اثرات واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت/ احتمال کمبود عرضه و افزایش دوباره قیمت خودرو

 

اثرات واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت/ احتمال کمبود عرضه و افزایش دوباره قیمت خودرو

 
در صورت تصویب سران قوا و با تصمیم کمیته خودرو از این پس سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودرو خواهد بود. درخواستی که فعالان این صنعت همواره به دنبال تحقق آن بوده اند اما در همین حال نظرات متفاوت دیگری در این باره وجود دارد که تاکید دارد با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت باید شاهد کاهش عرضه و همچنین کیفیت خودرو باشیم ضمن آن که احتمال افزایش دوباره قیمت ها نیز وجود خواهد داشت.
 
در حالی بر اساس تازه ترین اظهارات و تصمیمات کمیته خودرو، واگذاری تعیین قیمت خودرو تا زمان مشخص شدن سازوکار عرضه در بورس کالا بر عهده سازمان حمایت خواهد بود و اجرایی شدن این موضوع نیز در انتظار تایید سران قوا است اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با خروج شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری، وضعیت این صنعت به کجا خواهد رسید؟
 
زیاندهی میلیارد دلاری صنعت خودرو در سال های اخیر به واسطه قیمت گذاری دستوری بر کسی پوشیده نیست و خودروسازان پایه نادرست فرمول تعریف شده از سوی شورای رقابت را دلیل اصلی این روند عنوان کرده و معتقدند این شورا بدون توجه به افزایش هزینه ها تنها نسبت به درصد محدود افزایش قیمت اقدام کرده که این امر زیان صنعت خودرو را به دنبال داشته است. هرچند اعضای این شورا نظر دیگری دارند.
 
آلبرت بغزیان، عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا می گوید: هنوز سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا مشخص نیست و عرضه این کالا ، ماهیت بورس کالا را تغییر می دهد بنابراین به شدت با این شکل عرضه مخالف هستیم.
 
وی با طرح این پرسش که باید مشخص شود دلیل عرضه خودرو در بورس چیست؟ می افزاید: مشخص نیست هدف از عرضه خودرو در بورس کالا کاهش قیمت و یا کشف آن است این در حالیست که کشف قیمت در شرایط کنونی که خودروها مشتری خود را دارند، ضرورتی ندارد.
 
بغزیان ادامه می دهد: در شرایطی که تولید به یک سوم کاهش یافته و شرایط عادی در نحوه توزیع خودرو وجود ندارد طبیعی است که قیمت ها به این سطح فعلی برسد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که شورای رقابت در این سال ها هیچ گاه اقدام به قیمت گذاری نکرده بلکه تنها فرمول قیمت گذاری را تعیین کرده است، تصریح می کند: شورای رقابت تنها دستورالعمل و فرمول قیمت گذاری را تعریف می کند که در این فرمول قیمت تمام شده، کیفیت خودرو، بهره وری، هزینه های تولید و قیمت پیشین مدنظر قرار می گیرد.  
 
عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت با بیان این که در فرمول قیمت گذاری باید قیمت تمام شده هر خودرو در اختیار شورای رقابت قرار گیرد، تصریح می کند: در سال های گذشته خودروساز هیچ گاه نسبت به اعلام این قیمت به صورت رسمی اقدام نکرده و همواره با ارایه اسناد خود این کار را بر عهده شورای رقابت گذاشته و به اندازه ای اعداد مشکوک هزینه ای وجود دارد که فرمول شورای رقابت بر اساس بهترین حالت زمان فروش خودرو است.
 
بغزیان می افزاید: این شرایط در حالیست که به گونه ای وانمود می شود که اختیار خودروساز در دست شورای رقابت بوده و قیمت ها در حال افزایش است  در حالیکه شورای رقابت تعیین کننده نیست بلکه تنها نسبت به صدور دستوالعمل رقابتی اقدام می کند هرچند که همیشه این دستورالعمل افزایش قیمت پایین تر از درخواست خودروسازان است اما قیمتی از سوی این شورا اعلام نمی شود.
 
وی تاکید می کند: خودروساز باید کنترل هزینه های خود را در اختیار بگیرد تا با محاسبه قیمت خارج از کارخانه، عدد پایین تری به دست نیابد.
 
بغزیان با تاکید بر این که بدون شک با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت قیمت ها نه تنها در بازار کاهش نمی یابد بلکه شاهد کمبود عرضه و همچنین افزایش قیمت در بازار خواهیم بود، اظهار می کند: فرمول شورای رقابت بر اساس علمی و مزیت های صنعت خودرو تعریف شده اما ادعای خودروسازان ضرردهی با این فرمول است .
 
