لاستیک ران فلت چیست؟ مزایا و معایب لاستیک ران فلت را بشناسید

 

لاستیک ران فلت چیست؟ مزایا و معایب لاستیک ران فلت را بشناسید

 

لاستیک ران فلت چیست؟ این سوال ممکن است ذهن بسیاری از رانندگان به خصوص مالکین خودروهای اسپرت را درگیر خود کرده باشد. تایرهای ران فلت یا تایرهای ران فلت یکی از انواع جدید لاستیک هستند که مدتی است وارد بازار شده‌اند اما هنوز به اندازه لاستیک‌های معمولی شهرت نیافته‌اند. لاستیک‌های ران فلت انتخاب خوبی برای بسیاری از رانندگان محسوب می‌شوند و با تکیه بر مزایای گوناگون، آینده روشنی در صنعت لاستیک پیش رو دارند. با ما در ادامه متن همراه باشید تا کاربرد لاستیک ران فلت به همراه مزایا و معایب این نوع لاستیک را مورد بررسی قرار دهیم.

 

لاستیک ران فلت چیست؟

 

تایرهای ران فلت، دارای طوقه تایر هستند که حتی در زمان پنچری به فلنج رینگ متصل می‌ماند. این بدان معنی است که با خطر جدا شدن لاستیک یا آسیب دیدن خود چرخ روبه‌رو نخواهید شد. این تایر می‌تواند کم و بیش شکل اولیه خود را با وجود پنچری برای مدتی حفظ کند.

این نوع تایر خودرو حتی در صورت کم باد شدن چرخ‌ها به علت پنچری، امکان یک رانندگی ایمن را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید بدون مشکل، برای تعویض یا تعمیر چرخ خود به گاراژ یا یک تعمیرگاه مکانیکی مراجعه کنید.

از آن جا که تایرهای ران فلت دارای دیواره‌های جانبی تقویت شده هستند طراحی خاص آن‌ها از جدا شدن تایر از رینگ جلوگیری می‌کند. به لطف این ویژگی‌ها، نیازی به حمل تایر زاپاس برای استفاده در شرایط اضطراری ندارید.

آن‌ها دیواره جانبی را به گونه‌ای تقویت کرده اند که به تایرها اجازه عملکرد حتی در صورت سوراخ شدن را بدهد. این دیواره ضخیم توانایی پوشاندن هر آسیبی در داخل تایر را دارد. در هنگام پنچری، فشار تایر به شدت کاهش می‌یابد. تایر‌های ران فلت توانایی حمل بار قابل توجه‌ای دارند و آسیب‌های غیر قابل تعمیر را تحمل می‌کنند.

 

 

انواع تایرهای ران فلت

 

امروزه دو نوع تایر ران فلت در بازار وجود دارد:

تایر با تکیه گاه داخلی (Self-Supporting): این تایر با دیواره ساخته شده از لاستیک سخت و بادوام، در زمان افت فشار ناگهانی تایر به پایین‌ترین حد، توانایی تحمل کل وزن خودرو را دارد. این نوع لاستیک اغلب با یک سیستم نظارت بر فشار باد تایر (که در خودروهای جدید یک آپشن استاندارد است) ارائه می‌شود تا وضعیت تایر را برای راننده به روزرسانی کند.

تایر با تکیه گاه کمکی (Auxiliary Supported): این تایر از لاستیک سخت و با دوام استفاده نمی‌کند. در عوض، با مجموعه خاصی از رینگ‌ها که داخل آن با هدف حمایت از وزن کل وسیله نقلیه با یک حلقه فولادی پر شده است، تولید می‌شود.

 

 

مزایا و کاربرد لاستیک ران فلت

 

1. کنترل بهتر موقع رانندگی

بهترین مزیت این تایر، امکان ادامه رانندگی در شرایط بحرانی است. این مزیت اولین و مهم‌ترین مزیت لاستیک‌های ران فلت و مهم‌ترین کاربرد لاستیک ران فلت به شمار می‌رود. استفاده از تایرهای ران فلت می‌تواند به کاهش تصادفات ناشی از پنچر شدن یا ترکیدن ناگهانی لاستیک کمک کند.

