اینفینتی Q60 کروک اسم جدیدی است برای همان مدل از اینفینیتی که قبلاً کروک G37 نامیده میشد. تغییر نام، تنها تغییری است که به چشم میخورد، چون مدل امسال این خودرو واقعاً هیچ تفاوتی با مدل قبلی ندارد. بدین ترتیب، این خودرو یک کروک اسپرت، جذاب و با کلاس است که آمیزهای مناسب از عملکرد و تجمل ارائه میدهد، هرچند در این میان کم وکسری هایی هم به چشم میخورد. اگر به یک خودرو لوکس با عملکرد بالا علاقهمندید، اینفینتیQ60 کروک 2014 همان چیزی است که به دنبالش هستید. این خودرو به موتور شش سیلندر خورجینی و 330 اسب بخاریاش و هندلینگ تیز و فرزی که از نیسان 370Z به ارث برده است، میبالد. خطوط مواج، بدنه عضلانی، استفاده از مواد و آخرین تکنولوژی های روز، Q60 را به خودرویی ایدهآل تبدیل میکند. کروکی که در جاده های مارپیچ خارج شهر انعطاف یک قهرمان ورزشی و در این سو و آن سوی شهر وجهه و استیلی دارد که نظرها را به خود جلب میکند.
سقف سخت و محکم این کروک ژاپنی در مقایسه با سقف های سنتی و نرم سایر خودروهای کروک و لوکس، علاوه بر ایمنی بیشتر، مانع ورود سر و صداهای ناخواسته و هوای آلوده نیز میشود. با این وجود، بخش زیادی از صندلی عقب و فضای بار جهت جا دادن سقف تاشو اشغال میشود. صندوق عقب به خودی خود کوچک است و وقتی سقف به صورت سه لا درون آن قرار میگیرد، کوچکتر هم میشود. البته همه خودروهای کروک بخشی از فضا را فدای لذت رانندگی میکنند، ولی در بعضی مدل ها فضای کمتری هدر میرود. برای مثال، بی ام و سری چهار 2014 در عین حال که صندلی های عقب بسیار جاداری دارد، از عملکرد و هندلینگ بی نظیری هم برخوردار است. اگر می خواهید رانندگی راحتتری تجربه کنید، خودرو آئودی A5 کروک 2014 حتی با اینکه سقف نرمی دارد، گزینه بسیار خوبی است. با این حال، اینفینیتی Q60 کروک 2014 میتواند خریدارانی که یک کروک لوکس با عملکرد بالا میخواهند را، راضی کند.
طراحی بدنه و تجهیزات رفاهی
اینفینیتی Q60 کروک 2014 با ظرفیت 4 سرنشین و در سه تیپ : Q60 (پایه)، Q60S 6MT، و تیپ عملکرد محور Q60 IPL عرضه میشود. تجهیزات استاندارد تیپ Q60 ( پایه ) عبارتند از: سقف تاشو برقی، رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های جلو زنون، آیینه بغل های برقی مجهز به گرمکن، استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، روکش های چرمی، صندلی های جلو مجهز به گرمکن و قابل تنظیم در 8 جهت، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به طرفین، دوربین دید عقب، نمایشگر لمسی 7 اینچی، قابلیت اتصال به گوشی های هوشمند از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به CD changer شش تایی و شش بلندگو، رادیوی ماهوارهای و پورت iPod و USB.
|
|
بیشتر آپشن ها از طریق سفارش پکیج مربوطه قابل خریداری هستند. شایان ذکر است، ابتدا باید پکیج قبلی را خریداری کرده باشید تا بتوانید پکیج بالاتر را سفارش بدهید. پکیج پایه، پکیج Premium است که در آن امکاناتی مانند حسگرهای پارک عقب، صندلی های جلو مجهز به گرمکن و تهویه، صندلی برقی راننده با قابلیت ذخیره وضعیت در حافظه، فرمان برقی قابل تنظیم و سیستم صوتی Bose با 13 بلندگو که مخصوص استفاده در خودروهای کروک طراحی شده است، دیده میشود. پکیج بالاتر، پکیج Navigation است که یک سیستم مسیریاب مجهز به کنترل صوتی و اتصال بلوتوث را به پکیج پایه اضافه میکند. فقط در صورتی میتوانید پکیج اسپرت را سفارش بدهید که دو پکیج قبلی را خریداری کرده باشید. این پکیج شامل رینگ های 19 اینچی و تایرهای تابستانی، فرمان اسپرت، ترمزهای ارتقا یافته، طراحی بدنه منحصر به فرد، صندلی های اسپرت مجهز به پشتی های برقی قابل تنظیم و بالشتک مخصوص پای راننده است.
آخرین پکیج، پکیج Technology است که شامل کروز کنترل قابل تنظیم، برفپاککن های مجهز به حسگر باران، قفل کن کمربندهای ایمنی قبل از تصادف، برف پاککن های اتوماتیک، سیستم جدید کنترل آب و هوا و تصفیه کننده هوا است. در Q60S 6MT تمامی امکانات پکیج های ذکر شده به صورت استاندارد وجود دارد ولی یک گیربکس شش سرعته دستی جایگزین گیربکس اتوماتیک شده است. بالاترین تیپ یعنی IPL، اگرچه دارای امکانات رفاهی مشابهی است، اما با استفاده از موتور قویتر، سیستم اگزوز اسپرت، سیستم تعلیق تهاجمیتر، فرمان فرزتر، ترمزهای بزرگتر و طراحی آیرودینامیکی از عملکرد بهتری برخوردار است.
