در زیر سایه کارخانه بی ام و در Spartanburg که توسط تپه های کوتاه در کارولینای جنوبی احاطه شده است، من در حال درنوردیدن بزرگراه های دور از شهر با هیوندای جنسیس جدید مدل 2015 بودم. با اینکه این کارخانه فقط شاسی بلندهای محبوب بی ام و را تولید میکند، هرچه بیشتر با جنسیس رانندگی میکردم ، مطمئن تر میشدم که جنسیس مصمم است که غول های خودروسازی را شکست بدهد.
مسیر پیش روی من، مملو از پیچ های U شکل و سربالایی و سرازیری های متعدد به همراه مسیرهای مستقیم با شرایط متغیر آسفالت بود. در مسیرم به جز چند خودروی معدود عبوری که متعلق به افراد محلی بودند، خودروی دیگری دیده نمیشد و جاده تقریبا مال من بود. شاسی جدید و سیستم تعلیق ارتقا یافته جنسیس، که مجهز به امکان انتخاب حالت رانندگی Sport نیز هست، سواری بسیار متوازنی داشت که حس اطمینان را در شما بر میانگیزد. فرمان پذیری خودروی تحت آزمون دیفرانسیل عقب من، سبک بود و توزیع وزن در خودرو به خوبی انجام شده است و فرمان با نسبت های متغیر آن، رابطه خوبی با من برقرار میکرد.
با خودرویی به وزن تقریبی 1900 کیلوگرم، بسیار متعجب شدم که چگونه لاستیک های ساخت هانکوک آن بدون سر و صدای زیاد به جاده چسبیده بودند. در پیچ ها فقط با مقداری گاز دادن، کم فرمانی مشهود بود و جنسیس مانند اینکه بر روی ریل قرار دارد، تقریبا بدون هیچ تکان قابل ملاحظه ای به مسیرش ادامه میداد.
من اکثر وقتم را در مدل مجهز به موتور 6 سیلندر خورجینی 3.8 لیتری گذراندم. این موتور اگرچه بعد از مدل مجهز به موتور پرقدرت 8 سیلندر خورجینی 5 لیتری قرار میگیرد، اما در مسیرهای کوهستانی عملکرد خوبی از خود نشا میدهد. با تولید 311 اسب بخار قدرت و حدود 400 نیوتن متر گشتاور، این موتور به نرمی و با آرامش تا 6000 دور بر دقیقه، که خط قرمز آن است، دور میگیرد. گیربکس استاندارد 8 سرعته که مجهز به پدل شیفتر است، دنده ها را به موقع عوض میکند. در حالت اتوماتیک، هنگامی که پدال گاز را فشار میدهید، گیربکس در معکوس کردن دنده ها کمی تاخیر دارد. اما در کل گیربکس در رانندگی های داخل شهر و اتوبان ها به خوبی عمل میکند و تعویض های بسیار نرمی دارد. یک بار در اتوبان من با تنظیم کروز کنترل هوشمند در محدوده سرعت مجاز، در حالی که سیستم من را در حالت تعقیب خودروی جلویی قرار داده بود، فرصت این را یافتم که نگاهی به امکانات داخلی این جنسیس جدید بیندازم.
در دستانم فرمانی ضخیم با روکش چرمی که کنترل های چند منظوره و اهرم های تعویض دنده آن را تزیین کرده بودند، قرار داشت. در پشت فرمان یک نمایشگر 7 اینچی از نوع TFT قرار داشت که اطلاعات حیاتی مربوط به خودرو را درست در دید شما قرار میدهد. دو طرف این نمایشگر را دو نشانگر بزرگ آنالوگ احاطه کردهاند با ارقام سفید در زمینه سیاه، که به راحتی قابل خواندن هستند. در سمت راست فرمان نمایشگر بزرگ 9.2 اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار گرفته است با وضوح 720 پیکسل. تنظیمات و منوهای سیستم به راحتی قابل استفاده هستند و پیدا کردن آنها وقت زیادی نمی برد. فرمان دهی صوتی کارها را راحت تر هم کرده است. سیستم شامل جستجوی صوتی در گوگل هم میباشد که باعث میشود شما همیشه اطلاعات دست اول در اختیارتان باشد. در مدل هایی که مجهز به پکیج Ultimate هستند، کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی توسط یک سوییچ چرخان و انبوهی از کلیدهای متنوع انجام میشود. استفاده از این سوییچ چرخان بسیار راحت است و من نیازی به برداشتن چشم از جاده نداشتم. ارگونومی داخل خودرو در حد عالی است، به جز یک مورد، زمانی که خودرو را پارک میکردم یا مجبور به چرخاندن فرمان در پیچ های تند بودم ، ایستگاه های رادیویی را با کف دستم مدام عوض میکردم، البته بعد از مدت کوتاهی توانستم محل قرار دادن دستم را روی فرمان تنظیم کنم تا این مشکل مجددا پیش نیاید.
