برای مدتی، طرفداران کمپانی رنج روور علاقه ای به خودروهای اسپرت این خودروساز انگلیسی نداشتند؛ با این وجود، نمیتوان گفت که این موضوع روی موفقیت چشمگیر این خودروساز در سراسر دنیا تاثیر نداشته است. این کمپانی انگلیسی تلاش کرد خریدارانی را به سوی خود جلب کند که از قبل شناختی در خصوص این برند نداشتند، منتقدان نیز هر چند اندک ولی سمج بودند. خودروی رنج روور Sport روی شاسی نردبانی رنج روور Discovery ساخته شده است، به همین خاطر با سلیقه هواداران این برند سازگار نبود؛علاوه بر این، وزن سنگین این زیبای انگلیسی نیز، برازنده نشان Sport نبود.
مسلما منتقدان این خودرو به TDV8 یا موتور 8 سیلندر بنزینی مجهز به توربوشارژر تیپ های Sport انتقادی نمیکنند زیرا حتی در پیست اتومبیلرانی، حرکتی موشک وار از خود نشان میدهند. همچنین، انتقادی در خصوص ویژگی های آف رود این خودرو به دلیل داشتن توانایی ذاتی وجود ندارد. مالکان این خودرو، به راحتی میتوانند با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در آزاد راه حرکت کنند و به راحتی این زیبای انگلیسی را در آب یا جاده های گل آلود و ناهموار برانند. چندین سال قبل، ویژگی های Sport در لندروور Experience دیده شد که در شاسی بلندی (SUV) لوکس مانند این، دور از ذهن جلوه میکرد.
با ظهور مدل های جدید، همه چیز به یکباره تغییر کرد. تمامی تیپ های Sport کمپانی لندروور بزرگتر و به لطف وجود شاسی یکپارچه از جنس آلومینیوم، دارای وزنی کمتر و ظاهری بهتر نسبت به قبل شدهاند. طول 4.85 متری، عرض 2.07 و ارتفاع 1.78 متری این خودرو انگلیسی را به یکی از شاسی بلندهای نسبتا بزرگ تبدیل کرده است. این خودرو برای خانواده ای هفت نفره و خریدارانی که پول کافی برای خرید این انگلیسی زیبا دارند، مناسب است (برای داشتن دو ردیف صندلی اضافی، باید مبلغی معادل 3,700 دلار پرداخت کنید). بدنه خودروی Sport این کمپانی به لندروور Vogue شباهت دارد اما برخی افراد معتقدند که به لندروور Evoque نیز، شبیه است. میتوان گفت که این تیپ از نظر بدنه و کلاس خودرویی به خوبی قادر به تاثیر گذاری روی خریداران و جلب نظر آنها به سوی ظاهر بیش از عملکرد میباشد. قیمت پایه بیش از 100,000 دلار برای رنج روور Sport، به معنای گرانی این زیبای انگلیسی است؛ اما این موضوع به معنای پرداخت پول بیشتر در ازای خدماتی بیشتر نسبت به قبل، غیرممکن است.
زمانی که پشت فرمان این خودرو مینشینید، توجیه پرداخت مبلغ اضافی برای ارتقای Vogue دشوار مینماید. به عنوان محک، تیپ 4.4 SDV8 HSE Dynamic (که کلمه قلمبه سلمبه ای است) هزینه ای معادل 146,300 دلار روی دستتان میگذارد. با خرید تجهیزات سفارشی، این مبلغ به 174,280 دلار میرسد. همانگونه که انتظار میرفت، این خودرو از تجهیزات استاندارد گسترده ای بهره میبرد. ضمانتنامه سه ساله یا 100,000 کیلومتر از دیگر خدمات این کمپانی محسوب میشود، اما هنوز هیچ محدودیت قیمتی برای خدمات وجود ندارد. داشتن پنج ستاره ایمنی از موسسه ANCAP و تمامی تجهیزات ایمنی و کمکی برای راننده از خصوصیات این انگلیسی زیبا محسوب میشوند.
تجهیزات سفارشی خودروی آزمایشی مورد نظر شامل سقف پانوراما ( با قیمت 4,000)، سقف کامپوزیتی Alston (با قیمت 3,700 دلار)، پکیج HSE Luxury (با قیمت 3,550 دلار)، سیستم پارک اتوماتیک (با قیمت 2,960 دلار)، سیستم صوتی premium (با قیمت 2,900 دلار)، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم Wade – Sensing (سیستمی که به لطف وجود سنسورهایی روی آینه به راننده در هنگام حرکت در مسیرهای آبی، به محض بالا رفتن سطح آب بیشتر از حد مجاز به راننده هشدار میدهد) (با قیمت 2,220 دلار)، رنگ متالیک (با قیمت 2,100 دلار)، پکیج HSE Comfort (با قیمت 1,640 دلار)، رینگ های آلومینیومی 22 اینچی Style 6 (با قیمت 1,600 دلار)، سیستم هشدار عبور از خط (با قیمت 1,400 دلار)، شیشه برقی (با قیمت 900 دلار)، رادیوی دیجیتال DAB+ (با قیمت 900 دلار) و پدل شیفتر (با قیمت 110 دلار) میباشد.
|
|
دو پکیج سفارشی بالا نیاز به توضیحات بیشتری دارند؛ پکیج HSE Luxury دارای ویژگی های قابل توجهی شامل پنل ابزاری 12.3 اینچی TFT با وضوح عالی و مسیریابی آسان، دزدگیر با باتری، کیف کمک های اولیه و قابلیت تنظیم صندلی جلو در 18 جهت با تنظیمات حافظه است. سیستم هشدار نقاط کور و سیستم Wade-Sensing نیز، دارای جذابیت خاصی هستند؛ به همراه این دو سیستم، سیستم هشدار ترافیک نیز، وجود دارد. این پکیج، سیستم Wading را با نشان دادن سطح آب در نمایشگر مرکزی، ایمنی عمقی که خودرو در آن قرار میگیرید، فراهم میآورد. این سیستم هوشمند برای افرادی که اغلب در جاده های آف رود در رفت و آمد هستند، بسیار سودمند میباشد.
