در یک صبح سرد زمستانی و بعد از یک بارش برف سنگین، سوار ماشین خود میشوید و به سمت محل کار حرکت میکنید. احساس میکنید که موتور خودروی شما امروز کمی تنبل شده است، اما بدون توجه به آن به راه خود ادامه میدهید؛ اما چه اتفاقی خواهد اُفتاد؟ قبل از اینکه به جواب سوال خود برسید بر روی یک جاده پوشیده از یخ سُر میخورید و اولین کاری که انجام میدهید، پدال ترمز را میفشارید غافل از اینکه این کار مشکل را پیچیدهتر میکند و آن لحظهای است که شما به توده از برف برخورد کردهاید و ماشین شما با حجم برفی که روی آن را پوشانده تبدیل به یک خانه اسکیمو میشود. پس از این اتفاق تلاش میکنید تا ماشین خود را روشن کنید اما به نظر میرسد که باتریها از کار افتادهاند.
پس از چند دقیقه تلاش بینتیجه برای باز کردن درب خودرو، وقتی نگاهتان به شیشه عقب میافتد متوجه خواهید شد که در تودهای از برف محبوس شدهاید؛ بدون غذا، بدون دستکش، بدون چکمه و بدون پتو. همانطور که برای ما اهمیت دارد که در ماههای سرد سال پوشاک مناسب برای خود فراهم کنیم، خودروی شما هم نیازمند کمی توجه است تا بتواند عملکرد مناسبی را در هوای سرد داشته باشد. در این مقاله 10 روش برای آماده سازی خودرو در برابر سرما را به شما معرفی خواهیم کرد. اینکه چه وسایلی را با خود به همراه داشته باشید، چه بخشهایی از خودرو را بایستی قبل از حرکت کنترل کنید، اهمیت روغن و سوخت خودرو در طول ماههای سرد و غیره از جمله مواردی هستند که به آنها خواهیم پرداخت.
نکته شماره 1: به همراه داشتن جعبه کمکهای اولیه و ابزار
سادهترین راه برای مبارزه با سرما به همراه داشتن چند ابزار ضروری و ملزومات کافی است. داشتن لاستیک زاپاس برای جاگزین کردن لاستیک پنچر شده و ابزار مناسب برای تعویض آن و همچنین به همراه داشتن یک بطری روغن موتور، مایع شیشه شور و ضدیخ در صندوق عقب میتوانند در زمان نیاز شما را از مخمصه نجات دهند. چراغ قوه و فشفشه از دیگر مواردی هستند که شما زمانی که در شب در جاده گیر افتادهاید و دید کمی دارید، با مطلع کردن دیگران نجات خواهید یافت. استفاده از لباس گرم اضافی شما را در برابر سرما محافظت خواهد کرد بویژه زمانی که بخاری خودروی شما به خوبی کار نمیکند.
نکته شماره 2: اطمینان از عملکرد سیستم چهارچرخ متحرک
همیشه از سالم بودن خودروی خود اطمینان حال کنید، حتی اگر یک ماشین شاسی بلند سوار میشوید. به طور قطع استفاده از سیستم چهارچرخ متحرک در تابستان کارایی کمتری دارد، از این رو قبل از فرا رسیدن فصل سرما و یخبندان آنرا کنترل کنید. حتماً دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید و به خاطر داشته باشید که یک خودروی چهارچرخ متحرک تنها در زمانی که خودروی شما در حالت سکون قرار دارد به کمک شما خواهد آمد و در زمان حرکت بر روی برف، هیچ خودرویی اصطکاک مناسبی با جاده ندارد بنابراین در هنگام سر خوردن از گرفتن ترمز خودداری کنید.
نکته شماره 3: اطمینان از سالم بودن شیلنگها و تسمهها
قبل از شروع سفر تسمهها و شیلنگها را حتماً کنترل و هر 48,000 کیلومتر یکبار خودروی خود را سرویس کنید. تسمهها و شیلنگها در دمای پایین بسیار آسیبپذیر میشوند و اگر در حین رانندگی مشکلی برای آنها بیافتد، تنها یدککش است که میتواند خودروی شما را دوباره به حرکت در بیاورد.
نکته شماره 4: اطمینان از سالم بودن برفپاکنها
تصور کنید که در حال رانندگی در هوای برفی هستید که دانههای برف با سرعت به شیشه خودروی شما برخورد میکنند و شما در این حالت اهرم برف پاککن خود را فشار میدهید تا بتوانید دید بیشتری داشته باشید، اما میبینید که تاثیر زیادی ندارند. دید کم در این نوع شرایط آب و هوایی بسیار خطرناک است، بنابراین اطمینان از سالم بودن برف پاککنها و تیغههای آنها بسیار ضروری است. تیغههای برف پاککن از جنس پلاستیک است و با گذشت زمان ترک میخورد و نتنها کاربردی ندارد، بلکه باعث ایجاد خش بر روی شیشه خودرو میشود، بنابراین سعی کنید که هر شش تا دوازده ماه یکبار تیغهها را تعویض کنید و از موادی مانند الکل در شیشهشور خودروی خود استفاده کنید تا از یخ زدن برف یا باران بر روی شیشه جلوگیری کند.
نکته شماره 5: اطمینان از سالم بودن سیستم گرمایشی
در یک هوای سرد، زمانی که شیشههای خودرو کاملاً بالا هستند حتماً با پدیده بخار روی شیشه مواجه خواهید شد که بر اثر بخار درون کابین بوجود میآید و باعث کاهش دید میشود. برای رفع این مشکل، بخاری خود را روشن کرده و وضعیت خروج هوای گرم از دریچههای زیر شیشه جلو را انتخاب کنید. بدین ترتیب هوای گرم خشک باعث از بین رفتن بخار روی شیشه میشود.
