بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو 

 بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو

 

در 10 سال گذشته مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شد و به تازگی دوباره این مسئولیت با نظارت پسینی شورای رقابت، به سازمان حمایت واگذار شده است.

شورای رقابت در جلسه 632 که روز سه شنبه مورخ 12 دی ماه برگزار شد، «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را اصلاح کرد.

براساس این اصلاحات از این پس نظارت شورای رقابت در خصوص محاسبه قیمت و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و اگر در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد شورای رقابت ورود خواهد کرد‌ بنابراین از این پس قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. 

پیش از این منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، ضمن اشاره به ایجاد تغییرات در سند راهبردی خودرو گفته بود در سند جدید نقش تنظیم‌گری و نظارت بر عهده شورای رقابت است. 

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در فاصله زمانی 1391.11.8 تا 1391.12.20 مسئول قیمت‌گذاری خودرو کارگروه کنترل بازار با تایید هیات وزیران شد که به دلیل ورود شورای رقابت به مساله قیمت‌گذاری با فاصله کوتاهی پس از این مصوبه این شیوه قیمت‌گذاری اجرایی نشد. 

بعد از آن نیز در فاصله 1391.12.20 تا 1397.7.25 مسئول قیمت‌گذاری خودرو، شورای رقابت شد که شورای رقابت در انتهای سال 1391 براساس آنالیز هزینه تمام‌شده خودروها، به قیمت گذاری اقدام کرد و پس از آن با شاخص تورم تولید‌کننده و معیارهای کیفیت و بهره وری به تعدیل قیمت‌ها اقدام کرد. 

پس از آن نیز در فاصله سال های 1397.7.25 تا 1399.2.22 ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد که این دستورالعمل فقط یک بار و در هفته سوم بهمن‌ماه 97 سال اجرایی شد و پس از آن تا اردیبهشت سال 1399 هیچگونه قیمت‌گذاری مجدد و افزایش قیمتی برای خودروسازان اعمال نشد. 

بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو

به گزارش فارس، از اواخر اردیبهشت 1399 تا اواخر مهر 1400 نیز براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد‌.

این دستورالعمل با این قید که خودروها به صورت سه ماه یکبار با شاخص تورم تولید کننده خودرو تعدیل شوند به اجرا در آمد اما از پاییز 1399 همین مصوبه نیز اجرا شد و قرار بر تعدیل قیمت 6 ماه یک بار خودروساز شد. 

در این دوره نیز همان آنالیز قیمت خودروسازان در سال 1391 مبنای به روز رسانی قیمت ها قرار گرفت. 

در این دوره، برای ایجاد شانس برابر برای خرید خودرو، سیاست قرعه‌کشی برای فروش خودرو آغاز شد. 

از 28 مهر 1400 تا 28 مهر 1401 نیز براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سران قوا ستاد تنظیم بازار مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفت. 

با لغو مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا توسط رئیس جمهور، مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از 28 مهر 1401 به شورای رقابت سپرده شد و در نهایت در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته شورای رقابت، مسئولیت قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت سپرده شد و نقش شورای رقابت در این مقوله نظارتی شد. 

در واقع بعد از اینکه مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شد شورای رقابت در مورخ 11 بهمن 1401 «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را تدوین کرد که براساس این دستورالعمل که به مصوبه 543 شورای رقابت شناخته می‌شود مبنای تنظیم قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت ها بود که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شد، نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می رسید و توسط عرضه کننده خودرو لازم الاجرا بود. 

اما با اصلاح مصوبه مذکور مبنای قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت ها بود که که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صمت اعلام می‌شود، وزارت صمت قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.‌

به تازگی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز به سازمان حمایت واگذار شده است.

 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , بده , بستان , بازار , انحصار , تنظیم , قیمت , گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی x5 : مبارکه سپاس که اطلاع رسانی کردید
مهدی x5 : سلام امروز تماس گرفتم کارخانه و نمایندگی گفتند گه ثبت نام های دیماه 1403 انهایی که رنگ سفید وخاکستری انتخاب کردن همه درند شاسی یا بعضی از انها شاسی شدن ئلی انهایی که رنگ مشکی انتخاب کردن هنوز خبری از شاسی شدن نیست در مرحله بعد شاسی می شوند حالا مرحله بعد چقدر طول می کشد چیزی اعلام نکردن من خودم 5 دیماه 1403 رنگ مشکی ثبت نام کردم این چند روز دوباره پیگیر هستم خبری شد اطلاع می دهم شما هم دوستان خبر جدید دستتون امده اطلاع رسانی بفرمایید.
X3 : پلاک دست شما نمی آید . فقط کارت خودرو حدود یک ماه بعد رسید و حدود دو ماه برگ سبز رسید .فعلا که اردیبهشت باید خودرو را بدهند تا حالا بنده که مازندران هستم خودرو را نگرفتم می گویند در نوبت حمل است .یک حرف غیر منطقی.
حسینی x5 دی ماه : سلام من کرجم‌رنگ مشکی هنوز خبری نیست بهمن اقساطی انگار بودند الان دیدم دی ماه یکنفر اعلام ک رد شاسی شده
X5 سفید بهمن : سلام، من هم همینطور.
تجمع : تجمع کنیم تمام ثبت نامی های سایپا درب مجلس میگن جواب میده
تجمع : دوستان اطلس میگن که درب مجلس خیلی جواب میده تجمع تا هماهنگی بین کل ثبت نامی ها نباشه خبری نمیشه
شاهین اذر : نمایشگاه بین المللی مشهد اونجا خبرنگار همچی هست رئیس ها نمایشگاه بعد از ظهر بازه ۴ شهریور
,شاهین زمستان : من مرداد بودم ۱۷ خرداد تبدیل. سخا ۲۰ خرداد. خبری نیست
شاهین اذر : نمایشگاه بین المللی مشهد اونجا خبرنگار همچی هست رئیس ها نمایشگاه بعد از ظهر بازه ۴ شهریور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ممد : باز امروز مجدد برای بار دهم تاریخ آماده برای صدور فاکتور بروز شد خب لعنتی ها فاکتور کنید این ارابه های مرگو بریم پی زندگیمون بخدا مث سگ پشیمونم از ثبت نام الان نه راه پس دارم نه راه پیش روم نمیشه جواب دخترمو بدم از بس میگه ماشینمون رو کی میدن خدا ازتون نگذره
بزرگ آقا : خط تولید تعطیل بوده ولی تکمیل کاری داشتن . خودروهای ناقص رو کامل میکردن
محمد : س آقا جعفر شما تحویلی کی هستین
فوق العاده 7 بهمن : عالی درود سهراب جان
پناه : من هم مثل شما پشیمونم پارس داشتیم فروختیم که بهترش کنیم ولی اینقد اذیت شدیم بدون ماشین که حد نداره
بزرگ آقا : امروز 25 مرداده
حامد : شما فاکتور نشدی رانا؟؟؟بعضی31تیر فاکتور شدن رانا ،شما چرا نشدی
دنا 31مرداد : سلام منم رینگ آلومینیومی 31مرداد هستم آماده فاکتور به روز شده پرداختی 6/11 و تکمیل 31/3 ولی کلا اشتباه کردم پارس صفر رو فروختم الان 6ماه بدون ماشینم
جعفر : دوباره پرونده بروز 25 مردادماه برا شما هم همینطور؟
امید مرام مهر رینگ فولا : خوبیم ممنون