5 دلیل برای خرید یک کراس اوور

5 دلیل برای خرید یک کراس اوور

صنعت خودروسازی در تلاش است تا نام های بزرگ را زنده نگه دارد، ولی این خبر دیگر دست اول نیست. میزان فروش پایین آمده است، کارخانه ها تعطیل شده‌اند و برندها رو به خاموشی گراییده‌اند. به هر حال هنوز نور امیدی دیده می‌شود و آن هم این است که خانواده ها هنوز طبق معمول به سفر می‌روند به همین خاطر تولید و فروش خودروهای شاسی بلند رشد داشته است و خودروسازان هم مدام محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌کنند. در حال حاضر بیش از 70 نوع خودرو شاسی بلند در ایالات متحده وجود دارد. تاریخچه واژه "کراس اوور(Crossover)" به یک دهه قبل برمی‌گردد که خریداران واقعاً نمی‌دانستند این دسته از خودروها واقعاً چه چیزی هستند ولی باز هم آن ها را می‌خریدند. شاید این خودروها ترکیبی از سدان، مینی ون و شاسی بلندهای جمع و جور (compact SUV) باشند و امروزه تعریف دقیق تری از آن ها داریم و معمولاً همان واژه شاسی بلند جمع و جور به آن ها اطلاق می‌شود. وقتی شاسی بلندها به خودروهای سفری خانوادگی تبدیل شدند، سواری خشک آن ها هم مورد پذیرش مردم قرار گرفت ولی با گذشت زمان، مردم دوباره به یاد رفاه و راحتی افتادند و امروزه کراس اوورها به خاطر سواری نرم و هندلینگ خوبشان مورد تحسین همه قرار گرفته اند. در کل می‌توان گفت سرنشینان یک کراس اوور بیشتر از سرنشینان یک SUV رفاه و راحتی دارند، علتش هم چیزی نیست جز این که پلت فرم آن ها (برخلاف SUV ها) بر اساس پلت فرم خودروهای سواری است نه وانت؛ ثبات آن ها نیز بیشتر و راندن شان هم آسان تر است. این خودروها می‌توانند در فضاهای محدود به راحتی مانور بدهند، به سرعت متوقف شوند و پارک کردن‌شان هم آسان‌تر است، ولی این فقط بخشی از ماجراست. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چرا بسیاری از خریداران فکر می‌کنند کراس اوورها بهترین گزینه ممکن هستند.

