ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

در 23 ژانویه سال 2000، یکی از بازیکنان تیم راگبی کانزاس سیتی به نام دریک توماس (Drrick Thomas) در تصادفی فلج شد. توماس در یکی از بزرگراه های پوشیده از برف و یخ کنترل خودروی خود یعنی شورولت Suburban مدل 1999 را از دست داد. توماس و دوستش مایکل دی تلیس (Michael D. Tellis)، به علت نبستن کمربند ایمنی از ماشین به بیرون پرت شده بودند. دوست وی در دم جان باخت و توماس نیز، پس از دو هفته در روز هشتم فوریه به علت انسداد ریه، جان خود ار از دست داد. نفر سومی که در خودرو حضور داشت جان سی هگبوش (John C. Hagebusch) بود. وی به دلیل بستن کمربند ایمنی، تنها چند صدمه سطحی برداشت.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

مادر توماس با این ادعا که وجود اشکال در طراحی Suburban باعث وقوع چنین حادثه ای شده، از کمپانی جنرال موتورز شکایت کرد که در نهایت در سال 2004، رای هیئت منصفه مبنی بر عدم پرداخت هیچگونه خسارتی به خانواده توماس بود. طبق گزارشات، دریک علاوه بر لایی کشیدن از سرعت بالایی برخوردار بوده که مناسب آب و هوای برفی نیست. علاوه بر این، نبستن کمربند ایمنی مزیدی بر علت بود تا هیئت منصفه چنین رای عاقلانه ای را صادر کند. در این مقاله نگاهی به ایمن بودن خودروهای شاسی بلند (SUV) و تجهیزات ایمنی که در هنگام خرید باید به آنها توجه کنیم، خواهیم انداخت.

 

اعتبار منفی غیرمنصفانه!

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

با وجود سوانحی همچون تصادف توماس و رسوایی کمپانی فورد در چپ کردن ناشی از وجود ایراد در تایرهای Firestone مدل Explorer در بین سال های 2000 تا 2002، خودروهای شاسی بلند از اعتبار منفی غیرمنصفانه ای در خصوص ایمنی برخوردار هستند. بله، این موضوع که در مقایسه با دیگر خودروها، شاسی بلندها سریع تر چپ می‌کنند کاملا صحیح است، اما با این وجود جزو ایمن ترین اتومبیل ها محسوب می‌شوند.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

با توجه به جدولی که در اینجا مشاهده می‌کنید و توسط سازمان بیمه ایمنی بزرگراه ها منتشر شده، شاسی بلندهای بزرگ و متوسط جزو ایمن ترین خودروهای جاده ای هستند. تا جایی که سانحه توماس بازگو می‌کند، هیچ دلیلی برای به توجهی به ایمنی وجود ندارد. در حالی که شما با شوار شدن در چنین خودروهایی، از ایمنی بیشتری برخوردار هستید، اندازه و وزن اتومبیل شما خطر را برای خودرویی که با آن تصادف می‌کنید، افزایش می‌دهد. به علاوه، بر اساس اظهارات سازمان ملی ایمنی بزرگراه ها، سالانه بیش از 10,000 نفر بر اثر واژگونی خودروها در بزرگراه ها کشته می‌شوند که اکثر آنها نیز، شاسی بلند هستند. هر شاسی بلندی که به صورت صحیح با آن به رانندگی نپردازید، خطرناک خواهد شد.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

به عنوان یک خریدار، چندین ویژگی خاص وجود دارد که به منظور خرید شاسی بلند ایمن برای شما و دیگران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به آنها توجه کنید. به عنوان راننده نیز، قوانین بسیاری وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید تا جای ممکن با حداکثر ایمنی رانندگی کنید. اکنون به سیستم های ایمنی می‌پردازیم که در هنگام خرید یک شاسی بلند باید به آن ها توجه کنید.

 

سیستم های ایمنی فعال

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

در هنگام خرید یک شاسی بلند، توجه به سیستم های ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است که به دو بخش فعال و غیر فعال تقسیم می‌شود. سیستم های فعال به منظور جلوگیری از وقوع حادثه به راننده یاری می‌رساند، در حالی که سیستم غیرفعال از سرنشینان در هنگام وقوع حادثه محافظت می‌کند. سیستم های فعالی که در زیر با آنها آشنا خواهید شد برای جلوگیری از وقوع حادثه به شما کمک می‌کند.

