پیکان دست دوم چند؟!

پیکان دست دوم چند؟!

با گذشت حدود یک دهه از زمان توقف تولید پیکان، این خودرو که زمانی یکه‌تاز جاده‌های ایران بود همچنان در کشور خرید و فروش می‌شود.
با گذشت حدود یک دهه از زمان توقف تولید پیکان اما همچنان تعداد قابل توجهی از مدل‌های دست دوم این خودرو در خیابانهای کشور به خصوص در شهرهای کوچک تردد می‌کنند و بازار خرید و فروش آنها نیز کم و بیش گرم است.
سر زدن به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم حکایت از قیمت میانگین پنج، شش میلیون تومانی این خودرو دارد. به عنوان مثال قیمت فروش یک دستگاه پیکان مدل 80 به رنگ شیری و با کارکرد 250 هزار کیلومتر معادل 5 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است.
پیکان مدل 81 به رنگ سفید و با کارکرد 100 هزار کیلومتر نیز به قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. یک دستگاه پیکان مدل 81 نیز با کارکرد 160 هزار کیلومتر معادل 5 میلیون و 700 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
خرید و فروش پیکان‌های دست دوم در حالی است که دیگر پیکان صفر در سطح نمایشگاه‌های عرضه اتومبیل یافت نمی‌شود هرچند شاید باشند شهروندانی که پیکان خود را به دلایلی در حد صفر و در پارکینگ منزل خود نگهداری می‌کنند!
مالک یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل پایتخت در این باره می‌گوید: مدت زمان زیادی است که پیکان از چرخه خرید و فروش در سطح نمایشگاه‌های اتومبیل حذف شده است.
وی با بیان اینکه در همان سال‌های اولیه توقف تولید پیکان عرضه آن در نمایشگاه‌های اتومبیل نیز متوقف شد، خاطرنشان می‌کند: البته شاید در تمام ایران ده دستگاه پیکان صفر در کلکسیون کلکسیون‌داران اتومبیل موجود باشد.
این فعال بازار خودرو درباره قیمت مدل‌های دست دوم پیکان، خاطرنشان می‌کند: تا سال 1391 عملا پیکان قیمتی در بازار خودروهای دست دوم نداشت اما پس از آن با توجه به دو برابر شدن قیمت خودروهای صفر قیمت پیکان‌های دست دوم نیز افزایش و به پنج، شش میلیون تومان رسید.
قرارداد مونتاژ پیکان در ایران بین شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو) و گروه صنعتی روتس (دارنده کارخانه تالبوت) انگلستان بسته شد و تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران آغاز شد.
طراحی اصلی پیکان کاری از شرکت تالبوت از زیرمجموعه‌های گروه روتس بود. یک سال بعد در سال ۱۳۴۷ شرکت آمریکایی کرایسلر توانست گروه صنعتی روتس را بخرد که تاثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدل‌های مختلف پیکان در ایران تولید می‌شد.
سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) که طراحی معروف کرایسلر بود در ایران آغاز شد. روند مونتاژ پیکان در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و مونتاژ می‌شد و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شد.
سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد و در نتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ رسید. در این سال کارخانه پژو موافقت کرد ایران خودرو با به کار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو بر روی بدنه پیکان، به تولید این خودرو ادامه دهد.
پس از آن با ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان ۱۶۰۰ در شهریور ماه ۱۳۷۱ تولید شد و تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ ادامه داشت. در بیست و پنجم اردیبهشت سال ۱۳۸۴ تولید پیکان بعد از ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، متوقف و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , ایران خودرو , پیکان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 8 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : برای من فاکتور شده و مرحله بعد بیمه ثبت نامه اردیبهشت
شاهین میدید یا صدقه؟ : انشالله هر مسئول بی شرف و غیر متخصص که لحظه ای به این وضعیت مردم فکری نکنه و آسوده باشه از توله هاش بکشه
جی 7 : حتما ما ده بار زنگ زدیم بازم هرروز زنگ میزنیم
m t8 : سلام در دفتر خدمات قضایی در انتظار ثبت شکایت.
محمد x5 : سلام فعلا که نه
محسنj7 : سلام دوستان سریعنرین راه تماس با ۱۳۶ بازرسی کل کشور هست در راستای عدم احرا مصویات 473 و 563 و 740 شورای رقابت کلا ۲ دقیقه هم وقت نمیگیره لطفا نشر دهید .
تحویل بهمن : یک سوال من پیش فروش هستم. ماشین هم تحویل دادم و تو پرداخت ها هم 105 لحاظ شده، گواهی اسقاط چند روز طول میکشه تا بیاد؟ یا امکان داره تکمیل وجه قبل گواهی اسقاط بیاد؟
محسنj7 : دوستان عزیز سریعترین و کارامد ترین روش ثبت شکایت از کرمان موتور بابت عدم اجرا مصوبات 473 و 563 و 740 شورا رقابت در ارتباط با پیش فروش خودرو بصورت تلفنی با شماره 136 بازرسی کل کشور هست. کلا 3دقیقه وقت شمارو نمیگیره. لطفا نشر بدین و تماس بگیرین. حق گرفتنی هست دوستان.
تحویل بهمن : یک سوال من پیش فروش هستم. ماشین هم تحویل دادم و تو پرداخت ها هم 105 لحاظ شده، گواهی اسقاط چند روز طول میکشه تا بیاد؟
T8 : سلام دوستان دوستان ثبتنامیt8 بگن کی ثبتنام کردن کی فاکتور شدن تا بدونیم ما کجای نوبتیم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : تاریخ تکمیل وجه چند اردیبهشته؟؟ من 3 اردیبهشتم فاکتور نشده
23دی : چه طرحی بودین زنگ ماشینتون چی بوده
ساینا : سلام منم شرایط شما رادارم
امین : سلام 207 پانا موعد تحویل اذر 13 مهر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
کوئیک : پس چرا ماکه تحویل برج 5 هنوز فاکتور نشدیم
وحید : منم 20 شهریور تکمیل وجه کردم هنوز مرحله تخصیصه اس بی ار هم زدم طرح فرسوده تحویل مرداد پذیرش اردیبهشت 1404
ساینا : چراغ تحویل برای کسی روشن شده؟
اطلس دی ماه 403 : مهم تر همه چیز بدنه باید اوکی باشه یعنی لیسه یا رنگ نداشته باشه که اون تخصص شما نیست روغنش هم چک کن اگر خودرو تون کثیف بود بزار کارواشش کنن که زدگی اگه داشته باشه بهتر دیده بشه و چراغ چکش هم روشن نباشه
ساینا تک : بله من گرفتم شما نگرفتی دگ پیگیر نبودی شکایت کن
207 پانا 30 دی : دوستان از پانا دی ماه خبری نیست؟فاکتوری نشده؟