مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

در قسمت اول از مجموعه مقالات "مسابقات کارتینگ" به معرفی تاریخچه و فدراسیون بین المللی کارتینگ پرداختیم. در این قسمت سعی داریم شما را با بخش های مختلف کارت آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

شاسی

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

شاسی اتومبیل های کارت از لوله های آلومینیومی ساخته می شود. به این دلیل که این خودروها فاقد سیستم تعلیق می باشند، شاسی آن ها باید علاوه بر انعطاف پذیر بودن، از مقاومت خوبی نیز برخوردار باشد تا در پیچ ها دچار شکستگی یا خمیدگی نشود. در آمریکا، شاسی این اتومبیل ها به 4 دسته "Open، Caged، Straight، و Offset" تقسیم می شوند. اما کمیته بین المللی کارتینگ (CIK-FIA)، این خودروها را به دو دسته "Straight" و "Open" تقسیم بندی می کند.

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

برخلاف کارت های Open که کابین محافظ ندارند، کابین محافظ کارت های Caged راننده را در برگرفته و در مسابقات Dirt Tracks که در جاده های گلی برگزار می شوند، از وی محافظت می کنند. در کارت های Straight، که در مسابقات Sprint Racing از آن ها استفاده می شود، محل نشستن راننده در قسمت وسط شاسی قرار دارد، اما در کارت های Offset، که تنها در پیست هایی که جهت گردش پیچ های آن ها به سمت چپ طراحی شده است، به کار می روند، صندلی راننده در سمت چپ شاسی قرار دارد.

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

استحکام زیاد شاسی سبب می شود که کارت ها در شرایط مختلف، هندلینگ متفاوتی از خود نشان دهند. در آب و هوای خشک، شاسی های خشک و غیرقابل انعطاف، و در آب و هوای بارانی و شرایطی که کنترل کشش کم تر است، شاسی های منعطف، عملکرد بهتری دارند. با اضافه کردن یا برداشتن میله های عقب، جلو، و یا جانبی، می توان با توجه به شرایط مسابقه، انعطاف پذیری کارت را تنظیم کرد. به جز کارت های دنده ای که اغلب از ترمزهای دیسکی در جلو استفاده می کنند، در بقیه کارت ها دیسک ترمز بر روی محور عقب قرار گرفته است.

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

وجود سیلندرهای ترمز دوگانه در کارت های دنده ای، قابلیت متمرکز کردن نیروی ترمز بر روی چرخ های جلو یا عقب را در اختیار راننده قرار می دهد. وزن کارت های مسابقات حرفه ای، بدون در نظر گرفتن وزن راننده، بین 75 تا 79 کیلوگرم می باشد. از جمله کمپانی های اروپایی مشهور در زمینه ساخت شاسی های مسابقه ای می توان به Avanti، Tony Kart، Trulli، FA Kart، و از جمله کمپانی های آمریکایی، می توان به Emmick و Margay اشاره کرد. 

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

موتور

در کارت های تفریحی (Go-Karts) از موتورهای چهار زمانه یا الکتریکی استفاده می شود، اما در کارت های مسابقه ای، موتورهای دو زمانه یا چهار زمانه کوچک قدرت خودرو را تامین می کنند. در موتورهای چهار زمانه، که به صورت استاندارد به سیستم هوا خنک مجهز هستند، می توان با ایجاد کمی تغییرات، قدرت آن ها را بین 5 تا 20 اسب بخار تنظیم کرد. از جمله سازندگان چنین موتورهایی می توان به Briggs & Stratton، Tecumseh Kohler، Robin، و Honda اشاره کرد.

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

از این موتورها هم در کارت های مسابقه ای و هم در کارت های تفریحی می توان استفاده کرد. کمپانی هایی چون Yamaha، TKM، Swissauto، و Aixro، موتورهای چهار زمانه قدرتمندتری مخصوص مسابقات، با قدرتی بین 15 تا 48 اسب بخار و دور موتوری در حدود 11,000 دور در دقیقه، تولید می کنند. از این موتورها نیز، همانند موتورهای دو زمانه، در برخی مسابقات National Championship استفاده می شود. موتورهای دو زمانه توسط کمپانی هایی چون WTP، Comer، Vortex، Yamaha، و ... طراحی و ساخته می شوند.

