مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

می‌توان گفت طی چند سال اخیر، معنای خودرو شاسی بلند کمی تغییر کرده است. شاسی بلندهای جدید و امروزی به گرد و خاک حساسیت دارند ولی مانند یک ورزشکار حرفه‌ای قابلیت های اسپرت دارند. از میان جدیدترین محصولاتی از این دست که به بازار عرضه شده‌اند، می‌توان از بی ام و X4، رنج روور Evoque و آئودی SQ5 نام برد. همه این شاسی بلندها، مجهز به سیستم چهار چرخ محرک هستند و به همه نشان می‌دهند یک خودرو شاسی بلند چه قابلیت هایی می‌تواند داشته باشد. اگر رنج روور Evoque که موتوری چهار سیلندر دارد و ارزان تر است، و آئودی SQ5 که فقط با موتور دیزل به بازار عرضه می‌شود را کنار بگذاریم، آن وقت می‌توانیم خودروهای بنزینی پورشه ماکان S و بی ام و  X4 i35 را با هم مقایسه کنیم. البته قضاوت از روی قیافه ظاهری آن ها کار دشواری است و منصفانه هم به نظر نمی‌رسد.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

قیافه بی ام و X4 کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد و حالتی بین خودروی شاسی بلند و کوپه دارد. بین تایرها و گلگیر فاصله زیادی وجود دارد و مانند برادر بزرگترش یعنی بی ام X6، چاق و فربه نیست. اگر پورشه ماکان را از عقب ببینید، بسیار با شکوه به نظر می‌رسد. این شاسی بلند زیبا، چراغ ترمزهای پورشه 911 را قرض گرفته است ولی طراحی بدنه مخصوص کمپانی پورشه دست نخورده باقی مانده است. بی ام و  X4 i35 با قیمت  87,430 دلار و پورشه ماکان با قیمت 86,700 دلار به بازار عرضه می‌شود.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

هر دو خودرو دارای تجهیزات استاندارد نسبتاً مناسبی هستند. پورشه ماکانی که مورد تست قررا گرفت، مجهز به سقف پاناروما (به قیمت 3790 دلار)، رکاب جانبی (به قیمت 1920 دلار ) و روف ریل های سیاه رنگ (به قیمت 750 دلار) بود. تجهیزات دیگری که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند عبارتند از: رینگ های 20 اینچی (2710 دلار)، پکیج Sport Chrono به قیمت  (2690 دلار)، پکیج آلومینیومی برای کابین داخلی (2480 دلار)، گرمکن صندلی های جلو (890 دلار)، روکش صندلی اعلا (3720 دلار) و کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطه‌ای (830 دلار). اگر پکیج M Sport را برای بی ام و X4 35i خریداری کنید این تجهیزات به شما ارائه می‌شوند: رینگ های آلومینیومی 20 اینچی M light، تزیینات داخلی از جنس آلومینیوم، غربیلک فرمان M و بسیار از تجهیزات ریز و درشت دیگر که قیمت بالای آن را توجیه می‌کند.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

تجهیزات دیگری که می‌توان به صورت سفارشی خریداری کرد، عبارتند از: سانروف (2920 دلار)، سیستم کمک به راننده (900 دلار)، اتصال به اینترنت (200 دلار)، نمایشگر مجازی (2000 دلار)، رادیوی دیجیتال (800 دلار) و سیستم ConnectDrive Freedom به قیمت 1200 دلار. اگر این دو خودرو را کنار هم بگذارید، ظاهراً دارای تجهیزات استاندارد برابری هستند ولی اگر نگاه دقیق تری به آن ها بیندازید، کفه یکی از آن ها کمی می‌چربد. هر دو خودرو به مسیریاب ماهواره ای مجهز هستند ولی در بی ام و، استفاده از آن به لطف سیستم پیشرفته iDrive و نمایشگر 8.8 اینچی، بسیار راحت تر از استفاده از سیستم 7 اینچی و قدیمی پورشه است. این در حالی است که بی ام و از سیستم صوتی 16 بلندگویی Harman Kardon بهره می‌برد ولی سیستم صوتی پورشه ماکان به صورت استاندارد دارای 11 بلندگو است ( که می‌توان با پرداخت 11,590 دلار، سیستم صوتی Burmester را به صورت سفارشی خریداری کرد).

