کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

 

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

 

چند دهه پیش، خودروسازهای ژاپنی به بازار خودرو هجوم آورده و دست رنج خودروسازهای اروپایی و امریکایی را بلعیدند و اکنون نوبت به خودروسازهای کره‌ای رسیده است؛ به‌ویژه در بازار خودروهای برقی می‌خواهند پیشتازی کنند.

نسل دوم خودروهای الکتریکی کیا و شرکت مادر او، هیوندای، از معدود خودروهایی بودند که به سطح کارایی پیشرفته تسلا نزدیک شدند. این شرکت‌ها با ایجاد یک پلتفرم هدفمند ۸۰۰ واتی به نام E-GMP برای خودروهای برقی بزرگ با چهار چرخ متحرک و هدایت نیرو به چرخ‌های عقب، سعی کردند به رویاهای خود برسند.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

اولین خودرویی که این پیشرانه پیشرفته را دریافت کرد؛ هیوندای Ioniq 5 بود که در اواخر سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد و خیلی سریع توانست در صدر جدول بهترین خودروهای برقی بنشیند. اگر Ioniq 5 دارای رزق و برق دیجیتالی زیاد و طراحی پر قوس و زاویه است؛ خودروی کیا EV6 طراحی استخوانی ولی بدنه منحنی‌تر است؛ به‌طوری‌که در برخی زوایا مشابه یک لامبورگینی اوروس زیبا است. استایل عقب آن نیز قطعا مشابه با آستون مارتین DBX است.

البته، کریم حبیب، رئیس طراحی کیا این شباهت‌ها را رد می‌کند و می‌گوید شاید در ذهن شما چنین چیزی تداعی شود ولی برای شرکت کیا آن چیزی که اهمیت دارد؛ استفاده از پتانسیل‌های یک معماری است. پلتفرم‌های الکتریکی قطعا آزادی‌های بیشتری به طراحان می‌دهند.

طراحی بزرگ و استخوانی

خبرنگاران کالیفرنیایی، در اولین تجربه رانندگی با کیا EV6 سعی کردند نظرات متفاوتی بدهند و هریک، بخشی از طراحی این خودروی برقی را توصیف کردند ولی بیشتر آن‌ها گفتند که EV6 یک CUV است.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

حبیب توضیح می‌دهد: «داشتن این کف مسطح به شما امکان می‌دهد تا به شکلی انعطاف‌پذیرتر بنشینید.» شما فضای ثابت خاصی برای پاها یا پاشنه‌های خود ندارید و می‌توانید پاها را جمع کنید؛ بپیچانید یا بلغزانید. عیب این طراحی می‌تواند ایجاد ارتفاع بیشتر باشد ولی در عوض چیزهایی به ما می‌دهد که ارزشمند بود و به ما کمک می‌کنند. چرخ‌های بزرگ‌تر نیز باعث می‌شوند یک خودروی بزرگ از دور، کوچک‌تر به نظر برسد. این اندازه بزرگ چرخ‌ها باعث می‌شود تناسب بدنه و لاستیک‌ها کاملا درست باشد.

خودروهای کراس اوور و شاسی بلند الکتریکی زیادی در بازار مشاهده می‌کنید؛ چون وقتی شما کوتاه‌تر می‌نشینید؛ باز هم در یک سطح بلندتری نسبت به خودروهای سدان هستید و این را مشتریان دوست دارند.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

پلتفرم E-GMP برای خودروهای بزرگ‌تر برند کیا در نظر گرفته شده است وگرنه این خودروساز کره‌ای، خودروهای برق دیفرانسل جلو ارزان‌تری مانند Niro برای بازار خودروهای کوچک دارد. بنابراین، کیا EV6 بزرگ‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کنید. طول این خودرو ۴۶۸۱ میلی‌متر و چند اینچ بزرگ‌تر از Ioniq 5 است ولی از فاصله دو محور ۲۹۰۱ میلی‌متر سود می‌برد که کمی کوچک‌تر از مدل قبلی است. همین فاصله بین دو محور را در ساسی بلند سه ردیفه کیا تلوراید نیز شاهد هستیم.

