شاهین پلاس با موتور جدید ME16 مشخصات سدان سایپا با تجهیزات ساخت ایران

 

شاهین پلاس با موتور جدید ME16 مشخصات سدان سایپا با تجهیزات ساخت ایران

 

پیشرانه ME16 ساخت مگاموتور در ایران، روی شاهین پلاس نصب می‌شود. این خودرو مجهز به گیربکس ۵ سرعته ساخت داخل خواهد بود.

اصولا نصب موتور توربوشارژ برای خودروهای اقتصادی با ابعاد کوچک، چالش‌هایی برای تولیدکننده و خریدار ایجاد می‌کند. برای مشتریان کلاس سدان کوچک، قیمت نهایی، مصرف سوخت و هزینه استهلاک، بیشترین اهمیت را دارد. به همین دلایل، موتور ۱/۵ یا ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، به دلیل تعمیرات ساده و تولید آسان‌تر نسبت به نمونه‌های توربو شارژ، مورد توجه سازندگان سدان‌های کامپکت اقتصادی است.

کابین شاهین

از ابتدا مشخص بود که اضافه شدن توربوشارژ به پیشرانه ساینا –تیبا تصمیمی عجولانه و فاقد منطق مهندسی است. ظاهرا، ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ساخت موتور جدید، گرفته شد تا محرک شاهین، خلق شود. سایپا ادعا کرد، قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر برای این خودرو فراهم شده است؛ اما زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاهین، آمار فنی منتشر شده توسط شرکت سازنده را زیر سوال برد.

امروز در همایش مگاموتور (زیرمجموعه سایپا) موتور و گیربکس جدید رونمایی شد. این تجهیزات، مخصوص شاهین هستند و پیشرانه مذکور، روی شاهین اتوماتیک نیز ارائه می‌شود. از مجموع اخبار موجود می‌توان نتیجه گرفت استفاده از گیربکس CVT تحت لیسانس شرکت پانچ بلژیک، منتفی است و جعبه دنده ساخت DAE  چین، روی شاهین اتوماتیک نصب خواهد شد. سایپا ادعا می‌کند که جعبه‌دنده چینی با فناوری آیسین ژاپن تولید شده و به ایران وارد می‌شود.

سایپا شاهین نمای عقب

یکی از عجیب‌ترین موارد فنی که در موتور شاهین وجود داشت، استفاده از ساختار ۲ سوپاپ برای هر سیلندر بود که منسوخ شده و دور از فناوری روز به نظر می‌رسید. این شرایط، خصوصا برای موتور توربوشارژ، عجیب و سوال‌برانگیز بود. احتمالا به همین دلیل موتور جدید شاهین پلاس، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی است.

موتور ۱۵۸۷ سی‌سی برای شاهین پلاس، ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بیشترین قدرت و گشتاور به ترتیب در ۵۸۰۰ و ۴۲۰۰ دور بردقیقه حاصل می‌شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو با گیربکس جدید ۵ سرعته دستی، ۷ لیتر در صد کیلومتر و هماهنگ با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عنوان شده است. وزن خالص شاهین پلاس با تجهیزات مذکور، ۱۲۶۰ کیلوگرم خواهد بود و تفاوت چندانی با شاهین اصلی، نخواهد داشت.

سایپا شاهین

شرکت سازنده ادعا می‌کند پروژه پیشرانه ME16 سایپا از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آغاز شده و براساس دانش فنی منتقل شده از همکاری سال‌ها قبل سایپا –سیتروئن، به مرحله تولید رسیده است. بر اساس قراردادی که گروه خودروسازی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه در خصوص راه اندازی خط تولید پیشرانه EC5 در ایران داشت، گروه خودروسازی سایپا توانست به توان فنی تولید پیشرانه جدید خود به نام ME16 دست یابد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شاهین پلاس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Shahin : دیگ مجبوریم این ضرر رو ب جون بخریم والا من میگم آرامشم مهمتر از صدتومنه اونا اگ سانروف هم داشته باشن اولویت با پلاس و اتوماته
Shahin : شکایت فقط ازت پول میگیرن همشون عین همن اینا از شکایتم نمیترسن
محمد : مدارک ماشین بیاد میشه برای کارت سوخت اقدام کرد؟
شاهین : سلام‌پول به حساب شما واریز نکردند شما اصلا نمی توانید به حساب سایپا دسترسی پیدا کنید
msuD : این عدد شما رو من کم کردم شد دقیقا ۳۸۳۷ اینجوری مطمئنی محاسبه میشه این عدد خیلیه
فربد : 3 مهر یا 3 شهریور هستید؟؟ من زنگ زدم پشتیبانی ایران خودرو گفت ممکنه هفته اینده فاکتور بشه ممکنه هم تا اخر مهر ماه هم طول بکشه
محمد ۳اردیبهشت : من سوم اردیبهشت ساعت ۱۱صبح واریز وجه کردم ولی متاسفانه چون پنجشنبه تعطیل بود شنبه شیشم ثبت شده شرکت نا محترم سایپا از هر ترفندی استفاده میکنه که سود کمتری پرداخت کنه
msuD : پیام قبلی در جواب داریوش ۲ اردیبهشت بود اشتباه ریپلای کردم
msuD : شماره درخواست که نوشته بودی من ۱۱۱۰ تا جلوتر از تو هستم یکم اردیبهشت فاکتور نشدم
شاهین سی وی تی : سلام تا 16ام مهر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : داداش کجا باید برم تبدیل بزنم
علی : سلام داداش منم بخام تبدیل بزنم کجا باید برم
زامیاد بی پلاک : باسلام دوستان یادتونه قبلا یک بار شرکت به این مشکل برخورده بود و پس گزشت 2هفته دادستانی کل کشور دستور شماره گزاری نیسان وانت را صادر کرد پس شما هم باید برید تو سایت دادستانی کل کشور در بخش گزارشات مردمی گزارش خودتون رو ثبت و علت موضوع رو بیان کنید همه باهم گزارش میکنیم یک دست صدا نداره. مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم
سالم اداک : سلام مابه التفاوت ماشین راالان میدن یا اونم مثل سودتاخیر خبری نیست
عباسی : با عرض سلام دوستان وضعیت تاخیر سورن پلاس دوگانه چطور است؟ با چند ماه تاخیر تحویل می دهند،
کوییک آر اس : سلام هیچ کاری جز صبر نمی تونید بکنید
دوگانه : فقط تجمع
آوا : من تحویل 31 تیر روز 7 تبدیل زدم امروز فاکتور شد
قاسمی : سلام تکمیل وجه شما چه تاریخی بوده؟
24بهمن : دوستان از کجا بفهمیم چقدر سود تاخیر داریم؟