خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

خرداد سرنوشت‌ساز خودرو

 

خردادماه برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن می‌دهد؟

 

به گزارش تسنیم، اظهارات مدیران یکی از خودروسازها مبنی بر اینکه «با قیمت‌های فعلی امکان فروش وجود ندارد»، بیش از آن‌که صرفاً یک هشدار اقتصادی باشد، نشانه‌ای از شکل‌گیری نوعی فشار آشکار از سوی خودروسازان برای تحمیل خواسته‌های خود به دولت و بازار است، این موضع‌گیری، به‌روشنی یک پیام دارد: یا شرایط قیمتی را به‌نفع ما تغییر دهید، یا تولید و عرضه متوقف می‌شود.

چنین برخوردی آن هم در شرایطی که بازار با بی‌اعتمادی گسترده از سوی مصرف‌کننده مواجه است، سؤال‌های جدی درباره مسئولیت‌پذیری این بنگاه‌ها در برابر جامعه به وجود می‌آورد، چطور ممکن است شرکتهایی که سال‌ها از حمایت‌های گسترده دولتی، انحصار در عرضه، تعرفه‌های سنگین علیه واردات و تسهیلات مختلف برخوردار بودند، در مواجهه با اولین مانع قیمتی، مسیر توقف فروش را انتخاب کنند؟

واقعیت آن است که نظام قیمت‌گذاری فعلی، که طی سال‌های اخیر به‌صورت دستوری بر صنعت خودرو تحمیل شده، نه‌تنها ناکارآمد و ناعادلانه بوده، بلکه عملاً به میدانی برای تقابل بی‌پایان میان دولت، خودروساز و مصرف‌کننده تبدیل شده است. زیان انباشته خودروسازان، افت کیفیت، رضایت پایین مشتری، و التهابات مداوم در بازار، همه گواهی شکست این نظام دارد، بااین‌حال، نباید اجازه داد که فشارهای غیررسمی یا تهدیدآمیز شرکت‌ها، جای تصمیم‌گیری شفاف و کارشناسی دولت را بگیرد.

اشاره مقامات صنعتی به سرنوشت کارخانه ارج و هشدار درباره تکرار چنین اتفاقی برای خودروسازان، قابل تأمل است، ارج زمانی سقوط کرد که فاصله میان تولید و نیاز واقعی بازار بیش از حد شد، و ساختار آن از اصلاح بازماند، پرسش اینجاست: آیا در خودروسازی‌ها، ساختار تولیدی، مدیریتی یا تکنولوژیک در سال‌های اخیر دستخوش تحول واقعی شده است یا همچنان با همان فرمول‌های قدیمی و وابسته به قیمت‌گذاری خاص به حیات ادامه می‌دهند؟

از سوی دیگر، باید تأکید کرد که افزایش قیمت خودرو که اکنون بسیاری آن را در خردادماه قریب‌الوقوع می‌دانند  تنها زمانی می‌تواند منطقی و قابل قبول باشد که هم‌زمان با آن اصلاحاتی درون‌زا نیز صورت گیرد، از شفاف‌سازی صورت‌های مالی و بهینه‌سازی هزینه‌ها گرفته تا حذف پلت‌فرم‌های فرسوده، بهبود کیفیت و ارائه خدمات واقعی به مشتری، در غیر این صورت، افزایش قیمت تنها به تقویت نارضایتی عمومی خواهد انجامید، نه نجات صنعت.

 

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا، راه‌حلی است که در صورت اجرای درست می‌تواند منجر به کشف قیمت عادلانه شود، اما اگر بدون نظارت، بدون تضمین دسترسی عمومی و بدون شفاف‌سازی در زنجیره تولید اجرا شود، ممکن است تنها شکل رانت‌ها را تغییر دهد، نه محتوای آن‌ها را.

