بررسی ولوو XC60 

بررسی ولوو XC60

 ولوو XC60 یکی از محصولات پر فروش این خودروساز سوئدی در سراسر جهان است. اولین فیس لیفت جدی این خودرو، تقریبا بعد از گذشت 5 سال از معرفی آن در سال 2008، انجام شده است که از جمله تغییرات ایجاد شده در آن می‌توان به سپرها، درب موتور جدید و علامت بزرگتر ولوو اشاره کرد. در داخل نیز، تغییرات محدودی رخ داده است که شامل کیلومترشمار دیجیتالی، رنگ بندی جدید برای تودوزی و تزیینات چوبی و فلزی می‌باشند. از دیگر امکانات این شاسی بلند سوئدی می‌توان به چراغ های تطبیقی در جلو، سیستم کنترل نقاط کور، هشدار وجود ترافیک در پشت خودرو، نشان دهنده علائم جاده، سیستم تشخیص عابر و دوچرخه سوار، و سیستم ارتقا یافته ترمز اتوماتیک که در سرعت های بالای 50کیلومتر در ساعت فعال می‌شود، اشاره کرد. به جز سیستم ترمز اتوماتیک که استاندارد است، بقیه امکانات فوق سفارشی هستند و تحت پکیج Driver Support عرضه می‌شوند. 

بررسی ولوو XC60

ولوو برای سال 2014 موتور 6 سیلندر بنزینی 3.2 لیتری را حذف کرده است و همچنین تعداد تیپ ها را از 12 به 8 تقلیل داده است که به همراه 4 موتور باقی مانده که تحت دو مشخصه D4 برای موتورهای دیزلی و T5 برای موتور های بنزینی با پکیج های Kinetic و Luxury عرضه می‌شوند و موتورهای D5 دیزلی و T6 بنزینی با پکیج های Luxury و R-Design به بازار عرضه می‌شوند. موتور 4 سیلندر 2 لیتری در مدل T5 به قدرت 237 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر، ترکیب دلپذیری با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز به کلاچ دوگانه درست کرده است. شتاب 0 تا 100 ولوو XC60 با موتور T5 برابر 8.1 ثانیه است که اگرچه سریع به نظر نمی‌رسد، ولی نیروی موتور تقریبا بدون وقفه و به صورت خطی در اختیار راننده قرار می‌گیرد. اما محبوب ترین انتخاب در بین مدل های مختلف ولوو XC60، مدل چهار چرخ محرک دیزلی D5 است.

بررسی ولوو XC60 بررسی ولوو XC60

موتور پنج سیلندر 2.4 لیتری D5 همانند موتور کوچکتر D4 دیزلی، کم مصرف و اقتصادی است و در سیکل ترکیبی مصرفی معادل 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. این در حالی است که در تیپ Luxury، قدرت آن 211 اسب بخار و گشتاور آن 440 نیوتن متر است و در تیپ R-Design قدرت آن به 277 اسب بخار و گشتاورش به 510 نیوتن متر افزایش می‌یابد. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت نیز، بسته به تیپ انتخابی بین 8.1 ثانیه تا 8.3 ثانیه متغیر است. گفتنی است، مدل های مجهز به موتور D4 با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر، شتاب 10.3 ثانیه را ثبت کرده‌اند. هر دو تیپ از گیربکس اتوماتیک معمولی استفاده می‌کنند و نیرو در مدل مجهز به موتور D4، فقط به چرخ های جلو منتقل می‌شود.

بررسی ولوو XC60

مدل مجهز به موتور D5 با وزن 1819 کیلو گرم، با وجود موتور بزرگتر و سیستم چهار چرخ محرک، فقط 48 کیلوگرم سنگین تر از D4 است. موتور D4 بهتر با گیربکس اتوماتیک 6 سیلندر جفت شده است، در حالیکه موتور D5 علاقه زیادی به سبک کردن سریع دنده ها دارد ولی در هنگام معکوس کردن به کندی عمل می‌کند، اما گیربکس در موتور D4 دنده ها را به مدت بیشتری نگه می‌دارد و در معکوس کردن سریعتر عمل می‌کند که این امر، به معنی در اختیار قرار دادن فوری نیرو است. در بین دو موتور دیزل ذکر شده، موتور D5 از نظر ارائه قدرت، عملکرد بهتری دارد. این موتور در دورهای پایین صدای کمتری تولید می‌کند و هنگامی که قصد شتابگیری دارید، با اعتماد به نفس کامل قدرتش را در اختیار شما قرار می‌دهد. حداکثر گشتاور این موتور در دورهای 1500 تا 3000 تولید می‌شود. 