او یادآور می شود: در فرمول شورای رقابت کیفیت یکی از ملاک های تعیین قیمت است که با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت احتمال کاهش کیفیت نیز وجود خواهد داشت.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایمان : کارت و برگ سبز نوشته نقره‌ای متالیک سند کمپانی نوشته نقره‌ای تیتانیوم
صادق : مشکل اصلی اینه ک خوب میدونن کاری از دستمون بر نمیاد براحتی آب خوردن دروغ میگن و تازه نقل قول اون بیشرفها رو هم که تو گروه اعلام میکنی یکسری یجوری هجمه میارن بهت ک انگار مقصر اون بنده خدایی هست ک خواسته اطلاع رسانی کنه تنها کارکرد اینجور گروهها فقط اینه که هر کسی با صداقت بیاد زمان فاکتور شدن و تکمیل وجه خودش رو با شرافت اعلام کنه خودم تکمیل وجه 22 اسفند ماه هستم.
سروش : من طی چندین بار تماس با 096550 هر بار که تماس گرفتم یک حرف ثابتی رو پاسخ نشنیدم یک بار میگن تا 2 بهمن فاکتور شده یکبار میگن تا 6 بهمن ، یکبار تا نیمه بهمن و دو سری قبلی گفت بهمن تمام شده رفتن برای اسفند ماهی ها ولی طی آخرین تماس گفتن تا اواسط بهمن فاکتور شده. اصلا اوضاع شیر تو شیری هست داخل سایپا یکسری بهمن گفتن به علت نبود سانروف این تاخیرات ایجاد شده فقط خدا میدونه مشکل اصلی چی هستش
تارا اتومات تحویل سی اسفند : گاومو ن زا یید ..بخدا ..زنگ زدم ایران خودرو بعد از کلی سر صدا کردن گفتند خط تولید مون به مشکل خورده رفت تا تیر فاکتور بشید خدا کنه اشتباه کرده باشه....
سهند دی : سلام چند نفرو شنیدم که 25 فروردین تکمیل وجه کردن ماشینم تحویل گرفتن
تارا v4 30اسفند : گاومو ن زا یید ..زنگ زدم ایران خودرو بعد از کلی سر صدا کردن گفتند خط تولید مون به مشکل خورده رفت تا تیر فاکتور بشید خدا کنه اشتباه کرده باشه....
صادق : سلام به من هم همینو گفتن دقیقا تازه اپراتورهای سایپا راه افتادن
صادق : سلام بله به من هم مهینو گفتن
سروش : من طی چندین بار تماس با 096550 هر بار که تماس گرفتم یک حرف ثابتی رو پاسخ نشنیدم یک بار میگن تا 2 بهمن فاکتور شده یکبار میگن تا 6 بهمن ، یکبار تا نیمه بهمن و دو سری قبلی گفت بهمن تمام شده رفتن برای اسفند ماهی ها ولی طی آخرین تماس گفتن تا اواسط بهمن فاکتور شده. اصلا اوضاع شیر تو شیری هست داخل سایپا یکسری بهمن گفتن به علت نبود سانروف این تاخیرات ایجاد شده فقط خدا میدونه مشکل اصلی چی هستش
بهزاد : دقیقا به منم همین و گفت من۲۲ اسفندم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
27 بهمن : همچنان منتظر اتمام 18 بهمن 😐😑 پیر شدیم دیگه 23 خرداد پارسال ثبت نام کردم یک سال 26 روز کم
حامد : 🔴تولید خودرو رانا از سر گرفته شد بر اساس گزارش منتشر شده درباره آمار تجمیعی فروردین ماه، در نخستین ماه از سال 1404 خودروی «رانا» در فهرست تولید ایران‌خودرو دیده نمی‌شد. این در حالی بود که بزرگ‌ترین مجموعه خودروسازی کشور فروردین‌ماه سال گذشته 960 دستگاه رانا تولید کرده بود. غیبت«رانا» در فهرست تولید ایران‌خودرو زمانی سوال برانگیز شد که این مجموعه خودروسازی در ماه نیمه‌تعطیل فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16درصد رشد تولید ثبت کرد. بر همین اساس، برخی از رسانه‌ها و کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره توقف دائمی خطوط تولید رانا گمانه‌زنی کردند. حال بر اساس توضیحات مدیران ایران خودرو، مشخص شد خط تولید رانا در زمستان سال گذشته به سایت خراسان منتقل شد و در فروردین‌ماه فرایند آماده‌سازی خطوط و اخذ مجوز تولید از سازمان استاندارد طی شده و حال تولید این محصول در خطی جدید از سر گرفته شده است.
حسین : محمد چرا داداشم نیامد داخل
محمد 19مهر : اتفاقا کم مونده بود درگیر هم بشیم اولش دعوای لفظی کردیم بعد منو تهدید هم کردن که چرا پلاکارد گرفتی و داری تشویش عمومی میکنی و این حرفا
نازنین : آقا محمد خبری نشد
منتظر پلاک : سلام دوستان من 19 /12/تکمیل وجه کردم ماوتفاوت هم 2/3پرداخت کردم 2/7فاکتور شدم الان 20 روز که پلاک نکردن زنگ هم که میزنم میکن پلاک نداریم بزنیم لطفا برای پلاک شدن یه راهنمایی کنید
جی ایکس : منم زنگ زدم واسه اردیبهشت میگه حق باشماست صبور باشین
علی 8241 : ازکدوم شهری. راست بگو توروخدا
علی : سقف فلز رنگ‌سفید تحویل اردیبهشت کسی هس فاکتور نشده باشه؟
ALI GXL : دوستان کارشناس های پشتیبانی هیچی نمیدونن. باور کنین زنگ زدن به 96550 وقت تلف کنیه . نه جواب درستی دارن بدن و نه اطلاع دقیقی. امروز برای GXL با موعد تحویل اردیبهشت تماس گرفتم . میگم چرا از اسفند پول کامل گرفتین ولی فاکتور نمی کنین . حتی خودش گفت هیچ چیز واضحی نمیتونم خدمتتون بگم . صبور باشین تا فاکتور بشین . همین