اکنون خرداد، به‌عنوان زمان اعلام‌شده برای تعیین‌تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، تبدیل به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری صنعتی دولت شده است، آیا دولت در این بزنگاه حساس، با رویکردی جامع و عقلانی وارد عمل خواهد شد، یا صرفاً برای حفظ آرامش موقت بازار، به خواسته خودروسازان تن خواهد داد، بی‌آن‌که تضمینی برای بهبود کیفیت یا افزایش پاسخ‌گویی آن‌ها ارائه دهد؟

در این میدان پیچیده، اعتماد عمومی، شفافیت در تصمیم‌گیری، و پرهیز از انحصارگرایی باید به‌عنوان سه اصل حیاتی مدنظر قرار گیرند. صنعت خودرو، به‌جای فشار برای افزایش قیمت، باید مسیر اصلاح و شفاف‌سازی را در پیش گیرد، و دولت نیز باید بین مطالبات تولیدکننده و منافع مصرف‌کننده توازن واقعی برقرار کند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری , خودرو , خردادماه , سیاست‌گذاری , وزارت‌صمت , خودروسازان , افزایش‌قیمت , بازار , بورس‌کالا , شفاف‌سازی , عرضه‌وتقاضا , اصلاحات , کیفیت , مصرف‌کننده , تولیدکننده , تعرفه , واردات , اقتصاد , تصمیم‌گیری , اعتمادعمومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Gمهر : من میام اونایی که تشریف فرما میشن اعلام امادگی کنن حداقل
اهورا : دوستان این پی ج که گذاشتم تمام فیلم های اعتراضات میزاره و خودش تاریخ اعتراض میگه لطفاً باهاشون هماهنگ باشیم که تعداد بالاتر باشه
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام 13اردیبهشت کسی هست فاکتور نشده باشه؟
X5 تیر : هفته دیگه مگه چه خبره، چه منافعی وجود داره از خبر فروشی افزایش قیمت نمایندگان کرمان موتور که اینجا تشریف دارید خبر بدید به رئیساتون مردم دیگه پول افزایش قیمت مجدد ندارند پس خودشون رو آماده کنند پول مردمی که هجوم میارن به انصراف رو پس بدن
شاهین ۶ اردیبهشت : با سلام. . تکمیل وجه ۶ اردیبهشت. ۲۹ آبان پلاک شد و امروز ۱۳آذر تحویل گرفتم. انشالله همه زود تحویل بگیرند
شاهین جی : تجمع روز شنبه ۱۵ اذر ساعت ۱۰ درب سایپا تجمع تجمع تجمع
علی مدبر : من ثبت نام کردم در سایت بعد این پیام اسم من آبی دیده میشه حالا بیاین جای من حرف بزنید تا روسیاه بشین
J7 : ثبت نام اردیبهشت کسی تحویل گرفته؟
جی ۷ : واقعا هم فیدلیتی لاماری و … فقط کرمان دزدی میکنه کسی جلوشو نمیگیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
30 دی : ماشین به ما تحویل دادن نه برگه سبز و نه کارت خودرو و نه کارت بنزین دادن به چه درد ما میخوره چطوری بنزین بزنیم آب بریزیم توی باک
کوییک ار اس شیراز : سلام آقا منم 24 تیر هستم ولی فاکتور هنوز نشدم کوییک ار اس .میشه شماره پذیرشتون رو بنویسین تا ببینم نوبت من کیه
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوستان ماشین من الان فاکتور شد پیش فروش ماشین مرحله 7 15 شهریور واریز اول 10مهرماه ماشین دادم اسقاط 21ابان دعوتنامه امد همون روز واریز کردم 13 اذر فاکتور شده
دنا سفید 6 دنده رینک تحویل بهمن : تحویل بهمن هستم، در مرحله فاکتور میچرخه
دوگانه 2 : سلام دوگانه تحویل شهریور دعوتنامه هنوز نیومده
ناصر : شما طرح فوق العاده هستین؟ تاریخ تحویل کی هست؟
علی.. : مشکل نیست پلاک میشه کاری نمیخاد انجام بدی پلاک کردنو قطر چکونی کردن
31شهریور : سلام شماره پذیرش چندهستین؟
مسعود : سلام از برندگان رزرو دور هشتم کسی هست که برنده شده باشه .یا پیگیری کرده باشه
207 فرسوده تحویل آذر ماه : اقا برای من ماشین فرسوده 28 ابان پلاک فک شده تا بیا راهور تاید بفرست برای ایران خودرو اونم یک هفته زمان میبره