تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 

تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حالی ممنوعیت تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان را اعلام و قیمت های حاشیه بازار بهمن سال گذشته را ملاک تعیین قیمت خودروسازان در شرایط فعلی عنوان کرده که پیش از این و به واسطه تاکید بر تحویل تعهدات خودروسازان با قیمت های نیمه نخست سال 97، زیانی در حدود 7 هزار میلیارد تومان به خودروسازان تحمیل شده بود.
 
به گفته عباس تابش و بر اساس بند ۳ مصوبه مورخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۷‬ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات منوط به تأیید در ستاد تنظیم بازار بوده و تنها خودروهایی که سابقه قیمت گذاری توسط شورای رقابت داشته اند، قیمت گذاری آنها در دستور کار ستاد تنظیم بازار است و سایر خودروها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت گذاری نبوده‌اند همچنان مطابق رویه قبل از سوی خودروسازان قیمت گذاری می‌شوند؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن ماه سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام شده و تعیین قیمت به صورت روزانه انجام نمی‌شود.
 
تاکید بر این تصمیم در حالیست که پیش از این و در سال گذشته همزمان با اعتراض خریداران خودروهای پیش فروش شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحویل خودروها با قیمت زمان خرید تاکید کرد که این امر بر زیان انباشته خودروسازان افزود و حال در شرایطی که در سال جدید حقوق و دستمزد بیشتر از هر سال دیگری افزایش یافته، تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار سال گذشته می تواند بر این زیان بیفزاید. 
 
شهرام آزادی، معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اثرات منفی این تصمیم اظهار می کند: «هر تصمیمی که خارج از طبیعت بازار بوده و حالت دستوری داشته باشد این روند منجر به زیان دوطرف خواهد شد و نه تنها دستاوردی برای مصرف کنندگان نخواهد داشت بلکه در صورت زیان دهی خودروسازان در درازمدت و انجام ندادن تعهدات او به زیان مردم و مصرف کنندگان تمام خواهد شد.»
 
وی با تاکید بر این که تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار مفهوم مشخصی دارد، می افزاید: «قیمت در حاشیه بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود بنابراین از قیمتی که در داخل بازار تعیین می شود به عنوان قیمت تعیین شده در حاشیه بازار یاد می شود اما این که قیمت حاشیه بازار سال گذشته ملاک قرار گیرد، نمی تواند مبنایی برای تعیین قیمت باشد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: «تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار سال گذشته از جنس تصمیماتی است که در گذشته اخذ و باعث زیان خودروسازان شده است.»
 
آزادی راهکار جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان را بازگذاشتن فضا برای تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا می داند و می گوید: «باید شرایط اقتصادی امروز و محدودیت های موجود در نظر گرفته شده و به جای حل دستوری مشکلات، تلاش کنیم با افزایش تولید، قیمت کاهش یابد. »
 
وی تاکید می کند: «نمی توان به قیمت های سال 97 برگشت مگر این که تعهدات خودروساز بر مبنای این موضوع بوده و حاشیه بازار مربوط به زمان خاصی باشد که بعید به نظر می رسد خودروسازان تعهد کرده باشند که ملاک تعیین قیمت را در تاریخ مشخصی، حاشیه بازار گذاشته باشند. »
 
معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با بیان این که منطقی است که شرایط امروز برای تعیین قیمت ملاک قرار گرفته و اجرایی شود، تصریح می کند: «تمرکز خودروسازان و حامیان آن ها و همچنین تاثیرگذاران در بخش بازار خودرو بر افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید از طریق افزایش تولید است نه شرایط غیرطبیعی که بر افزایش هزینه ها تاثیرگذار است.» 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
7

