اغراق نیست اگر بگوییم علاقه مندان به محصولات کمپانی تویوتا مدت ها است که منتظر تولید این خودرو بودند. این مدت برای این کمپانی کافی بود تا در جواب اعتماد طرفدارانش خودرویی سبک، ارزان و قابل اعتماد را برای آن ها تولید کند. این خودرو دیفرانسیل عقب با موتور چهار سیلندر و حجم 2.0 لیتر قابلیت تولید 197 اسب بخار قدرت و گشتاور 204 نیوتن متر را دارد.
به صورت استاندارد از گیربکس شش سرعته دستی برخوردار است که بنا به درخواست مشتری گیربکس اتوماتیک آن نیز در دسترس میباشد. در کنار امروزی بودن و افزایش قابلیت های GT در مقایسه با مدل های قبلی خود مانند Celia، Supra و MR2، این خودرو از جمله مدل های قابل اطمینان و مناسب با سلیقه اکثر علاقهمند به اتومبیل است که از طرح های فضایی دوری میکنند. دیفرانسیل عقب بودن، استفاده از تایرهای معمولی و عدم استفاده از توربو شارژر سه مورد از معیارهای شرکت سازنده است، که شباهت زیادی به مزدا MX-5 دارد.
طراحی خارجی
با دقت در طراحی خارجی متوجه خواهید شد که برای صرفه جویی اقتصادی از بدنه جمع و جورتری نسبت به مدل های پیشین استفاده شده است. عدد 86 در اسم این مدل از اندازه قطر داخلی سیلندر و اگزوز این خودرو گرفته شده که به اندازه 86 میلی متر است. در این خودرو از نوع موتور تخت استفاده شده که در مدل های سوبارو نیز به چشم میخورند؛ همین مساله باعث میشود که بتوان موتور را بیشتر به سطح زمین و مرکز ثقل خودرو نزدیک کرد که باعث بالارفتن تعادل و پایداری خودرو میشود.
دور موتور بالا از دیگر مواردی است که به آن توجه زیادی شده است که وجود چنین موتوری میزان دور موتور را تا 7400 دور در دقیقه امکانپذیر میکند. استفاده از بدنه ای با ضخامت کمتر و سبکتر وزن این خودرو را به 1300 کیلوگرم رسانده است. 53 درصد از وزن خودرو در قسمت جلو و 47 درصد آن در قسمت عقب تقسیم شده است و این مساله بخاطر ظاهر خودرو نیست بلکه بخاطر بالا بردن هندلینگ آن است. علاوه براین بر روی سیستم تعلیق به خوبی کار شده است. در پایان، استفاده از دیفرانسیل ضد لغزش امکان رانندگی مطمئن و بی دغدغه را در هر شرایطی برای راننده فراهم میآورد.
طراحی داخلی
زمان رونمایی از خودرو بیشتر به نمایش ظاهر خودرو پرداخته شده بود تا به طراحی داخلی. در صورتی که طراحی موزون و هماهنگ داخل کابین با تودوزی چشمگیر درست همان چیزی است که اکثر علاقه مندان به خودروهای اسپرت از آن انتظار دارند. در طراحی داخلی تویوتا GT86 از لبه های تیز استفاده شده که آن را کمی خشن و زمخت جلوه میدهد. اما در کنار این زمختی، تمامی اجزای کابین با دقت و ظرافت تمام در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. صندلی به گونهای طراحی شده است که راننده بتواند در حین رانندگی راحتی و آرامش را حس کند و بر کنترل خودرو مسلط باشد.
طراحی داخلی به گونه ای انجام شده که زیبایی و کارکرد را باهم به ارمغان آورد. در این مدل از فرمان کوچک استفاده شده که برای اولین بار در این مدل به کار رفته است. داشبورد صاف و افقی در این خودرو از دیگر موارد خاص در طراحی داخلی GT86 به حساب میآید. اما همه اجزا به درستی طراحی نشدهاند، به طوری که پدال ها علیرغم جایگیری در موقعیت مناسب کمی پهن اما دارای عملکرد مناسبی هستند. نکته قابل توجه، وجود آپشن هایی از قبیل سیستم کنترل آب و هوای دو نقطهای، سیستم صوتی تصویری همراه با بلوتوث، سیستم کروز کنترل و از همه مهمتر مسیریاب ماهوارهای است. برای افرادی که دوستدار برجسته و منحصر به فرد بودن هستند، GT86 انتخاب مناسبی است.