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

این موتورها از موتورهای تک سیلندر 60 سی سی با 8 اسب بخار قدرت، تا موتورهای دو سیلندر 250 سی سی با 90 اسب بخار قدرت، در نوسان هستند. امروزه، موتورهای 125 سی سی TaG از شهرت بسیاری در سرتاسر جهان برخوردارند. دور موتورهای جدید 125 سی سی KF1، به صورت الکتریکی، تا 16,000 دور در دقیقه محدود شده است. اگرچه امروزه موتورهای آب-خنک نیز تولید می شوند، اما موتورهای هوا-خنک از محبوبیت بیش تری برخوردارند. 

 

گیربکس

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

عدم وجود دیفرانسیل در خودروهای کارت، سبب سر خوردن یکی از لاستیک  های عقب در هنگام دور زدن می شود. طراحی شاسی این خودروها به گونه ای است که لاستیک عقب که به مرکز پیچ نزدیک تر است، هنگام پیچیدن، از سطح زمین کمی فاصله می گیرد؛ در نتیجه کمی از چسبندگی تایر کاسته شده و کارت راحت تر دور می زند. نیروی موتور به وسیله یک زنجیر یا تسمه به محور عقب منتقل می شود. چرخ دنده های موتور و محور عقب قابل تعویض هستند. شایان ذکر است، به منظور حداکثر بهره وری از موتور، اندازه چرخ دنده ها با توجه به شرایط مسابقه تعیین می شوند.  

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

موتور کارت های اولیه به صورت Direct Drive طراحی می شدند(در این موتورها، به دلیل عدم وجود گیربکس، نیروی موتور به صورت مستقیم به چرخ ها منتقل می شود)؛ اما مشکلات ناشی از این نوع موتورها، سبب تولید کلاچ های گریز از مرکز برای کارت های مسابقه ای شد. از ژانویه 2007، که موتور کارت های مورد استفاده در مسابقات بین المللی به صورت 125 سی سی و مجهز به کلاچ طراحی شدند، استفاده از کلاچ های گریز از مرکز خشک، در طراحی موتور کارت ها به صورت گسترده رواج یافت. 

 

لاستیک

رینگ و لاستیک های مورد استفاده در کارت ها، بسیار کوچک تر از خودروهای معمولی می باشند. رینگ ها از آلومینیوم یا آلیاژ منیزیم ساخته می شوند. لاستیک ها نیز، با توجه به نوع شاسی، موتور، و تنظیمات موتور، می توانند فشار وارده بر خود را در هنگام گردش سر پیچ ها، به خوبی تحمل کنند.

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

همانند دیگر مسابقات اتومبیل رانی، کارت ها نیز می توانند، با توجه به شرایط مسابقه، از لاستیک های مختلفی استفاده کنند:  1. لاستیک های بدون عاج برای آب و هوای خشک، که در حالت های مختلف از جمله بسیار نرم (با حداکثر چسبندگی) و بسیار خشک (مخصوص کارت های تفریحی، با چسبندگی کم تر و دوام بیش تر) تولید می شوند؛

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

2.  لاستیک های شیاردار برای آب و هوای بارانی، که از مواد نرم تر و نازک تر از لاستیک های بدون عاج ساخته می شوند؛ 3. لاستیک های یخ شکن برای پیست های یخی؛

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

4. لاستیک های دندانه دار برای زمین های گلی و باتلاقی. شایان ذکر است، کمپانی هایی نظیر Bridgestone، Dunlop، و Maxxis، که از شهرت بسیار زیادی در زمینه تولید لاستیک برخوردارند، به تولید لاستیک خودروهای کارت نیز می پردازند؛ اما برخی کمپانی ها، هم چون MG، MOJO، و Vega، به صورت انحصاری به ساخت لاستیک های کارت مشغول هستند. 