بررسی ولوو XC60 بررسی ولوو XC60

هر دو موتور دیزلی و البته دو موتور بنزینی، صدای بسیار کمی در داخل کابین ایجاد می‌کنند، حتی زمانی که تا محدوده قرمز دور موتور تحت فشار قرار می‌گیرند. اما صدای باد تولید شده توسط آینه های خارجی بزرگ و ستون های A در سرعت های بالا غیر قابل چشم پوشی است. بدون تردید، از نظر عملکردی در میان مدل های مختلف ولوو  XC60، مدل های مجهز به موتور T6 برجسته هستند. این خودروی شاسی بلند با تولید 300 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور توسط موتور 6 سیلندر خطی 3 لیتری خود در تیپ Luxury و 324 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور در تیپ پرقدرت تر R-Design، فقط به 6.6 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون نیاز دارد. البته با مصرف 10.5 لیتر در سیکل ترکیبی، پر اشتها ترین موتور نیز در بین هم خانواده های خود می‌باشد.

بررسی ولوو XC60

از نظر کیفیت سواری مدل شاخص در میان تیپ های مختلف ولوو XC60 می‌توان به T5 kinetic اشاره کرد. ولوو XC60 از جمله ماشین هایی است که کیفیت سواری آن رابطه مستقیم با اندازه رینگ و لاستیک دارد، و مدل پایه T5 kinetic مجهز به رینگ های استیل 17 اینچی و تایرهایی با پهنای 235 میلیمتر و نسبت منظری 65، از هم خانواده گرانتر خود یعنی T6 R-Design سواری بسیار راحت تری دارد. تیپ های kinetic در جذب ناهمواری های جاده و دست اندازها، بهترین عملکرد را دارند و کابین را از بسیاری از لرزش ها، که در تیپ های Luxury با رینگ های 18 اینچی و R-Design به صورت مشهود در حین حرکت همراه با افزایش سرعت افزایش می‌یابند، دور نگه می‌دارند. به همراه سواری سفت و محکم تیپ R-Design باید به شاسی اسپرت آن با ویژگی هایی همچون فنربندی سفت تر، فنرها و میله های ضد غلطش محکم تر نیز، اشاره کنیم. 

بررسی ولوو XC60

در پیچ ها تیپ های R-Design از دیگر تیپ ها که تمایل به انحراف دارند، عملکرد استواری از خود نشان می‌دهند. در بین خانواده ولوو XC60، این تیپ خشن ترین سواری را دارد. واکنش های سیستم تعلیق بسیار تند و تیز است و در جاده های ناهموار باعث خستگی سرنشینان می‌شود. فرمان پذیری در تمام تیپ های ولوو XC60 به طور مشهودی با ثبات است، البته مدل های دیفرانسیل جلو دارای فرمان سبکتری هستند، ولی گاها بعضی از ضربات وارده به تایرها، به فرمان نیز منتقل می‌شوند. صندلی راننده بسیار راحت است، مخصوصا در تیپ R-Design که صندلی های جلو به کناره های دربرگیرنده مجهز هستند.

بررسی ولوو XC60
بررسی ولوو XC60
بررسی ولوو XC60

در صندلی عقب فضای کافی برای سر و پای دو سرنشین بزرگسال وجود دارد. ارتفاع کفی صندلی عقب برای نشستن کودکان قابل تنظیم است؛ البته در این حالت به دلیل وجود خروجی هوا بر روی ستون B ماشین، هوای خروجی مستقیما به صورت شما برخورد خواهد کرد. نمایشگر استاندارد رنگی 7 اینچی، تصویری واضح دارد و کار کردن با آن آسان است، البته نبود یک کنترل چرخان که در رقبای آن وجود دارد، در اینجا به چشم می‌آید. در کابین فضای کافی برای قرار دادن بطری، گوشی و کیف پول وجود دارد. حجم فضای صندوق بار 495 لیتر است که از رقبایش یعنی بی ام و X3 و آئودی Q5 کوچکتر است. در صورت تا کردن صندلی های عقب، که به نسبت 40/20/40 تا می‌شوند، حجم صندوق بار به 1455 لیتر می‌رسد.  


