قیمتگذاری دستوری خودرو به ایستگاه پایانی می‌رسد

قیمتگذاری دستوری خودرو به ایستگاه پایانی می‌رسد

 

با گذشت بیش از یک دهه از اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو و وعده های فراوان درباره اصلاح این سیاست، وزارت صمت در وعده ای جدید اعلام کرده که اصلاح فرایند قیمت گذاری در خرداد کلید می خورد.

 

 با فرارسیدن خردادماه ۱۴۰۴، سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو در ایران وارد مرحله‌ای حساس شده است. طی سال‌های اخیر، این سیاست به یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیمات اقتصادی کشور تبدیل شده و اکنون با افزایش نارضایتی خودروسازان، مصرف‌کنندگان و کارشناسان، نشانه‌هایی از بازنگری یا حتی حذف آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مشاهده می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو؛ از آغاز تا بحران

سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو از اواخر دهه ۱۳۸۰ به‌طور رسمی در کشور اجرا شد. هدف اولیه این سیاست، کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کننده بود. بر این اساس، قیمت خودروهای داخلی توسط نهادهای دولتی مانند شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود و بازار یا خودروسازان نقشی در تعیین قیمت ندارند.

اما با گذشت زمان و افزایش تورم، رشد نرخ ارز، بالا رفتن هزینه‌های تولید و ممنوعیت واردات، فاصله میان قیمت مصوب و قیمت بازار خودرو افزایش یافت. این شکاف قیمتی، به‌ویژه در سال‌های اخیر، زمینه‌ساز ایجاد رانت گسترده‌ای بین کارخانه و بازار شد؛ به‌طوری‌که برخی گزارش‌ها از وجود رانت ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در برهه‌هایی از زمان حکایت داشتند. نتیجه آن، کاهش توان خرید مردم و نارضایتی گسترده مصرف‌کنندگان بود.

ساختار فعلی قیمت‌گذاری خودرو

در حال حاضر، روند قیمت‌گذاری خودرو با محوریت وزارت صمت و نظارت شورای رقابت دنبال می‌شود. خودروسازان اطلاعات مالی و هزینه‌های تولید را به سازمان حمایت ارائه می‌دهند و قیمت نهایی پس از بررسی، توسط وزارت صمت ابلاغ می‌شود. شورای رقابت تنها نظارت بر اجرای ضوابط رقابتی را بر عهده دارد.

از دی‌ماه ۱۴۰۳، با مصوبه رسمی شورای رقابت، نقش اصلی قیمت‌گذاری به وزارت صمت واگذار شد؛ با این حال، شورا همچنان بر رعایت اصول رقابتی نظارت دارد و در صورت بروز تخلف، حق ورود و اصلاح دارد.

 

تصمیم بزرگ در راه است؟

بر همین اساس در پی آخرین اصلاحات قیمتی خودرو در آذرماه ۱۴۰۳، و افزایش مجدد هزینه نهاده‌های تولید، خودروسازان بار دیگر خواستار تعدیل قیمت‌ها شدند. در روزهای گذشته، برخی گزارش‌ها از توقف فروش محصولات توسط یکی از خودروسازان بزرگ کشور منتشر شد؛ این شرکت طی مکاتبه‌ای رسمی اعلام کرد با قیمت‌های فعلی، امکان ادامه عرضه را ندارد.

در واکنش به این موضوع، حامد عاملی، معاون وزیر صمت، اعلام کرد که وزارتخانه در آستانه اتخاذ تصمیمی بزرگ درباره آینده قیمت‌گذاری دستوری خودرو قرار دارد. او تصریح کرده که «وزارت صمت مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و شخص وزیر بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید دارد. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

با این حال، عاملی نیز به پیچیدگی تصمیم‌گیری در صنعت خودرو اشاره کرد و یادآور شد که ۲۹ نهاد مختلف در این حوزه تصمیم‌گیر هستند و هرگونه تغییر اساسی نیازمند اجماع میان این بازیگران است.