1. طراحی بدنه جدید

5 دلیل برای خرید یک کراس اوور

خودروهای کراس اوور ظهور کردند تا برترین باشند، چون شباهت زیادی به SUV ها داشتند ولی از آن ها خیلی ارزان تر بودند. اولین نسل از خودروهای کراس اوور بیشتر به حاطر قیافه ظاهری‌شان مورد توجه قرار گرفتند و بسیاری از آن ها برای بیش از یک دهه محبوب و پر طرفدار باقی ماندند. برای مثل، هوندا CR-V کوچک و چالاک را به یاد بیاورید که تا پیش از این که واژه کراس اوور ابداع بشود، پرفروش‌ترین خودرو شاسی بلند بود. کمپانی هوندا هنوز آن شور و شوق را زنده نگه داشته و پیوسته این خودرو محبوب را ارتقا داده است، به این ترتیب، هنوز هم که هنوز است جز 5 کراس اوور پرفروش قرار دارد. کمپانی های سوبارو و تویوتا نیز کراس اوورهایی زیبا و راحت مبتنی بر خودروهای سواری طراحی کرده‌اند که با رقبای بزرگتر و قلدرترشان یعنی SUV ها برابری می‌کنند. تویوتا RAV-4 و تویوتا Highlander هم نمونه های دیگری از SUV های جمع و جور هستند که کمک کرده اند تعریف دقیق تری از این نوع خودروها به دست بیاید. این خودروها قابلیت های آف رود را بالا برده و فضای اسباب و اثاثیه را کاهش داده‌اند. کراس اوورها بیشتر به خاطر قیافه ظاهری شان به فروش می‌رسند. بسیاری از خریداران فقط از روی ظاهر بین کراس اوور و SUV تفاوت قائل می‌شوند و به جنبه های فنی توجهی ندارند. به خاطر ایهامی که در مورد کراس اوورها وجود دارد، ممکن است بعضی خریداران به اشتباه بیفتند و آن را یک سدان یا استیشن واگن ارتقا یافته و یا نسخه کوچکتری از یک SUV لوکس و بزرگ تلقی کنند. در هر دو صورت، قیافه ظاهری نقشی حیاتی ایفا می‌کند. بعضی خودروسازان مشغول محک زدن بازار خودروهای کراس اوور هستند و از مینی Countryman مدل 2011 می‌توان به عنوان نمونه ای بارز از این رویکرد نام برد. این خودرو از مینی Cooper معمولی بزرگتر و از کراس اوورهای رقیبش بسیار کوچکتر است. در واقع، مینی Countryman زیبایی های فراوانی را درون یک بسته بندی کوچک گنجانده است. این خودرو ویژگی های جسورانه خودروهای مینی را حفظ کرده است با این حال قوائد بازی را کمی عوض کرده است و اولین خودرو ساخت کمپانی مینی به شمار می‌رود که به سیستم چهار چرخ محرک مجهز است ولی با حال، حس رانندگی با مینی Cooper اسپرت را در خودش حفظ کرده است. خودرو سنت شکن دیگری که می‌توان از آن نام برد، سوزوکی SX-4 است که جزو کوچکترین خودروهای این کلاس است و با این که توانایی آف رود بالایی دارد، خیلی راحت با یک هاچ بک اشتباه گرفته می‌شود. مادامی که خودروسازان تلاش می‌کنند مدل های قدیمی را تر و تازه نگه دارند و به مدل های جدید هم شور و هیجان بیشتری بدهند، کراس اوورها پر فروش باقی خواهند ماند. خب، باید گفت علاوه بر قیافه ظاهری، مسایل دیگری هم در مورد خودروها مطرح است. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چه موارد دیگری در مورد کراس اوورها مطرح است.

2. بهره‌وری بیشتر

5 دلیل برای خرید یک کراس اوور

خودروهای کراس اوور سوخت کمتری مصرف می‌کنند، در عین حال، همه ویژگی های یک SUV بزرگ و تمام عیار را هم دارند. البته شاید نتوان با آن ها قایق یدک کشید ولی توانایی های آف رود آن ها واقعاً قابل ملاحظه است. وقتی قیمت بنزین شروع به بالا رفتن کرد، بسیاری از مردم به این فکر افتادند که زیاد به خودرویی که توانایی های آف رود داشته باشد نیاز ندارند، از طرفی عده‌ای هم بودند که حاضر نبودند کابین راحت و فضای بار زیاد خودروهای چهار چرخ محرک را با هیچ چیز عوض کنند... به این ترتیب، خودروهای کراس اوور درست در میان این دو گرایش قرار گرفتند. این دسته از خودروها هم راحتی خودروهای سواری را دارند و هم از عهده برخی کارهایی که SUV ها انجام می‎دهند، بر می‌آیند. بدنه یکپارچه این گونه خودروها هم فضای داخلی بیشتری در اختیار خودروسازان می‌گذارد و به آن ها اجازه می‌دهد کابین های جادارتری طراحی کنند. کراس اوورها با این که در مقایسه با همتایان شان دارای بدنه کوچکتری هستند، ولی افراد بیشتری در آن ها جا می‌شوند و فضای بار بیشتری هم دارند. این دسته از خودروها برخی از تجهیزات خودروهای SUV را ندارند، به همین خاطر سبک ترند، این وزن کمتر هم به آن ها اجازه می‌دهد در مقایسه با مینی ون ها و SUV های بزرگ مصرف سوخت کمتری داشته باشند. از آن جایی که رقابت در حوزه کراس اوورها بسیار فشرده است، خودروسازان تلاش می‌کنند در هر زمینه ای که امکان داشته باشد، پیش دستی کنند. کاستن از مصرف سوخت یکی از مواردی است که در حوزه خودروهای کراس اوور، زیاد مورد توجه قرار گرفته است ولی میزان مصرف هنوز به پای سدان های خانوادگی نمی‌رسد. اگر قیمت بنزین کاهش پیدا کند، صاحبان خودروهای SUV نیز نفس راحتی خواهند کشید. البته میزان مصرف کراس اوورها، متوسط است ولی همین میزان هم خودش دستاورد بزرگی است. تیپ پایه تویوتا RAV-4، یک کراس اوور چهار سیلندر و دیفرانسیل جلو است که به میزان مصرف فوق العاده ای دست پیدا کرده است، این مقدار مصرف در شهر برابر است با 12.44 و در بزرگراه 9.78 لیتر. میزان مصرف این خودرو با سیستم چهار چرخ محرک نیز فقط کمی افزایش پیدا می‌کند. تویوتا Highlander  یک خودرو هیبریدی است که از یک موتور شش سیلندر بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند، که برای یک خودرو هیبریدی چیز عجیبی نیست، اما تویوتا  Highlander بی نظیر است چون نیروی خروجی هر دو موتور در کنار هم به 280 اسب بخار می‌رسد، مصرف آن هم در سیکل ترکیبی فقط 11.9 لیتر در هر صد کیلومتر است. البته اگر این میزان قدرت و مصرف کم می‌خواهید، باید هزینه آن را هم پرداخت کنید. قیمت تیپ پایه تویوتا  Highlander تقریباً دو برابر قیمت تیپ پایه یک کراس اوور است. گفتنی است برخی از خودروسازان در تلاشند پای موتورهای هیبرید را هم به دنیای کراس اوورها باز کنند. ادامه مطلب را بخوانید تا به چند بهانه دیگر برای خرید خودروهای کراس اوور پی ببرید.