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

در مورد پورشه ماکان، اگر بخواهید از دست روکش صندلی های چرم نما خلاص بشوید، باید نزدیک به 4000 دلار پول بپردازید، کاری که بی ام و X4 35i آن را به صورت استاندارد انجام می‌دهد. در واقع، فهرست تجهیزات تورشه ماکان بسیار چشمگیرتر است، و با خرید تجهیزات سفارشی نیز می‌توان آن را به خاص ترین خودرو دنیا تبدیل کرد. البته نکته ای که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد سیستم Entry & Drive (دسترسی بدون کلید) پورشه ماکان است که به قیمت 1690 دلار به فروش می‌رسد ولی در مورد بی ام و X4 35i و یا هر خودرو 100,000 دلاری دیگری، به صورت استاندارد ارائه می‌شود. بدون هیچ تردیدی می‌توان گفت پورشه ماکان از تجهیزات استاندارد کمی بهره می‌برد، ولی آیا می‌توان از این موضوع استفاده کرد و برند پورشه را در مقابل برند بی ام و قرار داد؟ البته نمی‌توان بر سر تجهیزات استاندارد مجادله کرد، به خصوص در مورد تجهیزات داخل کابین، چون طراحی و اجرای کابین داخلی پورشه ماکان بسیار بهتر صورت گرفته است.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

با کمی دقت، می‌بینیم که کابین داخلی ماکان، همان کابین داخلی پورشه 911 است ولی به نصف قیمت، کابین X4 35i نیز بسیار به کابین داخلی بی ام و سری 1 شباهت دارد. اینجاست که بهتر است به یاد داشته باشید، ماکان ارزانترین پورشه ای است که می‌توانید خریداری کنید ولی در عین حال از بسیاری از تجهیزات را از پسر عموهای گران قیمتش (از جمله آئودی Q5) به قرض می‌گیرد. این در حالی است که بی ام و X4 در واقع همان بی ام و X3 است در قالب یک خودرو کوپه. کابین داخلی پورشه نمونه ای بارز از تجمل است و ارزش پولی که بابت آن می‌‌پردازید را دارد. در کابین داخلی بی ام و X4 نیز بیش از حد ساده است و در آن به وفور از رنگ سیاه استفاده شده است که ممکن است قدری مأیوس کننده باشد. پورشه ماکان با دسته دنده و دکمه های کاربردی، تودوزی درب ها، صندلی  ها و حتی سقف، قیمت بالایش را توجیه می‌کند.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

از این لحاظ می‌توان گفت کابین رنج روور Evoque (با آپشن های بسیار کم) بهترین رقیب این کارخانه مستقر در اشتوتگارت است. جای تعجب است که هر دو این خودروهای آلمانی کابین های راحت و جاداری دارند که چهار نفر بزرگسال را به راحتی در خودشان جا می‌دهند، حتی یک فرد بلند قد و 185 سانتی متری نیز روی صندلی ردیف دوم احساس راحتی می‌کند. گنجایش صندوق عقب هر دو این خودروها 500 لیتر است، ولی شکل کوپه مانند بی ام و X4 باعث می‌شود بارهای حجیم و یا بلند داخل آن جا نشوند.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

نیروی پیشران پورشه ماکان را یک موتور شش سیلندر 3 لیتری تأمین می‌کند که قادر است 335 اسب بخار نیرو و 480 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در کنار یک گیربکس هفت سرعته قرار گرفته است که به کلاچ دوگانه مجهز است (PDK). گفتنی است این اولین پورشه بنزینی است که با قیمتی زیر 100,000 دلار در بازار استرالیا عرضه می‌شود. اگر این موتور شما را به هیجان نمی‌آورد، می‌توانید با پرداخت پول بیشتر، موتور 8 سیلندر 4.8 لیتری را خریداری کنید که واقعاً به قیمتش می‌ارزد.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

مردان مستقر در مونیخ نیز تصمیم گرفته‌اند یک موتور شش سیلندر 3 لیتری و مجهز به توربوشارژر روی بی ام و X4 نصب کنند که قادر است 301 اسب بخار نیرو و 400 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در کنار یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته قرار گرفته است که مجهز به مبدل گشتاور است و توانایی های خودش را به اثبات رسانده است. پورشه ماکان قادر است ظرف 5.1 از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که در مقایسه با بی ام و X4 که صفر تا صدی 5.5 ثانیه‌ای دارد، اندکی چالاک تر است. اگر اعداد و ارقام را کنار بگذاریم و پشت فرمان پورشه ماکان بنشینیم، می‌بینیم که شتاب بسیار زیادی دارد و تعویض دنده ها خیلی سریع انجام می‌گیرند. موتور خشمگین نیز علاوه بر این که دلهره ایجاد می‌کند، صدایی گوش نواز نیز از اگزوزهای بزرگ و چهارتایی بیرون می‌دهد. بی ام و X4 35i نیز به همان میزان غران و پر سر و صداست و همان غرش مکانیکی و خشکی را دارد که از یک موتور مجهز به توربوشارژر انتظار می‌رود. پشت فرمان هر کدام از این خودروهای شاسی بلند بنشینید، بدون شک از رانندگی لذت خواهید برد.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

