بررسی علت زمزمه های آزادسازی واردات خودرو/ دولت ممنوعیت واردات خودرو را لغو می کند؟

 

بررسی علت زمزمه های آزادسازی واردات خودرو/ دولت ممنوعیت واردات خودرو را لغو می کند؟

 
در حالی که حدود 7 هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرکات کشور فرصت ترخیص نیافته، چند روز است که برخی مسوولان پیشنهاداتی برای آزادسازی واردات خودرو ارائه می دهند.
چند روزی هست که دوباره بحث واردات خودرو از زبان مسوولین به گوش می رسد. در راس آن ها عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است. او  در این باره عنوان کرد که آزادسازی واردات با تعرفه قبلی، قیمت خودرو را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد  و بر همین اساس پیشنهاد واردات با تعرفه قبلی را برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کرده اند.
 
او همچنین با اشاره به ارائه طرح ساماندهی صنعت خودرو بیان کرده است که  در این طرح تاکید شده که خودروهای هیبرید و برقی بدون تعرفه وارد کشور شود و اگر این اتفاق بیفتد، قیمت و بازار داخلی خودرو سامان می‌یابد.
 
اکبریان معتقد است که  از زمانی که  که ممنوعیت در واردات خودرو به وجود آمد، قیمت خودرو در داخل کشور به شدت بالا رفته و این امر همزمان با تحریم، بر شدت ماجرا اضافه کرده است اما  پیش از آن خودروها وارد  و عرضه و تقاضا روند مناسبی داشت.
 
آرش  محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان استان تهران نیز در نشست صمیمانه مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با قطعه سازان  حرف از آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه صفر به سه شرط به میان آورده است.
 
 آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه صفر اول در برابر واردات مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان ، دوم تخصیص یارانه به مواد اولیه داخلی برای قطعه سازان و سوم توقف قیمت گذاری دولتی خودرو های داخلی سه شرطی است که او بیان کرده است.
 
همچنین مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خصوص واردات خودرو از مناطق آزاد، چند روز پیش عنوان کرد: مصوبه ای را در این زمینه به دولت ارسال کرده ایم و مراجع مربوطه از جمله وزارت صمت و گمرک هم موافقت خود را برای آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار اعلام کرده اند.
 
 اما علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو  نیزدر مورد مطرح شدن بحث واردات خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: «از اردیبهشت 97 که واردات خودرو در ایران دچار سکته شد و بعد از آن تا به امروز ادامه یافته است به نظر می رسد مطرح کردن موضوع واردات خودروهای هیبرید در طرح ساماندهی بازار خودرو تنها جنبه تبلیغاتی داشته و تصور می کنند  با مطرح کردن چنین موضوعاتی به  آرام کردن  جو بازار خودرو  کمک می کنند در حالی که آشفتگی در بازار به شکل دیگری ایجاد شده است. »
 
او ادامه می دهد: «مشتریان به سمت واردکنندگان می روند و مطالبات شان را می خواهند و وارد کننده برای آنکه هیچ تکلیف مشخصی برای خود نمی بینند نمی توانند درست برنامه ریزی کنند. در کنار آن بازار نمی تواند قیمت ها را به درستی کنترل و مدیریت کند. بنابراین زیان نهایی چنین بلاتکلیفی هایی به سوی مشتریان  است و  این گونه صحبت ها هیچ گونه نظم و اصولی را برای بازار ایجاد نخواهد کرد و  تنها سبب می شود که بازار از اصول خود  کامل خارج شود.»
 
شکوهی ادامه داد: «از ابتدا مشخص است که تعرفه های واردات به چه نحوی است و واردات خودرو با چه تعرفه هایی باید صورت بگیرد و روند واردات باید به چه صورتی  باشد. اینکه موضوعات جدیدی همانند صفر کردن تعرفه هیبرید ها از سوی نمایندگان مجلس مطرح می شود تنها به مانند یک شو می ماند.»
 
این کارشناس تصریح کرد: «در سال 96 ما با مشکلی رو به رو شده بودیم که شش ماه واردات ممنوع شده بود و بحث آن مطرح بود که می خواستند رویه واردات خودرو را مشخص کنند اما اکنون می بینیم که با وجود آنکه آن زمان 6 ماه واردکنندگان را با چالش مواجه کردند، بعد از دوسال رویه واردات هنوز مشخص نیست و هربار از سوی مجلس و وزارت صمت، گمرک ، سازمان محیط زیست و غیره مشکل بر روی مشکل  بر سر راه واردکنندگان سد می شود. در حقیقیت می توان  گفت این موضوع  ارتباطی با واقعیت خودروهای هیبرید ندارد و مصوبه ای که از سوی مجلس برای واردات خودروهای برقی و هیبرید با تعرفه صفر درصد به امضا رسید، تنها یک کار رسانه ای بود.»
 
شکوهی  تاکید کرد: «تا زمانی که تا در سامانه ثبتارش امکان ثبت وجود نداشته باشد، حتی با مصوبات مجلس نیز امکان واردات وجود نخواهد داشت این در حالیست که در این مصوبه مجلس، قواعد گمرکی این خودروها مدنظر است نه ثبت سفارش آن ها.»
 
