کارکرد واقعی کیلومتر خودرو را از کجا بدانیم؟

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودرو‌های دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
برای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ‌هایی از دست‌کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر شده است که عملا نگرانی‌ها را پیرامون این موضوع بیشتر کرده است ولی سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟
 
در مورد کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست‌کاری‌ها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می‌کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
 
متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می‌شود که به طور مکرر انجام می‌دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می‌زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می‌نمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می‌دهد ولی گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می‌شود.
 
کارکرد واقعی خودروجدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می‌دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می‌شود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می‌شود که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می‌شود که با قیمت‌های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می‌گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص می‌شود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
 
راه‌های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای‌سی‌یو نیز بعضا دیده شده است که دستکاری‌هایی در آن صورت می‌گیرد که آب از آب تکان نمی‌خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی‌شود!
 
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه‌ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می‌رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.
 
ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو
یکی از بهترین روش‌های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می‌کند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال‌ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال‌ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
 
از دیگر موارد ظاهری می‌توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه‌ای باشد قطعا این موارد را با هزینه‌ای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!
 
البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی‌شود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
 
اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می‌دهد.
دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می‌خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی شده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می‌دهد.
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره‌های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می‌شود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌شود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
 
در مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه‌های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه‌های تیز دیسک ترمز مواجه شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نشده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!
 
به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارکرده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان‌تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کیلومتر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تبدیلی خرداد : مبارکتون باشه چندم اردیبهشت تبدیل و تکمیل وجه کردید؟
محمود : نمیدونم چرا مردم حاضرند چندین ماه برن تو صف خرید و پول رو هم برا خودروساز واریز کنن اما با یک اختلاف قیمت جزیی از بازار نخرن سود پول که باید چندماه بخوابه خیلی بیشتر از اختلاف قیمت بازاره تازه با این وضع که قیمتها ازاد شد کارخونه تا موقع تحویل ماشین کلی گرونش میکنه
محسن : احتمالا با بازار یکی میشه، ولی چه اهمیتی داره الان یک هفته است من ایکس 5 سفید رو تحویل گرفتم دارم 1920 آگهی میکنم مشتری زنگ نمیزنه، مردم بدلایل امنیتی فعلا از بازار خودرو فراری هستند
جواد : من 17/ 1403/9 تکمیل وجه کردم خبری نیست خدا لعنت کند شمارا دزدان با مجوز رسمی ای مردم گول نخورید ثبت نام جدید نکنید ما 9 ماهه مال باخته وروانی شدیم
محمد : من 22 سخا تایید شد پرداخت پول هم 28 زده برام درحالی که 22 اردیبهشت واریز کردم .هنوز فاکتور نشده.
مصطفی : سلام به همه من اردیبهشت1403 خودرو سهند ثبت نام کردم وقرار بود اسفند ماه تحویل بگیرم الان مراد 1404 هست وهیچ خبری نیست وهیچ کس هم پاسخ گو نیست
تجمع : حق گرفتنیه هر کی میخواد حقشو بگیره روز دوشنبه ساعت۹ کیلومتر ۱۱ با اطلسی ها متحد بشید تعداد باید بالا باشه تا بتونید فیلم بگیرید و بفرستیم رسانهای اجتماعی پس اگر میخواید دست رو دست بزارید بدانید ک ی روز با پولمون مدیرا فرار میکنن و تمام
محمد : افزایش قیمت در راه است. شاهین بزودی با افزایش قیمت کارخانه مواجه خواهد شد... الکی هم جلز ولز نکنید... مطمئن باشید و منتظر. کسی پشت مصرف کننده نیست.
شاهین : سلام خریدار حواله خودرو شاهین در استان فارس
مهدی : سلام شاهین جی قفل شده. فعلا خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آراد : من هم همین شرایط رو دارم ولی هنوز فاکتور نشده
هادی فوق العاده 11 بهمن سخا13 بهمن : با عرض سلام خدمت همه ی دوستان محترم وهمچنین آقا توحید سوال داشتم ازخدمتتون دررابطه با سود تاخیر که تقریبا کی پرداخت میشه بعدشم ماخودمون باید از یه جایی پیگیر باشیم یا شکایت کنیم یانه روتین خودش پرداخت میشه. بعدشم تعطیلات عید کسر میشه از سود تاخیر یاخیر لطفا راهنمایی بفرمایید
سامی جون : سلام دوستان خوبم کسانی که تکمیل پرونده براشون بروز شده یعنی شده 5,31. لطفا بگید تحویلی کی هستند .چون مال من بروز شده دیگه نمی دونم مال خرابی سیستم دیشب هست یا واقعا می خوام فاکتور کنند
تحویل 7تیر : جریمه تاخیرم 25میلیون تقریبا
تحویل 7تیر : سلام دوستان عزیزتحویل 7تیربودم فوق العاده طرح ماداران امروزپرونده بروزوفاکتورشدم پراخت کل وجه 10. 1 تاخیردرتحویل پرونده داشتم دریافت پرونده 11. 2 تحویل برام زده بود7تیراماتماس که گرفتم کارشناس بهم گفت تحویل 7تیرنیست 90روزکاری بعدازدریافت پرونده میشه فاکتورواسه منم 90روزکاری بعددریافت پرونده میشد29. 5 امروز31واسه من هم پرونده بروزشده هم فاکتور
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : تحویل 31مرداد اونایی که تا 31خرداد و 1تیر تکمیل وجه کردن امروز و فردا فاکتور میشن به ترتیب واریزی فاکتور میشیم رینگ آلومینیومی این احتمال خیلی قوی هستش البته اگه دوباره تعطیلات نخوره
ساینا اس تک...... : 15بهمن پیش فروش کی فاکتور مشین تکمیل وجه 30تیر
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : تکمیل وجه4تیر تحویل 31مرداد هنوز فاکتور نشده
ساینا اس فوری : ساینا های فوق العاده ها شماره پذیریش اعلام کنید لطفا
ساینا اس فوری : مبارکه شماره پذیرش تون چنده؟ و کی سخا تحویل دادین