 

ترمز ضدقفل (ABS)

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

امروزه اکثر خودروها مجهز به ترمز ضدقفل (ABS) می‌باشند. اگر خودروی شاسی بلندی که می‌خواهید خریداری کنید به صورت استاندارد مجهز به ترمز ضدقفل نیست، حتما به صورت آپشن آن را انتخاب کنید. در حالی که ترمزهای مذکور در جاده های خشک تفاوت چندانی با ترمزهای معمولی ندارند، از دو مزیت مشخص برخوردار هستند.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

 اولین و مهمترین موضوع کنترل خودرو در کنار بهره گیری از قدرت کامل ترمزها است و علت آن نیز، تعداد دفعات فشار دادن ترمز در ثانیه می‌باشد که بسیار بیشتر از عکس العمل انسان است. این موضوع در نهایت منجر به عدم قفل شدن چرخ و کنترل بیشتر خودرو است. به عبارتی دیگر، اگر خودرویی به صورت ناگهانی در مقابل شما متوقف شود، می‌توانید با قدرت تمام ترمز گرفته، در حالی که برای جلوگیری از برخورد، اتومبیل خود را به شانه جاده هدایت کنید. در چنین شرایطی، ABS  تفاوت بین تصادفات جزئی و فاجعه آمیز است.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)
ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول) ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

ویژگی دوم  توقف سریع تر خودرو در جاده های لغزنده است. کمپانی پورشه یکی از اعضای وب سایت Consumer Guide را به Barber Motorsports Park شهر بیرمنگام دعوت کرده تا در یک برنامه ایمنی خودروهای شاسی بلند شرکت کند. در شرایط یخی شبیه سازی شده، خودروی مجهز به ABS در یک فاصله منطقی متوقف شد. پس از غیر فعال کردن ABS، پورشه کاین مورد تست در فاصله ای دو برابر بیشتر از هنگام روشن بودن ABS متوقف شد؛ در حقیقت این خودرو پس از خروج از سطح یخی و وارد شدن به آسفالت خیس متوقف شد. البته ناگفته نماند، شاید یک راننده حرفه ای به دفعات ترمز گرفته تا از لغزش جلوگیری کرده و خودرو را سریع تر متوقف کند، اگرچه اکثر افراد در شرایط اضطراری تنها بر پدال ترمز فشار می‌آورند؛ در نتیجه ABS گزینه بهتری برای انتخاب می‌باشد.

 

سیستم ضد لغزش

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

اغلب به سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم ضد لغزش نیز، گفته می‌شود که با توجه به کمپانی های خودروسازی مختلف، دارای نام های گوناگون می‌باشد؛ برای مثال جنرال موتورز آن را StabiliTrac، فورد (AdvanceTracکرایسلر (ESPسوبارو (Vehicle Daynamic Controlولوو (Daynamic Stability Controlهوندا (Vehicle Stability Assist) و در نهایت تویوتا (Vehicle Stability Control) می‌نامد. این سیستم با بهره گیری از چندین سنسور متفاوت، قسمتی که از چسبندگی کمی برخوردار است را مشخص می‌کند و سپس با کمک ترمز ضدقفل به منظور استفاده از ترمزی مشخص، خودرو را در مسیر خود نگه می‌دارد و حتی در برخی مواقع از قدرت موتور نیز می‌کاهد.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

در نظر راننده این سیستم چگونه عمل می‌کند؟ برای مثال اگر با سرعت بسیار بالایی به یک پیچ نزدیک شوید، خودروی شما همچنان تمایل به حرکت در مسیر مستقیم دارد. سیستم ضد لغزش متوجه این موضوع شده و با استفاده از ترمزهای داخلی، اتومبیل را در مسیر مشخص قرار می‌دهد و در نهایت باعث می‌شود تا خودرو به راحتی بپیچد. ناگفته نماند، این سیستم بر خلاف قوانین فیزیک عمل نمی‌کند و شما قادر به انجام چرخشی 90 درجه با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت نخواهید بود، اما در اغلب رانندگی ها مفید واقع می‌شوند. سیستم مذکور در اغلب خودروهای شاسی بلند وجود دارد اما به صورت آپشن ارئه می‌شوند؛ پس از خرید آن به عنوان یک آپشن مطمئن شوید.

