مانند هر سدان اسپرت خوب، که مانند گرگی در لباس میش رفتار میکند، لکسوس IS F هم خوب از پس این کار بر آمده است. از دور، فقط رینگ های 19 اینچی، حالت چسبیده به زمین و سپرهای عضلانی اش به شما میگوید که این یک IS 250 نیست. قلب این ماشین وحشی یک موتور 8 سیلندر خورجینی 5 لیتری است که قدرتی معادل 416 اسب بخار را تولید و به چرخ های عقب منتقل میکند. اگرچه گیربکس دستی در دسترس نیست، اما گیربکس اتوماتیک 8 سرعته با تعویض های سریعش، برای رساندن شما از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت در مدت 4.4 ثانیه به خوبی عمل میکند. در حالی که عملکرد ماشین در مسیرهای مستقیم عالی است، لکسوس IS F با ارائه سیستم تعلیق، ترمز و تایرهای جدید، این اطمینان را ایجاد میکند که در جاده های پر پیچ وخم هم، به همان اندازه عملکرد خوب و مناسبی از خود نشان میدهد. اگر در سال 2014 به دنبال خرید یک سدان لوکس با عملکرد فوق العاده هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که در سال جاری عرضه بی ام و M3 متوقف شده است و کادیلادک CTS-V بزرگ و پرقدرت باموتور 556 اسب بخاریش و مرسدس بنز C63 AMG با موتور 451 اسب بخاریش در آخرین سال تولید خود هستند و با نسل جدیدی جایگزین میشوند؛ لکسوس IS F نیز، قرار است سال دیگر جایگزین شود. در این گروه، اگرچه CTS-V یا C63 جذابتر به نظر میرسند، اما لکسوس IS F به راحتی جایگاهش را در بین خریداران این تیپ سدان ها به دست آورده است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
لکسوس IS F مدل 2014 یک سدان 4 نفره لوکس با عملکرد بالا است که بر پایه مدل استاندارد IS ساخته شده است و تنها، در یک تیپ عرضه میشود. لیست امکانات استاندارد این خودرو عبارتند از: رینگ های آلومینیومی 19 اینچی، تایرهای عملکرد بالا، سیستم تعلیق اسپرت، ترمزهای برمبو، دیفرانسیل ضد لغزش در عقب، چراغ های جلو زنون دوگانه، چراغ های مه شکن LED، برف پاکن های مجهز به حسگر باران، آینه های الکتروکرومیک مجهز به گرمکن، دسترسی و استارت بدون کلید و اسپویلر عقب از جنس فیبر کربن.
|
|
در داخل، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، تودوزی چرمی، صندلی های برقی جلو با قابلیت حرکت در 10 جهت و مجهز به حافظه و گرمکن، آینه الکتروکرومیک، کامپیوتر سفری، بلوتوث برای تلفن و سیستم صوتی با 13 بلند گو و پخش کننده CD، رادیو ماهوارهای، ورودی برای iPod و سیستم صوتی راحتی و آسایش مطلوبی را برای سرنشینان فراهم میکنند. شایان ذکر است، سیستم مسیریاب ماهوارهای مجهز به صفحه نمایش 7 اینچی، دوربین دید عقب، رادیو HD، و اپلیکیشن Enform برای تلفنهای هوشمند به صورت سفارشی در اختیار خریدار قرار میگیرند. از دیگر تجهیزات سفارشی این سدان لوکس میتوان به سیستم صوتی Mark Levinson با 14 بلندگو که همراه سیستم مسیریاب قابل سفارش است، کروز کنترل قابل تنظیم، و سنسورهای پارک جلو و عقب اشاره کرد.
