صدر به فرانسوی‌ها رسید

صدر به فرانسوی‌ها رسید

نتایج مربوط به ارزیابی کیفی خودروهای داخلی در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شد که طی آن، پراید، پارس تندر، جک و لیفان با کسب بهترین کیفیت، در صدر گروه‌های خود قرار گرفته‌اند.
بنابر گزارش منتشر شده، کیفیت 19 خودرو تولید داخل در خردادماه بررسی و مانند ماه گذشته، خودروها باز هم در چهار گروه قیمتی دسته‌بندی شده‌اند.
رده‌بندی خودروها نیز به‌طور جداگانه در هر گروه انجام شده و خودروها با توجه به نمرات منفی به‌دست آمده، در رده‌های مختص خود جای گرفته‌اند. در گزارش منتشر شده، مانند ماه گذشته باز هم خبری از ریز جزئیات مربوط به سطح کیفی خودروهای تولید داخل نیست و تنها به اعلام نمرات منفی بسنده شده است. در واقع با توجه به شیوه جدیدی که برای بررسی کیفی خودروها لحاظ شده، دیگر مشخص نیست که نقطه‌قوت فلان خودرو در کدام بخش است و نقطه ضعف آن به کدام معیار مربوط می‌شود.
این در شرایطی است که در روش قبلی ارزیابی کیفی، مشتریان امکان انتخاب بهتری برای خرید خودرو داشتند و از شدت و ضعف خودروهای موردنظر خود مطلع می‌شدند.
آنها همچنین این امکان را داشتند که جزئیات کیفی خودرو خود (مانند سیستم موتور، تعلیق، ترمز، بدنه، رنگ و ...) را با سایر خودروها مقایسه و اطلاعات لازم را در این مورد به‌دست بیاورند.
حالا اما تنها نمره منفی خودروها قابل‌رویت است و مشتریان فقط می‌توانند تشخیص بدهند در حالت کلی کدام خودرو در مجموع کیفیت بهتری دارد و کدام خودرو کیفیت نازل‌تري.
 این در حالی است که طبق اعلام شورای رقابت، کیفیت خودروها یکی از ملاک‌های اصلی برای تعیین قیمت به شمار می‌رود. آن‌طور که رئیس شورای رقابت گفته، هر خودرویی که با نزول کیفی همراه باشد، از قیمت آن کاسته می‌شود و از آن سو، افزایش سطح کیفی می‌تواند به رشد قیمت بیانجامد. حال باید دید آیا شورای رقابت می‌تواند با استناد به شیوه جدید ارزیابی کیفی خودروها، نسبت به افت و خیز قیمتی آنها اقدام کند یا اینکه به اطلاعات جزئی‌تری (شبیه آنچه پیش‌تر از سوی شرکت بازرسی منتشر می‌شد)، نیاز دارد.
هرچه هست، در گزارش خردادماه، 19 خودرو مورد بررسی در چهار گروه قیمتی «کمتر از 20میلیون تومان»، «20 تا 40 میلیون تومان»، «40 تا 60 میلیون تومان» و «60 تا 80 میلیون تومان»، دسته‌بندی شده‌اند که در گروه اول، پراید مدل 131 سایپا اول است و در گروه دوم نیز پارس‌تندر توانسته صدرنشین شود.
در گروه‌های سوم و چهارم نیز به ترتیب جک و لیفان مدل X60 توانسته‌اند بهترین کیفیت را به دست بیاورند. یکی از نکات قابل توجه در گزارش کیفی خردادماه، حضور دوباره محصولات سایپا در جدول رده‌بندی کیفی خودروهاست، که بر این اساس، کیفیت تیبا و سه مدل از پراید، مورد بررسی قرار گرفته است.
این در شرایطی است که به دلیل بروز یکسری اختلافات میان سایپا و شرکت بازرسی، ارزیابی کیفیت خودروهای سایپا به حالت تعلیق درآمده بود و حالا ظاهرا اختلافات برطرف و مشتریان پراید و تیبا می‌توانند دوباره از اوضاع کیفی این خودروها مطلع شوند.
در جدول کیفی خردادماه البته چند خودرو غیبت دارند که در این بین می‌توان به ویتارا و مگان اشاره کرد. غیبت این دو خودرو البته طبیعی است، چه آنکه ظاهرا تولیدشان متوقف شده و از همین‌رو امکان بررسی کیفی آنها وجود ندارد. همچنین از جمع 19 خودرو تولید داخل، پنج خودرو، چینی هستند و باقی آنها را فرانسوی‌ها و ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند که در این بین، پارس تندر توانسته کمترین نمره منفی و در نتیجه بهترین کیفیت را به دست آورد و پراید 132 نیز بیشترین نمره منفی و کمترین کیفیت را به خود می‌بیند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین نمره منفی خودروها در مقایسه با ماه گذشته تغییراتی داشته که ام وي ام530 بیشترین درصد بهبود و جك5 J هم بیشترین درصد تنزل را داشته‌اند. بر این‌اساس، سمند و تندر-90 و رانا و جک در مقایسه با ارزیابی قبلی، با افت کیفی روبه‌رو شده‌اند و در این بین، جک رکورددار به حساب می‌آید. از آن سو اما خودروهایی مانند ام وی ام، پارس و پژو 206 و لیفان و پژو 405 با بهبود کیفی مواجه شده و در میان آنها، ام‌وی‌ام مدل 530 حائز بیشترین درصد رشد کیفیت است.
با این حساب، هم بیشترین رشد کیفی به چینی‌ها رسیده و هم بالاترین افت کیفیت متعلق به آنها است.
