آشفته‌بازار خودرو و سرگردانی مشتریان/وعده وزیر صنعت محقق نشد

 

آشفته‌بازار خودرو و سرگردانی مشتریان/وعده وزیر صنعت محقق نشد

 
اگرچه وزیر صنعت وعده داده بود که با افزایش رسمی قیمت خودرو از سوی خودروسازان، عرضه به بازار افزایش یافته و جلوی شکل‌گیری حاشیه بازار گرفته خواهد شد، اما بازار خودرو آشفته تر از قبل شده است.
حدود یکماهی می‌شود که با خواسته چندین و چند ساله خودروسازان مبنی بر کنار زدن شورای رقابت و جایگزینی مکانیزم بازار بر تعیین قیمت خودرو، موافقت شده و اگرچه خروج مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو از دست مراجع نظارتی، مورد مخالفت بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران قرار داشت، اما رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون در نظر گرفتن این مخالفت‌ها، همه تلاش خود را به کار بست تا قیمت‌های رسمی خودرو افزایش پیدا کند و خودروسازان به خواسته‌شان برسند.
 
البته وزیر صنعت وعده داد که با افزایش رسمی قیمت خودرو، خودروسازان تولید خود را سرعت بخشیده و کنترل بازار را به دست می‌گیرند، و اگر هم قرار است سودی از افزایش قیمت خودرو به جیب کسی برود، آن افراد دلالان نباشند و خودروسازان از این افزایش قیمت منتفع شوند. این تمام حمایت وزیر صنعت از خودروسازان نبود، بلکه او تلاش کرد از دولت مصوبه‌ای بگیرد که با حمایت بانک مرکزی ۴ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی به خودروسازان پرداخت شود تا مطالباتشان به قطعه سازان را بپردازند و چرخه تولید خودرو همچنان به کار خود ادامه دهد.
 
متاسفانه این حمایت‌های دولتی، فقط به سود خودروسازان و البته دلالان تمام شده و بازار خودرو همچنان آشفته است و قیمت‌های عجیب و غریب آن، بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی و خریداران خودرو را متعجب کرده است. به این معنا که طی روزهای گذشته و البته مطابق با طبیعت هر ساله که قیمت خودرو در هفته‌های منتهی به پایان سال رو به افزایش می‌گذارد و افزایش تقاضا، بالا رفتن قیمت را رقم می‌زند، این روزها نیز قیمت خودرو علیرغم وعده های متعدد مسئولان و خودروسازان سیر صعودی به خود گرفته است.
 
البته سال‌های گذشته، نظارت در بازار وجود داشت و خودروسازان نیز با افزایش عرضه تلاش می‌کردند تا قیمت را در بازار کنترل کنند. اما امسال، علیرغم افزایش رسمی قیمت خودرو در بازار و وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کنترل حاشیه بازار قیمتی انواع خودروهای تولید داخلی، قیمت انواع خودرو هر روز رکورد و شگفتی تازه ای را به ثبت می رساند.
 
در این میان مشخص نیست سازمان‌ عریض و طویلی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، چه نقشی در این آشفته بازار دارد و چه نظارتی بر عرضه خودرو و قیمت‌های آن در برخی نمایندگی‌ها می کند؛ نمایندگی هایی که این روزها خودشان آتش‌بیار افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو شده‌اند. تا پیش از این، همواره سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مدعی بود که با وجود شورای رقابت، دخالتی در بازار خودرو ندارد، حال هم که شورای رقابت از سر راه دلالان و خودروسازان کنار رفته است، مشخص نیست که متولی نظارت بر این قیمت‌های بی ضابطه و عدم عرضه از سوی خودروسازان و نحوه فروش‌ آنها چه سازمانی است؟
 
حاشیه قیمت چند ده میلیون تومانی خودروها در بازار
 
هم اکنون هر دستگاه سمند ال ایکس در نمایندگی خودروسازان ۴۳ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان و در بازار ۷۲ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵SLX در نمایندگی ۴۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان و در بازار ۷۵ میلیون تومان، هر دستگاه پژو پارس اتوماتیک در نمایندگی ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک در نمایندگی ۸۵ میلیون تومان و در بازار ۱۱۷ میلیون تومان است.
 
همچنین قیمت هر دستگاه دانگ فنگ رینگ آلومنیومی در نمایندگی ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۰۰ میلیون تومان، سوزوکی ویتارا اتوماتیک در نمایندگی ۲۵۱ میلیون تومان و در بازار ۳۱۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX در نمایندگی ۴۲ میلیون و ۸۲۹ هزار تومان و در بازار ۶۹ میلیون تومان، پیکاب دوکابین فوتون در نمایندگی ۱۶۳ میلیون تومان و در بازار ۲۱۵ میلیون تومان است.
 
