خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفند با سهند : سلام اگر طرح تبدیل بزنم تا کی کوییک به دستم می‌رسه؟
سعید : موندم بین تارا و دنا پلاس و سورن کدوم رو انتخاب کنم از ظاهر تارا خوشم میاد ولی خیلی حرفای ضد و نقیضی هست یکی میگه خوبه یکی میگه بد، راهنمایی بفرمایید
مبین : الان رفتم دم یه دکه چای بخورم تو سبزوار یه راننده ماشین حمل خودرو هم که کوییک سهند داشت میبرد گفت قرار برم مشهد برگردم برم شاهین پلاس cvtاز پارکینگ سایپا بیارم سمت مشهد میگفت شاهین هم تو پارکینگ هست یه تعداد پلاک دارن یه تعداد هم بدون پلاک هستن
حسین t8 : سلام تورو قران راست بگین من ماله دی هستم چجوری هست t8 آبان رو نمیدن پس مارو کی مخام بدن ای وای خدا لعنت کنه اینارو
تبدیلی s3 به j7 : مهم اینه که از پلاک تا تحویل خودش ماراتن هست بدون سود
علیرضا x5 شهریور : سلام دوست عزیز، همچین چیزی نیست،فقط زمانیکه تحویل میگیرید قبل از روشن کردن مانیتور حتما برچسب روی مانیتور رو بردارید که به مانیتور آسیب میرسونه
Hamed : سلام دوستان . تارا تیتانیوم دستی تحویل ۱۶خرداد .کسی هست فاکتور شده باشه؟
نرگس : خیلی ممنونم اقا شهاب از توضیحاتتون .. خیالم راحت شد ..
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : داداش چه ماشینی
نازی : سلام از طرح مادران فروش فوری رینک فولادی خرداد کسی از 20 تا 31 خرداد کسی فاکتور شده ممنون میشم دوستان خبر بدیت
زامیاد : سلام دوستان نیسان سوار آقا با دنده یک شروع به حرکت کنم یا با دنده 2 میشه تجربه بدین ممنون میشم از راهنمایی؟؟
17بهمن : بله راست میگم،خخخخخ
جلیل : اقا مهران شما هم طرح مادران فروش فوری پانا رینک فولادی هستین
ساینا فوق العاده : سلام مبارکتون باشه واقعا راست میگید؟
رضا : مریضی...
فروش فوق العاده 6بهمن : دوستان الان فاکتور شدم،قسمت همتون بشه،باورم نمیشه،از شر این فاکتور شدن راحت شدمممممممممممم
فوق العاده بهمن 6بهمن : طبق گفته خودت 19 دی باید تحویل میدادن ولی 15 بهمن پلاک شد .اینکه سایپا دزد هست شکی نیست ..ولی طبق 345 میلیون واسه 40 روز تاخیر هم می گی گفتن 15 میلیون درست حساب کردن ...ولی داداش من یا نمیدونی ماه چیه یا 90 روز بلند نیستی بشماری 19 مهر تا 19 دی میشه 90 روز از 20 دی تا 20 بهمن میشه یک ماه
اف ایکس1403 : فرهادمن یازدهم مجوزخروج خوردم،گفتن داخل صف بارگیری هستید،معمولاچندروزه طول میکشه که به دستم برسه تهران؟تاریخ تحویلم سوم اردیبهشت