3.قیمت پایین تر

5 دلیل برای خرید یک کراس اوور

از آن جایی که قیمت خودروهای این حوزه بسیار رقابتی هستند، خریداران نکته های زیادی را مد نظر قرار می‌دهند. تقریباً قیمت همه تیپ های پایه چیزی بین 20,000 تا 21,000 است. ( البته چندین و چند خودرو هم هستند که قیمت بالاتری دارند که از آن میان می‌توان از میتسوبیشی Outlander Sport و جیپ Patriot نام برد.) به این ترتیب خریداران آزادی عمل زیادی برای انتخاب و خرید دارند. این کاهش قیمت هم خودش دلایلی دارد. هزینه تولید خودروهای کراس اوور کمتر از هزینه تولید خودروهای SUV است. یکی از دلایلش هم این است که تولید بدنه های یکپارچه، ارزان تر از تولید بدنه هایی است که روی شاسی سوار می‌شوند. کراس اوورها واقعاً استثنایی هستند، معمولاً موتورشان را از یک سدان متوسط که توسط همان خودروساز تولید می‌شود قرض می‌گیرند، اجزاء بدنه و طراحی داخلی هم از خودروهای دیگری عاریت گرفته شده‌اند. البته کراس اوورهای اولیه می‌خواستند خلاء موجود در بازار را پر کنند و ابداً خیال نداشتند یک بازار جدید به وجود بیاورند. با این حال، خودروسازان به عکس العمل مثبت مشتری ها توجه نشان دادند و تصمیم شان بر آن شد که ضمن افزایش کیفیت، قیمت ها را پایین نگه دارند. امروزه خریدن یک کراس اوور مجهز بسیار آسان است و در بیشتر نمایشگاه های اتوموبیل می‌توان آن ها را دید. قیمت پایین و بسیار رقابتی این دسته از خودروها به خریداران اجازه می‌دهد حساب جیب‌شان را بکنند و فقط بابت چیزهایی پول بدهند که واقعاً به آن ها احتیاج دارند. البته مواردی استثنایی هم وجود دارد که کراس اوورها دارای تجهیزات زیادی هستند، ولی معمولاً مشتریان می‌توانند با کمترین پول، بهترین وسیله نقلیه ممکن را خریداری کنند. راستش را بخواهید، افرادی هستند که با رویای داشتن یک ماشین قرص و محکم به نمایشگاه ها می‌روند. ادامه مطلب را بخوانید تا ببیند چرا کراس اوورها هنوز هم گوی سبقت را در دست دارند.