 

جمع آوری اطلاعات

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)

همانند خودروهای مورد استفاده در دیگر مسابقات اتومبیل رانی، خودروهای کارت نیز، از سیستم های پیشرفته ای برای کسب اطلاعات استفاده می کنند. صفحه نمایش نصب شده بر روی فرمان، اطلاعاتی چون تعداد دور موتور در هر دقیقه (RPM)، مدت زمان سپری شده در هر دور، تعداد دورهای طی شده، بهترین دور، دمای سیستم خنک کننده، دمای هوای خروجی اگزوز، سرعت، و ... را در اختیار راننده قرار می دهد. برخی از این سیستم ها با برخورداری از قابلیت ضبط اطلاعات مربوط به هر دور، امکان پخش مجدد مسابقه و هم چنین انتقال اطلاعات به کامپیوتر شخصی را فراهم می کنند. در سیستم های مجهزتر، امکان نمایش شتاب G، وضعیت دریچه سوخت، وضعیت فرمان، و فشار ترمز نیز، وجود دارد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه فیس بوک 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مسابقات کارتینگ (قسمت دوم)


منبع

WikiPedia

برچسب : کارتینگ , CIK , کارت , مسابقه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

سجاد بلند نظر
0

قیمت چنده دسته دوم
13:02  1400/07/20
پاسخ دادن
Ahmed
0

ایا داشتن دفرانسیل داخل ماشین های کارتینگ مجازه
12:45  1400/05/15
پاسخ دادن
Amir
1

وزن کارت شماروبالامی بردبرای همین توی میسابقات پیشنهرادنمی دهند
08:46  1400/06/24

علیرضا
0

دوستان میتونید خودتون با هزینه کم بسازیداول یه شاستی بعدش خودتون میتونید موتور و بقیه کاراش انجام بدید فقط تو گوگل سرچ کنید نقشه شروع نشون میده
21:18  1398/08/16
پاسخ دادن
سپنتا
0

خیلی عالی بودش
09:13  1397/06/30
پاسخ دادن
محمد
0

اسکلتشو باچی بسازم
13:55  1397/03/06
پاسخ دادن
شیدا
3

سلام یه سوال داشتم وسیله ای برای خشک کردن سریع پیست آیا وجود دارد و پیست های کشور های دیگر غیر از لاستیک های بارونی در هوای بارونی چگونه پیست را آماده می کنن ممنون
21:54  1395/12/01
پاسخ دادن
ناشناس
12

از کجا می تونم یه ماشین کارتینگ خیلی خوب (هم از نظر ظاهر هم از نظر کار کرد) بخرم؟
قیمتش هم نسبتا خوب باشه
06:22  1395/06/13
پاسخ دادن
hafez
2

سلام من از این لاسیک های شیار دار میخواستم ازکجا میشه خریداری کرد.ممنون میشم کمک کنید
14:01  1395/04/10
پاسخ دادن
محمود
28

بنده لاستیک فروش هستم هر کجایی ایران باشید میفرستم فقط سایز لاستیک بدید ممنون
12:02  1397/01/15

Yones.sh
1

من دوست دارم یه ماشین کارتینگ داشته باشم دست دوم و قیمت مناسبی هم داشته باشه ولی زیاد گروه نباشه
04:41  1395/01/08
پاسخ دادن
SENIOR
9

سلام.لطفا آدرس جایی که بشه تایر کارت با قیمت مناسب خرید رو بدید.
ممنون!!!
07:03  1393/12/07
پاسخ دادن
علی
3

پیدا کردی به منم خبر بده
23:09  1395/02/24

GMC
1

ترمز کارتینگو از کجا بخرم!!؟؟؟
21:08  1392/10/15
پاسخ دادن
borna
3

باید از ترمز دیسک موتور هایی مثل ویو و هوندا 150 استفاده کنی دوست عزیز.
19:57  1392/10/30