پیامدهای سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست قیمت‌گذاری دستوری، نه تنها در کنترل قیمت موفق نبوده بلکه آثار منفی گسترده‌ای بر جای گذاشته است. مهم‌ترین پیامد آن، زیان انباشته شدید خودروسازان است. طبق صورت‌های مالی منتشرشده، زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا تا پاییز ۱۴۰۳ از مرز ۲۲۳ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان، اعلام کرده بود: «زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، بدهی جاری آن‌ها ۴۵۰ همت، بدهی کل معوق به زنجیره تأمین ۴۵ همت، و کل بدهی تعیین‌تکلیف‌نشده به زنجیره تأمین ۱۱۰ همت است. همچنین آینده‌فروشی خودروسازان با ابزارهایی مانند اوراق گام، ال‌سی داخلی و برات الکترونیک به ۹۰ همت رسیده است.»

افزون بر آن، تولید خودروهای ناقص و افت کیفیت، نبود سرمایه‌گذاری در فناوری و ایمنی، و تشویق به سوداگری و دلالی به‌دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار، از دیگر پیامدهای منفی این سیاست بر بازار خودرو ایران بوده است.

استدلال موافقان تداوم قیمت‌گذاری دستوری

 

در مقابل، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی بر این باورند که حذف یک‌باره قیمت‌گذاری دستوری در شرایط اقتصادی کنونی، می‌تواند موجب جهش شدید قیمت‌ها و افزایش فشار بر طبقات متوسط و ضعیف شود. آن‌ها تأکید دارند که بازار خودرو ایران هنوز از بلوغ کافی برخوردار نیست و نبود رقابت، انحصار تولید و ممنوعیت واردات، مانع از آزادسازی قیمت‌ها شده است.

از دیدگاه این گروه، هرگونه اصلاح باید تدریجی باشد و همراه با سیاست‌های مکمل نظیر عرضه در بورس کالا، واردات کنترل‌شده، افزایش تولید، و حمایت هدفمند از خریداران کم‌درآمد از طریق وام خرید خودرو صورت گیرد.

سناریوهای احتمالی برای آینده قیمت‌گذاری خودرو

با توجه به شرایط کنونی، سه سناریوی اصلی برای آینده سیاست قیمت‌گذاری خودرو مطرح است؛

- حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری: در این مدل، بازار تعیین‌کننده قیمت خواهد بود و دولت تنها نقش ناظر رقابت را ایفا می‌کند. این سناریو نیازمند آزادسازی واردات، تقویت رقابت و اجرای سیاست‌های حمایتی است.

- مدل ترکیبی یا نیمه‌دستوری: قیمت پایه توسط شورای رقابت مشخص شده و خودروسازان مجاز به تغییر قیمت در بازه‌ای محدود (مثلاً ±۱۰ درصد) هستند.

- تداوم سیاست فعلی: در این سناریو، روند فعلی ادامه یافته و نرخ‌گذاری توسط نهادهای دولتی دنبال می‌شود. این مدل بیشترین انتقاد را از سوی فعالان صنعت خودرو به دنبال داشته است.

به گزارش مهر، سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو، اگرچه با نیت حمایت از مردم آغاز شد، اما در عمل با ایجاد رانت، کاهش کیفیت تولید، افزایش زیان انباشته و تشدید نارضایتی عمومی، به عاملی مخرب در بازار خودرو ایران بدل شده است. اکنون، در آستانه تابستان ۱۴۰۴، نگاه‌ها به تصمیم وزارت صمت دوخته شده تا شاید گامی مؤثر در مسیر اصلاح تدریجی این سیاست برداشته شود.

