بررسی تناسب داخلی سازی قطعات های تک با تیراژ خودروسازان/ از شو تا درمان درد خودرویی ها

 

بررسی تناسب داخلی سازی قطعات های تک با تیراژ خودروسازان/ از شو تا درمان درد خودرویی ها

 
در شرایطی که داخلی سازی قطعات های تک از جمله ایربگ و ECU در صنعت خودرو به نهضتی جدی تبدیل و گام هایی در این زمینه برداشته شده، این پرسش مطرح می شود که آیا بومی سازی این دسته از قطعات با تیراژ خودروسازان همخوانی خواهد داشت و توان داخلی سازی این دسته از قطعات به چه میزان خواهد بود؟
 
به طور قطع در حالی که میزان تولید در خودروسازان به دست کم روزی 2 هزار دستگاه خودرو می رسد، نیاز به تولید قطعاتی همچون ایربگ که در هر خودرو به طور متوسط دو تا 4 قطعه خواهد بود، نیاز به تولید تیراژ بالایی دارد و در این شرایط باید دید در بحبوحه داخلی سازی این دسته از قطعات، آیا توان و ظرفیت تولید این میزان وجود دارد یا خیر؟ 
 
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار معتقد است که در این مسیر باید نسبت به تعریف پیش فرضی اقدام کرد.
 
وی می گوید:« اگر این تصور وجود داشته باشد که تحریم ها ابدی هستند یا باید نسبت به تعطیلی صنعت خودرو اقدام کرد و یا این که تا حد امکان دست به داخلی سازی قطعات مورد نیاز در این صنعت زد».
 
نجفی منش می افزاید: « با توجه به تعداد بالای این دسته از قطعات که در یک خودرو به کار می رود، می توان گفت که تیراژ تولید اقتصادی برای این قطعات وجود خواهد داشت بنابراین باید خود را به این کار تجهیز کنیم و بدون شک در این شرایط طرف خارجی دست از تحریم ها برخواهد داشت».
 
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه سازی با اشاره به تحریم بنزین یادآور می شود:« در آن بازه زمانی که خبر تحریم بنزین مطرح شد، مسئولان نسبت به تجهیز ایستگاه های سوخت به بنزین تولید داخل اقدام کردند و دشمنان با مشاهده این شرایط دست از تهدید تحریم بنزین برداشتند که این امر می تواند در صنعت خودرو نیز تکرار شود».
 
وی تاکید می کند:« در حال حاضر بزرگان صنعت قطعه بر توانایی تولید این قطعات با تیراژ بالا و متناسب با نیاز خودروسازان تاکید دارند و تنها مشکل را تامین منابع مالی عنوان می کنند که در صورت پرداخت مطالبات قطعه سازان و نه تسهیلات دیگر، می توان این امر را محقق کرد». 
 
در همین حال سیامک مقتدری، عضو و مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که مهم ترین موضوع در تولید قطعات های تک، خرید دانش فنی است، می گوید: «علاوه بر دانش فنی، اجزایی برای تولید این قطعات مورد نیاز است که می تواند به مانعی برای تولید این قطعات تبدیل شود که در صورت رفع این موانع، تولید داخلی قطعات های تک می تواند موفقیت آمیز باشد و در این شرایط، میزان و تیراژ تولید به هیچ عنوان موضوع مهمی به نظر نمی رسد».
 
وی با تاکید بر این که اگر دانش فنی تولید این قطعات وجود داشته باشد و توان واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز نیز امکانپذیر باشد، داخلی سازی این دسته از قطعات به لحاظ تیراژ در اولویت دوم خواهد بود، می افزاید:« هم اکنون تولید برخی قطعات به دلیل کمبود و یا نبود مواد اولیه مشکلاتی را ایجاد کرده است اما به طور قطع در مسیر نهضت داخلی سازی این دسته از قطعات، ماشین آلات قابل خرید هستند مگر ماشین آلات خاصی که نیاز به مجوزهای خاص داشته باشد بنابراین مهم ترین موضوع دانش فنی است که این نیز در اختیار برخی از شرکت ها و کشورهای خاص است.»
 
مقتدری ادامه می دهد:« دارندگان این دانش نیز به شرطی این دانش را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می دهند که خود در آن بازار حضور داشته باشند که در شرایط فعلی ایران این امر امکانپذیر نیست و یا این که با قیمت گزاف و با دور زدن تحریم ها قادر به فروش این دانش به ایران باشند».
 
