تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

آیا شما با هایپرمیلینگ (Hypermiling) و تکنیک های مختلف آن آشنایی دارید؟ این عمل که در حقیقت به معنی تنظیم خودرو و استفاده از تکنیک های مختلف رانندگی جهت کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت می‌باشد، همواره به عنوان یک حرکت خطرناک شناخته می‌شود، به ویژه هنگامی که راننده با شرایط جاده و محیط اطراف خود آشنا نباشد. تکنیک هایی که در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرند از ریسک بالایی برخوردارند، چرا که موفقیت آنها به هوشیاری و آگاهی راننده و توانایی وی در استفاده به موقع از آنها بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک ها و میزان خطر آنها با ما همراه باشید.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

در همین ابتدای امر ذکر این نکته الزامی است که عوامل مختلفی در خلاص کردن دخیل هستند که هر کدام خطرات خود را به همراه دارند، اما همین خطرات برای بسیاری از افراد هیجان‌آور می‌باشند. برای خلاص رفتن، شما باید پس از رسیدن به سرعت مورد نظر، دنده را در حالت خلاص قرار دهید و موتور را خاموش کنید؛ بدین ترتیب، تا چند کیلومتر را می‌توانید بدون مصرف قطره‌ای بنزین طی کنید. به محض کاهش سرعت و شتاب، می‌توانید موتور را مجددا روشن کنید و تا رسیدن به سرعت و شتاب مورد نظر، گاز بدهید و مجددا موتور را خاموش کنید. اما در نظر داشته باشید که این روش، هم برای شخص راننده و هم برای دیگر رانندگان خطرات بسیاری به همراه دارد؛ چرا که خاموش کردن موتور می‌تواند بر سیستم ترمز، فرمان، و دیگر عملکردهای خودرو تاثیر منفی بگذارد و آنها را از کار بیندازد و بدین ترتیب، راننده نتواند خودروی خود را کنترل کند و سبب بروز تصادف و حوادث ناگوار شود.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

برخی افراد به ظاهر شجاع و نترس، پا را از این فراتر گذاشته و با موتور خاموش، سپر به سپر اتومبیل جلویی رانندگی می‌کنند؛ حتی معتقدند هر چه خودروی جلویی بزرگتر باشد، بهتر است! اما این کار، حتی در بهترین شرایط نیز، بسیار خطرناک است؛ چرا که شما در نقطه کور راننده جلویی قرار دارید و در این حالت، عملا هیچ کنترلی بر خودروی خود نخواهید داشت. رانندگی سپر به سپر، حتی در حالت عادی و در صورت روشن بودن موتور نیز، بسیار خطرناک است! اما برخی رانندگان ادعا می‌کنند با استفاده از این راهکار تا 40 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده‌اند؛ اما این روش، به همان اندازه که مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

باد کردن بیش از حد تایر نیز، یکی دیگر از راه هایی است که با کاهش مقاومت چرخشی، مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد و به همین دلیل رانندگانی که به هایپرمایلینگ علاقه دارند، از این تکنیک استقبال می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، در صورتی که لاستیک ها به اندازه کافی باد شده باشند، اصطکاک لازم بین آج لاستیک و سطح جاده به وجود می‌آید و همین امر، کنترل کشش مناسبی را برای خودرو پدید می‌آورد. چنانچه لاستیک ها کمتر از حد مجاز باد شده باشند، نمی‌توانند وزن خودرو را تحمل کنند و در نتیجه چرخ ها درست نمی‌چرخند؛ اگر تایرها بیش از حد نیز، باد شده باشند، سطح تماس کمتری بین آج و جاده به وجود می‌آید و با کاهش مقاومت چرخشی، سوخت کمتری نیز، مصرف می‌شود. در این حالت، فرسایش سریعتر تایر، سبب افزایش احتمال ترکیدگی لاستیک و عدم کنترل مناسب خودرو می‌شود.