قدرت و عملکرد موتور
هر دو تیپ Q60 و Q60S 6MT مجهز به یک موتور شش سیلندر خورجینی با قدرت 330 اسب بخار و گشتاوری حدود 366 نیوتن متر هستند. مدل پایه به صورت استاندارد با یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک عرضه میشود، در حالی که تیپ Q60S 6MT فقط با گیربکس شش سرعته دستی قابل خریداری است. تمامی تیپ های Q60 کروک به صورت استاندارد دیفرانسیل عقب هستند. مصرف سوخت این خودرو با گیربکس اتوماتیک در سیکل ترکیبی 14 لیتر ( 16 در شهر و 11 در بزرگراه) و با گیربکس دستی نیز 14 لیتر (17 در شهر و 11 در بزرگراه) به ازای هر صد کیلومتر رانندگی است. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این کروک دوست داشتنی 6 ثانیه ثبت شده است. اینفینیتی Q60 IPL مجهز به نسخه بازنگری شده از یک موتور شش سیلندر خورجینی 3.7 لیتری است که 343 اسب بخار نیرو و 370 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس استاندارد این تیپ نیز، گیربکس هفت سرعته اتوماتیک است. به رغم افزایش قدرت، از مدل IPL نباید شتابی بیشتر از شتاب تیپ پایه انتظار داشته باشید . در تست های انجام شده بر روی تیپ های مختلف Q60 کوپه، . تا 100 تیپ پایه و IPL با هم برابر بوده است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی استاندارد برای اینفینیتی Q60 کروک 2014 عبارتند از: ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش و پایداری، سیستم باز شدن خودکار میله های سقف، کیسه های هوای جانبی برای صندلی های جلو، کیسه های هوای پردهای روی درب ها و حائل سر اتوماتیک در جلو. پکیج Technology مجهز به سیستم جلوگیری از برخورد سرنشینان با یکدیگر هنگام بروز سانحه است. در آزمایشهای صورت گرفته، Q60 با لاستیک های تابستانی و با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از پیمودن 33 متر متوقف شد که برای یک خودرو کروک لوکس با لاستیک های تابستانی واقعاً مسافت کوتاهی است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
طراحی داخلی اینفینیتی Q60 کروک 2014 آمیزهای است نسبتاً ایدهآل از زیبایی و عملکرد. طراحی بدون اینکه زیادی شلوغ باشد، شیک است و روکش های چرمی و تزیینات چوبی حس خوبی به فضا میدهند. سیستم های صوتی، کنترل آب و هوا و مسیریابی خیلی خوب عمل می کنند.
پورت iPod و سیستم صوتی Bose نیز، جزو بهترین ها هستند. صندلی های استاندارد بسیار راحت هستند. صندلی های اسپرت دسته های جانبی بزرگی دارند که به منظور جلوگیری از کوفتگی کمر راننده هنگام رانندگی های تهاجمی طراحی شده اند، ولی برای افراد درشت اندام کمی تنگ و کم جا هستند. بهتر است افراد بزرگسال روی صندلی های عقب ننشینند، چون این صندلی ها بیشتر برای جا دادن کیف های بزرگ و کیف لپ تاپ مناسبند.
با وجود گنجایش 0.28 متر مکعبی صندوق عقب که فقط برای جا دادن چند کیف گلف کفایت می کند، داشتن فضای بار بیشتر، از امکانات خاص این کروک ژاپنی به شمار میرود. اگر سقف تاشو را پایین بیاورید، فقط 0.06 متر مکعب جا برایتان باقی میماند که نسبت به رقبا خیلی کم است.
حس رانندگی
پای تان را روی پدال گاز بفشارید تا موتور شش سیلندر خورجینی اینفینیتی Q60 کروک 2014 قدرت خودش را به نمایش بگذارد، هرچند وقتی عقربه کیلومترشمار به محدود قرمز نزدیک میشود، موتور خشن به نظر میرسد. گیربکس اتوماتیک هفت سرعته با تعویض دنده های تند از طریق پدل شیفترِ روی فرمان کمک می کند از نیرویی که موتور تولید کرده، بیشترین استفاده بشود. دنده های سنگین به لطف قابلیت تطبیق دور موتور، کاملاً نرم هستند ولی دنده های سبک گاهی ممکن است خشک باشند. با این حال، گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس شش سرعته دستی گزینه بهتری است، چون گیربکس دستی پدالی خشک با نقطه درگیری غیر معمول دارد. به لطف سیستم تعلیق نرم و عالی، Q60 کروک از عملکرد خوبی در پیچ ها و جاده های ناهموار برخوردار است. فرمان خودرو نیز، اگرچه کمی سنگین به نظر میرسد، اما عملکرد خوبی دارد. با اینکه اینفینیتی Q60 IPL کروک روی کاغذ زیبا به نظر میرسد، ولی قدرت و هندلینگ آن در مقایسه با خودروهایی که مجهز به پکیج اسپرت هستند، ناچیز و کیفیت سواری آن نیز، به خاطر ساختار محکمتر سیستم تعلیق، پایینتر است.