قیمتگذاری دستوری خودرو به ایستگاه پایانی می‌رسد

قیمتگذاری دستوری خودرو به ایستگاه پایانی می‌رسد

 

با گذشت بیش از یک دهه از اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو و وعده های فراوان درباره اصلاح این سیاست، وزارت صمت در وعده ای جدید اعلام کرده که اصلاح فرایند قیمت گذاری در خرداد کلید می خورد.

 

 با فرارسیدن خردادماه ۱۴۰۴، سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو در ایران وارد مرحله‌ای حساس شده است. طی سال‌های اخیر، این سیاست به یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیمات اقتصادی کشور تبدیل شده و اکنون با افزایش نارضایتی خودروسازان، مصرف‌کنندگان و کارشناسان، نشانه‌هایی از بازنگری یا حتی حذف آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مشاهده می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو؛ از آغاز تا بحران

سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو از اواخر دهه ۱۳۸۰ به‌طور رسمی در کشور اجرا شد. هدف اولیه این سیاست، کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کننده بود. بر این اساس، قیمت خودروهای داخلی توسط نهادهای دولتی مانند شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود و بازار یا خودروسازان نقشی در تعیین قیمت ندارند.

اما با گذشت زمان و افزایش تورم، رشد نرخ ارز، بالا رفتن هزینه‌های تولید و ممنوعیت واردات، فاصله میان قیمت مصوب و قیمت بازار خودرو افزایش یافت. این شکاف قیمتی، به‌ویژه در سال‌های اخیر، زمینه‌ساز ایجاد رانت گسترده‌ای بین کارخانه و بازار شد؛ به‌طوری‌که برخی گزارش‌ها از وجود رانت ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در برهه‌هایی از زمان حکایت داشتند. نتیجه آن، کاهش توان خرید مردم و نارضایتی گسترده مصرف‌کنندگان بود.

ساختار فعلی قیمت‌گذاری خودرو

در حال حاضر، روند قیمت‌گذاری خودرو با محوریت وزارت صمت و نظارت شورای رقابت دنبال می‌شود. خودروسازان اطلاعات مالی و هزینه‌های تولید را به سازمان حمایت ارائه می‌دهند و قیمت نهایی پس از بررسی، توسط وزارت صمت ابلاغ می‌شود. شورای رقابت تنها نظارت بر اجرای ضوابط رقابتی را بر عهده دارد.

از دی‌ماه ۱۴۰۳، با مصوبه رسمی شورای رقابت، نقش اصلی قیمت‌گذاری به وزارت صمت واگذار شد؛ با این حال، شورا همچنان بر رعایت اصول رقابتی نظارت دارد و در صورت بروز تخلف، حق ورود و اصلاح دارد.

 

تصمیم بزرگ در راه است؟

بر همین اساس در پی آخرین اصلاحات قیمتی خودرو در آذرماه ۱۴۰۳، و افزایش مجدد هزینه نهاده‌های تولید، خودروسازان بار دیگر خواستار تعدیل قیمت‌ها شدند. در روزهای گذشته، برخی گزارش‌ها از توقف فروش محصولات توسط یکی از خودروسازان بزرگ کشور منتشر شد؛ این شرکت طی مکاتبه‌ای رسمی اعلام کرد با قیمت‌های فعلی، امکان ادامه عرضه را ندارد.

در واکنش به این موضوع، حامد عاملی، معاون وزیر صمت، اعلام کرد که وزارتخانه در آستانه اتخاذ تصمیمی بزرگ درباره آینده قیمت‌گذاری دستوری خودرو قرار دارد. او تصریح کرده که «وزارت صمت مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و شخص وزیر بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید دارد. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

با این حال، عاملی نیز به پیچیدگی تصمیم‌گیری در صنعت خودرو اشاره کرد و یادآور شد که ۲۹ نهاد مختلف در این حوزه تصمیم‌گیر هستند و هرگونه تغییر اساسی نیازمند اجماع میان این بازیگران است.

