موتور EFP ایران خودرو رونمایی شد+مشخصات

 

موتور EFP ایران خودرو رونمایی شد+مشخصات

 
ایران خودرو روز گذشته بصورت رسمی از از پیشرانه جدید خود با نام EFP رونمایی کرد. به گفته مدیر عامل این خودروساز 108 میلیارد تومان برای توسعه این پیشرانه هزینه شده است.قرار است این پیشرانه در ابتدا بر روی دنا پلاس و سپس بر روی تارا و ری را عرضه شود.
 
مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در آیین رونمایی از موتور EFP جدید ایران خودرو و پلتفرم بومی برق خودرو این شرکت اظهار کرد که پیشرانه جدید EFP (EF پلاس) قرار است که ابتدا روی دنا پلاس توربوشارژ نصب شود که تولید آن از اواخر سال جاری آغاز می شود و در سال آینده اظهار کرد که 35 درصد محصولات ایران خودرو از این پیشرانه استفاده خواهند کرد.
 
خطیبی اظهار کرد که پیشرانه EF پلاس هیچ قطعه مشترکی با پیشرانه EF7 و TC7 ندارد و اگر ایران خودرو نام جدیدی هم برای آن درنظر می گرفت جای تعجب نداشت. خطیبی اشاره کرد که در سال جاری 24 درصد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به پیشرانه خانواده XU، حدود 25 درصد آنها به پیشرانه EF7 در دو مدل تنفس طبیعی و توربوشارژ و 51 درصد محصولات سواری گروه صنعتی ایران خودرو به پیشرانه TU اعم از TU3 و TU5P مجهز هستند.
 
مدیرعامل ایران خودرو بیان کرد که سه سال برای توسعه این موتور EF پلاس زمان صرف شده و حدود 108 میلیارد تومان برای طراحی و توسعه آن سرمایه گذاری شده است. خطیبی اشاره کرد که با توجه به هدف ایران خودرو مبنی بر تولید خودروهایی با کیفیت تر، سال آینده 35 درصد محصولات این شرکت با پیشرانه EFP در مدل تنفس طبیعی و TCP (EF پلاس توربوشارژ) عرضه خواهند شد.
 
 
خطیبی در خصوص تفاوت های موتور EFP توربوشارژ نسبت به EF7 توربو اظهار کرد که توان آن در حدود 10 کیلووات افزایش پیدا کرده و گشتاور آن نیز 25 نیوتن متر بیشتر شده است. وی در ادامه گفت که پیشرانه EF پلاس توربوشارژ در حال حاضر نه تنها قدرتمندترین پیشرانه تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو، بلکه قدرتمندترین پیشرانه تولیدی در داخل کشور است. خطیبی اشاره کرد که پیشرانه EFP تا پایان سال با دنا پلاس جدید وارد بازار می شود. در اوایل سال 1402 این پیشرانه روی تارا نیز نصب خواهد شد و سپس ایران خودرو پیشرانه EF+ توربو را روی کراس اوور ری را در شهریور ماه هم نصب می کند.
 
 
خانواده پیشرانه‌های EFP که در این مراسم از آن‌ها رونمایی شد به صورت پایه گازسوز و در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژر عرضه می‌شود. نسخه 1. تنفس طبیعی پایه گازسوز پیشرانه جدید ایران خودرو در حالت بنزین سوز توان تولید 110 اسب بخار و در حالیت گازسوز توان تولید 99 اسب بخار قدرت را دارد. گشتاور تولیدی در زمان استفاده از بنزین 153 نیوتن متر و در حالت گاز سوز 136 نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EFP با تنفس طبیعی با مصرف رسمی 7,1 لیتر سوخت در حالت بنزینی و 5 کیلوگرم گاز در هر 100 کیلومتر از استاندارد آلایندگی یورو 5 بر خوردار است.  
 
 
نسخه توربو پیشرانه جدید EFP با حجم 1,7 لیتر در حالت بنرین سوز توان تولید حدود 160 الی 170 اسب بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتن‌متر را دارد. نسخه گازسوز پیشرانه EFP مجهز به توربوشارژ نیز توان تولید 152 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را داراست که خروجی بسیار مناسبی برای یک پیشرانه گازسوز محسوب می‌شود. این پیشرانه به دلیل مجهز بودن به سیستم توربوشارژر از مصرف کمتری برخوردار است و با مصرف 6,8 لیتری بنزین و 4,9 کیلوگرمی گاز در هر 100 کیلومتر از وضعیت خوبی برخودار است. 
 
 
نسخه تنفس طبیعی پیشرانه جدید ایران خودرو قرار است بر روی محصولات جدید خانواده دنا و سورن پلاس نصب شود و نسخه توربوشارژ بر روی محصولات رده بالاتر مانند ری‌را، تارا و دنا پلاس جدید نصب می‌شود.این پیشرانه از امروز وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.
 
از دیگر امکانات خودرو دنا پلاس توربو EFP جدید می‌توان به اضافه شدن سنسور نور، سنسور باران، سنسور باد تایرها، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید اشاره کرد و در آینده قرار است که سیستم کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیر به امکانات ایمنی این خودرو اضافه شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , موتور EFP






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

فردین جعفری
0

با سلام
این مطلب الان که اواخر سال 1402هستیم و نگارنده در مطلب بالایی اشاره به این نکته کرده بود که از سال بعد این نوع موتور که EFP هست به بازار میاد هنوز خبری نیست میشه دقیقا بفرمایید این نوع از موتورها دقیقا از چه تاریخی وارد بازار خواهند شد چون من نزدیک به یک سال هست که دارم انتظار این نوع از موتور که قراره روی دنا و تارا نصب بشه رو میکشم .
در ضمن یه گلایه ای هم از ایران خودرو دارم که اولین موتورهای دارای توربو در ایران خودرو روی سورن نصب شد و به نوعی سورن موش آزمایشگاهی شد تا دنا و تارا صاحب این موتور بشن ،حالا انصاف نیست این موتور رو سورن نصب نشه ،راستشو بخواین من انتظار سورن توربو پلاس بودم نه دنا و تارا
01:38  1402/09/17
گزارش
پاسخ دادن
بوی دردسر میاد
0

بوی دردسر میاد...
21:37  1401/11/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 4 تیر : از استان گلستانم.ماشین باید از تهران میومد
پاسخ به احمدجنوب : داداش دعوت نامه مرداد که اوایل تیربود اومد من دعوتنامه شهریورهستم تکمیل وجه کردم بعد شما میگی مرداد هنوز نیومده؟؟؟؟
علی رض بودا : سلام . شماره پذیرشت چند بود؟
متین : کجا زنگ زدی سایپا مگه تعطیل نیست چرا دروغ میبافی
ساینا اس پیش فروش : مال من سایناست تیر اومد دعوت نامه تیر 5
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
isax : چه سایتی؟همین saipa.iranecar?
رحیم : سلام خدمت دوستان من امروز رفتم توسایت چراغ فاکتوربرام روشن شده بود پارسال آذرمبلغ اولیه روزدم ماه پیش تبدیل دوگانه به تک اومد قبول کردم توبرگه هم زده بودتحویل30روزه،ممنون ازسایپا...ایشالاقسمت همه دوستان باذ ذات دار