تکنیک های خطرناک هایپرمایلینگ

برخی مواقع، رانندگان تلاش می‌کنند با برداشتن بخش هایی از خودرو از جمله سیستم تهویه یا صندلی عقب، وزن اتومبیل خود را کاهش دهند و بدین ترتیب، از مصرف سوخت آن بکاهند. اما در نظر داشته باشید که باز کردن برخی قسمت ها از جمله آینه یا کیسه های هوا، اگرچه وزن خودرو را کاهش می‌دهد، اما به همان میزان ایمنی و راحتی خودرو را نیز، پایین می‌آورد. برخی از این تغییرات در عین حال که ناقض قوانین رانندگی می‌باشند، دیگر رانندگان و حتی عابرین پیاده را نیز، در معرض خطر قرار می‌دهند. اتحادیه هایپرمایلینگ نیز، در بسیاری از موارد، استفاده از این تکنیک ها را محکوم کرده است؛ چرا که ارزش جان انسان ها بسیار بیشتر از مصرف چند لیتر سوخت کمتر می‌باشد؛ اما متاسفانه برخی افراد حریص اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند. پس اگر با چنین افرادی برخورد کردید، بهتر است برای حفظ جان خود از آنها فاصله بگیرید و بگذارید این رانندگان بی توجه به مسیر خود ادامه دهند. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : هایپرمایلینگ , Hypermiling , خلاص کردن خودرو , کیسه هوا , ایمنی , مصرف سوخت , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

عمار کشاورز
1

ای بابا داشتیم این قدر صرف جوی که به قیمت جان تمام بشه جای سول داره
12:41  1393/06/29
پاسخ دادن
سیا
3

بابا چه کاریه آخه؟ بسوزانید بنزینها را وگرنه 8 سال دیگه احمدی نژاد برمیگرده همه رو میریزه تو جیبش به ریش ماها هم میخنده.
12:49  1393/06/02
پاسخ دادن
آرنولد
4

ایول گل گفتی
15:15  1393/06/02

کاربر: Elantra
3

من قبلا برای صرف جوئی بنزین ، توی سرازیری ها اکثرا دنده رو خلاص میکردم البته هیچ وقت ماشین خاموش نمیکردم چون ریسک زیادی داره. یکبار که اتفاقا مسافر هم داشتم در حال خلاصی، یک سنگ که وسط جاده بود ندیدم لاستیک رفت روش و سنگ با صدای زیادی به زیر ماشین خورد، فرمون رو محکم گرفتم تا منحرف نشه، لاستیکم پنچر شد، متاسفانه زاپاس هم باد نداشت، سنگ هم چرخیده بود زیر ماشین چند تا سیم از جمله سنسور abs قطع کرده بود یه صد هزار تومنی ضرر کردم . این هم سود صرفه جوئی بنزین :(
09:27  1393/06/02
پاسخ دادن
محمدرضا
3

سلام عزیزم
ایشا... دیگه حادثه ای برات پیش نیاد ولی این ربطی نداشت با ماشین خاموشم شاید برات پیش میومد
13:37  1393/06/02

کاربر: hm_hitcher
2

يبار يكي از دوستان ما ماشين رو خاموش ميكنه و واسه مصرف كمتر!!! كليد رو هم درمياره
جاده رو هم نميشناخته
آخر سرازيري كه پيچ بوده فرمان قفل ميكنه، دوستمون هم نميتونه به موقع وارد عمل بشه و ماشين رو روشن كنه، ماشين از جاده خارج ميشه و به گارد ريل برخورد ميكنه، فقط يه متر با دره و عزرائيل فاصله داشته فقط يه متر
08:23  1393/06/02
پاسخ دادن
حسام
3

لازم نیست ماشینو خاموش کنید فقط دنده را خلاس کنید.
02:59  1393/06/02
پاسخ دادن
گلوبایت
2

بعضی موارد جالبه همچون تنظیم باد
اما خاموش کردن خودرو آموزشش هم خوب نیست
21:11  1393/06/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
حمید دی ماه : مرسی تهران هستی؟
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