هر دستگاه پژو پارس ال ایکس در بازار ۹۹ میلیون تومان و هر دستگاه رنو کپچر در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است در حالیکه این دو خودرو در نمایندگی ها عرضه نمی‌شوند، همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ دو در نمایندگی ۴۷ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان و در بازار ۷۱ میلیون تومان است.
 
هر دستگاه پژو پارس در نمایندگی ۵۳ میلیون تومان و در بازار ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه سوز در نمایندگی ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و در بازار ۷۲ میلیون تومان، رنو تندرپیکاب در نمایندگی ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در بازار ۸۷ میلیون تومان است. همچنین سمند سورن و وسمند سورن توربو نیز دیگر در نمایندگی ها عرضه نمی شود ولی قیمت آنها به ترتیب در بازار ۸۵ میلیون و ۹۵ میلیون تومان است.
 
قیمت هر دستگاه دنا پلاس در بازار ۱۲ میلیون تومان است که در نمایندگی عرضه نمی شود؛ ضمن اینکه هر دستگاه دنا پلاس توربو نیز در بازار ۱۳۴ میلیون تومان قیمت خورده است.
 
همچنین هر دستگاه قیمت پراید ۱۳۱ ای ایکس در نمایندگی ۳۳ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان و در بازار ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید۱۵۱ اس ال در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ ای ایکس در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تیبا اس ال در نمایندگی ۳۹ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان و در بازار ۴۶ میلیون تومان است، ضمن اینکه ساینا دنده‌ای با توقف فروش مواجه شده که در بازار قیمت آن به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
 
قیمت هر دستگاه کوئیک در نمایندگی ۶۹ میلیون تومان و در بازار ۷۴ میلیون تومان و ساینا اتومات نیز در نمایندگی ۶۳ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان و در بازار ۶۴ میلیون تومان است.
 
 
 
 
 

منبع (source)