 

سیستم کنترل کشش

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

سیستم کنترل کشش شباهت بسیاری با سیستم ضد لغزش دارد، اما از سنسورهای بیشتری بهره می‌برد تا از چپ کردن اتومبیل جلوگیری کند و سپس سیستم ضد لغزش را فعال می‌کند. سیستم مذکور تنها در مسیرهای مسطح عمل کرده و هیچ کارایی در برآمدگی ها و چاله های موجود در مسیر ندارد. از طرفی دیگر این سیستم نباید با سیستم محافظی که در هنگام چپ کردن خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد اشتباه گرفته شود، چراکه سیستم محافظ با شناسایی احتمال چپ کردن خودرو، به صورت خودکار کیسه های هوای  جانبی پرده ای را فعال می‌کند. کمپانی های ولوو، فورد، مرکوری، لینکولن، لندروور و جیپ از سیستم کنترل کشش بهره می‌برند و کمپانی دوج  نیز، در آینده ای نزدیک از این سیستم بهره خواهد گرفت.

 

سیستم چهار چرخ محرک

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ محرک این اجازه را می‌دهد که هر چهار چرخ به صورت جداگانه نیروی خود را به جاده انتقال دهند. با وجود اینکه سیستم AWD و یا 4WD جزو سیستم ایمنی محسوب نمی‌شود، و تنها چسبندگی لازم به جاده در هنگام شتاب گرفتن های ناگهانی را تامین می‌کند.

 

سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ محرک

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت اول)

سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ محرک باعث می‌شود تا هر چرخ به صورت کاملا مجزا عمل کند. تمامی شاسی بلندها از سیستم تعلیق مستقل در جلو بهره می‌برند، در حالی که تنها برخی از آنها دارای سیستم تعلیق عقب مستقل (IRS) می‌باشند. مدل های که مجهز به IRS هستند مجهز به اکسل عقب یکپارچه می‌باشند. در این نوع سیستم هر دو چرخ به صورت یکسان و همزمان عمل می‌کنند. در حالی که سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ محرک به منظور ایجاد ایمنی بیشتر طراحی نشده است، به احتمال بسیار زیاد وجود تماس حداقل یک چرخ با زمین از میزان احتمال وقوع تصادف خواهد کاست؛ مخصوصا در پیچ های ناهمواری که با سرعت بالا وارد آن می‌شوید.

در قسمت دوم  این مقاله، به بررسی سیستم های ایمنی غیر فعال می‌پردازیم.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : شورولت , Suburban , جنرال موتورز , Explorer , فورد , پورشه , کاین , لندروور , جیپ , شاسی بلند






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

هوتن
0

منم با حرف فرزاد موافقم
14:32  1394/09/28
پاسخ دادن
فرزاد
0

هیوندای و کیا که خیلی ها لگن تصورشون می کنند تنها کمپانی هایی
هستند که از تمام این ویژگی ها در شاسی بلندهای خود استفاده کرده اند
و آمار بسیار کمی از تصادفات را به خود اختصاص داده اند.
آفرین به هیوندای و کیا که ایمنی براشون در درجه اول تولید خودرو قرار داره
16:12  1393/11/30
پاسخ دادن
مجتبی
0