خودرو ساز هیچ وقت نابود نمیشه . چون دولت تمام قد پشتش وایستاده . اگه شده تمام مردم ایران و قربانی می کنند . ولی نمی گذارند خودروسازها مشکلی براش پیش بیاد . و همیه ی این خبرسازیها جنگ زرگری برای اینه که سر مردم و گول بمالند . ما هم که صف اول پرداخت پول به خودروسازها هستیم بدون اینکه بدونیم چه ماشینی ، و چه زمانی ماشین تحویل ما میدن . از ماست که بر ماست
12:21  1398/04/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : اطلس اتومات سهند اتومات هم به ذوانه بازار میشه
عارف : اینم بعید نیست که اطلس و سهند تا موقع تحویل افزایش قیمت بخورند. قیمت روز حساب میشه دیگه
V4lx : تا ۱۹ اسفند فاکتور شده
جواب برای ساینا زمستان : حتما از سامانه وزارت صمت در خصوص بدعهدی سایپا که بجای تحویل فوری ، طرح پیش فروش پیامک فرستاده است شکایت کن نیاز هم نیست جای خاصی بری در گوشی به راحتی از گوگل سامانه شکایت وزارت صمت را پیدا کن انشاالله نتیجه میده چند نفر شکایت کردن آخرش نتیجه داده (از دوستان اداره صنعت و معدن به من گفتن) فقط کمی باید صبر داشته باشی
آراد : سلام تحویل هفته چهارم اسفندبودیم ۱۱۴تومن پول واریز کردیم بعدگفتن بهار۴۰۳ هنوزم خبری نشده‌ بخدا دیگه ناراحتی اعصاب گرفتیم هیچ مسئولی نیست پاسخ بده لعنت ب خودشون و ماشین هاشون
عارف : نه دلیلی برا حذف کردن وجود داره و نه قانون یا بندی تنظیم کردن برا حذف امتیاز، کسی هم نرفته تو سامانه یکپارچه انصراف بزنه که بخواد حذف بشه. سایپا داره پیشنهاد میده برا انتخاب.
مهدی : هرهرهر چقد شما با مزه ای
شاهین باز : مراقب باشید که با صبر کردن زیاد مثل پژو پارس زد حال نخورید بگن بیا بگیرید البته با قیمت ۶۰۰ تومن.اگه داری صبر کن
عارف : منم مدیر یکی از شرکت های بنز هستم، جو نده لطفا
A5 : سلام دوستان بنطرتون خرید نقدی a5انجام بدم تاخیر در تحویل داره ؟ یا تاخیرها بیشتر برای اقساطی هست.؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفند : ببخشید من هم متوجه نشدم دعوتنامه اسفند کی میاد
پارس سفارشی تابستان : سلام دوستان من از 140/1/29پارس ثبت نام کردم اسم در اومد تابستان 140/3الان تابستان هم اومد ولی هنوز زده تابستان دلیلش چی خواهش میکنکراهنمای کنید
مجید : ببخشید یعنی خرداد دعوتنامه میاد درست متوجه نشدم خواهش میکنم توضیح بدید
اسفندنیمه اخر : سلام سامانه سخاکجاانجام بندیم؟لطفاراهنمایی دوستان🙏🙏🙏🙏
دی401 : 27 همین الان فاکتور شدم انشلا نصیب همه
Farshid fx : پاسخ به farshid fx ثانی: عزیز جان به غیر از این پیامی که از طرف من زحمتشو کشیدی بقیه پیام ها از طرف خودم بوده. پیام آخر و ( تعطیلی شنبه) رو واسه اینکه جای باقر تو گروه خالی نباشه گذاشتم. این قانون تصویب هم که بشه فرقی به حال ما نداره چون شرکت هایی که پنجشنبه تعطیلشون بوده باید تعطیلشونو جابجا کنن. وگرنه 44 ساعت کار موظف در هفته که پر نمیشه.
پارس : دوستا ن سلام آخر ما نفهمیدیم پارس مدل 402میدن یااینکه که403
مصطفی بوشهر : مرسی حسام بروکونتوبساب عزیزم
یاسین : ایران خودروچیکارمیکنی 207بهار403تکمیل وجه شدپارس الکس 402پیامک واریزنیومده بخدانوبرشه
پارس زمستان : شما دیگه چه خرهایی هستین همش منتظر قیمت قدیم هستین برید کونتونوبسابید .ژنگ بزنید شداشیما.ژنگ بزنید اداره شمت ..