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 سفید : سلام من خودم ۳۰ دی ماه ثبت نام کردم،ماشین داخل سایت همه ی کارهاش انجام شده،الان دو ماه هم از بیمه ش میگذره،ولی وقتی میرم نمایندگی میگن داخل نوبت بارگیری هست. ثبت نام ۳۰ دی ماه،تحویل ۶۰ روزه بوده،از شیراز
محمد علی : شاهین اتوماتیک نود روزه فروش فوق العاده پذیرش 18دی تکمیل وجه 29اسفند وضعیت آماد تخصیص کی فاکتور می شود معلوم نیست
جک اس فایو۲۴ مهر : دروغگوترین شرکته واقعا !!!! خون همه رو کرده تو شیشه دیگه توبه ، واقعا توبه که از این شرکت خرید کنم از ۲۴ مهر تا الان حتی شاسی نشده این چه وضعیه برای مشتریاتون ساختین آخه
علی : عزیزجان هنوزاطلس دنده ای تازه اومده اتومات پیش کش دوم اینکه این دوستمون که میگه پارس بهتره خب معلومه بهتره پسرجان خب پولشم بهتره اطلس 600 تومن پارس 850 باید 250 بیشتربدی هرچند پارس رو بادش کردن وگرنه وقتی تارا 830 میتونی بگیری باید ادم دیوانه باشه پارس بگیره هرچند وقتی تفاوت یک رنگ سفید بامشکی رو 100 تومن بیشترمیدن چیزای عجیب زیاد دیده میشه حتی میتونم بگم پارس تیو الان که نولیدم نمیشه نسبت به اطلس باید 50 اینا تفاوتش باشه ولی میگم چیزلی عجیب زیاده شاهین سانروف نزدیک 90 از بی سانروف گرونتر خندت میگیره تارابا اون همه امکانات وزیبایی ازپارس بدون امکانات با بدنه کاغذی گرونتره فقط خواستم بگم هرچیزی که گرونتربود دلیل به خوبیش نیست همین پارس اگر خداینکرده تصادف بکنی زنده موندن ادم یک درصدم نیست بازماشینای سایپا بدنه خوبی دارند سرعتم که دیگه همه ماشینا باهرموتوری 110 تاکه مجازه میرن حالا اطلس فول آپشن پارس بدون آپشن انتخاب کن
علی : علی هستم ۸ماهه پیش پول واریز کردم برای سمند سورن هیچ خبری از تحویلش نیست تکلیف ما چیه؟؟؟
علی : الان فکرکردی ماشینای دیگه پارس کاغذی یا سورن چی هستش همه ماشینا زاییده همدیگر هستن حالایا شما نتونستی اطلس بزنی یادربه دردنبالشی اطلس هیچیش مثل کوییک نیست وخوش فروشترین ماشین دربازار ماله اطلس خواهدشد ارزانترین فول آپشن دربازارهمین اطلس هست که کف قیمتش 600 وامسال حتی با 207 سقف حلبی هم رقابت میکنه محض اطلاع هم موتور هم داخلی ماشین هم داشبورد هم جلوی ماشین هم عقب ماشین کلا باکوییک متفاوت هست وامکانات سانروف و غیره هم بماند اگرنتونستی ثبتنام کنی حتما ازبازاربخر که دوماه دیگه اطلس 700 تومنی هم نمیتونی بخری کوییک 450 واطلس 600 بنظرت چرا تفاوت قیمت داره اینقدر
علی : هم شما چرت میگی هم دوستان نظردهنده دیگه خالی که نبندین اخه 700 دلال برمیداره که چیکارکنه دوم اینکه دوستمون گفت کی اطلس رو 700 میخره همون نادانی که الان 206 لخت رو 700 میخره یا 207 رومیره 850 میخره سایپا اسمش بد درفته وگرنه همین اطلس از 207 هم بهتره وهم فول تره حالا قیمت روهم که داری میگی این ماشین کفش 600 هست وبزودی توسایپا خوش فروش ترین ماشین بازارمیشه اطلس جذاب و زیبا وفول آپشن ترین ماشین بین سایپا وایرانخودروهست اطلس هم عین پارس میشه و هربنگاهی بری سریع پول میشه
