مدت زیادی نیست که کمپانی کیا یک سدان بزرگ به بازار عرضه کرده است. خودرو کیا Amanti که در سال 2009 تولید شد را به خاطر میآورید؟ زیاد بد نبود، البته شاید بعضی افراد نظر دیگری داشته باشند. از طرفی کیا کادنزا مدل 2014، میتواند ثابت کند که بیشتر در یادها خواهد ماند و این جای خالی در خط تولید کمپانی کیا را کاملاً پر خواهد کرد. این خودروساز کرهای که همواره رو به رشد است، به تازگی در هر بخشی یک برگ برنده رو کرده است و به نظر میرسد کیا کادنزا نیز در فهرست خرید مشتریان قرار خواهد گرفت. کیا کادنزا که مجهز به دیفرانسیل جلو است، طول و عرضی بیشتر از کیا اپتیما ندارد، و پلت فرمش را از پسر عمویش یعنی هیوندای آزرا قرض گرفته است. کیا کادنزا از یک موتور شش سیلندر 3.3 لیتری بهره میبرد که 293 اسب بخار نیرو تولید میکند و در کنار یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک قرار گرفته است، البته کمپانی کیا در فرمان پذیری و سیستم تعلیق تغییراتی داده است تا شخصیتی اسپرت تر به این خودرو بدهد ولی با این حال، بیشتر یک سدان لوکس به نظر میرسد تا اسپرت. با این حال از این خودروساز کرهای انتظار میرود کادنزا را به علاوه بر هندلینگ تیز و فرز، به تجهیراتی بسیار پیشرفته نیز مجهز کند که یا به صورت استاندارد یا به صورت سفارشی قابل خریداری باشند. به طور قطع، عملکرد عالی موتور شش سیلندر و سواری نرم و راحت این خودرو نیز جای هیچ گله و شکایتی باقی نخواهد ماند. در این دسته از خودروها، رقبای قدری وجود دارند که ارزشش را دارد به آن ها هم توجه کنید. کرایسلر 300 و تویوتا Avalon نیز از عملکردی عالی، سواری نرم و کابین هایی بسیار شیک برخوردارند. کرایسلر 300 به یک موتور قوی و هشت سیلندر بنزینی مجهز است ولی تویوتا Avalon یک خودرو هیبریدی است. بیوک LaCrosse و فولکس واگن پاسات نیز در بازار موجودند که موتورهایی قوی دارند، گفتنی است موتور فولکس واگن پاسات، یک موتر توربو دیزل کم مصرف است. در مجموع میتوان گفت کیا کادنزای جدید به عنوان یک سدان بزرگ، واقعاً گزینه خوبی است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
کیا کادنزا یک سدان بزرگ است که در دو تیپ به بازار عرضه میشود: تیپ مجهز Premium و تیپ بسیار مجهز Limited. تجهیزات استاندارد تیپ Premium عبارتند از: رینگ های 18 اینچی، چراغ های اتوماتیک، چراغ های مه شکن، برف پاکن های حساس به باران، آینه بغل های برقی، دسترسی بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک و دو نقطهای، آینه الکتروکرومیک، روکش چرمی، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلی راننده با قابلیت حرکت در ده جهت، صندلی سرنشین جلو با قابلیت حرکت در چهار جهت، گرمکن صندلی های جلو و هواکش های ویژه برای صندلی راننده. تجهیزات پیشرفته دیگری که به صورت استاندارد عرضه میشوند شامل این موارد میشوند: دوربین دید عقب، حسگرهای پارک در عقب، صفحه نمایشگر 8 اینچی، سیستم کنترل صوتی Uvo که مخصوص کمپانی کیا است، مسیریاب ماهواره ای، اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، سیستم صوتی Infinity به همراه سی دی خوان و 12 بلندگو، رادیوی ماهوارهای و درگاه USB و iPod. پکیج Luxury نیز برای تیپ Premium قابل خریداری است که این تجهیزات را در اختیار مشتریان قرار میدهد: چراغ های زنون، سقف پانوراما، برف پاک کن یخ زدا، صفحه 7 اینچی نمایشگر آمپرها، روکش های چرمی شیک، گرمکن غربیلک فرمان، قرمان برقی قابل تنظیم، گرمکن صندلی های عقب، حافظه تنظیمات راننده، پشتی برقی صندلی راننده و آفتابگیر برقی شیشه عقب. تیپ Limited دارای همه موارد بالاست و این تجهیزات را هم به آن ها میافزاید: رینگ های آلومینیومی 19 اینچی، کروز کنترل تطبیقی، ترمز الکتریکی مخصوص پارک، شیشه آب گریز در جلو، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار عبور از خط. با صرف هزینهای نه چندان زیاد میتوان پکیج هایی را خریداری کرد که در تغییراتی در تم رنگ داخل خودرو میدهند. پکیج White Interior دارای روکش های چرمی به رنگ سفید است. تزیینات از جنس چوب و جیر نیز روی آفتابگیرهای جلو و عقب به چشم میخورند. پکیج Gray Interior نیز شبیه پکیج قبلی است ولی تم رنگ آن خاکستری است.