از دیگر نکات قابل‌توجه در گزارش کیفی خردادماه اما باید به قرار گرفتن 14 خودرو در جمع «خیلی خوب‌ها» اشاره کرد، که تندر-90، پژو 206، لیفان و پژو 405 از جمله آنها هستند.
بر این اساس، پنج خودرو باقیمانده نیز در گروه «خوب‌ها» جای گرفته‌اند و در این بین باید از پراید و تیبا نام برد.
اما طبق جدول منتشر شده، در دسته خودروهاي زير 20 ميليون تومان سه مدل پراید «سايپا131 X»، «سايپا132 X» و «ساپپا131 X» (متعلق به پارس خودرو)، مورد بررسی کیفی قرار گرفته‌اند که همه آنها دارای سطح كيفي «خوب» هستند. در این بین، سايپا131 X تولید سايپا با كسب 4/79 نمره منفي كيفيت بهتری در مقایسه با دو همگروه دیگر خود دارد و پس از آن نیز پراید مدل 131 تولید پارس خودرو توانسته کیفیت بهتری را کسب کند.  پراید مدل 132 هم کمترین کیفیت را در گروه خودروهای زیر 20 میلیون تومان داراست، آن هم با کسب 3/83 نمره منفی. این محصول با توجه به نمره منفی که به دست آورده، کم کیفیت ترین خودرو تحت ارزیابی در خردادماه امسال به شمار می‌رود. در کل، اعضای گروه خودروهای زیر 20 میلیون تومان علاوه‌بر اینکه ارزان‌ترین محصولات بازار خودرو کشور به شمار می‌روند، دارای کمترین کیفیت نیز هستند و البته مشتریان زیادی نیز دارند. از گروه زیر 20 میلیون‌ها که بگذریم، به دسته 20 تا 40 ميليون تومانی‌ها می‌رسیم که بیشترین تنوع را به خود می‌بیند و 12 مدل از خودروهای تولید داخل، عضو این گروه به شمار می‌روند. پنج رده ابتدایی جدول این گروه را فرانسوی‌ها تشکیل می‌دهند که در بین آنها نام سه تندر-90 و دو مدل پژو206 به چشم می‌آید. در این بین، پارس تندر علاوه‌بر اینکه صدرنشین گروه 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها لقب گرفته، بهترین کیفیت را نیز میان تمام خودروهای تحت ارزیابی خردادماه به خود اختصاص داده است. این خودرو که فقط ظاهر آن با تندر-90 معمولی متفاوت است، 7/20 نمره منفی دارد و این در شرایطی است که تندرهای معمولی فقط سه دهم امتیاز منفی بیشتری نسبت به پارس تندر کسب کرده‌اند.
بر این اساس، تندرهای ایران خودرو و پارس‌خودرو مشترکا با کسب 21 نمره منفی، پشت سر پارس تندر و البته بالاتر از پژو 206 در جدول رده‌بندی گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها قرار گرفته‌اند.
در بین 206‌ها اما مدل صندوقدار آن نمره منفی کمتری دارد و بالاتر از 206‌هاچ بک ایستاده است. رانا هم که در گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها جای دارد، اگرچه در مقایسه با پژو 206 از سطح کیفی پایین‌تری برخوردار است، اما نسبت به سمند و پژو 405 و همچنین خودروهای چینی کیفیت بهتری را به خود می‌بیند. 
در گروه مورد بررسی، نام چهار محصول پرتیراژ ایران خودرو نیز به چشم می‌آید که پژو پارس تولید خراسان بهترین کیفیت را در میان آنها دارد. سمند نیز پس از پارس قرار دارد و در دو رده بعدی نیز مدل‌های تولید تهران و خراسان پژو 405، جا خوش کرده‌اند.
پشت سر آنها اما به یک چینی می‌رسیم که ام‌وی‌ام مدل 315 نام دارد. این خودرو 5/54 نمره منفی به‌دست آورده که با این حساب باید آن را در جمع خودروهای چینی تحت ارزیابی، سومین محصول با کیفیت دانست.
آخرین عضو گروه خودروهای 20 تا 40 میلیون تومانی اما تیبای سایپا است که تنها خودرو «خوب» این گروه به شمار می‌رود و این در شرایطی است که سایر اعضای گروه، «خیلی خوب» محسوب می‌شوند.
اما در گروه قيمتی 40 تا 60 ميليون تومانی نیز تنها نام جك5 J و ام وي ام530 به چشم می‌آید که به ترتیب با کسب 7/48 و 4/51 نمره منفي، مکان‌های اول و دوم جدول را به دست آورده‌اند. جک جدای از اینکه باکیفیت ترین خودرو این گروه کوچک به شمار می‌رود، در بین خودروهای چینی تحت ارزیابی در خردادماه نیز بهترین کیفیت را به خود می‌بیند. در مجموع نام پنج خودرو چینی در جدول کیفی خردادماه گنجانده شده که گروه 60 تا 80 میلیون تومانی‌ها نیز دو خودرو چینی را در خود جای داده است. 
در این گروه، لیفان مدل X60 توانسته کیفیت بهتری را در مقایسه با ام‌وی‌ام مدل X33 به دست بیاورد و 50 امتیاز کسب کند. لیفان X60 با توجه به نمره منفی که به دست آورده، دومین خودرو با کیفیت در جمع چینی‌های تحت ارزیابی در خردادماه به‌حساب می‌آید و ام‌وی‌ام مدل X33 نیز دارای بیشترین نمره منفی و در نتیجه کمترین کیفیت در این جمع است.
 