علاوه بر این، پس از پنچر شدن، لاستیک‌ها همچنان امکان طی مسافت مشخصی را به راننده می‌دهند و راننده می‌تواند به طور کامل خودرو را در حالت عادی کنترل کند. این تایرهای پنچر شده توانایی طی حداکثر فاصله حدود 50 مایل و حداکثر سرعت 50 مایل در ساعت را دارند. این آپشن برای راننده یک امتیاز ایمنی محسوب می‌شود.

شما مجبور به تعویض چرخ خود در کنار جاده نخواهید شد و در وسط شب به حال خود رها نمی‌شوید. این امر هنگام بروز مشکل در جاده‌های متروکه که هیچ شرایطی برای متوقف کردن وسیله نقلیه و رسیدگی به مشکل وجود ندارد، بسیار حائز اهمیت است.

2. دوام

این تایر از یک نوع لاستیک مخصوص ساخته‌ شده است که می‌تواند درجه حرارت‌های بسیار بالاتر از حالت طبیعی را تحمل کند. بنابراین شما مجبور به داشتن یک تایر یدکی نیستید.

 

لاستیک ران فلت

 

3. ایمنی

ساختار شعاعی فوق العاده قوی تایرهای ران فلت و دیواره‌های تقویت شده، از تضعیف آن‌ها در صورت پنچری جلوگیری می‌کند. این به این دلیل است که تایرهای ران فلت توانایی حرکت با فشار کم و یا بدون فشار هوا برای فاصله کوتاه را دارند.

از لحاظ ایمنی نیز، مزایای قابل توجه‌ای دارد. اگر شما با سرعت بالا در بزرگراه در حال حرکت باشید، ترکیدگی تایر می‌تواند موجب وارد شدن شوک به ساکنان خودرو شود. همچنین باعث واژگون شدن خودرو در جاده می‌شود. با استفاده از تایرهای ران فلت، قرار گرفتن در چنین وضعیتی غیرممکن است. شما حتی در صورت بروز چنین حوادث نیز، توانایی حفظ کنترل خودرو خود را خواهید داشت.

اگر خودرو شما از تایرهای ران فلت استفاده کند دیگر نیاز به تعویض چرخ در کنار جاده ندارید. تعویض لاستیک یک وضعیت نسبتا ناخوشایند است، خصوصا این که شما باید تمام محتویات خودرو را برای دسترسی به جک و چرخ یدکی خالی کنید.

4. صرفه جویی در سوخت و ایجاد یک فضای جادار در قسمت بار

عدم نیاز به حمل تایر یدکی و ابزار تعویض، در کاهش بخشی از وزن خودرو، صرفه جویی در مصرف سوخت، ایجاد یک فضای بزرگ و اتمام یک سفر با وجود حادثه، تاثیر بسزایی دارد.

5. صرفه جویی در وقت

تصور کنید که عجله دارید اما تایر شما پنچر شده است. اگر شما از لاستیک‌های معمولی استفاده کنید، امکان دیر رسیدن به مقصد بسیار بالا است. در مقابل، استفاده از لاستیک‌های ران فلت به شما این امکان را می‌دهد تا یک فاصله مشخص را (حداقل 80 کیلومتر بسته به شرایط جاده و نوع خودرو) با وجود این مشکل طی کنید. در واقع به شما اجازه می‌دهد به طور موقت این حادثه را فراموش کرده و بر روی چیزهای مهم تر تمرکز کنید.

 

 

معایب لاستیک ران فلت

 

با وجود گستردگی کاربرد لاستیک ران فلت در خودروهای مختلف، این لاستیک‌ها معایبی نیز دارند. اصلی‌ترین نقطه ضعف این لاستیک‌ها کاهش راحتی سواری است. در حقیقت لاستیک‌های ران فلت به قدری سفت هستند که کوچکترین برآمدگی سطح جاده را به سرنشینان منتقل می‌کنند. در ادامه نگاهی به معایب تایرهای فلت خواهیم داشت.

