تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 

تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حالی ممنوعیت تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان را اعلام و قیمت های حاشیه بازار بهمن سال گذشته را ملاک تعیین قیمت خودروسازان در شرایط فعلی عنوان کرده که پیش از این و به واسطه تاکید بر تحویل تعهدات خودروسازان با قیمت های نیمه نخست سال 97، زیانی در حدود 7 هزار میلیارد تومان به خودروسازان تحمیل شده بود.
 
به گفته عباس تابش و بر اساس بند ۳ مصوبه مورخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۷‬ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات منوط به تأیید در ستاد تنظیم بازار بوده و تنها خودروهایی که سابقه قیمت گذاری توسط شورای رقابت داشته اند، قیمت گذاری آنها در دستور کار ستاد تنظیم بازار است و سایر خودروها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت گذاری نبوده‌اند همچنان مطابق رویه قبل از سوی خودروسازان قیمت گذاری می‌شوند؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن ماه سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام شده و تعیین قیمت به صورت روزانه انجام نمی‌شود.
 
تاکید بر این تصمیم در حالیست که پیش از این و در سال گذشته همزمان با اعتراض خریداران خودروهای پیش فروش شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحویل خودروها با قیمت زمان خرید تاکید کرد که این امر بر زیان انباشته خودروسازان افزود و حال در شرایطی که در سال جدید حقوق و دستمزد بیشتر از هر سال دیگری افزایش یافته، تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار سال گذشته می تواند بر این زیان بیفزاید. 
 
شهرام آزادی، معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اثرات منفی این تصمیم اظهار می کند: «هر تصمیمی که خارج از طبیعت بازار بوده و حالت دستوری داشته باشد این روند منجر به زیان دوطرف خواهد شد و نه تنها دستاوردی برای مصرف کنندگان نخواهد داشت بلکه در صورت زیان دهی خودروسازان در درازمدت و انجام ندادن تعهدات او به زیان مردم و مصرف کنندگان تمام خواهد شد.»
 
وی با تاکید بر این که تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار مفهوم مشخصی دارد، می افزاید: «قیمت در حاشیه بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود بنابراین از قیمتی که در داخل بازار تعیین می شود به عنوان قیمت تعیین شده در حاشیه بازار یاد می شود اما این که قیمت حاشیه بازار سال گذشته ملاک قرار گیرد، نمی تواند مبنایی برای تعیین قیمت باشد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: «تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار سال گذشته از جنس تصمیماتی است که در گذشته اخذ و باعث زیان خودروسازان شده است.»
 
آزادی راهکار جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان را بازگذاشتن فضا برای تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا می داند و می گوید: «باید شرایط اقتصادی امروز و محدودیت های موجود در نظر گرفته شده و به جای حل دستوری مشکلات، تلاش کنیم با افزایش تولید، قیمت کاهش یابد. »
 
وی تاکید می کند: «نمی توان به قیمت های سال 97 برگشت مگر این که تعهدات خودروساز بر مبنای این موضوع بوده و حاشیه بازار مربوط به زمان خاصی باشد که بعید به نظر می رسد خودروسازان تعهد کرده باشند که ملاک تعیین قیمت را در تاریخ مشخصی، حاشیه بازار گذاشته باشند. »
 
معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با بیان این که منطقی است که شرایط امروز برای تعیین قیمت ملاک قرار گرفته و اجرایی شود، تصریح می کند: «تمرکز خودروسازان و حامیان آن ها و همچنین تاثیرگذاران در بخش بازار خودرو بر افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید از طریق افزایش تولید است نه شرایط غیرطبیعی که بر افزایش هزینه ها تاثیرگذار است.» 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
7

