بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES

بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015

وقتی با مدل جدید موتورسیکلت یاماها FJR1300ES که 13 سال است به بازار عرضه می‌شود روبرو می‌شویم، می‌بینیم که پیوسته ارتقاء یافته است تا جزو بهترین های این کلاس از موتور سیکلت باقی بماند. البته سال قبل روی مدل 2014 تجهیزات با اهمیتی نظیر سیستم کنترل کشش، دریچه بنزین ride-by-wire (سیستمی که در آن کابل های دریچه سوخت به جای کاربراتور به یک کامپیوتر وصل می‌شوند)، چراغ های جدید و سیستم تعلیق برقی قابل تنظیم نصب شده بود.
 
بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015
سیستم برقی و قابل تنظیم جدید می‌تواند برای وضعیت های مختلف سواری تنظیم شود و دارای چهار حالت است که عبارتند از: حالت One Up، حالت One Up with Luggage، حالت Two Up و حالت Two Up with Luggage. برای هر حالت نیز سه گزینه Soft، Standard و Hard وجود دارد تا نرمی و خشکی آن را تنظیم کند. تنظیمات سیستم تعلیق به راحتی با استفاده از یک دسته که دکمه هایی روی آن قرار دارند صورت می‌گیرد. پیشرانه DOHC این موتورسیکلت چهار سیلندر خطی با حجم 1289 سی سی است و مجهز به رادیاتور، شانزده سوپاپ و سیستم انژکتور می‌باشد که در کنار یک گیربکس 5 سرعته خیس و چند صفحه‌ای قرار گرفته است. شایان ذکر است، مدل جدید این موتورسیکلت زیبا با قیمت پایه 16,890 دلار به فروش می‌رسد.
 
بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015
 
مدل قدیمی‌تر این موتورسیکلت که مجهز به سیستم تعلیق برقی نیست، همچنان با قیمت پایه 15,890 دلار به بازار عرضه می‌شود. موتورسیکلت FJR1300ES مدل 2015 مجهز به یک سیستم تعلیق کاملاً جدید برقی و قابل تنظیم است تا با وضعیت های مختلف رانندگی سازگاری داشته باشد و در گشت و گذارهای طولانی راحتی بیشتری برای راکبین به ارمغان بیاورد. یاماها FJR1300ES جدید هم مثل یاماها FJR1300A دارای چهره‌ای تهاجمی است و چراغ هایی کشیده و سپرهای کناری محکمی دارد.
 
بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015
 
این سپرهای قابل انعطاف علاوه بر این که بسیار زیبا و خوش ترکیب هستند، می‌توانند طوری تنظیم ‌شوند که رفاه و راحتی را بالا ببرند و در آب و هوای نامساعد هم راکب را محافظت کنند. موتورسیکلت سوار می‌تواند با انتخاب حالت (D-mode (Drive-mode، وضعیت سواری را تغییر و به موتورسیکلت قابلیت هایی استثنایی بدهد. حالت D-mode در کنار سیستم (YCC (Yamaha Chip Controlled Throttle قرار می‌گیرد تا موتور را اسپرت‎‌تر کنند و باعث بشوند در وضعیت های مختلف رانندگی آرام‌تر باشد. گفتنی است، سیستم کنترل کشش، که توسط شرکت MotoGP technology ابداع شده، به صورت استاندارد روی این موتورسیکلت نصب گردیده است.
 
بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015
 
وقتی این سیستم فعال باشد، میزان چرخش چرخ ها را تشخیص می‌دهد و زمان‌بندی احتراق، میزان تزریق سوخت و باز شدن دریچه سوخت را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا کشش بالا برود. البته برخی از رقبا دارای سیستم هایی هستند که فقط میزان احتراق را کم می‌کند و راکب احساس می‌کند توان موتور به ناگهان پایین آمده است. این سیستم به این منظور طراحی شده است تا موتورسوار در جاده هایی که میزان کشش کم است، با اطمینان بیشتری رانندگی کند. سیستم محبوب دیگری که به صورت استاندارد روی یاماها FJR1300ES نصب می‌شود هم چیزی نیست جز کروز کنترل. موتورسوار می‌تواند با فشردن یک دکمه روی دسته سمت چپ، سرعت حرکت را تنظیم کند و در سفرهای جاده‌ای راحت و آسوده باشد. در تمام مدتی که موتورسوار از مناظر اطراف جاده لذت می‌برد، یک نمایشگر سه قسمتی که روی پنل ابزار قرار دارد، تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار او قرار می‌دهد.
 
بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015
 
موتورسوار می‌تواند نمایشگر را طوری تنظیم کند تا فقط اطلاعات دلخواهش را نشان بدهد. فشردن دسته ترمز جلو باعث می‌شود شش پیستون از هشت پیستون ترمز فعال بشوند. پدال ترمز عقب نیز، دو پیستون را در عقب و دو پیستون را در جلو فعال می‌کند، به این ترتیب در هر شرایطی یک ترمز ضد قفل متعادل در اختیار راکب قرار می‌گیرد. شیشه جلو که با فشردن یک دکمه تنظیم می‌شود و زین ضخیم و دو نفره که برای سفرهای دور بسیار نرم و راحت است، به صورت استاندارد برای این موتورسیکلت عرضه می‌شوند. امکانات دیگری که برای موتورسیکلت یاماها FJR1300ES عرضه می‌شود عبارتند از: زین قابل تنظیم در دو حالت (حالت پایین برای موتورسواران قد کوتاه و حالت بالا برای موتورسواران قد بلند) و دسته فرمان قابل تنظیم در سه حالت مختلف.
 
بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015
 
حاصل کار یک سواری ناب و راحت است که در اختیار موتورسوار قرار می‌گیرد. سیستم تعلیق ارائه شده برای این زیبای ژاپنی، نیروی کشش قسمت جلو و عقب را طوری تنظیم می‌کند که تعادل درستی بین این دو قسمت وجود داشته باشد. به محض فشردن دکمه‌ای که روی دسته فرمان قرار دارد و سپس تأیید تنظیمات از طریق صفحه نمایشگر، تنظیمات اعمال می‌شوند. برای این که تنظیمات این سیستم تعلیق الکترونیکی بهتر اعمال شوند، دو شاخه جلو نیز به طور مستقل می‌تواند به چپ و راست حرکت کرده و با سیستم هماهنگ بشود. در این سیستم، فشار و کششی که در شاخه سمت چپ تولید می‌شود توسط خاصیت ارتجاعی شاخه سمت راست تعدیل می‌شود. سیستم تعلیق موتورسیکلت یاماها YZF-R1 نیز، به همین طریق کار می‌کند.
 

ویژگی های پیشرانه

بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015

 
موتور DOHC فشرده و سبک است و 1298 سی سی حجم دارد. این موتور 16 سوپاپ و چهار سیلندر و مجهز به رادیاتور است و در دور موتور بالا قدرت و گشتاور زیادی تولید می‌کند.
طراحی مورب پیشرانه و گیربکس، ضمن کم کردن اندازه موتور به عملکرد بهتر سیستم تعلیق نیز، کمک می‌کند و باعث می‌شود وزن به طور متوازن توزیع شود و موتورسیکلت هندلینگ بسیار خوبی داشته باشد. 
پیستون ها سبک وزن و دارای دسته شاتون هایی کربنی هستند که نیرویی خارق‌العاده تولید می‌کنند. این پیستون ها بسیار با دوام هستند و عملکرد بالایی دارند. 
سیستم پاشش سوخت پیشرفته برای سفرهای طولانی مناسب است و در هر شرایط آب و هوایی و در ارتفاع های مختلف، تزریق هایی بی وقفه و مداوم انجام می‌دهد.
میل لنگ لرزش بسیار کمی دارد و مجهز به دو لرزه گیر است که به موتورسوار کمک می‌کنند سواری بسیار نرمی داشته باشد و خستگی و کوفتگی را به حداقل می‌رساند.
دو اگزوز از جنس استیل ضد زنگ نیز، باعث می‌شوند موتور عملکرد بهتری داشته باشد.
 

