خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل بهمن : من ثبتنام بهمنم هنوز تحویل ندادن
شاهین جی ال تیر ماه : سلام تکمیل وجه چه تاریخی بودید
پرویز : سلام glتا چندم فاکتور شده؟
مرتضی کشاورز : سلام چراقراردادمنوعوض کردین که افزایش بهم بخوره چرامجددازم پول مقاله التفاوت خواستین چرا
تارا دستی ارومیه : فوری تحویل 31مرداد رنگ تیتانیوم هنوز فاکتور نشده
علی ری را فرسوده اردیبهشت : قیمت جدید ری را ۱۵۶۰ ناقابل. آیا ما شامل کل افزایش قیمت میشیم؟
ناشناس : نهم شهریور فاکتور امروزم خدا رو شکر پلاک شدم
شاهین جی ال : خدا لعنت کنه سایپا رو دی پارسال واریز اولیه شاهین جی انجام دادم خرداد تکمیل وجه کردم ۲.۵ماه شده هنوز خبری نیست کی میخاد این ماشین بدردم بخوره دیگ دل چرکی شدم ازش شوقی ندارم دیگ...
فرشته : ۱۸ خرداد تبدیل و تکمیل وجهه ۹شهریور فاکتور ۱۲ شهریور پلاک شدم به امید فاکتور شدن همه عزیزان🌹🌹
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میزان افزایش قیمت و زمان افزایش قیمت : ارزش و قیمت واقعی 207 دنده ای فلز با توجه به روند افزایش قیمت ارزو طلا 1میلیارد و 100میلیون و پانا دنده ای 1میلیارد و 200میلیون فروش کمتر از این یعنی باخت و ضرر و زیان
اطلس آذر : سلام دوست عزیز چرا الکی میگید کم اعصابمون خورده همین الان زنگ زدم تهران میگه تا چهاردهم فاکتور شده
آمینا 31تیر فولادی 20 اردیبهشت : سلام به همه . مدارک ماشین کی میاد در خونه ؟؟ یعنی اگه فردا ماشین بیاد و مدارک نباشه نمیشه باهاش بیرون رفت؟؟ الان پیام اومده تا یه هفته دیگه مدارک میاد ایران خودرو .کارت سوخت رو باید خودمون بگیریم لطفا اگر کسی می دونه جواب بده
ف : یا خود خدا
پاسخ به سحر : واسه تورو میگیم تو تخت خواب فاکتور کنند
اطلس : مبارکه مشتی انشالله این هفته تحویل بگیری
ساینا پیش فروش : منم پذیرشم با شما تقریبا یکیه کی تکمیل وجه کردین
اطلس : دیگه شاید تا شب یا فردایی فاکتور بشی هر کدوم از دوستان که برگشت به حالت قبل یکی دو روز بعدش فاکتور شدن
اطلس بهمن : دوباره برگشت به تخصیص
بهمن ماه پیش پرداخت : اقا پیش فروش بهمن کی شروع میشه کسی میدونه جواب بده