mehrnews

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاوه
0

علی برکت الله
همه چیز داره جورچین می شه!
تازه داشتیم به صف گوشت عادت می کردیم، باید غصه گرانی ماشین را هم بخوریم!
بعدش هم خدا بزرگه؛
چون هر دم از این باغ بری می رسد!
12:30  1397/12/02
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدحسین : با سلام چرا برای ما که زمستان ۱۴۰۳شاهین درستی برنده شدیم بودیم پیامک نیومده ،آیا پیامک برای واریز می آد یا نه،،ممنون
J4مشکی گیلان : اونایی ک j4 ثبت نام کردن رو هنوز از خرداد شاسی نکردن. بعد میخوان به شما جایگزین j4 بدن؟؟ من بعید میدونم. ثبت نامی ۳۱ خرداد j4 تا این تاریخ حتی شاسی نشده. تازه دو دورم فروش گذاشته درحالیکه از شاسی هم خبری نیست. هدفشون جمع اوری نقدیتگی مردم بود. چند حالت داره. J4 های شاسی نشده رو بگن ماشین بالاتر میدیم و یه عده پول ندارن میرن کنار و بنفع شرکته. یه عدم پول میدن باز به نفع شرکته. اونایی طرح جایگزسن خوردن هم اگر j4 تحویل بدن با خسارت باز به نفع شرکته حتی با پرداخت سود تاخیر. چون سود تاخیر ۳ درصدی رو حالا حالا نمیدن. کلا همه اینا برنامه ریزی شده بود و قبلا هم تو نظرات قبل اینکه این طرحا بیاد گفتم. چون ذات حرام اینارو متوجه شده بودم. یه عدم میگن ۲۰۳۰ تماس بگیرین. ۲۰۳۰ تا زمانیکه طرح فروش شرکت تموم نشده تو اخبار اعلام نمیکنه. وقتی نقدینگی جمع اوری شد بعدا رسانه ای میکنه و یه اشغالو میاره برا عذرخواهی . اونا لاشی بودن این نمایندگی ها چرا از ناموسشونو بخاطر پول فروختن و حراج مردم کردن .خاک بر یرشون.
ali s3 : من هم تماس گرفتم، البته به سه تا از دوستانم هم گفتم که برام تماس گرفتن. گفتن ثبت میشه که گزارش تهیه بشه. در تلگرام هم در کانال اخرین خبر تهران اطلاع رسانی کردم و ادمین پیام رو گذاشت لطفا زیر بار طرح جایگزین نرید، اگر هم در قرارداد نوشته شده که شرکت میتونه طرح جایگزین بده، ابتدا از ما ۷۰۰ میلیون رو از طریق سایت گرفتن بعد از دو سه روز تماس گرفتن که رفتیم و قرارداد امضا کردیم
ماشین شاهین : سلام دوستان. سایپا بخاطر اینکه ثبت نامی خودروی شاهین بالا بود اومد یه سیاست انقباضی رو در پیش گرفت .درطول این یک سال با ارسال طرح های پیشنهادی شروع به سر شکن کردن آمار کرد و ظرفیت تعهدی خودش رو کم کرد وبارسیدن موعد تحویل این طرح پیش فروش رو گذاشت و برای خودش زمان خریدو این زمان اضافه شده از چند جهت به کمکش میاد۱ـخروج از بار تعهد۲ـاستفاده از منابع بلوکه شده مردم۳ـافزایش قیمت واگذاری خودرو ۴ـ ایجاد کشش برای بازار به مدت چند سال ۵ـفرصت دپو خودرو برای افزایش قیمت و چندین موارد دیگر. حالا جدای از این حرفها باتوجه به سرشکن کردن قابل توجه ظرفیت زمستان ۱۴۰۳ احتمال اینکه برای مابقی افرادی که پیامک نیومده هنوز فراخوان فروش فوری بفرسته بالا هست .
بهرام : این سایپاست که دروغ میگه زمان نشان خواهد داد که کی دروغ میگه تا پایان آذر نیز منتظر میمونیم.
روزگار : باسلام .شرکت فرقون سازی سایپا خیر نبینید خداوند نیستو نابودتون کنه پس که میخاید واسه ما پیامک بفرستیدشما که نزولتون رو هم کشیدیت روش دیگه چی میخایید .
شاهین زمستان ۱۴۰۳ : دوستان منم مثل خیلی از این دوستان که پست گذاشتن بسرم اومده فروش فوق العاده شاهین با اولویت زمستان بودم پیامک اومد ماشین فروختم طلا فروختم در آخرین لحظات وام جور کردم خلاصه پوله جور شد اما متاسفانه روز یکشنبه بقول خودشان ظرفیت تمام شد و نتونستم پولو واریز کنم تکلیف چیه دوستان بعد از دوسال انتظار به همین راحتی بسوزه وما هم کاری نکنیم خواهشاً اگر شرایطتان مثل منه اعتراض کنیم و مستقیم بریم شرکت سایپا ویا وکیل بگیریم که حقمونه از این شرکت سایپا بگیریم
کی گفته؟ : از نمایندگی سایپا پرسیدم گفت تو همین هفته به گروه بعدی پامک ارسال میشه تحویلشونم بعد از شهریوره
محمد : برا منم هنوز پیامکی نیومده
مهدی : واریز ۱۴ آبان ۱۵ آبان فاکتور ۱۶ آبان پلاک و ۲۲ آبان تحویل خودرو از طریق نمایندگی و نکات قابل ذکر مصرف بالای سوخت بالاتر از ۱۰ لیتر لیتر و چوب شدن ترمز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
X55 سعید : من وام واریز شد 20 آذر بیمه و پلاک هم شده و ارسال مدارک سبز شده فقط تحویل قرمز است بانک صادرات تحویل 25 اسفند ولی حس میکنم زودتر ماشین بذن با این توضیحات نمایندگی هم زنگ زدم گفتن تحویل برج 11 بارگیری شده کسی خبری داره از x55 ??
رمضانی کرمانساه : سلام دوستان کسی نمی دونه دی ماه سمندسورن دوگانسوز کی فاکتور می شه اول 6 دی بود که تغیر خورد 30 دی
محمد : باسلام 207 پانا دنده تا کدوم تاریخ فاکتور شده ؟ کسی میدونه ؟ رنگ سفید ، من 17 مهر واریز کردم هنوز خبری نیست
حسن : سلام برو توی میزخدمت قسمت اسنادخودرو زده که پلاک نصب شده
رها دنا 6سرعته دستی 30 ابان پیش فروش : سلام ب همگی ؛ کسی از دوستان ک پیش فروش باشه تکمیل وجه 18 شهریور ،تحویل 30 ابان ، فاکتور شده ؟؟؟؟ ممنون از همگی
فوری : در جوابتون شما یا پانا هستید و احتمالا اتومات بنده سقف فلز عرض کردم
سجاد : منم همین حرف شما را میزنم فاکتور شدن رو هیچ نظمی نیست
سجاد : نظرات کاربران خوب نخوندی بعضی ها هشتم بوده تاریخ تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده بودن
هاشمی : سلام دوستان اطلس موعد آذر ماه افزایش قیمت میخوره بنظرتون؟
هاشمی : سلام دوستان اطلس موعد آذر ماه افزایش قیمت میخوره بنظرتون؟