4. آپشن های بیشتر

5 دلیل برای خرید یک کراس اوور

وقتی خودروسازان به دنبال آن رفتند که فروش کم خودروهای SUV را جبران کنند، کراس اوورها قوی تر و تواناتر شدند. برای مثال، شورولت Traverse را در نظر بگیرید که ظرفیت یدک کشی آن 2,359 کیلوگرم بود و واقعاً در این زمینه پیشرو است. سیستم چهار چرخ محرک نیز یک آپشن رایج برای کراش اوور ها به شمار می‌رود چون طراحان از ابتدا آن را مد نظر قرار داده اند، در واقع، توانایی به حرکت در آوردن چهار چرخ، یک عامل اصلی و تعیین کننده برای یک کراس اوور محسوب می‌شود، با این حال بعضی از کراس اوورها با دیفرانسیل جلو به بازار عرضه می‌شوند تا از لحاظ قیمت برای خریداران جذابیت داشته باشند. خودروهای کراس اوور دارای بسیاری از تجهیزات خودروهای مینی ون هستند ولی مثل آن ها شبیه جعبه شیرینی به نظر نمی‌رسند. از میان این تجهیزات پر طرفدار می‌توان به صندلی های تاشو، لوازم الکترونیکی و سرگرمی های بسیار پیشرفته (که هم باعث می‌شود پدر و مادرها سرگرم باشند و هم بچه ها) و در آخر هم صندلی های ردیف سوم. البته این آپشن ها زیاد جدید نیستند ولی در بازار خودروهای کراس اوور از اهمیت خاصی برخوردارند. و اما مهمتری دلیل برای خرید یک کراس اوور چیست؟ خب، قبلاً از آن اسم بردیم، ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه بشوید منظورمان دقیقاً چیست.

5. صندلی ردیف سوم

5 دلیل برای خرید یک کراس اوور

صندلی ردیف سوم که تقریباً از میان مینی ون ها رخت بر بسته بود، به دنیای شاسی بلندها وارد شده است. بسیاری از خودروسازان به کلی از تولید مینی ون دست برداشته‌اند و به جای آن بر تولید خودروهای جدیدتری تمرکز کرده‌اند که ظاهر جذابتری دارند. واقعیت هم همین است: کراس اوورها جدید هستند و مینی ون ها قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسند. ویژگی مهم مینی ون ها این بود که صندلی هایشان تا می‌شدند تا فضای بار را افزایش بدهند، خب، وقتی یک خودرو زیباتر و ارزان تر در دسترس است چه دلیلی دارد تا تجارب گذشته را تکرار کنیم؟ بگذارید یک موضوع را روشن کنیم: با این که داشتن صندلی ردیف سوم به عاملی مهم در این دسته از خودروها تبدیل شده است، باید گفت این صندلی ابداٌ راحت نیست، به ویژه در خودروهایی که صندلی های ردیف دوم خیلی جادار هستند. بعضی خودروسازان پا را از این هم فراتر گذاشته اند و صندلی های ردیف دوم را تاشو کرده‌اند تا سرنشینان ردیف سوم راحت تر بتوانند سوار وپیاده بشوند ولی این موضوع برای بسیاری از خانواده ها اهمیت چندانی ندارد جون بیشتر بچه ها را روی صندلی ردیف سوم می‌نشانند و بزرگسالان علاقه‌ای ندارند بین سقف و صندلی مچاله شوند. با همه این حرف ها، بسیاری از خانواده ها هنوز هم وجود این ردیف از صندلی ها را ضروری می‌دانند. خودروسازان هم به این صندلی ها بهای زیادی می‌دهند و به همین خاطر است که تولید کراس اوورها افزایش پیدا کرده است. البته کراس اوورها دارای درب های کشویی نیستند، ولی وجود همین صندلی های ردیف سوم بسیار از خانواده ها را متقاعد کرده است که می‌توانند خودرویی انتخاب کنند که از SUV ها و مینی ون های سنتی کوچکتر و از سدان های معمولی هم بزرگتر و جادارتر است.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : کراس اوور , تویوتا RAV , 4 , هوندا CR , V , تویوتا Highlander , مینی Countryman , مینی Cooper , سوزوکی SX , 4 , میتسوبیشی Outlander Sport , جیپ Patriot , شورولت Traverse