تیپ جدید Sport، از کابینی راحت، لوکس و زیبا بهره میبرد. سیستم صوتی سفارشی موجود در خودروی مورد آزمایش نیز، بسیار تاثیرگذار میباشد. سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه، از جمله دیگر بخش های طراحی این زیبای انگلیسی محسوب میشود؛ تنظیمات آسان و هماهنگ و نیز، وضوح عالی آن به هنگام اتصال تلفن همراه از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این زیبا میباشد. سرنشینان ردیف دوم صندلی ها در مدل جدید، به دلیل گسترده تر شدن فضای داخل، از فضای پای کافی بهره میبرند؛ فضای شانه ها در صورت نشستن سه بزرگسال در این صندلی ها، دارای محدودیت کمتری است. در صورت سفارش ردیف سوم صندلی همانند Discovery 4، بزرگسالان نیز، روی آنها برای سفرهای کوتاه کاملا احساس راحتی میکنند و خم شدن آنها موجب میشود فضای بار وسیع افزایش پیدا کند.
|
|
وجود موتور هشت سیلندر خورجینی 4.4 لیتری مجهز به توربوشارژر، قدرت بیشتری را نسبت به قبل در اختیار خودرو قرار میدهد. همچنین این خودروی انگلیسی در 6.9 ثانیه به شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت خود دست مییابد؛ این زمان برای خودرویی با توانایی آف رود کمی غیر قابل باور به نظر میرسد. صدای پیشرانه این انگلیسی زیبا، شباهتی به صدایی که از موتورهای دیزلی خارج میشود، ندارد؛ اما در دور موتور بالا همین صدا را از آن میشنوید. این پیشرانه قابلیت تولید 335 اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود 700 نیوتن متر بین دور موتور 1,750 و 3,000 را دارد؛ این در حالی است که در هر 100 کیلومتر و در چرخه ترکیبی ADR تنها 8.7 لیتر سوخت، مصرف میکند. جالب است بدانید که مصرف سوخت این خودرو حدود 10.4 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. این میزان برای شاسی بلندی بزرگ و هفت سرنشین با وزنی بیش از 2,400 کیلوگرم ، بسیار کم است. گیربکس اتوماتیک هشت سرعته اتوماتیک ZF این خودرو نیز، چشمگیر تر از آن چیزی است که در گذشته بود و در دنیایی که پیوسته در حال افزایش ضریب گیربکس حرکت میکند، ثابت میکند که همیشه پرداخت مبلغ زیاد به معنای کسب بهترین نیست.
|
|
این خودرو برای گشت و گذار شهری یا با وجود هر میزان بار، شتاب خود را دارد؛ وجود سیستم چهار چرخ محرک قابل تنظیم در این خودروی انگلیسی به راننده اطمینان لازم برای حرکت در جاده های گل آلود بدون نگرانی از گیر کردن در آن را میدهد و گیربکس نیز، در هر موقعیتی قادر به نشان دادن بهترین عملکرد خود میباشد. سیستم تعلیق قابل تنظیم این خودرو نیز، موجب نشان دادن توانمندی های بیشتر این خودرو حتی در سرعت های پایین و جاده های صعب العبور میشود. این زیبای انگلیسی حتی در جاده گل آلود و ناهموار نیز، عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان میدهد.
خودروی Sport همچنین برای یدک کشی بسیار کاربردی است و حداکثر گنجایش حجم بکسل 3,500 کیلوگرمی آن، امکان کشیدن قایق، خودرو یا کاروان را برای آن فراهم میکند. برخی اوقات این خودرو در سطوح ناهموار کمی خشک عمل میکند. یکی از نقاط ضعف این خودرو میتواند عدم وجود رینگ های 22 اینچی متناسب با خودروی موتور تست ما باشد؛ بزرگترین حسن آن نیز، وجود شاسی های آلومینیومی جدید در این زیبای انگلیسی است که به راننده خود امکان به چالش کشیدن آن را میدهد. عملکرد این انگلیسی زیبا در جاده های هموار فوق العاده است. هندلینگ آن نیز، برای خودرویی با خصوصیات آف رود بسیار عالی میباشد.
همواره، نام رنج روور نمادی از شاسی بلندهای لوکس را نشان میداد. شاید مهمترین مشکل این برند خودروساز، تولید خودروهایی باشد که خصوصیات آف رود را به عنوان ترکیبی از لوکسی و زیبایی داشته باشد. برندهای متعددی تلاش کردند تا این افتخار را با تولید خودروهای لوکس در کلاس خودشان کسب کنند که رنج روور از مدت ها قبل آغاز کرده بود. در حالی که برخی از آنها در جاده عملکرد بهتری داشتند اما بهره ای از خصوصیات آف رود نبرده بودند. میتوان گفت قابلیت های آف روود در خون رنج روور جاری است. شاید رنج روور Sport خودرویی تمام و کمال نباشد ولی همچنان لوکس و اسپرت باقی میماند. اغلب افراد از نداشتن بودجه ناکافی برای خرید خودرو گلایه میکنند، اما اگر روزی قصد خرید خودرویی برای رانندگی روزانه خود بودید، رنج روور ارزش این پول را دارد.