تحویل گرفته t8 : دوستان سلام خانواده ما 4 تا تی 8 از شرکت با ثبت نام های مختلف در سال انجام دادیم (نقد و اقساط) رنگ مشکی رو به موقع تر تحویل میدن
علی : عجب ها طرف مگه چی گفته گارد چی جوابت روداده خب به جای تشکرت بگزریم درصورت کلی جایگزینی نفری وجود نداره فقط بعدافزایش قیمت وافزایش تولید درهرخودرویی امکان داره دعوتنامه روچندماه حتی زودترهم بفرستن که فکرنمیکنم شامل اطلس بشه چون امسال روکلا فروختن ودوسه تا فروش فوری هم که گذاشتن واحتمالا با تاخییر هم بیاد زودتر که کلا هیچی
حسن : امکانش برای هر خودرویی که تولیدش زیاد باشه هست مثلا پارسال ساینارو اولویت زمستان روهم برج 6 دعوتنامش رو فرستادن حتی کوییک روهم سه ماه زودتر همش بستگی به تولیداون خودرو داره ولی اطلس فکرنکنم چون تولیدش کمه و کلا امسال ظرفیتش تکمیل شده وسه سه تا فروش فوری هم داشتن که هنوزتحویل ندادن درکل اگرتولید بالابره وسایپا قیمت ماشینهارو بتونه زودترمجوزافزایش قیمتش رو بگیره بله امکانش هست یکماه زودتردعوتنامه برات ارسال کنه ازموعد تیرماه به بعد افزایش قیمت به مبلغ دومی که دعوتنامه براتون ارسال میشه تعلق میگیره یعنی هرچقدر افزایش قیمت باشه واسه پیش فروش ها نصف میشه مثلا بشه اطلس 480 وپیش پرداختتون 200 بوده دعوتنامه برات 240 میاد دوستان تیرماه به بعد ازالان 240 اماده داشته باشید چون قطعا افزایش قیمت داریم حالا چقدرمعلوم نیست بازموعدتحویل دنباله پول نباشید من خودم فکرمیکنم اطلس بالای 480 قیمت بخوره زیر 500 وبالای 480 باتوجه به حاشیه قیمت بازار یاکوییک جی ایکس ار 420 تا 430 قیمت جدیدش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تاچر : چرا باید شرکت نیروی اضافی چند هزارتایی داشته باشه وموارد دیگه .و نتیجش بشه افزایش قیمت کجای دنیا بخش خصوصی این طور جولان میده
سلام : دوستان عزیز برین توی میز خدمت تبدیل فعال شده
207 اسفند. : معمولا تاریخ تحویل خودرو تو قرارداد ببین.حدود90روزقبلش پیامک تکمیل وجه میاد
پارس زمستان : سلام.از الویت4712 کسی هست که مثل من براش پیام نرفته باشه هنوز.تیک بزنید
دنا : این آذرماهی ها تموم شه فاکتور میشیم فک کنم گفتن بهمون اردیبهشت خرداد فاکتور میکنن
دنا : تحویل بهمن بخشنامه 4463
اهورا : خیلی زیاد چون سری قبل اکثرا اینجا میگفتن تبدیل به سورن نزنیداما ظرفیت سورن سریع پر شد وتکمیل ظرفیت شد
4463 : منم مث شمام تیر 401 ثبت نام کردم تحویل بهمن تکمیل وجه 9 دی دنا اتو اماده برا صدور فقط بروز میشه
محمد : به حرف هایی که اینجا زده میشه توجه نکنید چون خیلی ها روز اول یا تبدیل زدن یا پرداخت کردن اما میان اینجا شعار میدهند به فکر خودتون باشین از آمار پرداختی ها معلومه که چه خبره
X : پاسخ به Farshid fx: حسودی نبود سوال بود. چون شما هم دارین پول میدین و مفت نمیگیرین تازه مفت هم بگیرین نوش جونتون چی میخواد از بقیه کم بشه؟ برداشت اشتباه نکنین لطفا