از ساز و کار قیمت گذاری خودرو تا سودجویی دلالان از آشفتگی بازار

 

از ساز و کار قیمت گذاری خودرو تا سودجویی دلالان از آشفتگی بازار

 
چه تعیین قیمت در سازمان حمایت، چه ورود شورای رقابت به ماجرای قیمت‌گذاری و چه اکنون که قیمت گذاری بر عهده ستاد تنظیم بازار واگذار شده است  هیچ کدام تا به امروز نتوانسته است نیاز بازار خودرو را تامین کند و هربار با مسکن های موقتی التهاب بازار خودرو  خوابانده شده است.
 
همه  راهکار هایی که دولت برای تعیین قیمت خودرو تا به امروز در نظر گرفته است بازار به هیچ کدام واکنش مثبتی نشان نداد و اگر هم نشان داده است تنها برای مدت کوتاهی بوده است و پس از مدتی دوباره التهاب به بازار خودرو بازگشته است.
 
اکثر کارشناسان خودرویی و صاحب نظران این حوزه معتقدند که مادامی که قیمت گذاری دستوری در دستور کار باشد آشفته بازار خودرو هیچ گاه روی آرامش را نخواهد دید و اینکه عنوان می شود اگر خودروسازان عرضه را بیشتر کنند بازار به تعادل خواهد رسید نظر درستی نیست.
محمد صادقی کارشناس اقتصادی در این زمینه به خبرنگار می گوید: «سیاست‌های دستوری و سرکوب قیمتی دولت، بازار  خودرو را آشفته و خودروسازان را با زیان چند هزار میلیارد تومانی مواجه می کند. همین آشفته بازار سبب شده تا  بسیاری از مشتریان واقعی برای خرید و فروش خودرو دست نگه دارند و یا اصلا از میدان این بازار خارج شوند.»
 
او می افزاید: «چه آن زمان که صنعت خودرو تحریم نبود چه امروز که این صنعت با تحریم های آمریکا مواجه شده است همیشه و همیشه در موضوع قیمت گذاری خودرو بحث وجود داشته است و مسوولان دولتی هنوز هم نمی خواهند بپذیرند که قیمت گذاری دستوری دیگر در هیچ بازاری جوابگوی نیاز آن بازار نیست.»
 
 
صادقی تصریح می کند: «تا زمانی که که قیمت در بازار خودرو دو نرخی  باشد و فاصله‌ای چند میلیون تومانی میان نرخ کارخانه و بازار خودروها وجود داشته باشد دلالی و واسطه‌گری  در این بازار وجود خواهد داشت و باید منتظر التهاب در این بازار باشیم.»
 
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا این  موضوع درست که اگر عرضه خودروسازان  تداوم داشته باشد مشکلات بازار حل خواهد شد می گوید: «خیر. این که عنوان می شود راهکار مقابله با افزایش قیمت خودرو افزایش عرضه و تحویل به موقع است اصلا درست نیست. وقتی که زیر ساخت های قیمت گذاری یک حوزه درست نباشد فشار به خودروسازان برای عرضه بیشتر مشکل بازار را حل نخواهد کرد. سیاست های اشتباه  خودروسازان را با زیان چند هزار میلیارد تومانی مواجه کرده است و ممکن است آن ها را تا آستانه ورشکستگی پیش ببرد که سال گذشته شاهد این ضرر و زیان سالیانه خودروسازان بودیم.»
 
به نظر می رسد که وقت آن رسیده است  تا دولت بازار را به دست عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان آن بسپارد و از قیمت گذاری دستوری کوتاه بیاید. اگرچه آزادسازی قیمت ها همیشه مخالفین خود را هم داشته و عنوان می شود زیر ساخت ها و شرایط آن وجود ندارد اما شاید بد نباشد تا دولت این راهکار را هم امتحان کند. این روزها  دلالان همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها در بازار مقاومت می‌کنند و مانع خرید و فروش خودرو با قیمت‌های پایین‌تر می‌شوند. حتی حذف قیمت ها از آگهی های سایت های خرید و فروش نیز نتوانست مانع از فعالیت آن ها شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟
مریم : سلام میشه راهنمایی کنید وتجربه بدید توی پرونده من زده پرونده دارای نقص میباشد 170 برج 2 ریختم بحساب سایپا هفته چهارم دی ماه تحویل خودرو هست آیا اگه پرونده نقص داشته باشه پیامک تکمیل وجه نمیاد برام
افسانه : مهلت تحویل 30روزه بوده از نوع فوری بوده یا پیش فروش