سه پیشرانه برای انتخاب

در خودروی کیا EV6 یک باتری EV معمولی لیتیوم یون با سلول‌های پلیمری میان دو محور نصب شده است. در مدل پایه EV6 Light دیفرانسل عقب با قیمت ۴۰۹۰۰ دلار، یک بسته باتری ۵۸ کیلووات ساعت برای تولید ۱۶۷ اسب بخار قدرت (۱۲۵ کیلووات) و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور نصب شده است. این نیرو به چرخ‌های عقب هدایت می‌شود و یک موتور مغناطیسی AC دائمی را روشن خواهد کرد. وزن پایین این نسخه در کل ۴۰۱۷ پوند (۱۸۲۲ کیلوگرم) می‌شود که ۸۱۶ پوند (۳۷۰ کیلوگرم) مربوط به پکیج باتری‌ها است.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

برد موثر این نسخه کیا EV6 نزدیک به ۲۳۲ مایل (۳۷۳ کیلومتر) است. پلتفرم E-GMP با اتصال به شارژر ۳۵۰ کیلوواتی، در مدت ۱۸ دقیقه می‌تواند ۸۰ درصد باتری‌ها را شارژ کند اما اگر فقط یک شارژر ۵۰ کیلوواتی DC پیدا کنید؛ باتری‌ها در ۶۳ دقیقه شارژ می‌شوند. شارژ AC سطح ۲ با ۱۱ کیلووات قدرت، کمتر از ۶ ساعت طول می‌کشد تا باتری‌ها شارژ شوند. در این بخش، در مقایسه با آمارهای دیگر خودروهای هم رده و هم پیشرانه، به نظر می‌رسد موتور EV6 ضعیف‌تر است و مسافت کمتری توسط باتری‌ها شارژ می‌شود.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

دو پیکربندی و تریم دیگر از این خودرو به نام‌های Wind (با قیمت ۴۷ هزار دلار برای مدل RWD و ۵۰۹۰۰ دلار برای AWD) و مدل سبک‌تر ولی ظاهر اسپورت‌تر GT-Line (با قیمت ۵۱۲۰۰ دلار برای مدل RWD و ۵۵۹۰۰ دلار برای AWD) در دسترس هستند. وزن این دو تریم EV6 کمی بیشتر است و با بسته باتری بزرگ‌تر ۴۷۷ کیلوگرم، محدوده وزنی کلی ۱۹۱۶ تا ۲۱۱۴ کیلوگرم خواهند داشت.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

زمان شارژ برای بسته بزرگ‌تر، صرف‌نظر از اینکه نسخه تک موتوره یا دو موتوره باشد، یکسان است. یک شارژر ۳۵۰ کیلوواتی با حداکثر توان واقعی ۲۴۰ کیلووات می‌تواند در ۱۸ دقیقه، ۸۰ درصد باتری را شارژ کند ولی یک شارژر سریع ۱۵۰ کیلوواتی در ۲۵ دقیقه به این حد نصاب می‌رسد. برای شارژهای روزانه در خانه یا محل کار باید انتظار یک دوره شارژ کامل ۷ ساعته با منبع تغذیه ۱۱ کیلووات و ۴۸ آمپر را داشته باشید.

امکانات این خودرو حتی در مدل ارزان‌قیمت EV6 Light نیز سخاوتمندانه است. اکثر ویژگی‌هایی که داریم؛ در کل خط تولید کراس اوور EV6 یکسان هستند؛ مانند سیستم سرگرمی اطلاعاتی با صفحه‌نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچ و پلتفرم جدید کیا کانکت که از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند. شارژ بی‌سیم در داخل کابین خودرو، مکمل‌های سیستم ایمنی راننده مانند سیستم تطبیق، کروز کنترل، نظارت بر نقاط کور، حرکت در خطوط، ترمز اضطراری خودکار و … از دیگر ویژگی‌های خودروهای EV6 هستند.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