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در موضوع داخلی سازی قطعات های تک باید حتی با عدم حضور شرکت ها درصدی پیش رویم هرچند که در بخش هایی دچار چالش خواهیم شد، تصریح می کند:« در حال حاضر برخی از شرکت ها توانسته اند دانش فنی مورد نیاز خود را از برخی کشورها خریداری کنند بنابراین نهضت ساخت داخل را باید نسبی بدانیم ».
 
وی در تشریح وضعیت تولید و داخلی سازی ECU و ایربگ داخلی و همخوانی آن با تیراژ خودروسازان نیز می گوید:« در صورت فراهم شدن منابع مالی تولید این قطعات در داخل امکانپذیر بوده و بدون شک موضوع دست نیافتنی در صنعت خودرو وجود نخواهد داشت . چه این منابع مالی منابع روتین و در قالب مطالبات قطعه سازان از خودروسازان باشد و یا خرید گران فناوری برای تولید این دسته از قطعات، به هر روی می تواند کمک بزرگی در مسیر داخلی سازی این قطعات متناسب با تیراژ تولید خودرو باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
T8 : والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
X5 سوم خرداد : عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
X5تهران : ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بی‌خیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
تورج : با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
جی ال : علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
حامد : نه عزیز واریزی خرداد نداریم
J7 شیراز : نه فقط پیامک شاسی اومده همین
منتظر شاهین پلاس : سلام. ۲۱ آبان فاکتور شدم. ۲۹ آبان پلاک شدم
ناشناس : حیف به اون پولیکه دادم به شاهین سی وی تی 290 مهر 402 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه تبدیل به جی ال کاش تبدیل نمیزدم انصراف میدادم 12 مهر 404 تکمیل وجه اگه دیدم فاکتور نکردن تحویل ندادن مجبورم شکایت کنم دادگستری دادگاه قوه قضائیه تا دست عبرتی باشه برای نمایندگی دیگه در اون نمایندگی که سر مشتری کلاه میزاره که عرضه پیگیری نداره از شرکت سایپا توی دعوتنامه زده 30 روز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تحویل شهریور محمد : شما کجاهستید ؟ منم 26 ابان فاکتور شدم 27 هم پلاک پ چرا چراغم روشن نشد برا تحویل تهرانم هستم
حبیب : خخخخ مبارک باشه خوب یکیش جایزه هست 🤣🤣
اطلس00 : تقصیر شماها نیست ها تقصیر ماست میایم اعلام میکنیم
کوییک اس : 27مرداد
علی 207پانا آذرماه : دوستان پاناروما کسی فاکتور نشده؟
Mohsen : داداش من تکمیل وجه 28 مرداد هستم ولی مطمینم که حالا حالا ها تحویل نمیدن ، شغلمم اسنپی هست و بزرگترین اشتباه در خرید خودرو انجام دادم. خدا لعنتشون کنه. بعدشم سود تاخیر رو یکسال طول میکشه اگر بدن
علی : اکستند 1060 🤣🤣🤣🤣 میاد زیر کارخونه تا شما باشید دگ جو گیر نشید حمله کنید 😆
سلام : دوست عزیز قشنگ توضیح بده منظورش از دعتنامه اول و دوم پرداخت اول و دوم هست که اینم یعنی اگه پیش فروش باشی یه پرداخت اولیه داری یه دوم کا برا دومی دعوتنامه میاد و معمولا 15 روز وقت تکمیل وجح داری و اگه دعوتنامه بیاد و نریزی دباره یکی دو ماه بعد برات میفرستن ولی فروش فوری یا فوق الاده اینجوری نیس همون اول باید تکمیل وجه کنی اگه نریزی حذفت میکنن
کوییک اس : 21 آبان پلاک شدم الان 30 آبان هس هنوز چراغ تحویل برام روشن نشده ،لعنت به سایپا
Karaji : سایپا و پارس خودرو تنها دغدغه شون تو این حدودآ یکی دوساله،ال نود جدید بوده که خط تولیدش رو راه بندازن و تولید کنن،با پول بدبختای مثله من و شما،چون میدونن که کوییک و ساینا و ... قراره دیگه تولیدش مثله پراید و 405 و سمند قطع بشه.پس کمبود قطعه بهونه س،پول رو به تولید کننده قطعه بده،قطعه رو تحویل بگیر،مثله ایرانخودرو که الان داره 3شیفت تولید میکنه،یه دلیل دیگه ش هم خصوصی کردن سایپاس،هر چی نارضایتی مشتری برای تحویل نکردن خودرو بره بالا،دولت مجبور میشه سایپا رو تحویل آقایون بده و خصوصی بشه