قیمت گذاری فصلی هم به داد خودروساز نرسید/ افزایش عرضه راه خروج خوروسازان از زیاندهی

 

قیمت گذاری فصلی هم به داد خودروساز نرسید/ افزایش عرضه راه خروج خوروسازان از زیاندهی

 
در حالی با برگزاری فروش های فوق العاده، انتظارها برای کاهش قیمت ها از یک سو و همچنین تامین نقدینگی خودروسازان از سوی دیگر افزایش یافته که نگاهی به روند فعلی این صنعت با توجه به نرخ تورم و نوسانات ارزی نشان می دهد که قیمت گذاری فصلی در این فروش ها تبدیل به چالشی جدی شده و در صورت بی توجهی، زیاندهی دوباره خودروسازان را به همراه دارد مگر آن که خودروسازان نسبت به افزایش عرضه اقدام کنند.
 
با وارد شدن به فصل جدید به زودی شاهد درخواست خودروسازان برای بازنگری در قیمت ها با توجه به نوسانات ارزی و تورم خواهیم بود. قانونی که به پیشنهاد شورای رقابت در ستاد تنظیم بازار به تایید رسید و بر اساس آن این امکان را برای خودروسازان فراهم کرد تا در هر فصل با توجه به متغیرهای اقتصادی نسبت به ارایه درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت ها اقدام کنند و پس از آن با شروع تابستان، خودروسازان نیز درخواست خود دراین خصوص را به شورای رقابت ارایه کردند که هرچند زمان زیادی برای تایید آن برد اما در نهایت به ثمر نشست و دور جدید فروش فوق العاده خودروسازان با قیمت های جدید آغاز شد.
 
هرچند این اجازه داده شده تا قیمت گذاری فصلی در شورای رقابت اجرایی شود اما کارشناسان این صنعت معتقدند که این شورا همچنان در فرایند قیمت گذاری حضور داشته و اجازه نمی‌دهد شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات حاضر در خطوط تولید خود را بر اساس مکانیزم تعریف شده عرضه و تقاضا تعیین کنند که این امر منجر به زیان خودروساز خواهد شد. 
 
اما در عین حال این ایراد به خودروسازان وارد شد که با توجه به قیمت گذاری فصلی امکان کاهش عرضه با هدف افزایش قیمت در فصل های بعد وجود دارد به طوری که خودروساز با آگاهی از ایجاد امکان افزایش قیمت در سه ماه آینده با هدف کسب سود بیشتر در ماه های آینده از عرضه بیشتر بپرهیزد تا بتوانند در فصل بعدی با قیمت بیشتری عرضه کنند. 
 
اما در همین حال کارشناسان این صنعت این موضوع را رد کرده و معتقدند که به دلیل سایه سنگین تعهدات معوق بر روی دوش خودروسازان،  امکان مدیریت عرضه به بهانه فروش در فصول آینده با قیمت های بالاتر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.
 
طبق اعلام شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد، بنابراین در صورت تداوم فروش فوق‌العاده ماهانه، خودروسازان مجبورند محصولات خود را در هر فصل دو بار با قیمت‌های به روز نشده عرضه کنند.
 
در حال حاضر قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر نرخ ارز، تورم انتظاری و میزان عرضه بوده و با توجه به این موارد افزایش سه ماه یک‌بار نمی‌تواند چندان روی بازار اثرگذار باشد زیرا نقش مولفه‌های دیگر بسیار پررنگ است.
 
با تصمیم کمیته خودرو خودروسازان تا پایان سال موظف به 6 دوره فروش فوق العاده هستند و با آغاز مهرماه امکان افزایش قیمت در پاییز وجود دارد که بالطبع در سه ماه آینده نیز این امکان برای خودروساز دوباره مهیا خواهد شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که این فروش های فوق العاده با توجه به افزایش بی رویه قیمت ارز، زیان خودروسازان را به دنبال خواهد داشت و یا مصوبه شورای رقابت را باید راه نجاتی برای خودروسازان دانست؟
 
به نظر می رسد با این شرایط خودروسازان درخواست تغییر شرایط را داشته باشند چرا که فروش با قیمت های قبلی و تحویل آن ها، زیان دوباره خودروسازان را به همراه خواهد داشت زیرا در شرایط کنونی خودروسازان ملزم به تحویل سه ماهه خودروها خواهد شد که این زمان با زمان ارایه درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت ها مقارن خواهد بود. بر این اساس احتمال تغییر در شیوه قیمت گذاری و یا فروش ماهانه خودرو وجود دارد.
 
این در حالیست که در نیمه نخست امسال زیاندهی خودروسازان به واسطه افزایش هزینه ها معادل کل زیان سال گذشته بوده و این تصمیم می تواند زیان های بیشتری را به خودروسازان تحمیل کند. 
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری فصلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan 4 نظر
Hamta 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : شک نکن میاد... نگران نباش
Mr.p : در جواب محمد عزیز من کرج هستم ممکنه شهرت فرق داشته باشه و بخاطر نبود فیزیک پلاک هنوز نشده باشه شاید فردا شد نگران نباش
مهسا : سلام آقایون به نظرتون وقتی پیام بدن،چند روز مهلت میدن واسه تحویل گیری،من شهرستانم و تحویل حضوری زدم
رضا : سلام شماره قرارداد شما چنده مال من 20227730هس
امیر حسین ایکس۵ ثبت نام اردیبهشت ۹۰ روزه : سلام دوست عزیز برای من هم مشکی هست روی تکمیل وجه مونده
پرپین چی : وااااااااااایییییییییییییی خیلی خوب بود🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
J سون مشکی ۲۷شهریور : هنوز شاسی نشدی چطوری فاکتورشدی
جی سون مشکی۲۷ شهریور : سلام من هم ۲۷شهریوربودم هنوز شاسی هم نشده شماچطورفاکتورشدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصیب : مال ما اقساطی هست هی فکر نکنم بهمان تعلق بگیره چه برسه بخواهیم درصد حساب کنیم
فوری : سلام به شما دوست گرامی 10 تا 12 روز
علی : اقا دعوتنامه چند روز مهلت داره‍؟؟
عموجون : عموجون آره میام شما رو راست هدایت کنم:/ ولی ما که رفدیم آسیا؛)
سپهر : خداروشکر،شما پذیرش چند بودی
ناشناس : کجاما420دادیم اقساطی 250دادیم
محمدرضا : من هم همین فکر رو میکنم
محمد : پس اونایی که دریافت پرونده هاشون از 16 آبان به بعد بوده تاریخ بروز نشده و تغییر نکرده،احتمالآ اون حرف که گفته بود از 16 به بعد مدل 404 میشه درسته
207 اتو : دوستان کسی میدونه 207 های پانایی که رینگ مشکی دارن چه کلاس ان و آیا اتومات ها هم ازین رینگ ها داره یا همه آلمینیومی ان؟
207 مشکی آبنوس تحویل 30آذر : ببخشید در طرح فرسوده ایرانخودرو میخواستم بدونم شرایطش چجوری هست ماشین رو به چه قیمتی بر میدارن و اینکه پولش رو نقدی پرداخت میکنن یا اینکه گواهی میدن از قیمت ماشین کم می کنن و اینکه تمیز و سر حال بودن ماشین فرقی داره یا هرچی باشه به یه قیمت خریداری میشه ماشین بنده پژو آردی آی مدل 1384 هستش ممنون🌺