سیستم تعلیق

بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015

 
فرم نوک تیز بدنه و سیستم مدیریت باد باعث می‌شوند هم موتور و هم موتورسوار خنک بمانند. یک مجرای هوا که زیر پنل ابزار قرار دارد موتورسوار را خنک می‌کند و فشار منفی پشت شیشه جلو را کاهش می‌دهد. پنل های زیبای جانبی که قابل تنظیم هستند نیز، به موتورسوار اجازه می‌دهند در معرض جریان مستقیم هوا قرار بگیرد. 
دوشاخه بلند در جلو باعث می‌شود کیفیت سواری و هندلینگ عالی باشد.
در کنار ترمز ABS، یک سیستم ترمز یکپارچه (Unified Braking System) نیز، به صورت استاندارد ارائه می‌شود: دسته ترمز جلو شش پیستون از هشت پیستون را فعال می‌کند؛ پدال ترمز عقب دو پیستون ترمز در عقب و دو پیستون را در جلو فعال می‌کند؛ به این ترتیب در هر شرایطی، یک ترمز ضد قفل متعادل و متوازن در اختیار موتورسوار قرار دارد. 
طراحی ارگونومیک باک بزرگ 23 لیتری باعث می‌شود جای موتورسوار بسیار راحت و باز باشد. این باک از فولاد ساخته شده است و می‌توان روی آن کیسه های آهنربا دار چسباند. 
 

تجهیزات اضافی

بررسی موتورسیکلت یاماها FJR1300ES مدل 2015

دو مبدل کاتالیستی و یک حسگر O2 داخل اگزوز تعبیه شده‌اند تا تزریق سوخت بهتر صورت بگیرد و میزان گازهای آلاینده پایین بیایند. 
دسته فرمان های مجهز به گرمکن به صورت استاندارد برای یاماها FJR1300ES عرضه می‌شوند. فضای باری که در قسمت پایین بدنه قرار دارد، بسیار دم دست است و با سوئیج باز و بسته می‌شود.
عرض موتورسیکلت حتی وقتی که صندوق بغل ها هم روی آن نصب شده باشند، کم است و باعث می‎شود یاماها FJR1300ES برای مانورهای داخل شهری بسیار عالی باشد.
زین دو نفره با ظاهری جیر مانند، دارای سازه‌ای دو قسمتی است و در بخش جلو و عقب از فوم هایی با فشردگی متفاوت استفاده می‌کند؛ به این ترتیب راحتی موتورسوار و سرنشین عقب تضمین می‌شود. 
شیشه جلو تنظیمات زیادی دارد تا فشار منفی کمی پشت آن ایجاد شود و موتورسوار را بیشتر در برابر باد محافظت کند. این شیشه را می‎‌توان برای سرعت های کم و زیاد نیز تنظیم کرد. وقتی موتور خاموش می‌شود شیشه جلو به حالت اولش برمی‌گردد.
دو چراغ جلو که مجهز به لامپ های LED مخصوص رانندگی در روز هستند، جلوه‌ای مدرن و امروزی به این موتورسیکلت می‌دهند. این چراغ ها دارای یک دسته برای تنظیم هستند که بسیار دم دست است و موتورسوار می‌تواند به راحتی نور بالا و پایین را عوض کند. 
در جعبه بغل یک پریز برق 12 تعبیه شده است که می‌توان از آن برای شارژ تلفن همراه، GPS و دیگر لوازم برقی استفاده کرد.
یک جعبه ابزار در محفظه زیر زین عقب قرار دارد.
چراغ های راهنمای LED در جلو، به یاماها FJR1300ES چهره‌ای مدرن و امروزی می‌دهند. موتورسواران هم چیزی جز این نمی‌خواهند.

منبع

TopSpeed

 

برچسب : FJR1300ES , یاماها , موتورسیکلت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