همانطور که می‌دانید، بی ام و X4 از یک سیستم  چهار چرخ محرک بهره می‌برد که نخستین بار در بی ام و X6 دیده شد، در حالی که پورشه ماکان موتوری را به کار می‌گیرد که از پورشه 911 (Carrera 4) قرض گرفته شده است. با این که پورشه ماکان بر اساس آئودی Q5 ساخته شده است اما هیچ شباهتی به آن ندارد، از نظر پویایی نیز به پای آن نمی‌رسد. گیربکس مجهز به کلاچ دوگانه پورشه ماکان سریع تر از گیربکس هشت سرعته بی ام و دنده عوض می‌کند، از طرفی نرم تر و اسپرت تر است. بی ام و در سرعت های پایین و هنگام رانندگی های روزمره نرمتر است ولی پورشه خیلی زود تمایل به سریع رفتن پیدا می‌کند. فرمان بی ام و X4 بیشتر برای آمد و شدهای روزمره مناسب است و در سرعت های پایین نرم و سبک احساس می‌شود ولی چنانچه حالت Sport+ را انتخاب کنید کمی خشک و سنگین می‌شود.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

از طرفی، فرمان پورشه ماکان، بسیار سنگین است و به طور قطع از نوع خودروهایی نیست که بتوان با یک دست با آن رانندگی کرد (که البته چیز خوبی است). در مورد کیفیت رانندگی نیز باید گفت بسیار عالی است و به راننده حس خوبی دست می‌دهد. با این که هر دو خودرو ادعا می‌کنند که راننده با آن ها راحت است، ولی هیچکدام وعده نداده‌اند که رانندگی با آن ها کار راحتی باشد. بی ام و X4 ( که به سیستم تعلیق تطبیقی مجهز است) و پورشه ماکان (که به سیستمی مشابه به نام Porsche Active Suspension مجهز است) هر دو خیلی خوب مسیرهای ناهموار را پشت سر می‌گذارند و به راحتی می‌توان برای رفت و آمدهای روزمره از آن ها استفاده کرد.

مقایسه پورشه ماکان و بی ام و X4 i35

هنگام گشت و گذار در شهر، کیفیت سواری پورشه ماکان به رغم برخورداری از تایرهای حجیم و بزرگ، شباهت زیادی به کیفیت سواری مرسدس بنز S-Class دارد و از این لحاظ، بی ام و X4 (با این که سواری بسیار خوبی دارد) نمی‌تواند به پای آن برسد. اگر پورشه ماکان را با شور و حرارت برانید مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برابر با 15.4 لیتر خواهد بود، در حالی که بی ام و X4 در هر صد کیلومتر 14 لیتر بنزین می‌سوزاند، این در حالی است که هر دو کمپانی به ترتیب اعداد 9 و 8.3 لیتر را اعلام کرده بودند. در مجموع می‌توان گفت هر دو خودرو برای رفت آمدهای روزانه گزینه های بسیار مناسبی هستند. بی ام و X4 بیشتر بر طراحی بدنه زاویه دارش تمرکز کرده است، در حالی که ماکان دغدغه حفظ میراث اسپرت برند خودش را در سر دارد. 


منبع

CarAdvice

برچسب : بی ام و X4 , پورشه ماکان , رنج روور Evoque , آئودی SQ5 , پورشه 911






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

ووو
0

ولی هیچی به کاین نمی رسه
12:08  1396/03/10
پاسخ دادن
محمد
6

باز هرکاری کنید بی ام و از هر نظر از پورشه ماکان بهتره و یه سروگردن بالاتر هست.
در ضمن ما داخلی ماکان رو ندیدم غیر از فرمون و نمایشگر. که میگید داخلی ماکان بهتره.
لطفا اگه پستی میزارید از داخلی هر دو ماشین عکس بزارید تو سایت نه فقط یکیش.
10:19  1393/06/20
پاسخ دادن
کاربر: farid458
16

با تشکر از این مقاله خوب و با کیفیت
پس از خوندن این مطلب و با مواجه شدن با قدرت موتور 301 اسب بخاری ب او م کمی مردد شدم چون به نظرم این ماشین از همون انجین ب ام و z4استفاده میکردکه 335 اسب بخاره، با کمی گشت و گذار متوجه شدم که انجین n55ب ام و در چهار نوع تولید میشه که انجین x4از نوع پایه یا همون اولیه است در زیر مشخصات این چهار نوع رو مینویسم که دوستان هم استفاده کنند

1-n55b30m0با قدرت 225 کیلووات یا 301 اسب بخار
2-n55با 235کیلووات یا 315 اسب بخار قدرت
3-n55b30o0با قدرت 240کیلووات یا بعبارتی 322 اسب بخار
4-n55 high performance با قدرت 250 کیلووات یا 335 اسب بخار
( انجین ب ام و z4 s drive 35 is)
کمی هم در مورد تفاوت ps وhp
در واقع هر دو یکی هستند با این تفاوت که ps آلمانی hp هست و برای بدست آوردن hp از روی واحد ps باید عدد در واحد ps ضرب در عدد 0.98 بشه تا عدد در واحد hp بدست بیاد برای مثال در مورد همین n55 high performance اگر عدد 340 که برای ps اون هست رو ضرب در 0.98 کنیم میشود حدود 335 اسب بخار و برای بدست آوردن ps از روی hp باید عددhp رو بر 0.98تقسیم کنیم ☺
09:46  1393/06/20
پاسخ دادن
سام
9

از المان هرچی میاد عالیه.
19:42  1393/06/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