عملکرد
تویوتا GT86 در ردیف گروهی که مرسدس بنز SLK200 قرار دارد جای میگیرد. هر دوی این خودروها دارای عملکرد رضایت بخشی هستند. هر دو مدل خودروهایی آرام و با آرامش برای رانندگی اما در عین حال سریع برای سبقت بموقع هستند. سرعت این خودرو در مدت 7.4 ثانیه از صفر به صد میرسد که در مقایسه با رقیبان خود زمان قابل قبولی محسوب میشود اما خودروهای مشابه GT86 از نظر قیمت، مانند فولکس واگن یا مگان RS به ترتیب قدرتی معادل 197 و 151 اسب بخار را تولید میکنند که در مقایسه با قدرت 60 اسب بخار تویوتا مقدار قابل توجهی است. اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم رنو Clio Rs را میتوان از نظر عملکرد، رقیبی برای GT دانست. اما اگر بخواهیم تویوتا را از این گروه خودروها جدا بدانیم کار اشتباهی است. با همه این مسایل GT خودرویی است که در عملکرد پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. سیستم ترمز قابل قبول آن در هر شرایطی به خوبی توانایی نگه داشتن وزن 1300 کیلوگرمی آن را دارا میباشد. بیشتر خریداران این خودرو، گیربکس اتوماتیک را که در تعویض دنده خیلی نرم و آرام عمل میکند، ترجیح دادهاند.
کیفیت سواری و هندلینگ
وزن مناسب و وجود تایرها با سایز 215/45 باعث بالا بردن هندلینگ و کنترلپذیری خودرو شدهاند. از دیگر عوامل در مورد هندلینگ میتوان به نوع طراحی بدنه اشاره کرد که باعث شدهاند که GT را به یک خودروی اسپرت اما راحت تبدیل کنند. تنها نکته منفی ورود صدا به داخل کابین است. (که دلیل این مساله این است که کمپانی برای کاهش وزن خودرو از ورق نازکتر استفاده کرده که عایق بندی کابین را دچار مشکل کرده است).
وجود شاسی محکم و فرمان نرم از دیگر مواردی است که در بالا بردن هندلینگ موثر هستند. در این مدل از تایرهای Micheline Primacys با سایز 215/45 استفاده شده است. در کل GT86 خودرویی است که راننده خود را در شرایط سخت مخصوصاً پیچ ها نا امید نمیکند.
مصرف سوخت
آئودی TT در مقایسه با GT86 از نظر هزینه ها انتخاب مناسبتری به نظر میرسد اما اگر به لذت رانندگی فکر میکنید GT86 گزینه درست است. اگر بخواهید خیلی محتاطانه رانندگی کنید مصرف سوختی معادل 7 لیتر خواهد داشت که این مساله را مدیون نبود توربوشارژر است.
نظر نهایی
این خودرو نیاز به گشتاور بیشتر دارد ولی این بدین معنا نیست که بایستی از توربوشارژر استفاده کرد. علیرغم وزن مناسب خودرو عایق صدا نیاز به بازبینی دارد تا صدای کمتری وارد کابین شود. درست است که تایرهای GT86 کمی باریک به نظر میرسند، اما با توجه به نوع شاسی به کار رفته، این سایز برای لاستیک ها مورد قبول است و استفاده از لاستیک های پهنتر احتمال کاهش کیفیت هندلینگ را به همراه خواهد داشت. بسیار واضح و ملموس است که GT86 تجربه رانندگی با آرامش، دقیق و لذتبخش را به شما هدیه میدهد.
این خودروی اسپرت بسیار ساده طراحی شده، تا به راحتی هر راننده با هر اندازه تجربهای که راجع به خودرو دارد بتوانند از آن استفاده کند و از رانندگی لذت ببرد. تویوتا GT86 انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال رانندگی با خودروهای سبک و دیفرانسیل عقب هستند. در نهایت باید گفت که GT86 همانند سنگ قیمتی است که باید آن را ستود.
با کلیک بر تصویر زیر و عضویت در خبرنامه ایمیلی می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.