پیامدهای سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست قیمت‌گذاری دستوری، نه تنها در کنترل قیمت موفق نبوده بلکه آثار منفی گسترده‌ای بر جای گذاشته است. مهم‌ترین پیامد آن، زیان انباشته شدید خودروسازان است. طبق صورت‌های مالی منتشرشده، زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا تا پاییز ۱۴۰۳ از مرز ۲۲۳ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان، اعلام کرده بود: «زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، بدهی جاری آن‌ها ۴۵۰ همت، بدهی کل معوق به زنجیره تأمین ۴۵ همت، و کل بدهی تعیین‌تکلیف‌نشده به زنجیره تأمین ۱۱۰ همت است. همچنین آینده‌فروشی خودروسازان با ابزارهایی مانند اوراق گام، ال‌سی داخلی و برات الکترونیک به ۹۰ همت رسیده است.»

افزون بر آن، تولید خودروهای ناقص و افت کیفیت، نبود سرمایه‌گذاری در فناوری و ایمنی، و تشویق به سوداگری و دلالی به‌دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار، از دیگر پیامدهای منفی این سیاست بر بازار خودرو ایران بوده است.

استدلال موافقان تداوم قیمت‌گذاری دستوری

 

در مقابل، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی بر این باورند که حذف یک‌باره قیمت‌گذاری دستوری در شرایط اقتصادی کنونی، می‌تواند موجب جهش شدید قیمت‌ها و افزایش فشار بر طبقات متوسط و ضعیف شود. آن‌ها تأکید دارند که بازار خودرو ایران هنوز از بلوغ کافی برخوردار نیست و نبود رقابت، انحصار تولید و ممنوعیت واردات، مانع از آزادسازی قیمت‌ها شده است.

از دیدگاه این گروه، هرگونه اصلاح باید تدریجی باشد و همراه با سیاست‌های مکمل نظیر عرضه در بورس کالا، واردات کنترل‌شده، افزایش تولید، و حمایت هدفمند از خریداران کم‌درآمد از طریق وام خرید خودرو صورت گیرد.

سناریوهای احتمالی برای آینده قیمت‌گذاری خودرو

با توجه به شرایط کنونی، سه سناریوی اصلی برای آینده سیاست قیمت‌گذاری خودرو مطرح است؛

- حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری: در این مدل، بازار تعیین‌کننده قیمت خواهد بود و دولت تنها نقش ناظر رقابت را ایفا می‌کند. این سناریو نیازمند آزادسازی واردات، تقویت رقابت و اجرای سیاست‌های حمایتی است.

- مدل ترکیبی یا نیمه‌دستوری: قیمت پایه توسط شورای رقابت مشخص شده و خودروسازان مجاز به تغییر قیمت در بازه‌ای محدود (مثلاً ±۱۰ درصد) هستند.

- تداوم سیاست فعلی: در این سناریو، روند فعلی ادامه یافته و نرخ‌گذاری توسط نهادهای دولتی دنبال می‌شود. این مدل بیشترین انتقاد را از سوی فعالان صنعت خودرو به دنبال داشته است.

به گزارش مهر، سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو، اگرچه با نیت حمایت از مردم آغاز شد، اما در عمل با ایجاد رانت، کاهش کیفیت تولید، افزایش زیان انباشته و تشدید نارضایتی عمومی، به عاملی مخرب در بازار خودرو ایران بدل شده است. اکنون، در آستانه تابستان ۱۴۰۴، نگاه‌ها به تصمیم وزارت صمت دوخته شده تا شاید گامی مؤثر در مسیر اصلاح تدریجی این سیاست برداشته شود.

