دوج چلنجر (Dodge Challenger) نام تجاری سه نسل از خودروهای تولیدی این شرکت است که در طی سال های متمادی روانه بازار شده است. اگرچه اولین خودرو با نام دوج چلنجر Silver در سال 1959 چشم به جهان گشوده است، اما در سال های 1970 تا 1974، رسماً نسل اول این خودروها تحت عنوان ماشین های پونی (Pony Cars) که طراحی آن ها بر پایه پلت فرم کرایسلر (Chrysler) بود، ساخته و به بازار عرضه شد. پس از معرفی نسل دوم خودروهای چلنجر در طول سال های 1978 تا 1983، نسل سوم این خودروها در سال 2008 طراحی و ساخته شد.
چلنجر از جمله خودروهایی است که کار خود را با به کار گیری موتورهای Six Pack و Hemi 426 شروع کرد. این نوع موتورها به گونه ای هستند که بسته به نوع کاربراتور به کار رفته در آن ها، توان یا قدرت موتور متفاوتی تولید می کنند. از نقطه نظر ظاهری، به طورکلی در دوج چلنجر، چراغ های جلو اندکی تورفته تر هستند که این مسئله همراه با طراحی و قوس بسیار زیبای بدنه، حس خشمگینی و قدرت را به خوبی به بیننده القا کرده است.
برای طراحی و ساخت چلنجرهای اولیه از خودروی باراکودا (Barracuda) الگوبرداری شد، با این تفاوت که فاصله بین محورهای جلو و عقب در چلنجر به اندازه 5 سانتی متر بیش تر از باراکودا بود. این نوع چلنجرها، در دو مدل ساده و اسپرت با قدرت موتورهای مختلف تولید می شدند که مدل اسپرت آن ها به "RT" یا "Road and Track" معروف شده بود. از جمله معایب این خودرو می توان به کم بودن میدان دید راننده در جلو و نیز بزرگ بودن بیش از حد اتاق اشاره کرد.
به طورکلی، موتورهای مورد استفاده در چلنجر سه نوع بودند: (1) موتورهای مجهز به کاربراتور چهار دهانه با قدرت 375 اسب بخار، (2) موتورهای مجهز به کاربراتور دو دهانه با قدرت موتور 390 اسب بخار، (3) موتورهای Hemi 426 با قدرت 425 اسب بخار. این خودرو از نظر سیستم انتقال قدرت دارای گیربکس 4 سرعته دستی بوده است که البته در حالت سفارشی، امکان تغییر آن به حالت اتوماتیک نیز مقدور بوده است.
از میان همه خودروهای تولیدی این شرکت، مدل دوج Trans AM نمونه خاصی از چلنجر بود که به طور خاص برای شرکت در مسابقات رالی تولید شده بود. در این مدل از آپشن هایی نظیر سیستم تعلیق اسپرت و ترمزهای بهبود یافته استفاده می شد. گذشته از همه این ها، در این مدل کاملاً استثنایی، سایز چرخ های جلو و عقب با یکدیگر متفاوت بود. گفتنی است، سه خودروی عضلانی معروفی که در آمریکا که همیشه با یکدیگر رقابت داشته اند شامل فورد موستانگ، شورلت کامارو، و دوج چلنجر بوده اند. اگرچه بنا به گفته عده معدودی صاحب نظران عرصه خودروهای کلاسیک، خودروی فورد بیش از دو رقیب دیگر به پلت فرم قدیمی و باستانی خود پایبند بوده است و در ظاهر آن تغییرات کم تری به چشم می خورد، اما در حقیقت باید گفت اصالت دوج چلنجر بیش تر از فورد بوده است.
تفاوت دوج با رقبای خود در این است که طراحان این خودرو علاوه بر در نظر گرفتن بهترین ها در سیستم قدرتمند موتور، از راحتی و رفاه سرنشینان صرف نظر نکرده اند؛ درحالی که در خودروهای کامارو و موستانگ سازندگان، بیش ترین توجه را صرفاً نسبت به سیستم موتور به ویژه در قدرت های بالای داشته اند. ازاین رو، به همین دلیل است که از نظر کیفیت سواری و راحتی سرنشینان، دوج نسبت به دو رقیب عضلانی خود برتری محسوس تری داشته است.
هم اکنون دوج چلنجر در سه مدل متداول RT ،SXT و SRT8 در حال تولید و عرضه به بازار جهانی است که در ادامه به اختصار به بیان مشخصات اصلی آن ها پرداخته می شود. گفتنی است، علاوه بر این سه مدل، در سال 2012 نیز دو مدل دیگر با نام های Rally Redline و Yellow Jacket به سایر مدل های این خودرو افزوده شده است.
چلنجر SXT با داشتن موتور V6 به حجم 3,600 سی سی می تواند 305 اسب بخار نیرو تولید کند. نیروی موتور به واسطه سیستم انتقال قدرت 5 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. گفته شده است، مصرف سوخت این خودرو در شهر و بزرگراه به ترتیب 15 و 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی می باشد و قیمت آن چیزی در حدود 25,145 دلار برآورد شده است.
چلنجر RT به وزن 2,404 کیلوگرم با داشتن یک موتور V8 به حجم 5,700 سی سی می تواند پس از تولید 376 اسب بخار نیرو، آن را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل کند. مصرف سوخت این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی برابر با 18 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه برآورد شده است و قیمت آن نیز در حدود 29,995 دلار اعلام شده است.
چلنجر SRT8 با وزنی معادل 1,887 کیلوگرم، در واقع جزء قدرتمند ترین ها به شمار می رود که با داشتن یک موتور V8 به حجم 6,400 سی سی می تواند 470 اسب بخار نیرو تولید کند. میزان مصرف سوخت این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر و بزرگراه به ترتیب 20 و 12 لیتر برآورد شده است. گفتنی است، قیمت این چلنجر پرقدرت چیزی در حدود 44,125 دلار اعلام شده است.
آن چه در این تاریخچه کوتاه از نظر شما گذشت، در واقع گذری بود بر سرگذشت دوج چلنجرهای کلاسیک. در خاتمه امیدواریم این نوع مقالات که از سری مقالات کلاسیک به شمار می رود، مورد توجه شما قرار گرفته باشد. 1Car از دریافت نظرات، دیدگاه ها، و پیشنهادات شما بسیار استقبال می کند. با ما همراه باشید!