خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند؟

 

خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند؟

 

آیا تا به حال به این فکر کردید که خودروهای الکتریکی چگونه کار می‌کنند و چه چیز آن‌ها را از خودروهای معمولی متمایز می‌سازد؟ همه ما ایلان ماسک را می‌شناسیم یا دست‌کم اسمش را شنیده‌ایم. او کارآفرین تا حدودی عجیب و عاشق فناوری است.

او به‌خصوص از زمانی که توئینر را خرید و آن را به ایکس تبدیل کرد، تقریبا همیشه بر صدر اخبار بوده است. اما دلیل اصلی که در اینجا و در وهله اول مورد توجه ما قرار گرفته، نقش شرکت او، تسلا در آوردن خودروهای الکتریکی به زندگی ما است. 

در سال ۲۰۲۲، حدود ۳.۱ میلیون خودروی الکتریکی در اروپا فروخته شد. این بالاترین میزان فروش این خودرو‌ها است و نسبت به سال پیش خود ۵۸ درصد افزایش داشته است.

اما خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند و چه تفاوت عمده‌ای با خودروهای معمولی دارند؟

زیر کاپوت آن‌ها چیست؟

مسلما بیشتر تفاوت خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند با خودروهای الکترونیکی در زیر کاپوت نهفته است. 

نخستین تفاوت، موتور آن‌ها است. یک خودروی بنزینی دارای موتور احتراق داخلی است که بر این اصل کار می‌کند، ترکیب سوخت‌ و هوا فشرده شده، مشتعل می‌شود و انفجار صورت می‌گیرد. 

و به بیان ساده، انرژی حاصل از این انفجار برای حرکت موتور و به حرکت رو به جلوی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اما در خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی است و با آهنرباهای الکتریکی کار می‌کند. 

تفاوت دوم، باتری است. وسیله‌های نقلیه الکتریکی برای تامین برق موتور مجهز به باتری‌اند. این باتری‌ها مشابه باتری‌های تلفن شما بر اساس فناوری لیتیوم-یون ساخته شده‌اند.  

مبدل جریان الکتریکی آخرین جزء اصلی است. باتری جریان مستقیم ارائه می‌کند اما موتور شما به جریان متناوب احتیاج دارد. مبدل جریان الکتریکی هم دقیقا جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند. 

آیا خودروهای برقی همان‌طور که به نظر می‌رسند هستند؟

به نظر می‌رسد که مزیت اصلی خودروهای الکتریکی این است که چون هیچ سیستم اگزوز و درنتیجه آلودگی وجود ندارد، برای محیط زیست بهتر است. 

فناوری موتورهای الکتریکی ساده‌تر از موتورهای احتراقی است. قطعات کمتیری وجود دارد و بنابر این به نگهداری کمتری نیاز دارد و کمتر خراب می‌شود. 

همه این موضوعات روی هم بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند اما همه‌چیز سیاه و سفید نیست.

نخست این که هزینه خرید یک خودروی الکتریکی از معادل بنزینی یا دیزلیش، حتی اگر حساب کنید که در طول زمان هزینه نگهداری و سوخت کمتری می‌پردازید،  بسیار بالاتر است.  

مساله بعدی ایستگاه‌های شارژ است. هر خانه‌ای مجهز به یک ایستگاه شارژ نیست و خیلی از خانه‌ها هم امکان نصب آن را ندارند. اگرچه تعداد این ایستگاه‌ها درحال افزایش است اما همچنان‌ هم لزوما زیرساخت لازم نزدیک خانه شما وجود ندارد. به ويژه در خارج شهر و یا شهرهای بزرگتر این مشکل جدی‌تر است. 

اما درواقع مشکل اصلی زیست‌محیطی است. اگرچه خودروهای الکتریکی خود آلایندگی ندارند، اما در ساخت باتری‌های آن‌ها که توان حرکتی موتور را تامین می‌کنند از مواد آلی استفاده می‌شود که از طبیعت بدست می‌آیند. فرآیند استخراج این مواد تاثیر زیستی بسیار بدی بر زمین می‌گذارد.