نکته شماره 6: پر کردن مخزن سوخت
اگرچه پر کردن باک سوخت در فصول گرم سال غیر از خطرناک بودن غیر استاندارد نیز است، برای ماههای سرد سال میبایست این کار را انجام داد. بدلیل پدیده میعان امکان پدید آمدن آب در جدارههای داخلی مخزن سوخت خودرو وجود دارد و چون آب از بنزین سنگینتر است در انتهای باک قرار میگیرد و وارد لولههای انتقال سوخت به موتور میشود و بدلیل سرما یخ میزند و شما را با دردسر روبرو خواهد کرد. هزینه تعمیر اینگونه خرابیها خیلی بیشتر از پر کردن باک خودروی شما است، پس هم به فکر خودروی خود باشید هم جیب خودتان!
نکته شماره 7: استفاده از ضدیخ
ضدیخ از یخ زدن آب خودرو در هوای سرد و همچنین جوش آمدن آن در هوای گرم جلوگیری میکند؛ علاوه بر این از خوردگی جدارههای رادیاتور نیز پیشگیری میکند. نسبت آب و ضدیخ بکار رفته در رادیاتور برای عملکرد مناسب بسیار مهم است. نسبت 50 درصد آب و 50 درصد ضدیخ استانداردترین میزانی است که برای آن در نظر گرفتهاند که قادر است تا دمای 13 درجه زیر صفر نیز از یخ زدن جلوگیری کند. خوشبختانه نیازی به استفاده از پیمانه برای این نسبت نیست زیرا براحتی میتوانید از ضدیخهایی که در ایستگاههای پمپ بنزین به فروش میرسند استفاده کنید، که توسط کارخانه به نسبت مساوی از آب و ضدیخ استفاده کردهاند.
نکته شماره 8: استفاده از روغن موتور مناسب
روغن موتور باعث روان کار کردن موتور و جلوگیری از ساییدگی قطعات خودرو میکند که در صورت نبود مقدار کافی یا مرغوب نبودن آن، خسارات زیادی را بوجود میآورد. غلظت و چسبندگی روغن موتور در عملکرد آن تاثیر زیادی دارد. اگر روغن از غلظت بالایی برخوردار باشد بموقع به سطح قطعات نمیرسد و باعث داغ شدن موتور وایجاد مشکل میشود. در زمستان نیز هوای سرد باعث میشود که غلظت روغن بالا برود، اما با دقت در انتخاب روغن با غلظت مناسب میتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. بهتر است که نسبت به تعویض روغن انتخاب شده بطور استاندارد پس از هر 4800 کیلومتر اقدام نمایید. (بر روی بیشتر روغن موتورها میزان کارکرد مفید روغن بر مبنای کیلومتر ذکر شده است).
نکته شماره 9: اطمینان از سالم بودن باتری
عمر مفید یک باتری در حدود سه تا پنج سال است (اما نه باتریهای چینی!)، بنابراین اطلاع از عمر باتری خود یکی دیگر از موارد مهمی است که در فصل سرما بایستی به آن توجه داشت. فصل سرما باعث میشود که موتور برق بیشتری را از باتری بگیرد، بنابراین باعث ایجاد فشار بیشتری روی باتری میشود. قبل از شروع سفر کابل و گیرههای باتری خودروی خود را حتما کنترل کنید و در صورت مشاهده رنگ سفید در اطراف دو قطب باتری، که نشان از این دارد که باتری به اصطلاح سولفاته شده است، به راحتی با کمی جوش شیرین، ،آب و یک مسواک میتوانید آنرا تمیز کنید. در باتریهای اسیدی از مایع مخصوصی استفاده شده است، بنابراین از وجود مقدار کافی از آن اطمینان حاصل کنید. اگر این مقدار از استاندارد خود کمتر بود میتوانید از آب مقطر برای جبران آن استفاده کنید.
نکته شماره 10: استفاده از لاستیکهای مناسب
وجود جادههای خیس و لغزنده باعث بروز خیلی از سانحههای رانندگی است، بنابراین اطمینان از سالم بودن لاستیکها در این گونه جادهها الزامی است. از دیگر مواردی که بایستی به آن توجه کرد فشار باد لاستیکها است. لاستیکهایی که کم باد هستند باعث کاهش کشش خودرو و افزایش مصرف سوخت میشوند. بسیاری از ایستگاههای پمپ بنزین مجهز به دستگاههای کنترل فشار باد لاستیکها هستند که هزینهای را در بر ندارند؛ علاوه بر این میتوانید از پمپهای هوای تعبیه شده برای تنظیم فشار باد لاستیکها استفاده کنید. میزان فشار باد لاستیکها توسط شرکت سازنده ارایه شده است. در این میان افرادی هستند که در هوای برفی و جادههای یخ زده از نمک برای ایجاد اصطکاک بیشتر استفاده میکنند. اگر بر روی جادهای یخ زده خودروی شما شروع به سر خوردن کرد، از ترمز استفاده نکنید؛ بلکه بجای آن پای خود را از روی پدال گاز برداشته و فرمان را در جهت مخالف سر خوردن خودرو بچرخانید. اگر در مکانی زندگی میکنید که در بیشتر فصلهای سال آب و هوای سرد و یخبندان دارد از زنجیر چرخ یا لاستیکهای یخشکن استفاده کنید.
با کلیک بر تصویر زیر و عضویت در خبرنامه ایمیلی می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.