بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو 

 بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو

 

در 10 سال گذشته مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شد و به تازگی دوباره این مسئولیت با نظارت پسینی شورای رقابت، به سازمان حمایت واگذار شده است.

شورای رقابت در جلسه 632 که روز سه شنبه مورخ 12 دی ماه برگزار شد، «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را اصلاح کرد.

براساس این اصلاحات از این پس نظارت شورای رقابت در خصوص محاسبه قیمت و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و اگر در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد شورای رقابت ورود خواهد کرد‌ بنابراین از این پس قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. 

پیش از این منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، ضمن اشاره به ایجاد تغییرات در سند راهبردی خودرو گفته بود در سند جدید نقش تنظیم‌گری و نظارت بر عهده شورای رقابت است. 

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در فاصله زمانی 1391.11.8 تا 1391.12.20 مسئول قیمت‌گذاری خودرو کارگروه کنترل بازار با تایید هیات وزیران شد که به دلیل ورود شورای رقابت به مساله قیمت‌گذاری با فاصله کوتاهی پس از این مصوبه این شیوه قیمت‌گذاری اجرایی نشد. 

بعد از آن نیز در فاصله 1391.12.20 تا 1397.7.25 مسئول قیمت‌گذاری خودرو، شورای رقابت شد که شورای رقابت در انتهای سال 1391 براساس آنالیز هزینه تمام‌شده خودروها، به قیمت گذاری اقدام کرد و پس از آن با شاخص تورم تولید‌کننده و معیارهای کیفیت و بهره وری به تعدیل قیمت‌ها اقدام کرد. 

پس از آن نیز در فاصله سال های 1397.7.25 تا 1399.2.22 ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد که این دستورالعمل فقط یک بار و در هفته سوم بهمن‌ماه 97 سال اجرایی شد و پس از آن تا اردیبهشت سال 1399 هیچگونه قیمت‌گذاری مجدد و افزایش قیمتی برای خودروسازان اعمال نشد. 

بده بستان قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو

به گزارش فارس، از اواخر اردیبهشت 1399 تا اواخر مهر 1400 نیز براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد‌.

این دستورالعمل با این قید که خودروها به صورت سه ماه یکبار با شاخص تورم تولید کننده خودرو تعدیل شوند به اجرا در آمد اما از پاییز 1399 همین مصوبه نیز اجرا شد و قرار بر تعدیل قیمت 6 ماه یک بار خودروساز شد. 

در این دوره نیز همان آنالیز قیمت خودروسازان در سال 1391 مبنای به روز رسانی قیمت ها قرار گرفت. 

در این دوره، برای ایجاد شانس برابر برای خرید خودرو، سیاست قرعه‌کشی برای فروش خودرو آغاز شد. 

از 28 مهر 1400 تا 28 مهر 1401 نیز براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سران قوا ستاد تنظیم بازار مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفت. 

با لغو مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا توسط رئیس جمهور، مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از 28 مهر 1401 به شورای رقابت سپرده شد و در نهایت در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته شورای رقابت، مسئولیت قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت سپرده شد و نقش شورای رقابت در این مقوله نظارتی شد. 

در واقع بعد از اینکه مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شد شورای رقابت در مورخ 11 بهمن 1401 «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را تدوین کرد که براساس این دستورالعمل که به مصوبه 543 شورای رقابت شناخته می‌شود مبنای تنظیم قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت ها بود که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شد، نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می رسید و توسط عرضه کننده خودرو لازم الاجرا بود. 

اما با اصلاح مصوبه مذکور مبنای قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت ها بود که که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و به وزارت صمت اعلام می‌شود، وزارت صمت قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم الاجراست.‌

به تازگی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز به سازمان حمایت واگذار شده است.

 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , بده , بستان , بازار , انحصار , تنظیم , قیمت , گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فریبا : وانت جزو سواری خانوادگی حساب نمیشه مشکلی نداره یکی از اقوام ماهم براش دراومد درصورتی ک وانت داشت
چانگان cs55 : پلاک فعال انتظامی که خودرو مزبور بالای ۵ سال عمر داشته باشه مشکلی نیست.
محتشم : درود دوست گرامی . من 20آبان هنوز فاکتور نشده
j7 : دوستان سلام میخواستم ببینم برا تحویل ماشین کارشناس تشخیص رنگ ببرم ؟
changan : سلام خیر مشکلی ندارد پلاک انتظامی در 5 سال گذشته نباید به نامشان شده باشد.
فریبا : سلام کسی تخویل حضوری رو زده ؟؟؟ چ فرقی میکنه ؟!؟
J4 2Tir : ثبت نام 2 تیر J4 مشکی امروز 25 آذر شاسی شد.
j4سفید2تیرماه گرگان : 26آبان شاسی شد 17آذر ارسال مدارک الان تماس گرفتن برم ماشین رو تحویل بگیرم هنوز مدارک بدستم نرسیده انشالله که همه دوستان هرچه زودتر تحویل بگیرید راحت بشید
J4مشکی گیلان : ثبت نامی ۳۱ خرداد . تازه امروز پیامک شاسی اومد. بعد از ۶ ماه. تا تحویلشم حداقل ۲ ۳ ماه طول میکشه فک کنم
اطلس آذرماه : زمانی که ما ثبت نام کردیم تحویلشا زده بود هفته چهارم آذر یعنی باید آبان دعوت نامه بدون افزایش میومد حالابرید داخل سایت ببینید پیش فروش کوییک وساینا روزده دعوت نامه هفته چهارم نه تحویل هفته چهارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : تحویلی 30مهر بود الانم صدور اسناد داره میچرخه
محمد : فاکتور شد تحویل اذر
وحید : مبارک باشه رنگ سفید مشکی یا رنگ دیگه
207 اسفند : پس پیامک اسفند ماه کی میاد
رانا : سلام دوستان من زنگ زدم گفتن خودروتون از پارکینگ خروج خورده .یعنی فرستاندنش یا نه
محمد : با سلام واسه منم زده سی آذر تحویل ، هنوز خبری از فاکتور نیست، واریزی 17 مهر ماه ساعت 11
محمد : سلام خیر فاکتور نشده ، جدیدن فاکتور نمی کنند
حمہ مراو : خدایا پژو207 دو میلیارد شود💞💞💓💓💓
رضا : اسفدیا افزایش قیمت خواهند داشت 38درصد افزایش قیمت 😁😁😁😁😁😁😁😁😁😅😅🤣🤣🤣😇😇😇😆😁😄😃😀😂
اتو 31 شهریور : سال دیگه این موقع بهت میدن ماشینو