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کریم
0

ممنون از شما مقاله جالبی بود،امیدوارم سطح رفاه و زندگی مردم بجایی برسه که این قبیل مقالات خواننده بیشتری داشته باشه...
22:32  1393/05/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : حسینی بیا بخر و سود کن تو که میگی یک میلیارد شده وگرنه.....
j7 تبریز ۴ بهمن : مهر ماه هنوز خودرو تحویل نگرفته 😑😐😑😐 وای به حال ما باید شما گمرک پیدا کنیم
شاهین اتومات : دوستای که میگن شاهین اتو بالای یه میلیارد من امروز تحویل گرفتم 830میدم اگه نخری کیرمو میکنم تو کوس اونی که دوسش داری
..... : هموطن محبوبم لطططططفا به هوش باش پشت همین نخر ها هم مافیا هست،
مهندس تعایق : سلام دوست عزیز معمولا خودرو های سواری (سدان) همون ۵ یا ۴ انگشت هستش، ولی اگه میخوای پایین تر بیاری تا نهایت ۲ انگشت یا ۳ انگشت بالا لاستیک میتونی کمک فابریک رو با کمی تغییرات جزعی استفاده کنی، اما حتما از فنر کوتاه استفاده کن و فنر های خودت رو برش نده چون تجربه ثابت کرده به بنده که فنر برش خورده بعده ها میشکنه
مهدی : این ماشین که گفتم از سر شب ویز ویز میکرد سمند x7هستش لطفاً مشکلش بهم بگین تو دنده یک ماشین کلن کند زیاد میزنه کلن موتورش اکنون زیاد میخوره
مهدی : امشب از سر شب ماشین وقتی کالج می‌گرفتم یک صدا ویز ویز میکرد آلن وقتی دنده یک میزنم ماشین کند کند میزنه تو دنده یک تا چهار اونم زیاد میزنه ولی دنده عقب وقتی میزنم ماشین دنده عقب می‌ره ولی به جلو کند میزنم مشکلش چی هست
فرهاد : شما نگران نباش این بحث در مورد خودروهای داخلی ممکنه صادق باشه که دلیل اونم دلال بازی بیشتر در مورد این خودروهاست ولی برای خودروهای وارداتی و حتی مونتاژی به دلیل کاهش قیمت دلار در حال خاضر بی معنی است پس لطفا به این بنده خداها استرس الکی وارد نکنید
یا مأوي القلوب : من شکایت کردم سامانه smt.ir رد شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دوستان من دیروز با هزار بدبختی و قرض تکمیل وجه کردم همون دیروز فاکتور شد پس ببینید اینها فقط هدفشون گرفتن پول اضافی از ما بود و ماشینها دپو شده بودند تا بعد عید افزایش قیمت بدن
حسین : اخه هم وطن پیامهای آقا سجاد رو خوندی که گفته تبدیل زدم رو که می دونی اسفند تبدیل زده اما باز هم می یایی میگه پارس گرفته پناه برخدا
207 : بزن میاد
علی4712 : سلام من4712هستم هیچ خبری از پیام نیست نمیدونی جریان چیه؟
حسن : تبدیل واس من دفه قبل 7900بود الان این دفه شده6800تبدیل زدم
مجید : سلام .ممنون از شما
حسین : سلام دوستان اسفندی کسی هست تبدیل زده باشه ؟ بی زحمت بگن موعد تحویل جدید کی نوشته شده؟
مویدی : اتحاد مهم بود که تجمع ها نداشت
سقف فلز اسفندی : چرا نظراتم ارسال نمیشه ؟؟؟نام کاربری رو چند بار تغییر دادم ولی ارسال نمیشه
خلیل : تجمعی که با هم متحد نباشن کسی نیاد همون بهتر هم که تشکیل نشه همگی باید با هم متحد باشن که اینجا فقط قول وقرار بود جز عمل