مدل دوج Challenger 2014 یکی از محصولات پرطرفدار کمپانی دوج به حساب میآید که همیشه بخاطر جثه بزرگ و صدای غرشی که نشان دهنده موتور قدرتمند آن است، توانسته نظر علاقهمندان زیادی را به خود جلب کند. علیرغم اینکه در اکثر مدلهای دوج Challenger شاهد مواردی هستید که از اجداد خود به ارث میبرند، اما این کمپانی همیشه برای محصولات جدید خود حرفهای زیادی دارد و انتظار علاقهمندان خود را بی جواب نمیگذارد. این مدل دارای چهار تیپ مختلف با نامهای SXT، R/T، SRT8 392 و SRT8 Core است که در تیپ S/T از موتوری با حجم 5.7 لیتر استفاده شده است که توانایی تولید نیرویی معادل 376 اسب بخار را دارا است. در مدل SRT8 از موتور 6.4 لیتری استفاده شده است که قدرتی معادل 470 اسب بخار را تولید میکند. استفاده از موتورهای هشت سیلندر خورجینی و گیربکس دستی که معمولاً طرفدار بیشتری دارد، این هیولا را بیش از پیش قدرتمندتر و در عین حال دوست داشتنیتر میکند.
با توجه به شناختی که از کمپانی دوج وجود دارد، موارد فوق تا حدی قابل پیشبینی بودند، اما نکته مهم و غیرقابل پیشبینی این است که این مدل تا چه حدی با تکنولوژیهای روز دنیا همگام است و پیشرفتهتر شده است. در مقایسه با رقبای Challenger یعنی شورولت Camaro و فورد Mustang که از فضای کمی در کابین و هندلینگ اسپرتی برخوردار هستند مدل جدید دوج از فضای کافی برای چهار سرنشین و سواری نرمی برخوردار است که در این مورد بیشتر به یک خودروی لوکس شبیه است تا یک خودروی اسپرت. تیپهایی که دارای موتور هشت سیلندر هستند، در مقایسه با موتورهای شش سیلندر از لوکس بودن آنها کم شده و در عوض به نکات فنی آنها توجه بیشتری شده است. اگر درمورد طراحی داخلی Challenger 2014 خیلی سختگیر نباشید، خواهید دید که این خودروی قوی و عضلانی زیباییهای خاص خود را دارد.
موتور و عملکرد آن
تمامی تیپهای دوج Challenger 2014 دیفرانسیل عقب هستند. مدل STX مجهز به موتور شش سیلندر خورجینی با حجم 3.6 لیتر است که توانایی تولید 305 اسب بخار قدرت را دارد؛ این تیپ از گیربکس پنج دنده اتوماتیک استفاده میکند. شرکت EPA مصرف سوخت STX را در شهر 15 لیتر و در اتوبان 13 لیتر در هر صد کیلومتر تخمین زده است. تیپ R/T دارای موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم 5.7 لیتر است که قادر است قدرتی معادل 376 اسب بخار را تولید کند؛ این تیپ از گیربکس شش سرعته دستی بهره میبرد. اگر گیربکس اتوماتیک را برای این موتور سفارش دهید، کمی از قدرت آن کاسته شده و نیرویی معادل 372 اسب بخار را تولید خواهد کرد.
در تستهای انجام شده، زمانی که طول میکشد تا سرعت یک Challenger R/T با گیربکس دستی از صفر به صد برسد 5.5 ثانیه و برای گیربکس اتوماتیک این مقدار 5.8 ثانیه است که در مقایسه با یک Camaro یا Mustang با موتور هشت سیلندر، کمی کند است. برای تیپ SRT8 موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم 6.4 در نظر گرفته شده است که قابلیت تولید نیرویی معادل 470 اسب بخار را دارد. دو مدل گیربکس شش سرعته دستی و پنج سرعته اتوماتیک برای این تیپ در دسترس میباشد. در تستهای انجام شده، 4.5 ثانیه طول میکشد تا سرعت این خودرو از صفر به صد کیلومتر برسد.
ایمنی
تمامی تیپهای دوج Challenger مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری، بالشتک مخصوص پشت سر، کیسه هوای پردهای جانبی و مخصوص سرنشینان جلو و سنسور دنده عقب هستند. در تست ایمنی تصادف، این خودرو توانست پنج ستاره را به خود اختصاص دهد که تنها نکته منفی در مورد تست ایمنی، باز نشدن درب سمت راننده به هنگام جمع شدن خودرو است.
طراحی داخلی
برخلاف ظاهر تکراری دوج Challenger 2014، طراحی داخلی این خودرو بطور عجیبی زیبا و همه پسند است؛ استفاده از داشبورد زاویهدار و دستگیرههایی که یادآور نسلهای پیشین این خودرو هستند دلیل محکمی برای پرطرفدار بودن این نوع طراحی هستند. بخاطر وجود ستونهای پهن، از دید عقب خودرو کمی کاسته شده است. از نکات منفی این خودرو در زمینه طراحی داخلی میتوان به صفحه نمایش کوچکی که برای این مدل درنظر گرفته شده، اشاره کرد؛ فرمان خودرو نیز از اندازه مناسبی برخوردار است که همین مساله باعث راحتی راننده در حین رانندگی خواهد شد. علیرغم طراحی ساده، مواد بکار رفته در کابین آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
صندلیهای پهن و راحت این خودرو که دارای روکشی از چرم و جیر مصنوعی هستند راحتی بینظیری را به خصوص در هنگام سفرهای طولانی برای راننده و سرنشینان آن به همراه میآورد. صندلیهای عقب نیز به اندازه کافی برای نشستن راحت و جادار هستند و فضای جلوی پای سرنشینان از فضای کافی برخوردار است. با توجه به جثه بزرگ این خودرو، انتظار میرفت که صندوق عقب آن بسیار جادار باشد که انتظار بیجایی هم نبوده و کمپانی دوج نیز آن را عملی کرده است.
کیفیت سواری
یکی از برجستهترین ویژگیهای دوج Challenger 2014 کیفیت سواری بالای آن است؛ رانندگی با این کوپه عظیمالجثه براحتی نشستن روی مبل در خانهتان است. سیستم تعلیق این خودرو بسیار انعطافپذیر و شناور است. سیستم هندلینگ اسپرت این خودرو باعث شده تا صرف نظر از جثه بزرگ آن، قدرت مانوور بی نظیری را برای راننده فراهم آورد؛ اما باز هم در مقایسه با رقبای خود، Mustang و Camaro توانایی بیشتری را در سر پیچها از خود نشان دادهاند. البته تیپهایی که دارای موتور هشت سیلندر هستند با هندلینگ این دو مدل رقیب برابری میکنند. صدای تولید شده از موتور و اگزوز تیپهای این مدل، بخصوص تیپهای هشت سیلندر بسیار دوست داشتنی است؛ گفتنی است که این مساله یکی از مهمترین دلایل انتخاب چنین خودروهایی از سوی علاقهمندان به قدرت و سرعت است.