خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : 🔴برنامه تولید شاهین پلاس دنده ای مشخص شد 🔹شنیده ها حاکی از آن است که تولید نسخه های اولیه از این خودرو از اوایل شهریور در گروه خودروسازی سایپا انجام می شود و در نیمه دوم سال هم شاهد عرضه این محصول به بازار خواهیم بود. 💠زیر کاپوت شاهین پلاس دنده ای پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با نام ME16 قرار دارد.حداکثر قدرت تولیدی این پیشرانه 115 اسب بخار است و عدد حداکثر گشتاور به 147 نیوتن متر می رسد. در نسخه دنده ای جعبه دنده 5 سرعته دستی را داریم که با همین مشخصات در پارس نوآ هم استفاده شده است.
شاهین G : 🔴برنامه تولید شاهین پلاس دنده ای مشخص شد 🔹شنیده ها حاکی از آن است که تولید نسخه های اولیه از این خودرو از اوایل شهریور در گروه خودروسازی سایپا انجام می شود و در نیمه دوم سال هم شاهد عرضه این محصول به بازار خواهیم بود. 💠زیر کاپوت شاهین پلاس دنده ای پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با نام ME16 قرار دارد.حداکثر قدرت تولیدی این پیشرانه 115 اسب بخار است و عدد حداکثر گشتاور به 147 نیوتن متر می رسد. در نسخه دنده ای جعبه دنده 5 سرعته دستی را داریم که با همین مشخصات در پارس نوآ هم استفاده شده است.
۲۳ اسفند : سلام دوستان خدارو شکر منم ۲۶م فاکتور شدم تکمیل وجه ۲۳اسفند هستم انشالله به زودی قسمت همه بشه
خانعلی آچنگان هستم : بنده خانعلی هستم سفید و تپل
خانعلی آچنگان هستم : خانعلی هستم ساکن زابل در خدمتم
بهمن ۱۵ j4 سفید : سلام من ۱۵ بهمن ثبت نام داشتم تحویل ۶ خرداد ۲۴ تیر کارت ماشین اومد زنگ زدم گفتند ماشینت تو نمایندگی هست ولی بدون پلاکه، باید صبر کنید همکارمون بره بیاره نمیدونم مگه عهد قل قل میرزا هست از شهری بلند شن برن پلاک رو دستی بگیرند بیارند؟؟ 🤔
محمد-:::::::: : gl های تبدیلی از پیش فروش تا ۱۴ اردیبهشت فاکتور شده glهای تبدیلی از فروش فوری هم فوری فاکتور میشن
t9 : درود دوستان اصلا مشخص نیست چیکار میکنن این شرکت کزمان موتور ماشین ما از کارخانه امروز ۶روزه بارگیری شده کرمان هم ساکنیم که باید اردیبهشت تحویل میدادن تازه دارن میگن تو فیزیک پلاک مونده نمایندگی که با اینکه اونا پشت سیستم نشستن جواب درستی نمیدن ما والا بهتر پیگیری میکنیم
جی ۴ سفید : سلام بنده ۲۵ بهمن ثبت نام نمودم کارت ماشین برام آمده دیروز زنگ زدم شرکت میگه هنوز از بم بارگیری نشده
جی ۴ سفید : سلام بنده ۲۵ بهمن ثبت نام نمودم کارت ماشین برام آمده دیروز زنگ زدم شرکت میگه هنوز از بم بارگیری نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : احتمالا تا دو هفته آینده فاکتور بشید
2 تیر : مبارکه اگه تحویل گرفتی لطفا همینجا خبر بده ممنون
رانا تبدیل 207 تحویل 6 تیر : دوستان تحویل 6تیر 207 کسی فاکتور شده؟
فوق العاده 4 تیر : سایت سامانه 124 من شکایت زدم عنوان شکایت هم بزن عدم تحقق تعهدات به مشتری
مرداد پانا رینگ : از مردادی ها کسی فاکتور شده؟؟؟؟
اطلس اذر : سلام دوستان اگر امروز فاکتور داشتیم اعلام کنید ممنون
اطلس دی : سلام من دی ماه بودم 20 خرداد تکمیل وجه کردم. البته اینم خدمتتون عرض کنم برای من هیچگونه پیامک تکمیل وجهی نیومد فقط از نمایندگی تماس گرفتند که تکمیل وجه کنید. باز مجدد عرض کنم من قبل از تکمیل وجه هر روز تماس میگرفتم که چیشد؟ پیگیری میکردم نمیدونم شاید هم بخاطر پیگیرها بود که بدون ارسال پیامک تکمیل وجه برام فرستادند. مطمئن نیستم از زمانی هم که تکمیل وجه کردم هر روز زنگ میزنم گفتند که بصورت قطعی نه ولی تا پایان مردادماه خودرو را بهتون تحویل میدن. البته اعتباری به صحبت هاشون نیست و بشدت دروغگو هستند.
مهدی : سود تاخیر رو بتون دادن ؟
زینب اپشنال 4 مرداد فروش فوری سفید : چرا فرسوده ها رو فاکتور میکنن طرح عادی رو نه🫠
مهدی 12خرداد : والا تو پروفایلم مشکلی نزده نمایندگی هم میرم میگه باید صبر کنی