کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را از کجا بدانیم؟

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودرو‌های دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ‌هایی از دست‌کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است که عملا نگرانی‌ها را پیرامون این موضوع بیشتر کرده است ولی سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟
 
در مورد کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست‌کاری‌ها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می‌کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
 
متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می‌شود که به طور مکرر انجام می‌دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می‌زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می‌نمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می‌دهد ولی گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می‌شود.
 
کارکرد واقعی خودروجدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می‌دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می‌شود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می‌شود که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می‌شود که با قیمت‌های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می‌گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص می‌شود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه‌ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می‌رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.
 
ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو
یکی از بهترین روش‌های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می‌کند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال‌ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال‌ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
 
از دیگر موارد ظاهری می‌توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه‌ای باشد قطعا این موارد را با هزینه‌ای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!
 
البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
 
اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می‌دهد.
دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می‌خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می‌دهد.
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره‌های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می‌شود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌شود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
 
در مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه‌های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه‌های تیز دیسک ترمز مواجه شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
 
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارکرده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان‌تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کیلومتر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 9 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین تبدیل ب کوییک : سلام در جواب آراد میرزایی تبدیل ب کوییک اس زدم و ۱۳۶ میلیون واریز کردم
شاهین : با سلام خدمت دوستان..با توجه به اینکه امروز تحویل گرفتم ارزش این همه صبر کردن را نداشت...دم نمایندگی وقتی اومد تحویلم بده مانیتور کار نمیکرد...بازش کرد فیوز سوخته بود..71 کیلومتر رانندگی کردم گریبکس تقه میزنه تو تعویض دنده اول.اینکه میگم تو حرکت تقه میزد نه اینکه تازه بخوام راه بیفتم..تازه که بخوام راه بیفتم چه دنده عقب چه دنده جلو تقه را داره و طبیعیه..در کل رانندگی باهاش خسته کننده هست..من که اصلا دوست نداشتم..متریال داشبورد بو پلاستیک زباله میداد..خدایی حالم گرفت که 15ماه به خاطرش صبر کردم
شاهین : با سلام خدمت دوستان..با توجه به اینکه امروز تحویل گرفتم ارزش این همه صبر کردن را نداشت...دم نمایندگی وقتی اومد تحویلم بده مانیتور کار نمیکرد...بازش کرد فیوز سوخته بود..71 کیلومتر رانندگی کردم گریبکس تقه میزنه تو تعویض دنده اول.اینکه میگم تو حرکت تقه میزد نه اینکه تازه بخوام راه بیفتم..تازه که بخوام راه بیفتم چه دنده عقب چه دنده جلو تقه را داره و طبیعیه..در کل رانندگی باهاش خسته کننده هست..من که اصلا دوست نداشتم..متریال داشبورد بو پلاستیک زباله میداد..خدایی حالم گرفت که 15ماه به خاطرش صبر کردم
J7 : لینک میفرستن مهم نیست کجا باشید فقط پول روی حسابتون باشه میتونید واریز انجان بدین با درگاه پرداخت
J7 : دوست عزیز مشخص نیست شما حدودی ۱۲۰۰درنظر بگیرید
X5 سوم خرداد دو مرحله ای : سلام دوستان.کسی میدونه تکمیل وجه به حساب نمایندگی یا خود شرکت یا لینک خاصی داره.بنده ممکنه زمان تکمیل وجه تهران نباشم؟آیا کسی میتونه جای ما تکمیل کنه یا باید حتما باشیم؟
X5تیر : مبارکتون باشه خیرشو ببینید خدا کنه برا ماهام زود بدن
X5فروردین ماه 1404 : ممنون از همه دوستان امیدوارم هر چه زودتر همه خودرو هاشون رو‌تحویل بگیرن و از این بلاتکلیفی و بازی با روح و روان مردم شریف مملکتم کمتر بازی بشه . برای اینکه شخصا روزی چندین مرتبه این صفحه رو پیگیر بودم گفتم اطلاع رسانی کرده باشم شاید افرادی مثل من چشم‌انتظار این خبر ها باشند
شاهین cvt : از دوستان ۲۱ اسفند ، کسی پلاک شده؟
محسنj7 : دوست عزیز قانون جدید نیست و نمایندکی ها همه چرت میگن. اسن مصوبات از سال 1400 اجرا داره میشه و در اردیبهشت 1404 مجدد در مصوبه 740 شورت رقابت تاکید بر انجامشون شده. پس دنبال کرفتن حقتون باشین.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش اسفند : 29آبان پلاک شد امروز چراغ تحویل
دوگانه تیر : با سلام ، واریز اول 25 آذر سال گذشته و پرداخت دعوتنامه 5 مرداد امسال ، طرح عادی ، الان فاکتور شدم ، جهت اطلاع دوستان.
دنا6دنده تحویلی بهمن : ممنون داداش، فکر کردم اگه تیک نخوره همون لحظه، پرداخت ناموفق هست واسه اون نگران شدم
ساینا تک : میگن از نیمه دوم آذر بنزین 3 نرخ میشه نرخ اول 60 لیتر 1500 نرخ دوم 100 لیتر 3000 نرخ سوم جایگاه 5000 اونایی که بیش از یک خودرو به نامشون هست فقط به یکی از خودرو ها به انتخاب خودشون سهمیه اول و دوم تعلق میگیره خودرو دوم سهمیه فقط 5000 تومنی خودروهای صفری که از نیمه دوم آذر پلاک میشه سهمیه اول و دوم ندارن فقط سهمیه 5000 تومنی میتونن بزنن
پیش 6 اسفند : چه زمانی پلاک شدی و چن روز طول کشید تا روشن سد
اطلس دی : سلام دوستان هر کی ماشین تحویل میگیره حتما یه تشخیص رنگ بره ،چند مورد بوده که یا درها یا کاپوت رنگ شده بوده
فرسوده اذر فولادی : دوستان با ابلاغ جدید از 15 اذر به بعد دیگه کارت سوخت نمیدن فاکتور بی خیال ش
30 دی سقف فلز : دوست عزیزی که میای میگی من 30 دی سقف فلز هستم یک هفته پیش فاکتور شدی الانم رفته برای حمل خودرو عکس بذار ببینیم واقعا فاکتور شدی ماهم امیدوار باشیم الان من تحویل 30 دی هستم 3 آبان هم تکمیل وجه کردم
حامد : سلام دوستان اینکه میگن خودروهای صفر باید بنزین 5 هزار تومنی بزنند یعنی چی
تکمیل وجه شهریور،تک،تحویل مهرماه : سلام،دوستان من هم فاکتور شدم،پذیرش 24 بهمن،تکمیل وجه 9شهریور،امیدوارم همه ی دوستان چشم انتظار فاکتور بشین و راحت بشین.