خودرو ساز هیچ وقت نابود نمیشه . چون دولت تمام قد پشتش وایستاده . اگه شده تمام مردم ایران و قربانی می کنند . ولی نمی گذارند خودروسازها مشکلی براش پیش بیاد . و همیه ی این خبرسازیها جنگ زرگری برای اینه که سر مردم و گول بمالند . ما هم که صف اول پرداخت پول به خودروسازها هستیم بدون اینکه بدونیم چه ماشینی ، و چه زمانی ماشین تحویل ما میدن . از ماست که بر ماست
12:21  1398/04/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سلام برای من GL آمد
سلام : فروش فوق العاده شاهین دنده جی توی آذر هستش . فروش فوق العاده cvt توی اسفند هستش پیش فروش شاهین جی دنده با سانروف اصلا شروع نشده ولی اگه شروع بشه از ۳۱ فروردین هستش . شاهین پلاس و gl هم توی اردیبهشت هستن
Bac x3 : من ۱۲ مرداد شاسی شدم فعلن خبری نیست میگن خودشون تا ۱۵شهریور طول میگشه
مهدی مشهد : سلام به همه تارا دستی تکمیل ۴مرداد دوستان با نظر شما حالا که ایران خودرو محکوم به گران فروشی شده. ما که تکميل وجه کردیم. آیا اون ۱۰۰میلیون تفاوت را بهمون برمی گردانند یا که نه. کسی اطلاع کاملی نداره با توجه به اینکه هفته آینده به احتمال خیلی زیاد فاکتور بشیم
داریوش : سلام دیروز تماس گرفتم اپراتور سایپا گفتش احتمال داره 26 ام لیست فاکتور ها بروز رسانی بشه فک کردم شاید فرجی شد و اطلاع رسانی کردم
شاهین جی ۱۷ آذر : یعنی چی تا ۳ ماه آینده تحویل میده اونجوری میشه یکسال خدا لعنت کنه اینارو مردم رو به غلط کردن انداختن بخدا مسخره اینا شدیم با ماشین های بدرد نخورشون
شاهین جی : سلام از کجا باید شکایت تنظیم کنیم
شاهین جی آذر : نه خودرو بیشتر از ۱۵ درصد گرون کرد برا همینه سایپا مشکلی نداره
مجتبی : سلام تارا دستی رینگ و سانروفداره یا نه
سعید : داش پای بساط هستی نمیخواد کامنت بذاری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس 6دنده دستی : سلام این حکم واسه افزایش قیمتی هست که الان دارن میفروشن 20 خرداد دنا مثلا 700 میلیون بوده الان 900 داره میفروشه پس اگه هم همین تایید بشه دیگه فعلا اخر سال افزایش قیمت نباید داشته باشیم هرچند مملکت ما شب میخوابی صبح تغییر میکنه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : مگه میشه ؟اکه قرار باشه قیمتا برگرده به حالت قبل پول تا رو هم باید پس بدن .هر چند بعید می دونم همچین اتفاقی بیفته و قیمتا تغییر کنه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : فولادی که فعلا تو خرداد موندن دیگه خودت حساب کن.ولی آلومینیوم تاخیر نداره
جمشید : 1405
احسان : ممنونم برادر
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : هیچ. پول و هیچ ارزونی در کار نیست مطمئن باشید اینا همه سیاه بازی هست قراره برج 6 به اونور 25 تا 30 درصد افزایش داشته باشه ماشین ها اخه کی تا حالا اینا به فکر مردم بودن شک نکنید کاهش قیمتی نیست محکوم میشن ولی شک نکن یه چیزی پیدا میکنن جای کاهش افزایش داشته باشن ببینید کی گفتم
207تحویل تیز : واسه منم همینطور از 21تا 25تعطیلی ایران خودرو هس بارگیری فکر نکنم بشه
5555555 : سود تاخیر اصلا به روز کاری ربطی نداره، طبق قرار داد نوشته سود تاخیر بعد از 30 روز
فوق العاده 23بهمن : خانم پیش فروش به درد نمیخوره چون هم قیمتش میره بالا هم معلوم نیست با این اوضاع مملکت کی تحویل بدن بازار ازاد بخر راحت تری
کوییک rs تکمیل 12 خرداد : آقا مصطفی تو چطوری حساب میکنی 40 روز دوستان وقتی میکن 30 روز یعنی 30 روز کاری تعطیلات رو کم کنید مثلا پنج شنبه و جمعه ی هفته جنک