1. کاهش راحتی سواری

لاستیک‌های ران فلت معمولا نازک‌تر و سفت‌تر از لاستیک‌های معمولی هستند. به همین دلیل در مقایسه با لاستیک‌های معمولی، ضربه‌های کمتری را جذب می‌کنند و سر و صدای ایجاد شده توسط آن‌ها نیز بیشتر است. چنین مواردی موجب کاهش کیفیت سواری خودرو خواهد شد.

2.قیمت بالا

لاستیک‌های ران فلت به طور معمول 30 الی 40 درصد قیمت بیشتری نسبت به لاستیک‌های معمولی دارند، به همین دلیل تنها برخی رانندگان به خرید لاستیک‌های ران فلت علاقه نشان می‌دهند. سایر رانندگان ترجیح می‌دهند لاستیک‌های معمولی را خریداری کنند، چرا که تایرهای عادی کیفیت سواری بهتر را با قیمت کمتر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

 

لاستیک ران فلت

 

3.تعمیر ناپذیری

سوراخ شدن لاستیک بر اثر برخورد با اشیای تیز موجود در سطح جاده‌ها یک موضوع طبیعی است. با این حال تعمیر تایرهای ران فلت پس از برخورد با این اشیا تقریبا غیرممکن است و همین مساله موجب افزایش هزینه‌های مالک خودرو خواهد شد.

4. عدم کاربرد در شرایط جوی نامساعد

تایرهای ران فلت چسبندگی چندان زیادی با سطح جاده ندارند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها هنگام عبور از جاده‌های برفی و بارانی چندان مناسب نخواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

 

بزرگترین مزیت تایرهای فلت در مقابل تایرهای عادی که یکی از چندین کاربرد لاستیک ران فلت محسوب می‌شود، قابلیت طی کردن مسیر پس از پنچر شدن است. بنابراین اگر خودرو شما به تایر فلت مجهز باشد، می‌توانید پس از پنچری به مسیر خود ادامه دهید و خود را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید. در سوی مقابل خرید این لاستیک‌ها هزینه بیشتری برای شما به همراه دارد. در نتیجه این مصرف‌کننده است که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند. اگر به دنبال حس تازه‌ای از سواری و ایمنی بیشتر هستید، تایرهای ران فلت انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود. در غیر این صورت می‌توانید همانند اکثر رانندگان از تایرهای عادی استفاده کنید.