قدرت و عملکرد موتور
هر دو تیپ کیا کادنزا به یک موتور 3.3 لیتری مجهز هستند که 293 اسب بخار نیرو و 346 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور قدرتمند نیرویش را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل میکند. در تست های صورت گرفته، کیا کادنزا توانست ظرف 6.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای خودروهایی از این دست، مقداری میانگین محسوب میشود. میزان مصرف سوخت این سدان لوکس در سیکل ترکیبی برابر است با 12.44 لیتر (14.41 در شهر و 9.78 در بزرگراه).
ایمنی
تجهیزات ایمنی که به صورت استاندارد عرضه میشوند عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی در جلو و عقب، کیسه هوای پردهای و کنترل در سربالایی و سراشیبی. دوربین دید عقب و سیستم پارک عقب اتوماتیک نیز به صورت استاندارد ارائه میشوند ولی سیستم هشدار نقاط کور و هشدار عبور از خط به صورت سفارشی قابل خریداری هستند. در تست ترمز، کیا کادنزا با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، پس از ترمزگیری حدود 37 متر را طی کرد و سپس متوقف شد که برای این کلاس از خودروها مسافتی متوسط محسوب میشود. موسسه ایمنی بزرگراه ها، در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو، طرفین و میزان مقاومت سقف، به کیا کادنزا بالاترین رتبه ممکن، یعنی "خوب" را داده است. محافظ گردن صندلی های جلو نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کیا کادنزا بر خلاف این که پر است از تجهیزات پیشرفته، ولی تصمیم گرفته است کابینی راحت با چیدمانی ساده داشته باشد. طراحی داخلی بسیار شیک است و کیفیت مواد مصرفی هم بالاست. کلیدهای کنترلی مربوط به سیستم صوتی، تهویه مطبوع، تلفن و مسیریاب ماهواره ای هم بسیار دم دست هستند و پیدا کردن آن ها آسان است. نمایشگر لمسی نیز دارای دکمه های مجازی بزرگی است که چیدمانی منطقی دارند. خودروهای ساخت کمپانی های کرایسلر و دوج نیز دارای نمایشگرهای لمسی جند منظوره ای هستند و نمایشگر کیا کادنزا نیز همتراز با آن ها ظاهر شده است. کیا کادنزا بسیار راحت است. این سدان لوکس دارای صندلی هایی خوش ترکیب در قسمت جلو و عقب است که پشتی و نشیمن گاهی بسیار راحت دارند. کابین داخلی بسیار برگ و جادار است ولی سرنشینان بلند قد ممکن است به فکرآرزوی داشتن سقف پانوراما رادر سر داشته باشند چون فضای سر برای آن ها قدری کم است. غربیلک فرمان و صندلی راننده تنظیمات زیادی دارند و معنای آنئ هم چیزی نیست جز این که رانندگان با هر قد و قوارهای میتوانند خیلی راحت پشت فرمان جا خوش کنند.
تجربه رانندگی
با این که کیا کادنزا یک سدان بزرگ است، ولی آن قدرها که انتظار میرود روان و شناور نیست. سر پیچ ها قدری خشک است ولی راننده قد و قواره بزرگ آن را احساس نمیکند. هنگام رانندگی در شهر، سیستم تعلیق نسبتاً خشک کیا کادنزا میتواند همه ناهمواریها و دست اندازها را جذب کند. هنگام رانندگی در جاده نیز کیفیت سواری به لطف کابین آرام و صندلی های راحت، بسیار عالی است. عملکرد موتور نیز عالی است و کیا کادنزا بلافاصله پس از عبور از دست اندازها روی دور میافتد و سرعت میگیرد. انتقال نیرو خیلی نرم صورت میگیرد و گیربکس نیز به سرعت دنده عوض میکند.