شاهین پلاس با موتور جدید ME16 مشخصات سدان سایپا با تجهیزات ساخت ایران

 

شاهین پلاس با موتور جدید ME16 مشخصات سدان سایپا با تجهیزات ساخت ایران

 

پیشرانه ME16 ساخت مگاموتور در ایران، روی شاهین پلاس نصب می‌شود. این خودرو مجهز به گیربکس ۵ سرعته ساخت داخل خواهد بود.

اصولا نصب موتور توربوشارژ برای خودروهای اقتصادی با ابعاد کوچک، چالش‌هایی برای تولیدکننده و خریدار ایجاد می‌کند. برای مشتریان کلاس سدان کوچک، قیمت نهایی، مصرف سوخت و هزینه استهلاک، بیشترین اهمیت را دارد. به همین دلایل، موتور ۱/۵ یا ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، به دلیل تعمیرات ساده و تولید آسان‌تر نسبت به نمونه‌های توربو شارژ، مورد توجه سازندگان سدان‌های کامپکت اقتصادی است.

کابین شاهین

از ابتدا مشخص بود که اضافه شدن توربوشارژ به پیشرانه ساینا –تیبا تصمیمی عجولانه و فاقد منطق مهندسی است. ظاهرا، ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ساخت موتور جدید، گرفته شد تا محرک شاهین، خلق شود. سایپا ادعا کرد، قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر برای این خودرو فراهم شده است؛ اما زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاهین، آمار فنی منتشر شده توسط شرکت سازنده را زیر سوال برد.

امروز در همایش مگاموتور (زیرمجموعه سایپا) موتور و گیربکس جدید رونمایی شد. این تجهیزات، مخصوص شاهین هستند و پیشرانه مذکور، روی شاهین اتوماتیک نیز ارائه می‌شود. از مجموع اخبار موجود می‌توان نتیجه گرفت استفاده از گیربکس CVT تحت لیسانس شرکت پانچ بلژیک، منتفی است و جعبه دنده ساخت DAE  چین، روی شاهین اتوماتیک نصب خواهد شد. سایپا ادعا می‌کند که جعبه‌دنده چینی با فناوری آیسین ژاپن تولید شده و به ایران وارد می‌شود.

سایپا شاهین نمای عقب

یکی از عجیب‌ترین موارد فنی که در موتور شاهین وجود داشت، استفاده از ساختار ۲ سوپاپ برای هر سیلندر بود که منسوخ شده و دور از فناوری روز به نظر می‌رسید. این شرایط، خصوصا برای موتور توربوشارژ، عجیب و سوال‌برانگیز بود. احتمالا به همین دلیل موتور جدید شاهین پلاس، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی است.

موتور ۱۵۸۷ سی‌سی برای شاهین پلاس، ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بیشترین قدرت و گشتاور به ترتیب در ۵۸۰۰ و ۴۲۰۰ دور بردقیقه حاصل می‌شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو با گیربکس جدید ۵ سرعته دستی، ۷ لیتر در صد کیلومتر و هماهنگ با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عنوان شده است. وزن خالص شاهین پلاس با تجهیزات مذکور، ۱۲۶۰ کیلوگرم خواهد بود و تفاوت چندانی با شاهین اصلی، نخواهد داشت.

سایپا شاهین

شرکت سازنده ادعا می‌کند پروژه پیشرانه ME16 سایپا از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آغاز شده و براساس دانش فنی منتقل شده از همکاری سال‌ها قبل سایپا –سیتروئن، به مرحله تولید رسیده است. بر اساس قراردادی که گروه خودروسازی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه در خصوص راه اندازی خط تولید پیشرانه EC5 در ایران داشت، گروه خودروسازی سایپا توانست به توان فنی تولید پیشرانه جدید خود به نام ME16 دست یابد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شاهین پلاس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : در پاسخ به اردی پلاس با فرض اینکه سود مشارکت کسر شده ایام تاخیر هم سود مشارکت دارند و توی ایام تاخیر هم این سود به مشتری تعلق میگیره تا لحظه فاکتور.
شاهین اردیبهشت : سلام شما فروش فوری بودید یا پیش فروش چه تاریخی تشکر
تارا اتومات 30 روزه : تعزیرات ثبت شکایت میکنید در بارگزاری مدارک حکم تعزیرات مبنی بر گران فروش و فاکتور فروش رو بارگزاری کنید
ایگل کرمان : سلام دوستان تاریخ 25 تیر فاکتور شدم تا الان یک ماه گذشته ماشین تحویل ندادن کسی اطلاع داره چقدر طول میکشه تا تحویل بدن؟
مهدی 25 اسفند : شوخی کردن من 25 اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم
شاهین پلاس تکمیل وجه 2 اردیبهشت : با تکمیل خودروهای کف و فروش خودروهای تکمیل شده ، بستر پرداخت به زنجیره تامین و جبران کاهش تیراژ تولید، در ماه های پیش رو فراهم می شود تعطیلات تابستانه سایپا، فرصتی راهبردی برای نوسازی خطوط و ارتقای کیفیت محصولات فراهم کرده است. این وقفه چندروزه، علاوه بر استراحت نیروی کار، به تکمیل خودروهای کف، انجام تعمیرات اساسی و نصب تجهیزات جدید اختصاص یافته است. سایپا با این برنامه ریزی سالانه، ضمن جبران بخشی از وقفه های تولید ناشی از عوامل غیرمترقبه، شرایط را برای آغاز نیمه دوم سال با حداکثر ظرفیت مهیا می کند و تحویل خودروها به مشتریان را با سرعت بیشتری پیش می‌برد. علاوه بر این، با تکمیل هرچه بیشتر خودروهای کف و فروش آن ها، نقدینگی کافی برای پرداخت مطالبات زنجیره تامین این خودروسازی نیز فراهم می شود. فرصتی طلایی برای تعمیرات و نوسازی خطوط سیدرضا حسینی، مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به شروع تعطیلات تابستانی این گروه، در گفت وگو با خبرنگار «دنیای خودرو» بیان داشت: «تعطیلات تابستانی در گروه خودروسازی سایپا یک رویه ثابت و برنامه ریزی شده است که هرساله در ا
خانم افشار : ببخشید واریزی اولیه تون کدوم ماه بود؟
ناصر : منم تبدیل به کوییک 19 تیر زدم 21 تیر هم سخا فرستادم هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن موتور جدید 11 تیر : چرا با قطار اول میره تهران بعد ازونجا میفرستن شهرستان؟
ماهان : 207اتو سقف فلز طرح عادی 18آبان 1403اولین واریز 4/24امسال واریز دوم 17مردا د فاکتور شدم تحویل 31مرداد بودم امروز میرم نمایندگی تحویل بگیرم قرداد 15120 به زودی همه تحویل بگیرین
سایپا نا مطمئن : دوستان آخرین فاکتور( تک سوز پیش فروش) برای چه تاریخی بوده؟
صالح : من31مردادم برام21خرداد دعوت نامه تکمیل وجه اومد دقیق چهل روز قبلش
حامد : دی ماه منتظر نحویل ماشینت باش
جمشیدی : دوستان برای من 5 روزه داره روی صدور اسناد میچرخه البته برای من سورن چقد طول میکشه دستن برسه
مهدی : تقریبا چهل روز قبل موعدتحویل
جمشیدی : سلام دوست عزیز برای من تقریبا 5 روز داره روی صدور اسناد میچرخه کی میرسه دستم
تحویل 31 تیر ، همچنان منتظر : چند روز پیش بعضی ها پیام دادن اونا هم حمل با قطار بودن
اس : کوییک اس خالی رو میگم نه آر اس