قدرت و عملکرد موتور
لکسوس IS F مدل 2014 یک سدان دیفرانسیل عقب میباشد که از یک موتور 8 سیلندر خورجینی 5 لیتری که قدرتی برابر 416 اسب بخار و گشتاوری در حدود 503 نیوتن متر تولید میکند، نیرو میگیرد. تنها گیربکس قابل استفاده برای این خودرو، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک است. در تست شتاب انجام شده، لکسوس IS F توانست در مدت 4.7 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. گفتنی است، هردو خودروی کادیلاک CTS-V و مرسدس بنز C63 AMG از لکسوس سریعتر هستند. میزان مصرف سوخت آن 15 لیتر در سیکل ترکیبی در 100 کیلومترمیباشد (17 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه).
ایمنی
تجهیزات استاندارد لکسوس IS F شامل ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه های هوای جانبی برای صندلی های جلو، کیسه های هوای محافظ زانو و کیسه های هوای پرده ای در دو سمت میشود. سیستم Safety Connect نیز، که خدماتی از قبیل اعلام تصادف به مراکز امداد، ردیابی خودروی سرقت شده و دیگر خدمات اورژانسی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد، از دیگر تجهیزات استاندارد سدان لوکس ژاپنی به شمار میرود. از جمله تجهیزات سفارشی این خودرو میتوان به سیستم اخطار برخورد از جلو اشاره کرد که در کنار کروز کنترل قابل تنظیم و با استفاده از رادار خودرو و تشخیص احتمال برخورد، به صورت خودکار کمربند ایمنی و ترمز را تنظیم میکند. در تست ترمز، IS F برای توقف کامل از سرعت 100 کیلومتر ساعت به طی کردن 34 متر مسافت نیاز دارد که مسافتی معمول برای چنین سدان هایی میباشد.
طراحی داخلی و امکانات خاص
حتی با وجود موتور پرقدرت و عملکرد فوق العاده، IS F تقریبا سدانی متمدن باقی مانده است! کابین خودرو در رانندگی های روزانه بسیار آرام است و تودوزی چرمی جدید، تزیینات آلومینیومی با کیفیت، و نورپردازی آبی رنگ داخل کابین، محیط آرام و دلپذیری را برای سرنشینان فراهم میکنند.
صندلی های جلوی اسپرت آن تعادل خوبی بین راحتی در استفاده روزانه و حمایت هنگام رانندگی ها و مانور های شدید برقرار کرده اند. متاسفانه فضای محدود سر و پا برای رانندگان بلندقد از نقاط ضعف این سدان زیبا به شمار میروند. صندلی های دو تایی عقب نیز، بیشتر مناسب کودکان و بزرگسالان با جثه کوچک میباشند. فضای صندوق بار 380 لیتر است که حجمی متوسط برای این کلاس است.
تجربه رانندگی
وقتی که موتور خاموش است، دست کم گرفتن قابلیت ها و قدرت لکسوس IS F مدل 2014 بسیار ساده است. با فشار دادن دکمه استارت و شنیدن صدای خشن موتور پرقدرت 8 سیلندر خورجینی آن، تصورات اولیه خود را زیر سوال خواهید برد. با درگیر کردن گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و فشردن پدال گاز تا انتها، به قدرت فوقالعاده این سدان زیبا پی میبرید. اگرچه امکان دارد رانندگان متعصب، نبود گیربکس دستی در IS F را مورد انتقاد قرار دهند، اما گیربکس اتوماتیک 8 سرعته، با تعویض دنده های سریع و معکوس های به موقع که البته از طریق پدل شیفترهای تعبیه شده نیز قابل کنترل هستند، به خوبی کار خود را انجام میدهد. تنها ضعف این گیربکس، قرارگرفتن در دنده درست در حالت کاملا اتوماتیک، آن هم در برخی مواقع، است. اگر شما بتوانید با کیفیت سواری سفت و سخت تعلیق لکسوس IS F، به همراه فرمان دقیق، ترمزهای پرقدرت برمبو و تایرهای تابستانی آن سر کنید، سطحی از هندلینگ را به شما میدهد که اکثر رانندگان به جز آن رانندگان متعصب و کله شق را راضی میکند.