویل شهریوریا تبدیل رینگ واستون اومده؟؟یا اینکه ازتون فاکتور شده؟؟
مسعود : سلام پانا شهریور برای من مونده رو آماده برای صدور فاکتور نارنجی میچرخه هنوز سبز نشده کسی میدونه دلیلش چیه؟؟؟تبدیل به پلاس هم زدم ی مابه التفاوت دیگه هم اومد اونم پرداخت کردم ولی سبز نمیشه نمیدونم دلیلش چیه لطفا راهنمایی کنید
سلطان : سلام داداش یکم واضح تر میگی چطوری اقدام کنیم جلوی وصول چک بگیریم ؟راهنمایی می کنی 🌹🙏
سجاد بختیاری : خدا خیرت بده ببینم چیکار میکنی من دیگه نمیتونم این همه راهو بخاطر تعداد کم بیام
بلوچ : بزرگوان تا فاکتور چه تاریخی پلاک شده خبر بده