 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک ران فلت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 9 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین تبدیل ب کوییک : سلام در جواب آراد میرزایی تبدیل ب کوییک اس زدم و ۱۳۶ میلیون واریز کردم
شاهین : با سلام خدمت دوستان..با توجه به اینکه امروز تحویل گرفتم ارزش این همه صبر کردن را نداشت...دم نمایندگی وقتی اومد تحویلم بده مانیتور کار نمیکرد...بازش کرد فیوز سوخته بود..71 کیلومتر رانندگی کردم گریبکس تقه میزنه تو تعویض دنده اول.اینکه میگم تو حرکت تقه میزد نه اینکه تازه بخوام راه بیفتم..تازه که بخوام راه بیفتم چه دنده عقب چه دنده جلو تقه را داره و طبیعیه..در کل رانندگی باهاش خسته کننده هست..من که اصلا دوست نداشتم..متریال داشبورد بو پلاستیک زباله میداد..خدایی حالم گرفت که 15ماه به خاطرش صبر کردم
شاهین : با سلام خدمت دوستان..با توجه به اینکه امروز تحویل گرفتم ارزش این همه صبر کردن را نداشت...دم نمایندگی وقتی اومد تحویلم بده مانیتور کار نمیکرد...بازش کرد فیوز سوخته بود..71 کیلومتر رانندگی کردم گریبکس تقه میزنه تو تعویض دنده اول.اینکه میگم تو حرکت تقه میزد نه اینکه تازه بخوام راه بیفتم..تازه که بخوام راه بیفتم چه دنده عقب چه دنده جلو تقه را داره و طبیعیه..در کل رانندگی باهاش خسته کننده هست..من که اصلا دوست نداشتم..متریال داشبورد بو پلاستیک زباله میداد..خدایی حالم گرفت که 15ماه به خاطرش صبر کردم
J7 : لینک میفرستن مهم نیست کجا باشید فقط پول روی حسابتون باشه میتونید واریز انجان بدین با درگاه پرداخت
J7 : دوست عزیز مشخص نیست شما حدودی ۱۲۰۰درنظر بگیرید
X5 سوم خرداد دو مرحله ای : سلام دوستان.کسی میدونه تکمیل وجه به حساب نمایندگی یا خود شرکت یا لینک خاصی داره.بنده ممکنه زمان تکمیل وجه تهران نباشم؟آیا کسی میتونه جای ما تکمیل کنه یا باید حتما باشیم؟
X5تیر : مبارکتون باشه خیرشو ببینید خدا کنه برا ماهام زود بدن
X5فروردین ماه 1404 : ممنون از همه دوستان امیدوارم هر چه زودتر همه خودرو هاشون رو‌تحویل بگیرن و از این بلاتکلیفی و بازی با روح و روان مردم شریف مملکتم کمتر بازی بشه . برای اینکه شخصا روزی چندین مرتبه این صفحه رو پیگیر بودم گفتم اطلاع رسانی کرده باشم شاید افرادی مثل من چشم‌انتظار این خبر ها باشند
شاهین cvt : از دوستان ۲۱ اسفند ، کسی پلاک شده؟
محسنj7 : دوست عزیز قانون جدید نیست و نمایندکی ها همه چرت میگن. اسن مصوبات از سال 1400 اجرا داره میشه و در اردیبهشت 1404 مجدد در مصوبه 740 شورت رقابت تاکید بر انجامشون شده. پس دنبال کرفتن حقتون باشین.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه فرسوده : من طرح فرسوده تکمیل 20شهریور هنوز فاکتور نشدم
امیر : دیدین حالا چرا فاکتور نمیکردن؟ بنزین ندن
پیش فروش اسفند : 29آبان پلاک شد امروز چراغ تحویل
دوگانه تیر : با سلام ، واریز اول 25 آذر سال گذشته و پرداخت دعوتنامه 5 مرداد امسال ، طرح عادی ، الان فاکتور شدم ، جهت اطلاع دوستان.
دنا6دنده تحویلی بهمن : ممنون داداش، فکر کردم اگه تیک نخوره همون لحظه، پرداخت ناموفق هست واسه اون نگران شدم
ساینا تک : میگن از نیمه دوم آذر بنزین 3 نرخ میشه نرخ اول 60 لیتر 1500 نرخ دوم 100 لیتر 3000 نرخ سوم جایگاه 5000 اونایی که بیش از یک خودرو به نامشون هست فقط به یکی از خودرو ها به انتخاب خودشون سهمیه اول و دوم تعلق میگیره خودرو دوم سهمیه فقط 5000 تومنی خودروهای صفری که از نیمه دوم آذر پلاک میشه سهمیه اول و دوم ندارن فقط سهمیه 5000 تومنی میتونن بزنن
پیش 6 اسفند : چه زمانی پلاک شدی و چن روز طول کشید تا روشن سد
اطلس دی : سلام دوستان هر کی ماشین تحویل میگیره حتما یه تشخیص رنگ بره ،چند مورد بوده که یا درها یا کاپوت رنگ شده بوده
فرسوده اذر فولادی : دوستان با ابلاغ جدید از 15 اذر به بعد دیگه کارت سوخت نمیدن فاکتور بی خیال ش
30 دی سقف فلز : دوست عزیزی که میای میگی من 30 دی سقف فلز هستم یک هفته پیش فاکتور شدی الانم رفته برای حمل خودرو عکس بذار ببینیم واقعا فاکتور شدی ماهم امیدوار باشیم الان من تحویل 30 دی هستم 3 آبان هم تکمیل وجه کردم