بازار خودرو ایران بیش از هر زمان، نیازمند شفافیت، رقابت‌پذیری و ثبات است. حذف تدریجی سیاست‌های مداخله‌گرایانه، می‌تواند آغازگر راهی نو برای احیای صنعت خودرو و بازگشت اعتماد به مصرف‌کنندگان باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری‌دستوری , خودرو , وزارت‌صمت , اصلاحات , بازار , خودروسازان , مصرف‌کننده , شفافیت , رانت , تورم , نرخ‌ارز , هزینه‌تولید , واردات , بورس‌کالا , عرضه‌وتقاضا , سیاست‌گذاری , اقتصاد , تصمیم‌گیری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 36 نظر
صابری 1 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین شهریور : تا وسطای پاییز فک نکنم پیامگی بیاد
شاهین جی ۱۴ اذر : دوستان احتمالا شاهین جی مهر ماه سرعت فاکتور زیاد میشه
شاهین جی 13اذر : لعنت ب سایپا دوستان بگید در فضای مجازی ملت دیگه گول این بیشرفارو نخورن......خودمان 3سال ثبت نام کردم 10ماه تکمیل وجع کردم 600 میلیون شاهین چه بر روزمان آوردن خیر نبینن
تارادستی1 : سلام دوستان میخوام تارا بخرم دیدم اینجا نظراتتون را مینویسید به نظرتون تارا دستی بهتره یا دنا پلاس دستی چرا.
علی : هچه کسی صدا در نمی اید
شاهین جی 13اذر : لعنت خدا بر پدر مادرشون ک اینجور جانوری پس انداختن 13اذر
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : سلام من امروز رفتم تو کاسترومر دیدم قبلا تیک صدور فاکتورم خورده بود رو فاکتور شده می چرخید الان داره رو صدور فاکتور می چرخه چرا من یک مرحله عقب رفتم
علی تاراv1p : سلام کد کلاس 32209 فقط برای راننده اخطار باز بودن کمربند داره کد کلاس 32215 علاوه بر سنسور باز بودن کمربند برای راننده، برای سرنشین ها سنسور sbr داره SBR سنسور متفاوتی با سنسور باز بودن کمربند راننده هست چون SBR اول میاد با سنسور تشخیص وزن چک میکنه که کسی روی اون صندلی نشسته یا نه، اگر کسی نشسته بود چک میکنه که کمربند بازه یا بستس اما صندلی راننده نیاز به سنسور تشخیص وزن نداره، چون در هر صورت راننده در ماشین حضور داره و نیازی به SBR برای تشخیص اینکه کسی روی صندلی راننده نشسته یا نه نیست پس SBR برای همه صندلی ها به جز صندلی راننده هست، یعنی صندلی شاگرد و صندلی های عقب
مجید : سلام دوستان فروش یک ماهه تارا دستی بودم تحویل 3شهریور اما هنوز فاکتور نشه پس کی فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عارف : از بس ترسیدم این وضیعت مملکته حالا هم باید حقمون از ایران خودرو بگیریم با شکایت این جور سوسول بازی ها کار پیش نمیره من بچه خرم آبادم قرار بزارید همه باهم بریم جلوی شرکت
دنا اتومات شهریور مشکی : سلام مگه باید پولی زد به حساب؟
پیش فروش اسفند : اگر افزایش قیمت داشته باشد شامل تکمیل وجه شده ها نمیشه شامل فوق العاده نمیشه پس با روان مردم بازی نکنید
فرشیدنژاد تیتانیوم 6دنده 31مرداد : فرشید تیتانیوم 6دنده 31مرداد.3تیرتکمیل وجه،7تیرپرونده ارسال،امروز فاکتور صادرشده وداره دورپلاک میچرخه.374اول،بعد453تکمیل وجه. شماره قراردادم151
اخرتیری : داداش کجا زندگی میکنی اینجا ایرانه ها هیچ چیزی ارزون نمیشه فقط جون ادم ارزش نداره اینجا
علی : آمار فاکتور رو از کجا نگا کنیم،؟ ایرانخودرو
تحویل 31تیر : 6/6 فاکتور 11 پلاک 12 آماده تحویل الان دوروز صدور اسناد
علی : سلام من سه شنبه پرداخت کردم ولی امروز که5شنبه هست هنوز فاکتور نشده سه شنبه بعدازظهر 1/800پرداخت کردم
علی : سلام شما هم1/800واریز کردین بحساب؟
. : ای کاش میشد استیکر خنده گذاشت