کروز کنترل نصب شده در مدل GT-Line و First Edition (اتمام فروش) دارای قدرت یادگیری ماشینی است و می‌تواند براساس سبک رانندگی دلخواه شما، تنظیم شود. هر دو تریم به شما این امکان را می‌دهند از طریق یک چراغ راهنما، تغییر مسیر خودکار را آغاز کنید. با این حال، نظارت بر راننده، مانند آنچه که همیشه تا کنون دیدیم؛ تنها با سنسور گشتاور فرمان انجام می‌شود.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

چندین خبرنگار که برای اولین رانندگی پشت فرمان کیا EV6 نشستند؛ اعتراف کردند برای چند دقیقه موفق شدند بدون دست زدن به فرمان خودرو، تجربه رانندگی مستقل از راننده داشته باشند.

یک خودروی برقی واقعا راننده است

رانندگی با EV6 با Ioniq 5 متفاوت است. نه از نظر ارگونومی یا کنترل یا حالت‌های رانندگی، بلکه از نظر اینکه Ioniq 5 سبک رانندگی آرامی را دنبال می‌کند ولی EV6 حس هولیگانی درون شما را بیدار خواهد کرد و شما را تشویق به یک رانندگی پرسروصدا می‌کند.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

ترمزهای اضطراری در AWD EV6 پایدارتر هستند و انتظار می‌رود موتور هر محور به کاهش سرعت خودرو کمک می‌کند. سطح قابل قبولی از سواری را با دمپرهای EV6 تجربه خواهید کرد و در پیچ‌های تند، متوجه غلبه گشتاور بر چسبندگی زیاد لاستیک‌ها می‌شوید. EV6 نسبت به Ioniq 5 چسبندگی جلو بیشتری دارد و با یک کج کردن کم فرمان می‌توانید به گوشه بروید.

کراس اوور الکتریکی جدید کیا Ev6 واقعا یک پرچم‌دار هیجان‌انگیز است

کیا EV6 یک خودروی کامل نیست ولی نسبت به Ioniq 5 برخی نقاط ضعف را پوشش داده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی کیا کانکت فاقد سیستم تشخیص صدای خوبی است یا برف‌پاک‌کن شیشه عقب به اندازه‌ای که انتظار دارید درست کار نمی‌کند یا شاید از نمایندگی‌های محلی شرکت کیا راضی نباشید. اما کیا EV6 یک کراس اوور برقی واقعی برای سفرهای دور میان استان‌های مختلف است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کراس اوور الکتریکی کیا Ev6