کابین خودرو را جای فوق العاده ای برای گذراندن وقت یافتم، صندلی های چرمی آن بسیار نرم هستند و به خوبی شما را در بر میگیرند. حتی بعد از یک روز رانندگی، همچنان راحتی خود را حفظ میکنند. فرمان تلسکوپی آن که قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین را نیز دارد، کمک میکند که پشت فرمان راحت تر باشید و زیردستی نرم آن طوری از نظر ارتفاع قرار گرفته است که مانع از بالا رفتن شانه شما میشود، چیزی که در بسیاری از خودروها رعایت نشده است. تزیینات چوبی و آلومینیومی واقعی، محیط کابین را آراسته اند در حالی که پرداخت نهایی و کیفیت مونتاژ در حد عالی است.
صندلی عقب فضای بسیاری را در اختیار شما قرار میدهد و شما هیچ کمبودی برای جای پا، فضای بالای سر و شانه هایتان نخواهید داشت؛ حتی اگر پشت یک سرنشین قد بلند نشسته باشید. پشتی صندلی عقب مجهز به یک زیر دستی تاشو است که به صندوق عقب هم راه دارد که برای حمل وسایل بلند مانند چوب اسکی کمک میکند. زیر دستی وسط صندلی جلو مجهز به دو خروجی سیستم تهویه مطبوع برای صندلی عقب میباشد.
در جنسیس برای تهویه مطبوع از سیستم HVAC یا همان Heating Ventilation & Air Conditioning استفاده شده است. مهندسین هیوندای دریافتند که دلیل اصلی خواب آلودگی و کسل شدن سرنشینان بعد از مدت طولانی سواری، افزایش سطح CO2 در داخل کابین است. برای مقابله با این اثر، مهندسین با تعبیه یک سنسور، که سطح بالای CO2 را تشخیص میدهد، اقدام به وارد کردن هوای تازه به داخل کابین خودرو کردند.
بعد از مدتی رانندگی از ماشین پیاده شدم و شروع به قدم زدن به دور جنسیس نمودم و تحت تاثیر زیبایی آن قرار گرفتم. دماغه بلند و شیب دار آن، که با جلو پنجره شیاردار و چراغ های جلوی HID و چراغ های حرکت در روز LED تکمیل شده است، زیبایی خاصی به خودرو بخشیده است. در عقب خودرو، دو تیپ مختلف خروجی های اگزوز به شما در تشخیص نوع موتور خودرو کمک میکند.
مدل 6 سیلندر دارای خروجی اگزوز مستطیل شکل در هر طرف است، در حالی که در مدل های مجهز به موتور 8 سیلندر، از خروجی های اگزوز دوبل بیضی شکل در هر سمت استفاده شده است. بعد از مدتی وقت گذرانی در صندلی عقب، این بار سوار بر یک مدل 6 سیلندر دیگر، اما با سیستم چهار چرخ محرک شدم. فرمان پذیری، مشهودترین تفاوت بین این مدل و مدل دیفرانسیل عقب است، به نحوی که در مدل چهار چرخ محرک، فرمان سنگین تر احساس میشود. من شخصا احساس طبیعی تر فرمان در مدل چهار چرخ محرک را ترجیح میدهم.
چسبندگی خودرو به جاده در حد عالی است مخصوصا در پیچ ها. در صورت فعال کردن حالت Sport سیستم AWD HTRAC اقدام به تقسیم نیروی گشتاور به صورت 10 درصد چرخ های جلو و 90 درصد چرخ های عقب مینماید. این تقسیم نیرو، برای رانندگی های تابستانی بسیار مناسب است و همچنین توانایی های جنسیس را در شرایط آب و هوایی مختلف افزایش میدهد. در صورتی که سیستم تشخیص بدهد که خودرو در حال لغزیدن است، تقسیم نیرو برای کمک به خروج خودرو از شرایط یخبندان یا برفی کاملا برعکس میشود. با مساعد شدن شرایط جوی، و در جاده های مسطح تقسیم نیرو به صورت 40 درصد چرخ های جلو و 60 درصد چرخ های عقب انجام میشود. برای صرفه جویی در مصرف سوخت، با انتخاب حالت Eco سیستم چهار چرخ محرک خاموش شده و تمام نیرو به چرخ های عقب منتقل میشود. اگرچه سیستم چهار چرخ محرک کاملا جدید است، اما امکان سفارش دو نوع موتور از سال 2014 وجود داشته است.
موتور 6 سیلندر خورجینی 3.8 لیتری برای ارائه قدرت بالاتر در زیر دور موتور 4000 مورد بازبینی قرار گرفته است. به همین منظور مهندسین هیوندای اقدام به پایین آوردن محدوده قرمز دور موتور به میزان 400 دور بر دقیقه و رساندن آن به 6000 دور بر دقیقه و یکنواخت کردن گشتاور تولیدی در محدوده های پایین تا متوسط دور موتور نمودهاند. یک مانیفولد ورودی جدید اضافه شده است، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها از نو برنامه ریزی شده، سیستم تزریق سوخت جدیدتری به کار رفته است، پیستون ها با مواد کاهنده اصطکاک پوشش داده شده اند و پمپ روغن با فشار متغیر بر روی موتور نصب شده است. تمام این تغییرات باعث افزایش قدرتی به میزان 22 اسب بخار شده است. موتور 8 سیلندر خورجینی 5 لیتری نیز، از سال قبل به ارث رسیده است، البته با چند تغییر جزیی. یک روکش کم اصطکاک برای میل لنگ و تسمه تایم از نو طراحی شده، باعث افزایش کارایی خودرو شده است. قدرت خروجی این موتور 420 اسب بخار و گشتاور آن 520 نیوتن متر است.