صدر به فرانسوی‌ها رسید

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , بازرسی , کیفیت , استاندارد , سایپا , ایران خودرو , 131 , پارس , تندر , پژو , 206 , رانا , پارس , سمند , 405 , ام وی ام , 315 , تیبا , جک , j5 , 530 , x60 , x33






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

farid
0

ببخشین این خیلی خوب ها رو کی به اینا داده!!!!!!!!!نکنه اونا هم مثل آقای شورای رقابت زیرمیزی گرفته که اینهمه به فرغون سازها خوب وخیلی خوب داده!!!!!!!!1
هههه..جوک ساله بخدا
مردم ازخنده
16:55  1393/04/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا لگن : سلام منم چند بار پیام گزاشتم بره تجمع دفعه قبلم رفتم کسی نیومده بود اگر مایل باشید اعلام کنید شنبه 11 صبح درب 16 همه تجمع کنیم من هستم
Mk : چون غلط املایی داری ی چیزی هم کم میکنن باید پرداخت کنی
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزان دنا اتومات واریزی برج 4 هر کس فاکتور شد خبربده ممنون شماره قرارداد 1485 بوده برای ما
207 tu3 : دوستان tu3 دی و بهمن دعوتنامه برای کسی نیومده؟
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
پدرام : همه ماشینایی که ترمز چرخ عقب کاسه ای هست مثل هم ریگلاژ میشن باید ببری از تو کاسه چرخ ریگلاژ کنی.
دنا 6 سرعته : همه بهمنی هارو همین کار کردن منم 4 بهمن بودم زدن 30 بهمن .
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
207 بهمن : سلام دوستان بهمن برای من دعوتنامه صادر نشده کسی دیگه هست که دعوتنامه نیومده باشه اعلام کنید