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جواد شاهین جی 7ماه تمام : دوستان دروغ میگن ماکه ۱۴ آذر تکمیل وجع کردم سخا انجام دادم تا این ساعت فاکتور نشوده ...... ایران خودرو بازم خوبه تارا یکی دوستام نوشته برج 12 اسم نوشت دادن ماشینشو ماهم 7ماه که خودمانو سرگردان کردیم ....شودیم مسخره اقوام خدالعنت کنه سایپا دوستان شمارو بخدا برید ببینید چی میگن ما که دوریم وسیله هم نداریم که بیام ولی میرم در رجن خورده نمایندگیشون
شهریور : شما ظاهرا تفاوت بین GDI و تنفس طبیعی و توربو شارژ را نمیدانید. پیشنهاد می کنم با یک مهندس مکانیک- گرایش تبدیل انرژی باسواد (نه اینکه صرفا مدرک مهندسی را یدک بکشد) مشورت نمایید.
جواد شاهین جی 7ماه تمام : دوستان دروغ میگن ماکه ۱۴ آذر تکمیل وجع کردم سخا انجام دادم تا این ساعت فاکتور نشوده ...... ایران خودرو بازم خوبه تارا یکی دوستام نوشته برج 12 اسم نوشت دادن ماشینشو ماهم 7ماه که خودمانو سرگردان کردیم ....شودیم مسخره اقوام خدالعنت کنه سایپا دوستان شمارو بخدا برید ببینید چی میگن ما که دوریم وسیله هم نداریم که بیام ولی میرم در رجن خورده نمایندگیشون
ووووووو : بچها کارشناس جدیدمون😂😂😂
T9 : مال شما باید سهمیه خود نمایندگی ثبت نام اواخر بهمن یا همون اوایل اسفند باشه...اول سهمیه خودشونو تحویل میدن..مال ما فاکتور هم نارنجی مونده...خبری شد اینجا نشر بدید ممنون میشم
تجمع : ⭕دوستان سه شنبه 17 تیر ساعت 9 تجمع فراموش نشه تهران جلو شرکت⭕
تجمع : ⭕دوستان سه شنبه 17 تیر ساعت 9 تجمع فراموش نشه تهران جلو شرکت⭕
ایکس 5 آذر : نه آقا سه هفته کجا بود . 20 اردیبهشت شاسی شده ماشین ما هنوز میگن در صف باربری هست نزدیک دو ماه از پلاک شدن میگذره
سبیل : ای مسئولی که اگه پیام مارامیخونی..خداروخوش میادخودت سواربهترین ماشین بشی زیربادکولر..اون موقع ماتوگرماسوارموتوربشیم....بترس ازروزی که اه مابیفته توزندگیت...من خودم نمیگم...بچه ۶ساله چه گناهی کرده..از اه همین طفل بترس
محسن : سلام عرض ادب ممنون بابت اظهار نظرتون یه مکلی که من دارم دمای آب گاها دو خونه از وسط با کولر رد میشه .وقتی ماشین خاموش میکنم برای مدت کوتاهی مجدد میام استارت میزنم امپر اب انقد اومده بالا که یه خونه داره به اینکه امپر کامل بچسبونه ولی بمحضی روشن میکنم ماشین میاد پایین کلا رو اعصابه . نمایندگی چک کرده میگه مشکل نداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا6دنده : من 31مرداد تحویلم بود22خرداد دعوتنامه تکمیل وجه اومد
فلک : تحویل 31مرداد 22خرداد دعوتنامه اومد تقریبا 2ماه قبلش
پانا 207 : سلام منظور دوستان از تاریخ تحویل کدام یکی هستش؟ برای من تو قرارداد پیش فروش که نصف وجه خودرو را پرداخت کردم 31 تیر خورده ولی در دعوت نامه تکمیل وجه که آخر اردیبهشت پرداخت و انجام شد نوشته بود موعد تحویل 90 روز پس از تکمیل وجه خواهد بود حالا تاریخی که دوستان می نویسند همان 31 تیر مندرج در قرارداد هستش یا 31 مرداد که طبق دعوت نامه تکمیل وجه قید شده؟ سوال دوم اینکه اصلا موعد تحویل خودرو با فرض اینکه ایران خودرو به تعهداتش پایبند باشه کدام یکی خواهد بود؟
31خرداد : والا الان میبینم تیر میگه فاکتورشدم ماکه خردادیم خبری نی
کوییک آر اس : سلام می تونی زنگ بزنی 96550 بهت میگن
دنا 6دنده تحویل 31مرداد : سلام اونهایی که دنا 6دنده پیش فروش داشتن و تحویل گرفتن بیان بگن چقدر طول کشید فاکتور بشه تاخیر داشت؟
X55 pro : سلام، بنده ثبت نامیx55 نقدی اول اسفند403 بودم، تحویل سیستمی23 تیر404در مورخ12تیر404 یعنی12روز زودتر از موعد تحویل گرفتم(خوزستان)، حتی هنوز از اداره پست و نمایندگی مدارک ماشین تحویل ندادن .
رانا : فروش فوری؟ پیش فروش که نشده
کوییک آر اس : سلام به نظرم یه مقدار مهربون تر منظورتونو می رسوندید فکر کنم بهتر بود😌
مصطفی احمدی کوییک s : سلام بعدتکمیل وجه وسخاچقدرطول میشه فاکتوربشیم