بازار خودرو ایران بیش از هر زمان، نیازمند شفافیت، رقابت‌پذیری و ثبات است. حذف تدریجی سیاست‌های مداخله‌گرایانه، می‌تواند آغازگر راهی نو برای احیای صنعت خودرو و بازگشت اعتماد به مصرف‌کنندگان باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت‌گذاری‌دستوری , خودرو , وزارت‌صمت , اصلاحات , بازار , خودروسازان , مصرف‌کننده , شفافیت , رانت , تورم , نرخ‌ارز , هزینه‌تولید , واردات , بورس‌کالا , عرضه‌وتقاضا , سیاست‌گذاری , اقتصاد , تصمیم‌گیری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مینو : سلام برامن هم بیمه ملت زدن شما ماشینتون روتحویل گرفتین بلخره چیشد نکنه پلاک نشدن خودرو ربطی ب بیمه ملت داره
مینو : سلام منم مثه شمااما10اذرفاکتورشدم اماهنوز پلاک نشده رفتم میز کار قراردادرو زدم میگه قرارداهنوز فاکتورنشده اماهم پیامش اومد هم درکاستومرفاکتورشده نمیدونم چرافاکتورشده در روزهای جمعه فاکتورمیکنن اماپلاک رونمیدونم اگه ازدوستان ک تجربه روزجمعه پلاک شدن رودارن لطف کنن اطلاع بدن تشکر
شاهین جی : فقط تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع روز شنبه ۱۵ اذر
J7 اردیبهشت دومرحله ای_تحویل آبان : دوستان عزیز اینجا اطلاع رسانی برای زمان دریافت خودرو و اطلاع دادن صدور دعوت نامه یا شاسی یا فاکتور یا پلاک یا تحویل خودرو هست،یا در مواردی مشاوره و راهنمایی برای کارزار و شکایت و گرفتن حق ضایع شده کسی از خودرو ساز،خواهشا هموطن خودتون رو با اخباری راجع با گرون شدن بی منطق ماشین یا اخبار اینچنینی نگران نکنین،ما همگی مصرف کننده هستیم و با سختی پول در میاریم،وقتی یکی خبری ناراحت کننده بر پایه ای بی اساس میده باعث میشه دیگران واقعا ناراحت بشن،چون شاید دیگران هم شبیه من توان پرداخت بیشتر پول رو نداشته باشن و باعث استرس بشه،اجازه بدین دعوت نامه های جدید بیاد و انشاالله که مثل من نشه و گرونی بهش نخوره،ارادتمند تمام دوستات و به امید اینکه همگی زودتر ماشین هامون رو از این آشغال موتور تحویل بگیریم
تارا دستی تیتانیوم تحویل ۳ دی : تحویل دی ماه اگر کسی فاکتور شد لطفا اطلاع رسانی کنین دوستان
J7 خرداد : ما بدبخت چی بگیم بخدا ۵ کیلو زعفران فروختم کیلویی ۱۰۰ الان شده ۲۰۰ خیلی ضرر بدی کردم
جی۴اقساطی ثبتنام ۱۵مردادماه مشکی : 60روزه
حسن : فقط بنظرم پلاک رواشتباه ثبت کردن اماکدپستی درسته وتاییدشده ممکنه ب مشکل بخوره یاعلتشهمین باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیلا، دوگانه : من 18 دی 403 اولین واریزی، موعد تحویل آخر مرداد، دعوت نامه تکمیل وجه 28 شهریور، هنوز هیچ خبری نیست وفقط زده آماده تخصیص، دوگانه هستم و هیچ آپشنی اضافه نکردم، کسی میدونه کی ممکنه فاکتور بشم
نیلا : من 18 دی اولین واریزی بود، تحویل آخر مرداد بود چندبار تبدیل به تک اومد نزدم 28 شهریور تکمیل وجه کردم، فعلا هم آماده تخصیص هست و هیچ خبری از فاکتور نیست
تحویل 30دیماه : شماره گذاری پیگیر شدم گفت یکی دوماه طول میکشه،از سایت سخا استعلام بگیر شماره سنن رو نوشته،اونجا شماره سند رو بردار برو سایت شرکت نفت ثبت نام کارت سوخت انجام بده ،من همین کارو کردم،روز و روزگار خوش
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوهفته طول میکشه تا سند بیاد چک کردی هروقت صادر شد خبر بده ممنون
کوییک اس دی ماه : راستی کدوم نمایندگی بجنورد هستین آخه منم بجنوردم
کوییک اس دی ماه : سلام برای شما دعوتنامه تکمیل وجه کی اومد .یعنی پذیرش کی بودین ودعوتنامه در چه تاریخی اومد
حمید سیفی : خطاب به کاربر توحید ارومیه اصلی،خیلی وقت بود نبودی،خوسحالیم از برگشتنت،خوشحالیم از برگشتنت و دوست داریم و ممنونیم از راهنمایی هات.
مسعود : به خوشی اتشالا
محمد : سلام دوستان وقت بخیر تحویل برای ما اسفند ماه هست دعوتنامه کی صادر میشه؟ با این نظراتی که بنده خودنم فکر کنم زودتر میدن
کوییک ار اس شیراز : چجوری ممکنه😁😁😁؟؟ من ک 24 تیر هستم فاکتور نشدم کوییک ار اس.