اگرچه که خودروهای الکتریکی کامل نیستند و شاید هیچ‌وقت هم کامل نشوند، آن‌ها بهترین گزینه برای حذف آلاینده‌ها و وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند و مشخصا فناوری پشت آن‌ها درحال تکامل است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Amir : خدابگم چیکارشون کنه از برج ۵ اسم نوشتم تا الان الانم نه پیانکی میاد نه چیزی خب لامصب نزدیک یک سالو نیم شده تکلیفو روشن کن انگار میخوای فراری تحویل بدی
اطلس ارومیه تحویل بهمن : اینا رو از کجا آوردی مهندس؟
مهدی : سایپا با هر فریبی خریداران شاهین گیج کرد و برخی ساینا خریدن برخی واسه سال آینده تکمیل وجه کردن خلاصه خریدارانو از لحاظ روحی داغون کرد آخرشم تعداد حواله هاشو تکمیل کرد یک پنجم مونده اونم ماها هستیم که دی ماه میاد و خلاص
j4سفید تیرماه : دوستان ارسال مدارک نارنجی شده چطوری باید پیگیری کنم ممنون از راهنماییتون
حسین : برادر اول اینکه دراصل ماچون تحویل آذرهستیم ودعوت نامه باید آبان میومده نباید افزایش بخوره ولی شما این اطلاعاتو ازکجاداری؟؟وبعدی پایین نوشتی به اونایی که سود مشارکت میخوره افزایش به کل قیمته اینم کاملا اشتباه نوشتی چون مصویه هست به نصفش افزایش میخوره نه به کلش ولی دیگه سود مشارکت نمیدن وسود تورمی به نصف مبلغ لحاظ میشه
مهدی : عزیزان نگران نباشید برا کسایی که پیام نیومده فروش فوری میاد واسه داداشم پارسال که باز تحویل زمستان بود برج ده پیام فروش فوری اومد قبلش هم براش تبدیلی زیاد اومد قبول نکرد دی ماه بیاد برا همه پیامک میاد صدرصد
امیر : باید ماشین بده ن تاتکمیل ظرفیت والا یعنی چی
مال باخته سایپا : سلام برامن این مشکل پیش اومده باید یه کاری کنیم اعتراض کنیم یعنی چی مهلت ۲ دور روز کی ۶۰۰ میلیون نقد داره
اطلسعلی : دوستان سوال کرده بودن از نمایندگی ها که گفته بودن آذر شامل افرایش نمیشه ، خودم حضورا از بازاریابی سایپا پرسیدم گفتن افزایش هست چون سودمشارکت دارین چندبار هم تاکید کردم که مطمئن هستین گفتن بله گفتم کی دعوتنامه میاد گفتن ۲۸ آذر یا اواسط دی ! بنظرم شما ۲۵۰ میلیون توی حسابتون داشته باشین تا به مشکل نخورین
میسم : سلام من صبح زنگ زدم سایپا اپراتور گفت منم خودم مثل شمام و هنوز پیامک‌نیومده گفت پولتون آماده‌ باشه فقط سه روز وقت دارید اعتراض کردم گفت مقصر دولت هست ما 100 هزار تولید داریم دولت 500هزار پیش فروش کرده تا شهریور هم پر شده.و اینکه هر 5000 هزار نفر گروه بندی و پیامک میاد امشب هم احتمالا برای عده پیامک بره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آذری : خسته شدیم. به منم جواب درستی ندادن اصلا. خودشون هم نمیدونن
ایمان : خیلی کم
علی : اون موعد تحویله نه دعوتنامه خوب از این قرار بهمن تحویل میدن
207 ارتقاع یافته اسفند : قبل از واریز وجه مگه نشده بود 30 دی؟!!!!مال شما تازه شده 30 دی؟
سلام : سلام من تحویلم اول مهر بود هنوز وامم واریز نشده تاییدم مرداد بود
مجتبی دوستی از زنجان : دوگانه های تحویل دی زمان تحویلشون اواخر بهمن هست
دوگانه : دوستان نیسان های پسوند svd دریچه سیمی هستند و نیسان های پسوند svdh و svdph دریچشون برقی هست
بهزاد : شماره پذیرش11960186فاکتورشد
امید : همه رو کردن 30 دی ماه منم 4 دی ماه بودم شدم 30 دی ماه
دی : سلام زنگ زدم گقتن همون هفته آخر دی میاد دعوتنامه