منبع

CarAdvice

برچسب : XC60 , X3 , Q5 , ولوو , بی ام و , آئودی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : تبدیل شاهین جی به جی ال تبدیل ۲۶ خرداد همچنان منتظر فاکتور لعنت بهت سایپا که باید توی هوای سرد با تاکسی برم سرکار بر باعث و بانیش لعنت
ناشناس : این هم وضعیت خودرو شاهین جی ال واستون گذاشتم که منتظر فاکتور تحویل نام خودرو :شاهين GL با ترمز ESC و SBR رنگ :سفيد پلاک :0 کد نمایندگی : نام نمایندگی : شماره پذیرش : تاریخ پذیرش : شماره درخواست : وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده
شاهین GL : برادر من جی ال هارو میگم بحث جی ها جداس اونا واقعا بنظرم باید برن سایپا اتیش بزنن کجای دنیا پول کامل میدی ی سال ماشین نمیدن و ارع متاسفانه مردم ما فقط پشت چراغ قرمز پشت همن
J7 خرداد : سلام ما هم مثل شما منتظر هستیم ،فکر کنم اوایل آذر بیاد
ناشناس : اینطور که از شواهد معلوم هست اگه شاهین جی ال نده به ضررخوده شرکت خودرو ساز هست شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کرده الان نزدیک دوماه داره میشه از تکمیل وجه شاهین جی ال -290 مهر 402 برای شاهین سی وی تی که پیامک دعوتنامه تکمیل وجه که هفته چهارم اسفند ماه 403 نیومد اون هم بعداز 3 سال پیامک تبدیل به شاهین سی وی تی 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین جی ال اومد 12 مهر تکمیل کردم سخا تحویل نمایندگی دادم توی املاک و اسکان ثبت کد پستی ادرس برای صدور بیمه نامه نه از فاکتور خبری هست نه تحویل همچنان منتظر فاکتور تحویل
نازنین۱ : بله پیامک تبدیل به جی ال امد باید مرداد میومد اما نیومد ۸ آبان تبدیل امد اما هنوز خبری از فاکتور نیس
سلمان : دوست عزیز اول اینکه از زمان تکمیل وجه تا دادن خودرو بالای یک سال میشه شایدم دو سال. چون من سال گذشته آذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز هیچ خبری نیست. دوم اینکه سود تاخیر حداقل هجده ماه باید بگذره اونم یه مبلغ ناچیزی میدن. و در آخر این مردم با هم متحد نیستن هر کسی یه حرفی میزنه وحرف با عملشون زمین تا آسمون فرق داره. مسولین شرکت سایپا هم خوب این موضوع میدونن. پس الکی خودتو ناراحت نکن تنها کاری ازت بر میاد که تا هفت نسل بعدت نزاری سمت سایپا بیاد. وگرنه شلش کن
X5 سوم خرداد : ضمنا در تکمیل پیام اولی ام ؛ تحویل آذرماه هست 09/30 طبق قرارداد . البته بااین تفاسیر و بدعهدی ها همون بهمن ماه باید انتظار تحویل خودرو رو داشت .
شاهین GL : دوستان باید تجمع کنیم این سایپا از زمان تکمیل وجه تا تحویلش 6 ماهه سود تاخیر هم ی ساله نداده به مشتری هاش دل خوش نکنین بش جان خوتون جدی‌ بیاین تجمع کتیم دوباره مثل پارسال میشه که گفتن زمستان 1403 ولی شد 1404 می بینی چند وقت دیگه میگه زمستان 1405
شاهین GL : بین 400 تومن تا 500 ولی احتمالا طرفای 450
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا دستی،سی دی : چیزی تو دعوت نامه مشخص نیست نوشته تا 90 روز پس از تکمیل وجه
خیروبرکت : کجایید دوستانی که نیسان اکستند خریدار بودن به قیمت 1200 حالا بخرین نه زیر قیمت کارخانه هم گیر میاد گفتن که این ماشین رنگش بده. هرکه خریده مشتری اول و آخرش خودش هست فقط برای استفاده خودش هر که میخا. خوبه
اسی آبان ک : تو گوگل تایپ کن پیگیری وضعیت خودرو مشتری سایپا و اطلاعات رو وارد کن
دنا مشکی رینگ 30 مهر : سلام من 26 م فاکتور شدم امروز پلاک شدم
اسد : سلام منم دعوتنامه شهریور اومده پرداخت کردم،از کجا نگاه می کنید تحویل خودرو در کدام مرحله هست؟
عباس : سلام منم مثل شما بوده پرداختم فاکتور شده یانه براتون؟
207 : دوستان دی ماه دعوت نامه شماامده تحویل چند روزه زده
کوییک : شما چند تیری
امیلی : سلام برای من امروز پیامک تکمیل وجه اومد با مبلغ 263 تومن
Gxl1404 : دوست عزیز تکلیف شمامعلومه انشاا... چند روز دیگه ماشینتو تحویل میگیری وای به حال ما که سه ماهه تکمیل وجه کردیم زنگ میزنیم سایپا جواب درست حسابی نمیدن فقط دعوت به صبر فصل مدرسه س و بدون ماشین هزار تا گرفتاری امید نداریم تا عید هم بهمون بدن