خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند؟

 

خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند؟

 

آیا تا به حال به این فکر کردید که خودروهای الکتریکی چگونه کار می‌کنند و چه چیز آن‌ها را از خودروهای معمولی متمایز می‌سازد؟ همه ما ایلان ماسک را می‌شناسیم یا دست‌کم اسمش را شنیده‌ایم. او کارآفرین تا حدودی عجیب و عاشق فناوری است.

او به‌خصوص از زمانی که توئینر را خرید و آن را به ایکس تبدیل کرد، تقریبا همیشه بر صدر اخبار بوده است. اما دلیل اصلی که در اینجا و در وهله اول مورد توجه ما قرار گرفته، نقش شرکت او، تسلا در آوردن خودروهای الکتریکی به زندگی ما است. 

در سال ۲۰۲۲، حدود ۳.۱ میلیون خودروی الکتریکی در اروپا فروخته شد. این بالاترین میزان فروش این خودرو‌ها است و نسبت به سال پیش خود ۵۸ درصد افزایش داشته است.

اما خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند و چه تفاوت عمده‌ای با خودروهای معمولی دارند؟

زیر کاپوت آن‌ها چیست؟

مسلما بیشتر تفاوت خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند با خودروهای الکترونیکی در زیر کاپوت نهفته است. 

نخستین تفاوت، موتور آن‌ها است. یک خودروی بنزینی دارای موتور احتراق داخلی است که بر این اصل کار می‌کند، ترکیب سوخت‌ و هوا فشرده شده، مشتعل می‌شود و انفجار صورت می‌گیرد. 

و به بیان ساده، انرژی حاصل از این انفجار برای حرکت موتور و به حرکت رو به جلوی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اما در خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی است و با آهنرباهای الکتریکی کار می‌کند. 

تفاوت دوم، باتری است. وسیله‌های نقلیه الکتریکی برای تامین برق موتور مجهز به باتری‌اند. این باتری‌ها مشابه باتری‌های تلفن شما بر اساس فناوری لیتیوم-یون ساخته شده‌اند.  

مبدل جریان الکتریکی آخرین جزء اصلی است. باتری جریان مستقیم ارائه می‌کند اما موتور شما به جریان متناوب احتیاج دارد. مبدل جریان الکتریکی هم دقیقا جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند. 

آیا خودروهای برقی همان‌طور که به نظر می‌رسند هستند؟

به نظر می‌رسد که مزیت اصلی خودروهای الکتریکی این است که چون هیچ سیستم اگزوز و درنتیجه آلودگی وجود ندارد، برای محیط زیست بهتر است. 

فناوری موتورهای الکتریکی ساده‌تر از موتورهای احتراقی است. قطعات کمتیری وجود دارد و بنابر این به نگهداری کمتری نیاز دارد و کمتر خراب می‌شود. 

همه این موضوعات روی هم بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند اما همه‌چیز سیاه و سفید نیست.

نخست این که هزینه خرید یک خودروی الکتریکی از معادل بنزینی یا دیزلیش، حتی اگر حساب کنید که در طول زمان هزینه نگهداری و سوخت کمتری می‌پردازید،  بسیار بالاتر است.  

مساله بعدی ایستگاه‌های شارژ است. هر خانه‌ای مجهز به یک ایستگاه شارژ نیست و خیلی از خانه‌ها هم امکان نصب آن را ندارند. اگرچه تعداد این ایستگاه‌ها درحال افزایش است اما همچنان‌ هم لزوما زیرساخت لازم نزدیک خانه شما وجود ندارد. به ويژه در خارج شهر و یا شهرهای بزرگتر این مشکل جدی‌تر است. 

اما درواقع مشکل اصلی زیست‌محیطی است. اگرچه خودروهای الکتریکی خود آلایندگی ندارند، اما در ساخت باتری‌های آن‌ها که توان حرکتی موتور را تامین می‌کنند از مواد آلی استفاده می‌شود که از طبیعت بدست می‌آیند. فرآیند استخراج این مواد تاثیر زیستی بسیار بدی بر زمین می‌گذارد.

اگرچه که خودروهای الکتریکی کامل نیستند و شاید هیچ‌وقت هم کامل نشوند، آن‌ها بهترین گزینه برای حذف آلاینده‌ها و وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند و مشخصا فناوری پشت آن‌ها درحال تکامل است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : بله برای ماهم این جوری شد
عباس : کسی ازروند کارایران خودروخبرنداره ببینیم این علت برگشت روی اماده براصدورفاکتوربراچی هست؟؟ واگه برامابه التفاوت بیمه هست چرانمیشه واریزوجه کرد؟؟
مهدی صدرا : سلام مجدد ما هم همین را گفتیم . زنگ زدم نمایندگی شیراز ، گفتن احتمالا از آخر اردیبهشت . زنده باشید شهاب عزیز ممنونم
ری را سفید : سلام کسی فاکتور نشده
الناز : مابه التفاوت واریز کردید؟
محمودرضا : قاعدتا باید 2500 از سود تاخیر کم می شده. چون تفات بیمه جدید و قدیم> 2500 هست ظاهرا
محمودرضا : مبارکتون باشه. ما به التفاوت چیزی واریز کردید؟
احمد : سلام دوستان امروز فاکتور شدم تارا v4رنگ تیتانیوم تحویل ۳۰اسفند تکمیل وجه ۱۳ دی
طاهاطاها طرح فرسوده : سلام دوستان امروز واسه من تفاوت ۷۸۰۰فعال شد که تماس گرفتم نمایندگی گفت چند روز صبر کن از سود تاخیر کم میکنن نیاز به واریز نیس .تحویل ۲۳ بهمن بود فوری تیتانیوم
حاج علی : من بهمن ماه یه j7 کرمان موتور ثبت نام کردم با قیمت قطعی. دیروز زنگ زدن و به دروغ گفتن بیا برای تایید شماره شاسی. من رفتم، یه اقرارنامه گذاشتن جلوم برای پذیرفتن افزایش قیمت بر اساس افزایش قیمت ارز مبنا و گمرک. میخاستن با کلک ازم امضا بگیرن. معلوم نیست با این کلک ها از چند نفر امضا گرفتن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس اذر : دعوتنامه بیاد یا نیاد این دزدان ماشین ده نیستن
امیر پانا اسفند : از منم از صبح همین جوری بود الان با لبتاب رفتم باز شد
صدرا : میز خدمت منم همینجور هست از صبحی باز نمیشه پیامک میاد ولی باز نمیشه
رانا فوق : فردا دوباره چک کن فکر کنم 275 تومن هم باید بریزی حدودا 7900میشه
محمد : سلام من میخوام برم تو میز کارم فقط پیامک اعتبار سنجی میاد برام باید چیکار کنم که بتونم برم داخل
کوییک پیش فروش تحویل آذر : منم دقیقا همینجوری شده
حمیدرضا : سلام دقیقا منم همینطور هستم یکی دوستی دارم داخل شرکت زنگ بهش زدم رفت پرسید مابالتفاوت بیمه و جعبه کمک‌های اولیه رو از سود تاخیر ماشین کم میکنن به احتمال زیاد شنبه فاکتور میشیم
میکائیل : تاریخ تحویلتون چه تاریخی هست؟؟
کوییک پیش فروش تحویل آذر : سلام دوستان قسمت وضعیت قرداد من امروز خورده تعهد شده و از قسمت اماده تخصیص برگشته یه مرحله قبل تکمیل وجه کوییک پذیرش مرداد تحویل آذر. اگ کسی مثل منه لایک کنه.
امیر پانا 30 اسفند : سلام واریزی چند دی هستی؟