از بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو تا تداوم تئوری های غلط

 

از بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو تا تداوم تئوری های غلط

 
 یکی از مشکلاتی که تحریم صنعت خودرو ایجاد می کند، تلاطم بازار خودرو است.از سال گذشته با توجه به انکه خودروسازان در تامین قطعات و مواد اولیه و تولید خودرو با چالش جدی مواجه شدند بازار خودرو با کمبود عرضه مواجه شده و طبیعتا قیمت ها نجومی شد به طوری که از فرودین سال  گذشته تاکنون برخی خودروها در بازار خودرو افزایش قیمت 100 درصدی پیدا کردند.
 
در چنین شرایطی بحث آزادسازی قیمت خودرو مطرح شد و خودروسازان در تلاش بودند تا با اعمال افزایش قیمت ها بتوانند با تامین نقدینگی چرخه تولید خودرو را به حالت طبیعی خود بازگردانند و در این بین مسولان مرتبط و غیرمرتبط با صنعت خودرو اظهار نظرهای گوناگون داشته اند.
 
در زمان وزارت شریعتمداری در وزارت صمت، طی ابلاغیه ای ،تنها مرجع قیمت گذاری کالا، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار اعلام شد و از همان لحظه بحث کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مطرح شد،شورای رقابتی که برای جلوگیری از انحصاری شدن بازارها وظیفه قیمت گذاری را برعهده داشت.
 
اما آذر ماه سال گذشته در حالی که شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو خارج شده بود طی نامه ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرد. در این نامه آمده بود که  براساس مفاد بند 5 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی  وظیفه تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت ، مقدار و شرایط بازار کالا و خدمات انحصاری بر عهده شواری رقابت است و براساس تصمیم این شورا،خودروهای انحصاری  تولید داخل بر اساس فرمول سقف قیمتی ، قیمت گذاری شده است.
 
در ادامه این نامه محاسبه فرمول مد نظر شورای رقابت قیمت برخی خودرهای تولید داخل شامل دستورالعمل تعیین قیمت گذاری شورای رقابت ذکر شده و در آن مثلا خودرو پراید 18، تیبا 23 و ساینا 26 میلیون تومان قیمت گذاری شده بودند. آن روز ها تصور نمی شد بار دیگر شورای رقابت به صحنه قیمت گذاری خودروهای داخلی بازگردد  و این نامه جدی گرفته نشد. اما این امر در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو و با تصویب نمایندگان مجلس صورت گرفت و به نظر می رسد شورای رقابت همه تلاش خود را برای بازپس گیری قیمت گذاری خودرو و این موضوع به کار گرفته بود.
 
در همین راستا رضا شیوا در مصاحبه گفت و گوی ویژه خبری در­شبکه دو سیما اظهار کرد: «وقتی بازار انحصاری است و قیمت را فقط خودروساز تعیین می‌کند، سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار بی معنی است، زیرا اگر خودروساز عرضه را کم کند، قیمت بازار افزایش می‌یابد و اگر عرضه افزایش یابد، قیمت کم می‌شود؛ بنابراین قیمت بازار را عملا خودروساز تعیین می‌کند.رئیس شورای رقابت افزود:  قیمت گذاری  خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود، زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی‌توان براساس دستورالعمل قیمت خودرو را کاهش داد.»
 
به هرترتیب شورای رقابت یک بار دیگر مسوول قیمت گذاری خودروهای داخلی پر تیراژ شد و این روش قیمت گذاری نکوهش شده و از نظر بسیاری از کارشناسان منسوخ شده دوباره به چرخه قیمت گذاری خودرو بازگشت. اما مشخص نیست چه توجیحی برای این موضوع وجود دارد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 24 نظر
رضا sh 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : جناب شاهین g تحویل خرداد تبدیل ب glبودین ؟؟
اذر x5 : 🤣🤣فک کنم دروغ ۱۳ بوده محالهههههه محااااااااااااااال
J4مشکی : صادرات ۶۰ روز کاری
Alireza : سلام دوستان واسه منم پیام تبدیل اومد قبول کردم امروز هم فاکتور شده به نظرم سانروف خیلی چیز مهمی نیست که ریسک افزایش قیمت را داشته باشه باضربه به بدنه خودرو نشتی میده داخل اتاق و مراقبت و تمیز کردن مداوم هم میخاد، به امید خدا ماشین های لوکس خارجی سانروف دار سوار بشید
پویا تارا مشکی : عزیز رنگ ماشینت چی بوده
تاراv1p : سلام دوستان تحویل ۳۰ بهمن حضوری ۱۹ اسفند تحویل گرفتم بعد تعویض پلاک کردم به اسم خودم کسی خبر داره هزینه حملو نقلش چقدر باید پس بدن ؟ بعد اون هزینه میره به حساب صاحب ماشین؟چجوریه؟
J4مشکی : صادرات ۶۰ روز کاری
مهدی : من که هرچی جایگزین دادن واریز نکردم چون میگن منتظر بمونید فروش فوق العاده برای شما که منتخبین سامانه یکپارچه هستید باز میشه. کسی از دوستان شرایط مشابه داره؟ خبری نیست؟؟!!
شاهین بدون واریزی : سلام من تا الان هر چی پیام اومده واریز نکردم آخرین بار 18 فروردین پیام اومد برای شاهین جی و پلاس اتومات پیش فروش ...عزیزان ما باید بعد از دو سال صبر قیمت قطعی بمون بدن مگه مسخره ایم سیصد تومن واریز کنیم آخر سال باز سه بار گرونش کنن و ب قیمت روز بفروشن بمون! من حاضرم بسوزه ولی پیش فروش نمیخام
J4مشکی : تحویل ۶۰ روز کاری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میثم : پیش فروش طرح مادران 2 اسفند تکمیل وجه کردم 26 فروردین فاکتور شد
207 پانا سفید : سلام کجا باید زنگ بزنیم لطفا شمارشو بنویس
تبریزی : برمیگرده رو پدران پیش خرید واسه خانواده مادران دلال
تبریزی : فکر می‌کنی سایپا اینجوری مفته فاکتور کنه بری ماشینتون بگیری ازت میگیرش الان منتظرتن تو نمایندگی 😂😂
رهی تکمیل وجه29بهمن : توحید داداش فاکتور 24فروردین کی پلاک و تحویل میشه
یوسف : چون از موعد تحویل گذشته .قبل سال جدید تحویل بودیم ب ما نمیخوره
محمد : پشت داشبورد سمت راننده درب کوچک بغل داشبورد باز کنی مشخصه اما جای دست نداره فیوز عوض کنی
امیر : سلام به 207 اسفند داداش پیگیر اون مامور پست باش که کارت ماشینتو آورده باید همون موقع کارت سبز ماشینت هم میاورده چون ناجا کارت و برگه سبز رو باهم میفرسته واسه منم همین اتفاق افتاد بعداز یه هفته پیگیری فهمیدم دست همون مامور پست بوده تازه خودش هم اعتراف میکنه برگه سبز رو یادم رفته بود بهت بدم
Arizzo 6pro : https://www.karzar.net/208601 دوستان به این کارزار بپیوندید
دانیال : ماشالا شهرستان ها بهتر از تهران رای میگیرن،من از تهران رای برای استپ اتومات رو حدود 2/200 گرفتم تو اجرا هستم.اما به هر حال خوشحالم تبدیل به کوییک نکردم.