خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دناپلاس : سلام دوستان کسی دنا پلاس طرح مادران پیش فروش تحویل ۳۱ خرداد رو تحویل گرفته؟ مال من هنوز در حال فاکتور
A5 شهریورماه سفید : سلام مبارکتان باشد امیدوار شدیم که برای ما هم شاسی شود
بهزاد ۲۲اسفند : یاشا سنه من دیروز پلاک شدم ولی بچه راضی نیستن حضوری برم. ایشالله شما هم زودتر پلاک بشی
شاهین بلک : هر بار زنگ بزنی همینو میگن امیدوارم کارخاننشون با خاک یکسان بشه
X5 تبدیلی اجباری : دوستانی که ماشین تحویل گرفتن من برای کارت سوخت باید چکار کنم تشکر دوستانی هم که داخل سیستم نگاه می‌کنید سیستم به روز نیست من ماشینو تحویل گرفتم ولی هنوز داخل سیستم روی گزینه ارسال مدارک موند یاحق
اکبر از اردبیل : سلام آقا بهزاد مبارکه قارداش، ما باهم تو یک روز فاکتور شدیم اما جالبه من هنوز حتی پلاک ماشینم انجام نشده در انتظار تایید افسر راهور هست هنوز البته من اردبیلم، شما کی پلاک شدین؟
اکبر 2 : ما تشکیل وجه آذر هستیم فروش فوق العاده زنگ زدیم کارشناس میگه من نمیدونم اطلاعی ندارم کی ماشین میدم حتما قطعه ندارن ا
محسنt8 : سلام برج ۱۱ ثبت نام t8کردم هنوز تحویل ندادن کسی خست ک گرفته باشه
سهیلا : سلام پس چرا ب ما میگه تا ۳۱فروردین فاکتور شده ؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : نمیدونم چرا پیامای من نیست
دنا 6 دنده : خوش به حالتون ، برای من هم تحویل 31 اردیبهشت بوده ولی هنوز فاکتور نشده
مرتضی : سلام دوستان روز بخیر، من آخر فروردین یه ساینا تحویل گرفتم با یک ماه تاخیر، الآن توی صفحه پیگیری یه شماره درخواست صدور چک برام اومده، همین شماره رو ببرم بانک برا سود تاخیر؟ ( هیچ مبلغی نداره)
پوریا خاکستری دناپلاس : سلام اگر ب نتیجه رسیدی اینجام بگو اطلاع پیدا کنیم منم دقیقا مثل تو تحویل تیر اردیبهشتم تکمیل وجه کردم.ممنون
ایکس33 کراسmt ،pouri : والله من یک هفته پیش با مرکزی مدیران خودرو صحبت کردم اون زن خدانشناس میگفت مجوز خوردی بعد الان نمایندگی میگه مجوز نخورده بلاخره حرف کی رو باور کنیم، بازم خدا لعنتشون کنه انقدر رو اعصاب مردم میرن ، فقط اون بیچاره ای که ماشین زیر پاشو فروخته و الان پیاده اینور اونور میکنه
gxl : دعوت نامه های جی ایکس ال برای کسی مرداد ماه نیومده؟!
هومن پانا : دوستان عزیز الان بنده دوماه بیشتر هستش داخل سایت اینجا هستم...طبق تجربه میگم....الان 4 روزه دقیق فاکتور کردن انجام نمیشه..هنوز تعدادی از خردادماه که حدود 70 درصدشون فاکتور نشدن وتعداد انگشت شمار هم تیر ماهی پیش فروش و فروش فوری فاکتور شدن...تا اونجایی که خبر دارم و متوجه شدم طبق ردیف قرار داد فاکتور میکنن یعنی هیچ تاثیری روی تاریخ تکمیل وجه کردن نداره.. با این بررسی ها فکر کنم همه تیر ماهی ها و خردادماه حدود 30الی45 روز تاخیر تحویل انجام بشه...اگه دقت کنید دارن قطره چکونی فاکتور میکنن دوستان
رانا11خرداد : تحویلی 11خرداد هنوز فاکتور نشده. متاسفانه رنگ مشکی
فروش فوری رانا تحویل 6 تیر : سلام آخرین تاریخ فاکتور فوری به رنگ سفید لطفا اعلام کنید ؟ ممنون
اطلس آذر : الهی منم اینقدر داغونم پسرم دیگه طاقت پای پیاده نداره خیلی کوچیکه