عالییییییییییییییییی
21:55  1393/11/27
پاسخ دادن
کاربر: reza-4WD
1

خیلی ممنون واقعا عالی بود.
23:57  1393/11/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : سلام ۲۰۷ من فاکتور شد.اتومات.تحویل مرداد ♧♧♧
رامین اطلس شهریور : اطلسعلی تو از کجا اینطوری فتفا میدی من اولین پرداختی ۱۱ بهمن بودم دومین پرداختی من هم ۳۱ مرداد بودش ولی فاکتور نشدم
Mk T8 : سلام خدمت همه دوستان بنده ثبت نام 18مرداد هستم تی هشت مشکی میخواستم بدونم از زمان بیمه تا پلاک چند روز طول میکشد معمولا
j4 تیر خاکستری : منم دقیقاً همین طور. تیرماه ثبت نام کردم. تو تکمیل وجه مونده. زنگ زدم گفتن تا آخر ماه شاسی میشه. خسته شدم
مهدی _a : سلام دوستان اینجا افرادی هستن با روح روان شما بازی میکنن زیاد به حرفها گوش ندید اگه کسی توانایی تجارت با پولش رو داره خوب پیش فروش نخره ولی اگه این توانایی رو نداره ثبت نام پیش فروش در این وضعیت که چاره ای نیست خوبه به ویژه برا کس که مصرف کننده است نه دلال و نمایشگاهی. ضمناً الان درگاه واسه شهریور بازه و حدود یک هفته ای میشه که شهریور پرنشده . یک ماه دیرتر یا زودتر زیاد به حال ما فرقی نداره یا علی.
علی v4 اسفند : دوستان تسریع روند فاکتور شدن و پلاک در حال انجام هست طبق صحبتی که کردم در این صفحه از هفته آینده انشالله به طور محسوسی شاهد خواهید بود ...
Kmc j7 : من الآن نیازی به ماشین ندارم می دونستم فقط وعده های دروغ می دن پس بعد از ثبت نام این خودرو یه ماشین دیگه خریدم که بدون ماشین نمونم ولی پول زیادی ندادم در حد ۲۰۰ تومن یه ماشین خریدم تا ماشین رو بهم تحویل بدن ولی در کل سود تاخیر رو شکایت می کنم و می گیرم و اینکه اینا مهم نیست فقط یه چیز مهمه که می دن یا نه مهم نیست چه زمانی فقط دادن ماشین برام مهمه و می ترسم که کاری که بر سر Jac s3 اوردن بر سر ما هم بیارن از این باید ترسید
محسن : سلام ازمنم 25 آبان هست هنوز فاکتور نشده فعلا تا 17 مهر فاکتور شده فکر نکنم زودتر از بهمن فاکتور بشه
تازه وارد : سلام.با موبایل فقط ۱۶۲۴ رو تماس بگیریم، کد شهر نمیخواد؟
J4 سفید تهران : پلاک ۲۲م بود، اشتباه ۲۰م نوشتم ثبت نام رو خرداد انجام دادم ولی تیر قرارداد خورد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد : دنا پلاس اتومات تحویل 30مهر با ردیف قرارداد14575927 تاریخ تکمیل وجه 9شهریور ماه بوده 10اذر ماه فاکتور شده 13 اذر ماه پلاک 19 اذر ماه تحویل دادن فروختش ماشین را ،ولی مال من با ردیف قرارداد 14572224هنوز فاکتور نشده تاریخ تکمیل وجه 15 شهریور ماه بودم دوستان شرکت هر کی دوست داره پلاک میکنه
اصلانی : سلام پیش فروش بودیدیا فروش فوری
تیگو8 : شرایط من وشما مثل هم هست
پاشا : بله دارد
خوزستان فروش فوری طرح اخیر : سلام فروش فوری طرح اخیر تحویل 7 دی ماه کسی فاکتور نشده؟؟؟؟؟
تحویل آذر : فکر کنم ماها دوشنبه فاکتور بشیم
اتومهر : شکرخدا ولاغیر
رانا : من خوزستانم ولی تحویل نگرفتمه
حسام : وقتی تحویل حضوری میزنی بعد پلاک فیزیکی براتون یه پیام میاد که تاریخ و ساعت رو انتخاب کن برای تحویل که معمولا 2یا 3روز زمان میده از بین شون انتخاب کنی.اگه اون روز تعیین شده نرسیدی بری تا چند روز بعدش هم میتونی بری تحویل بگیری هیچ مشکلی نیست.اما اگه تا 20روز نری تحویل بگیری توی اون 20روز 2بار هم پیام میفرستن بیا ببر.اگه باز نرفتی خودشون باربری میکنن میارن نمایندگی انتخابی.حضوری خیلی زودتر به ماشین میرسی اما نتونی بری کمی دیرتر از حد معمول میاد نمایندگی .چون 20روز هم پارکینگ حضوری میخوابه خودرو.من خودم امروز فاکتور شدم تحویل حضوری زدم خودم برم بگیرم
رضا : منم اهوازم عین تو همین مشکل