مجید
2

ممنون عالی بود ... لذت بردم
12:16  1393/04/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 تبریز ۴ بهمن : مهر ماه هنوز خودرو تحویل نگرفته 😑😐😑😐 وای به حال ما باید شما گمرک پیدا کنیم
شاهین اتومات : دوستای که میگن شاهین اتو بالای یه میلیارد من امروز تحویل گرفتم 830میدم اگه نخری کیرمو میکنم تو کوس اونی که دوسش داری
..... : هموطن محبوبم لطططططفا به هوش باش پشت همین نخر ها هم مافیا هست،
مهندس تعایق : سلام دوست عزیز معمولا خودرو های سواری (سدان) همون ۵ یا ۴ انگشت هستش، ولی اگه میخوای پایین تر بیاری تا نهایت ۲ انگشت یا ۳ انگشت بالا لاستیک میتونی کمک فابریک رو با کمی تغییرات جزعی استفاده کنی، اما حتما از فنر کوتاه استفاده کن و فنر های خودت رو برش نده چون تجربه ثابت کرده به بنده که فنر برش خورده بعده ها میشکنه
مهدی : این ماشین که گفتم از سر شب ویز ویز میکرد سمند x7هستش لطفاً مشکلش بهم بگین تو دنده یک ماشین کلن کند زیاد میزنه کلن موتورش اکنون زیاد میخوره
مهدی : امشب از سر شب ماشین وقتی کالج می‌گرفتم یک صدا ویز ویز میکرد آلن وقتی دنده یک میزنم ماشین کند کند میزنه تو دنده یک تا چهار اونم زیاد میزنه ولی دنده عقب وقتی میزنم ماشین دنده عقب می‌ره ولی به جلو کند میزنم مشکلش چی هست
فرهاد : شما نگران نباش این بحث در مورد خودروهای داخلی ممکنه صادق باشه که دلیل اونم دلال بازی بیشتر در مورد این خودروهاست ولی برای خودروهای وارداتی و حتی مونتاژی به دلیل کاهش قیمت دلار در حال خاضر بی معنی است پس لطفا به این بنده خداها استرس الکی وارد نکنید
یا مأوي القلوب : من شکایت کردم سامانه smt.ir رد شد
جواد بهرامی خیرابادی : سلام...قربان شما اطلاعی از ارسال دعوتنامه برای اوندسته که تو بهار امسال بودن رو دارید؟
جواد بهرامی خیرابادی : قربان شما اطلاعی دارین که کسانی که برای بهار 403اعلام گردیده کی دعوتنامش قراره بیاد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : سلام.از کجا و چطور می‌بینید فاکتور شدید؟
دوگانه دی تبریز : سلام پس چرا من که 21 فروردین واریز کردم و سخامم همون روز دادم ثبت کردن فاکتور نشدم؟بنظرتون کِی فاکتور میشم
سلام : دوستان من خبر دارم دوستانی که تجمع قبل عید رفته بودند واونهایی که بعد عید نوروز شورای رقابت رفته بودند به قیمت قبل داده اند
احسان : تازه با لاستیک رادیال رو هم حتما بدون شک حداقل 20تونی بالاتر میزنه،چون لاستیک هم افزایش قیمت داشته،یه خورده هم الکی و بی دلیل مثلا مالیات و..میزنن سرش خلاصه میرسونن به 650
قلی زاده : بنده خدا تبدیل زد تحویل گرفت اما سورن چرا تو حالا ناراحتی
ایکس 33 اتومات : سلام دمت گرم اره
یاسین : بابا اکثرا تبدیل یا واریز کردن اینطوری جو سازی میکنی که برن اعتراض. اگه با اعتراض قیمت میخواست بیاد پایین که مردم باید برای هر چیزی هر روز میرفتن اعتراض اینجا قیمت چیزی رفت بالا دیگه پایین بیا نیست
X33 : پاسخ به علی: بنی آدم اعضای یکدیگرند که ...! درست می گید علی آقا شاید با این اتفاق، خیال بعضی هایی که ماشینشون رو تحویل گرفتند یا هنوز شاسی نگرفتند راحت باشه اما لااقل این رو ننویسند و بقیه رو ناراحت نکنند. حالا از کجا معلوم همین آسیب، بیشتر متوجه تخصیص نیافته ها باشد و به ماشین های آماده، آسیب کمتری وارد شده باشد؟ حداقل هیچ وقت خوشحالی خودتان را در مقابل نگرانی و ناراحتی دیگران بروز ندهید.
زارع : چرا الکی حرف میزنی نه سجاد نه ماها که ده باررفتیم اعتراض به ماهم ماشین ندادن اکثرا همون پارسال تبدیل زدیم وخودمان را راحت کردیم 🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🤔🤔🤔🤔🤔🤔
علی : کارت مهم نیست برادر... درگاه بانکی که نمایندگی انتخاب کرده ملی بود... به کارت ارتباطی نداره... نگران نباش