بعد از رانندگی با هر دو مدل، میتوان گفت که موتور 8 سیلندر سرشار از نیرو برای سبقت گرفتن و با صدایی خشن تر است، اما موتور 6 سیلندر خورجینی برای 98 درصد مواقع رانندگی برای هرکسی به اندازه کافی پرقدرت است. موتور 6 سیلندر سبکتر است و این باعث میشود که جلوی خودرو سبکتر باشد، و این به تعادل کلی خودرو کمک میکند. از نظر مصرف سوخت نیز، وضعیت مناسب تری دارد: 12.5 لیتر در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی (15 لیتر شهر و 9.5 لیتر اتوبان). در صورت انتخاب مدل چهار چرخ محرک، ارقام مصرف به صورت 14.5 لیتر در سیکل ترکیبی (17لیتر در شهر و 11 لیتر در اتوبان) تغییر میکنند. در حالی که موتور 8 سیلندر خورجینی در سیکل ترکیبی با مصرف 15 لیتر در 100 کیلومتر برای مصرف سوخت تشنه تر است (18 لیتر در شهر و 12 لیتر در اتوبان). قیمت مدل چهار چرخ محرک 6 سیلندر، 2500 دلار از مدل دیفرانسیل عقب بیشتر است و سیستم چهار چرخ محرک برای موتور 8 سیلندر عرضه نمی شود.
پکیج های سفارشی با پکیج Signature برای مدل های مجهز به موتور 6 سیلندر خورجینی شروع میشود. قیمت این پکیج 4000 دلار است و شامل سقف پانوراما، فرمان تلسکوپی با امکان حرکت به سمت بالا و پایین، آینه های خارجی الکتروکرومیک، سیستم کنترل نقاط کور و ترافیک عبوری پشت خودرو، سیستم صوتی Lexicon ، راهنمای پارک در دوربین دید عقب، صندلی های جلو مجهز به سیستم تهویه و آفتابگیر برقی شیشه عقب است. در صورت هزینه کردن 3500 دلار بیشتر، میتوانید پکیج Technology را به پکیج Signature اضافه کنید که شامل صندلی های با روکش چرم عالی، سیستم هشدار عبور از خط، کروز کنترل هوشمند، ترمز اضطراری اتوماتیک، کمربند های ایمنی با سیستم Pre- safe، سنسورهای پارک جلو و عقب، و نمایشگر مرکزی 7 اینچی TFT میباشد.
بالاترین پکیج قابل سفارش در مدل های 6 سیلندر، پکیج Ultimate است که 3500 دلار قیمت دارد، و تزیینات چوبی و آلومینیومی واقعی، نمایشگر مجازی تمام رنگی، سیستم مسیریاب ماهوارهای با نمایشگر 9.2 اینچی با کیفیت HD، درب صندوق بار برقی و کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای میباشد. در صورت سفارش تمام پکیج های نام برده شده قیمت جنسیس با موتور 6 سیلندر و سیستم چهار چرخ محرک، همچنان ارزان تر از بی ام و سری 5 یا مرسدس بنز E کلاس با تجهیزات تقریبا مشابه است. در مدل های مجهز به موتور 8 سیلندر، پکیج های Signature و Technology استاندارد هستند. با پرداخت 3250 دلار اضافه، پکیج Ultimate را میتوانید سفارش دهید که تجهیزاتی مانند کنترل پیوسته فنربندی سیستم تعلیق، نمایشگر مجازی، سیستم مسیریاب ماهوارهای ارتقا یافته، کنترل آب و هوای اتوماتیک با سنسورهای کنترل کننده سطح CO2 و درب صندوق بار برقی را شامل میشود. رقبای اصلی جنسیس 2015، بی او و سری 5 و مرسدس بنز E کلاس هستند که هر دو جزء استانداردهای سدان های لوکس در کلاس جهانی به حساب میآیند و با انتخاب های متنوعی از موتور و تجهیزات قابل سفارش عرضه میشوند.
در پایان یک روز رانندگی پر ماجرا، میتوانم بگویم که جنسیس هر کاری را که از آن خواستم، فراتر از حد انتظارم انجام داد. جنسیس تایید خوبی بر بهبود پیوسته هیوندای در دهه گذشته است. شاید فروختن جنسیس به صاحبان وفاداران بی امو و مرسدس بنز سخت باشد. و من فکر میکنم شکست دادن این افراد کمی سخت باشد. اما به جای جذب کردن مردم از خودروهای آلمانی، هیوندای جذابیت بیشتری برای خریداران کلاس های سطح پایین تر مانند هوندا، فورد، تویوتا و شورلت دارد.