او   ادامه می دهد: «مشکل اصلی این است که این خودروها اصلا اجازه ثبت سفارش برای واردات ندارند چه برسد به واردات آن ها،  بنابراین لازمه این کار به تصویب رسیدن واردات است ضمن آن که واقعیت بازار خودرو با آن چه که نشان داده می شود بسیار متفاوت است به طوری که تاثیر خودروهای وارداتی در بازار، بزرگ نشان داده می شود این در حالیست که سهم خودروهای وارداتی ۴ تا ۶ درصد کل بازار خودرو را در بر می گیرد، اما این سهم بیش از ۲۰ درصد در بازار نشان داده می شود.»
 
این کارشناس معتقد است خود دولت نیز اعلام کرده است که در جنگ اقتصادی هیچ هدفی برای واردات خودرو ندارد و مطرح شدن این بحث ها سوال بر انگیز است.
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز چندی پیش تبلیغاتی بودن مطرح شدن بحث واردات مجدد خودرو اشاره و عنوان کرده بود که ما می دانیم که  با طرح هایی همانند  واردات هیبرید ها موافقت نمی شود چراکه هربار موضوعی در حوزه واردات مطرح می شود و سرانجامی ندارد و ما یقین پیدا کرده ایم که این موضوعات فقط جنبه تبلیغاتی دارد.
 
او اضافه کرد: یک بار بحث هیبرید ها مطرح می شود و بار دیگر موضوع واردات خودروها دست دوم به میان می آید اما آنچه دغدغه امروز ما در بحث واردات است ترخیص خودروهایی است که دو سال است در گمرکات کشور در حال خاک خوردن است. ما می خواهیم شرایط به گونه ای رقم بخورد که بتوانیم خودروها را ترخیص و مطالبات مردم را تحویل آن ها دهیم.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: دوست خدا
0

باید مشکلات رفع شه
13:28  1398/08/13
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : مرسی امین جان ، از دوستانی کسی دیگه ای هست که سود تاخیر براش درست محاسبه نشده باشه؟
محسن : برای منهم فاکتور شد ۳ بهمن تکمیل وجه کردم. ۷ بهمن سخا
X5 : قیمت بازار x5 مدل ۴۰۳ رنگ مشکی ۲۱۰۰ سفید ۲۱۵۰ دوستان در این آشفته بازار دقت کنید کلاه سرتون نره
میلاد : من الان وضعیتم دقیقا مثل شماست. این دیگه خیلی نامردیه چون اگر سود تاخیر ندن ۴۰ ۵۰ تومن میکنن تو پاچه ما. در صورتی که برگه ای که از نمایندگی دارم زده سود ۲۱ درصد. به نظر من باید با همین برگه شکایت کرد ازشون. مگه میشه بزنی زیر قرارداد. تلگرام بهم یه مسیج بده @Miladmk69
Amin : کاملا درست میگی ۳۰ بهمن که مالیاتش مشخصه چقدره ما چرا باید مالیات سال جدید و بدیم ولی بیمه رو حتی اگه بهمن ماشین و میدادن ما باید امسال بروزش میکردیم
شاهینG ۱۴آذر : ۱۴آذرتکمیل وجه کردم همانروزسخاتحویل دادم رفتم شرکت گفت سانروف ندارن فعلا تحویل نمیدن کلا هرماشینی ک سانروف داره اطلس شاهین جی خبری نیست
X5 : سلام دوستان امروز من داشتم از بندر عباس برمیگشتم سمت نائین نزدیک های یزد یک تریلی j7 وx5دیدم نشد از راننده بپرسم برا کجا هست شما هم توی راه ماشین دیدید
X5 ثبت نامی 25شهریور : چیزی نمیگیرن چون اخرین روز فاکتور شدی موندی بعد عید وقت نکردن برات بیمه را بزنن
حامد : برای منم برگشت اماده تخصیص انشالله زودترفاکتوربشه براهمگی
حسین : پلاک های ماشین های تحویل امسال باید 1404 باشه. بعید می‌دونم این موضوع رعایت نشه. درصورت عدم رعایت پیشنهاد میکنم تحویل نگیرید و شکایت کنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : باید ببرید ملاک محاسبه اصلا از زمان ارائه برگه سخا هست
اریز5 : سلام بله سایت از دیروز عصر مشکل داره برای من هم باز نمیشه.
سپیده x : سلام اره سایت خرابه منم نتونستم وارد بشم
مهدی : سلام دوستان من تازه با این صفحه آشنا شدم 28بهمن تکمیل وجه کردم تحویل اسفند ماه هستم خواستم بدونم حدودا کی فاکتور میشم و مدل 1404 هست یا نه واینکه تا چه تاریخی سایناsفاکتور شده ممنون میشم هر کی اطلاعات داره جواب بده
کوییک : یه وسال حتما باید این برگه سخارو ببریم نمایندگی یا همون اینترنتی انجام دادیم کافیه؟
تحویل بهمن : درود به همگی دوستان چرا مرحله آماده برای تحویل می‌چرخه الان چندین روزه بارگیری نمیکنن ؟
22مهر : شاید این جمعه بیاید
کامبیز : مگه نمد نداره؟نمایندگی که میگفت خودش داره و نیاز به پرداخت هزینه نیست
امیر : شما بخاب پای طلا بنده تو کار صفر فروشی هستم شغلم اینه طلا برای چیمه اگه اینطوری بود الان پولداری مملکت همه چیشون میفروختن از کارخونه بگیر تا خونه میدادم طلا
هفته چهارم آذر 403 : پذیرش اردیبهشت 1403: از شما را تحویل دادند؟میشه لطفا شماره پذیرشتون را بگین ، کی تکمیل وجه کرده بودید؟