خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمود : 27بهمنی ها کسی فاکتور شده ؟تحویل گرفتین؟
در انتظار شاهین : دوستان عزیز این همه صبر کردیم انشالله نوبت ما هم میاد منکه منتظر شاهین دستی میمونم شاید.......
وحید : مهندس شاهین gl برای تبدیل میده 424تومن فقط 15تومن گذاشته روش شاهین g با یه سانروف اضافه 20تومن پول سانروفش هست میشه نهایت 450تومن تو پرفسور در آوردی 560تومن عجب
جک اس فایو جدید : بله بنده ثبت نام کردم و حتی شاسی هم نشده معلوم نیست می‌خوان چیکار کنن ظاهراً دیگه ای فایو تولید نمیشه و از طرح جایگزینی استفاده کنند . ایکس فایو و یا ای فایو
جک اس فایو جدید : دوستان ظاهراً کی ام سی A5 با قیمتی تقریباً مشابه با جک اس فایو قرار شده از روز شنبه ثبت نام کنند و گفتن ممکن ماهایی که اس‌ فایو نوشتیم را اول خرداد به صورت سراسری بخشنامه بدن که بین A5 و X5 انتخاب کنیم . ظاهراً به صورت قطعی دیگه ظرفیت جدید تولید برای اس5 در نظر نگرفتن. بنده خودم مهر ماه اس فایو ثبت نام کردم و 15 خرداد ماه چک دوم هم باید پاس کنم و هنوز شاسی هم نشده. لذا اول خرداد ماه شاید شاید تکلیف مشخص شه. امیدوارم البته
یوسف : خب داداش راست میگه، خیلی از ما پول این ماشین کل داراییمونه، به خاطر این ماشین همه‌شو فروختیم
S new : بله بنده ۲۲ مهر ثبت نام کردم چک اول پاس شده چک دوم هم ۳۰ روز دیگس هنوز تکمیل وجه زرده شاسی نشده
اس ۵ مهر : دوستانی که اینستاگرام فعالیت دارند لطفا اطلاع رسانی کنند تا بقیه مردم گول این حرومزاده ها رو نخورن
محمد s5 : دوستان کسی هست ثبت نام برج 7 باشه ولی تو سیستم در انتظار تکمیل وجه باشه؟ چک قسط اولشم پاس شد ولی زده در حال تکمیل وجه
محمد : سلام آقا نادر الان ازسه ماه پیش تا حالا همه چیز چند برابر شده پس فکر کنم تا آخر سال نه ماه وقت داشته باشی پولت بشه ۱۰برابر برو بخر آخه برادر من یعنی چی که همه چیزم فروختم این داستانا چیه مینویسی بگو قیمتش توبازار فرق داره منم طمع دارم میخام سود کنم همه دنبال همینیم پس ادا در نیاریم شد شد .نشد فدا سرمون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : الان میگم آقای واقع بین بیاد پیش گوی خوبی هست از عید هر چی گفته درست در اومد
یزدان دلال : بیایید در مورد بهاری ها پیش گویی کنیم کی فراخوان میدن و چه ماشینی و با چه قیمتی می گیرم!!!
بهزاد : یعنی ساخت ویتنام ولی مونتاژ چینه :))
60019تحویل 29اسفند به 21 : برا ما که هجدهم تکمیل وجه کردیم فکر کنم تا یکشنبه فاکتور بشه
سلطان : الهی آمین دهاهزاربارهرچی نامرد
حجت : سلام برو یکی از نمایندگی‌ها اونجا پرداخت کن
دنا آ پشنال زمستان : سلام ممنون اره به من گفتن از پارکینگ بارگیری شده تا بیا تهران بعد تا مورد بازید بشه مگر دیگه چه چیزی مونده که تهران بازید بشه ممنون میشم راهنمایی کنید
امیرx22 : سلام.دوستان من 19اسففند402تکمیل وجه وقراردادبستم امانه ماشین شاسی شده نه تخصیص.ممنون میشم راهنمایی کنین.مشینمx22 هستش
مش مهدی : ممنون از لطف شما 🙏🙏
ایمان : داداش تکمیل وجه کی بودی؟